Frambroms tar långt in

Piipi

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
ZX-10R -06
Frambromsen tar väldigt långt ner, har spänt "reglaget" till max.
Ingen luft i systemet, bromsen tar bra, men den tar väldigt långt ner och jag brukar bromsa med bara ett par fingrar vilket inte är möjligt i det här läget.

Vad kan man göra, vad kan ha hänt?

Beläggen ser bra ut, samma med skivorna.
En kompis som är mekaniker gissar på att det blir bättre och att det tar längre upp när bromsarna blivit riktigt varma, kan det bara vara det?

Tack på förhand! :)

Ps. Hojjen är en Kawasaki zx10-r 2006.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Samma även vid upprepade "bromsningar" stillastående?
Samma om du pumpar snabbt några gånger vid stillastående?
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Stålomspunna slangar kan hjälpa till lite med det där problemet, kanske redan sitter det på din hoj, men om inte så gör de iallafall så att slangarna inte ''flexar'' så mycket, så kraften försvinner inte i slangarna, utan går direkt ner i oket...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Din kompis har sannolikt fel...

Är du säker på att det inte är luft i systemet? Luftat vid handtaget?
Hur gammal är vätskan?
Pulserar det i handtaget?
Vibrationer fram?
Får du bättre, fastare tryck efter du pumpar (stillastående)?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bara en chansning, har du verkligen kollat så du inte har luft uppe vid banjobultarna vid huvudbroms cylinder?
Menade du inte långt in om det är handbromsen du menar? Har aldrig hört talas om att bromshandtaget skulle ta längre ut ju varmare bromsarna blir snarare tvärtom.
 

Piipi

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
ZX-10R -06
Tack för alla svar!
Stålomspunna slangar ska jag kika vidare på. Har provat att "pumpa" men det händer inte så mycket. Inga pulseringar/vibrationer som jag märkt av, det tar bra men bara lite längre ner/långt in som sagt. Det var efter absolut första turen efter vintern som det här märktes av, får se om det blir någon skillnad om man kör ett par turer.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Töm ur systemet och fyll på nytt "bakvägen" genom luftningsnippeln där nere vid oket. Själv har jag borrat hål i korken till en vanlig petflaska och satt fast en slang av lämplig diameter i hålet. Töm sedan bromssystemet och höll i ny bromsvätska i flaskan, sätt slangen över nippeln och kläm på flaskan så kommer bromsvätskan fylla systemet nedifrån utan att skapa luftfickor. När det börjar fyllas uppe i behållaren vid styret så stänger du luftningsnippeln vid oket och tar bort flaskan. Sen pumpar du upp lite tryck i systemet och fyller på med bromsvätska i behållaren allt eftersom nivån sjunker. Viktigt att den inte sjunker för mycket så att du pumpar in luft i systemet.
 

Piipi

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
ZX-10R -06
Töm ur systemet och fyll på nytt "bakvägen" genom luftningsnippeln där nere vid oket. Själv har jag borrat hål i korken till en vanlig petflaska och satt fast en slang av lämplig diameter i hålet. Töm sedan bromssystemet och höll i ny bromsvätska i flaskan, sätt slangen över nippeln och kläm på flaskan så kommer bromsvätskan fylla systemet nedifrån utan att skapa luftfickor. När det börjar fyllas uppe i behållaren vid styret så stänger du luftningsnippeln vid oket och tar bort flaskan. Sen pumpar du upp lite tryck i systemet och fyller på med bromsvätska i behållaren allt eftersom nivån sjunker. Viktigt att den inte sjunker för mycket så att du pumpar in luft i systemet.

Min tekniska färdighet är extremt låg, jag får hjälp med det här.. Men eftersom du varit så snäll och svarat kanske du kan svara på hur ofta man behöver byta bromsvätska? Själva arbetet med att byta kommer jag själv inte våga mig på men jag tänkte om det är dags att byta så kan man göra det på det sättet du beskriver och då lär det bli bra. :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Min tekniska färdighet är extremt låg, jag får hjälp med det här.. Men eftersom du varit så snäll och svarat kanske du kan svara på hur ofta man behöver byta bromsvätska? Själva arbetet med att byta kommer jag själv inte våga mig på men jag tänkte om det är dags att byta så kan man göra det på det sättet du beskriver och då lär det bli bra. :)

Tror det står varje eller vartannat år i pappren till din hoj.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Att fylla bakvägen kan vara förrädiskt, nämligen för att på de flesta hojar är inte gängorna till nippeln i bromsket täta efter att man öppnat nippeln. Alltså när du trycker in bromsvätska bakvägen så drar du samtidigt in mängder med mikroskopisk luftbubblor som i flera fall ställt till med problem för mig och bekanta.

