Tjacka hundratjyvfemma ?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Grabben blir ju 16 i vår , lämpa beställt

Min tanke var att hitta nån vettig 125'a till honom , men har inte en susning om vad man ska leta efter , han har snöat in på Duke 125 , men den e waaaay för dyr , har tänkt mig runt 15-20 lax som mest

Tänkte köpa den till mig själv först som att ha å pendla till jobbet på (massa motorväg) för å spara lite däck å mil på 'Gustan , så får han övningsköra på "min 125'a hoj" så länge... vad funkar för en gubbe på 185 å ca 100 pannor ... bör ju kunna köra i iaf minst 110 blås

Kollat lite på en Suzuki DR125 som jag hittade till vettigt pris , ,men enl internet så e det som en förvuxen moppe som knappt tar sig över 100....det går fetbort , dels vill jag komma i tid till jobbet , dels vill man ju inte att grabben ska bli utskrattad vid ungdomsgården :D

Hur är Aprilia rs125 ? , verkar va bra klubba å kul , men krävs massa underhåll och meck ? finns ett par till salu i rätt prisområde

Honda CBR 125 ? ser "fullvuxen" ut iaf å lär funka för mitt behov ... men tanken e ju att han ska "ärva" den när lappen e tagen

Ös på med förslag
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Honda cbr är liten. Den funkar bra som övningskörningshoj men är varken speciellt stark eller snabb. Verklig maxfart är kanske 120kmh.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Yamati såg ju ut å bara ha scootrar ?

glömde tillägga att scooter går ännumera fetbort :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Aprilia och CBR brukade man ju dregla över vid moppeparkeringen på den tiden. Ingen aning om kvalitet eller performance, men snygga var de.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En gammal riktig 125:a torde duga gott åt dig.
Dvs TZR-125 f 87-91
Aprilia runt 90-95
Cagiva Mito
Gilera i början / mitten av 90-talet
Honda NSR-125F

Hojar med helkåpor som toppar 160 eller mer och faktiskt går att ha riktigt kul på.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Steffo har rätt. Honda NSR och cagiva mito var det, inte Aprilia och CBR...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kikade du på deras motorcyklar?
//Peter

Ahhh , hittade tillslut ... såg ju rätt vettig ut för 19 lax :) (deras hemsida såg ut att vara designad av en femtonåring dock med klockor och gadgets å skit överallt , ingen musik dock tack och lov :D )
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
hmmm "montering och frakt tillkommer" ?

Du får i regel hem en låda där den är isärplockad så får du sätta ihop den själv. Man brukar i regel inte sätta ihop allt själv utan mer "större" delar såsom hjulen och lite annat. Men du kommer troligtvis bli besviken rätt snabbt på dessa hojars kvalité, de är ändå kinesiska kopior. Elfel, rost på skruvhuvuden efter en natt med regn och imma innanför hastighetsmätaren är klassiker på just kinesiska hojar.
Andrahandsvärdet är inte heller något bra på dessa, de rasar som en sten så fort du köpt en, det är inte ovanligt om du köper en hoj för 20.000 att den bara är värd 7000 efter ett år och kanske 30 mil, och ändå kommer du knappt kunna få den såld :gnissla

Så om jag vore du skulle jag hellre lägga pengarna på en begagnad motorcykel från de större tillverkarna.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
mjo
har ingen bråsska , skummar igenom blocket då å då

en "gammal riktig" tror jag nog blir bortvald , jag kan men vill inte mecka å dona vid massa småfel och skit dom gärna dyker upp på