Därför har jag själv helt slutat med denna metod, eftersom man inte kan veta i förhand hur bra tätade gängorna på nippeln är.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Jag hade samma problem på min 2006:a, noggrann luftning och stålomspunnet gjorde det aningen bättre men det blev aldrig riktigt bra. Till sist bytte jag till en Brembopump vilket gjorde susen! Så värt några lappar:banana
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Hålet mellan reservoaren och själva bromscylindern täppt? Inte helt ovanlig orsak till liknande problem.

Loppen i hjulcylindrarna så sketna och ärgade att kolvtätningarna vränger sig snarare än glider?

Bromsskivorna kastar så att kolvarna trycks in för långt efter varje bromsning?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Edit:
FEEEEL AV MIG Jag hade haft rätt om det hade varit en 2005:a...

Hur som - Lufta bromsarna, ordentligt. Hur länge har du haft hojen? Är slangarna lika gamla som hojen så kan det mycket väl vara dags att byta ut dem. Vad har du gjort med hojen sen bromsarna var bra? Kan det vara så att de försämrades gradvis under förra säsongen och nu när du inte kört på ett tag o börjar köra på den så märker du hur illa det är?
 
Last edited:

Piipi

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Örebro
Hoj
ZX-10R -06
Tack för alla svar!!
Ska nog börja med en luftning om min vän tycker att det behövs, annars blir det att byta slangar till stålomspunna så blir det förhoppningsvis lite bättre.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När bromsvätskan blir varm expanderar den och detta kn visst göra att handtaget tar längre ut, jag har det fenomenet på min egen hoj.
Det finns även ett fulknep för att få handtaget att ta längre ut men det är lite riskfyllt. Mellan handtaget och pumpen sitter en pinne som trycker på pumpen. Om man byter ut denna mot nåt lite längre(1-2 mm) så kommer bromsen att ta tidigare. Dock kan man få problem när bromsvätskan expanderar och man kan råka ut för en självlåsande frambroms, något som kan vara väldigt farligt. Jag har själv råkat ut för det. Tog då ur pinnen, filade ner en mm och sen funkade det bra igen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Din kompis har sannolikt fel...

Är du säker på att det inte är luft i systemet? Luftat vid handtaget?
Hur gammal är vätskan?
Pulserar det i handtaget?
Vibrationer fram?
Får du bättre, fastare tryck efter du pumpar (stillastående)?

Hur luftar man vid handtaget om där ej finns nippel? Jag hade/har samma problem som TS, bromsen tar väldigt långt in. Jag gjorde som så att jag spände handtaget hårdare vilken var en dum idé, resulterade i att bromsarna tog längre och längre ut desto längre jag körde, tillslut nöp oket i 70, lagom roligt.

Har bara luftat som vanligt med nippeln på oket, men det känns spontant bättre att putta luften uppåt men där finns ju ingen nippel. Dessutom ligger ju bromsslangens högsta punkt över både ok och pump, borde vara fullt med luft där.

Edit: Såg dig Nissepelle #7!
 
Last edited:

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Samma även vid upprepade "bromsningar" stillastående?
Samma om du pumpar snabbt några gånger vid stillastående?

Lånar denna tråd, jag har också problem med att bromshandtaget går väldigt långt in någon cm ifrån handtaget just nu. Har bytt bromsvätska och luftat. När jag pumpar snabbt 2-3 gånger tar den mycket snabbare och känns "som den ska kännas".
Har inte upplevt att den tar dåligt när jag kör bara att den tar längre in.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du luftat banjo vid pumpen?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Om handtaget går långt in, efter att hojen stått ett tag, men blir bättre och bättre för varje pumpning, så är det troligen att kolvarna i bromsoken inte glider i gummitätningarna. En ordentlig rengöring av kolvarna är lösningen. Det kan vara värt att byta gummitätningarna när allt ändå är isärplockat, men det är inte säkert att det behövs. Det byggs upp avlagringar på kolvarna över tid.

Jag tvättar med bromsvätska, då det inte är säkert att gummitätningarna tål rengörings-/petroleum-produkter.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Nej jag har inte luftat banjo vid pumpen. Vet inte hur man gör heller, är nybörjare på att meka med hojen...
Hur går man tillväga för att lufta vid pumpen?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top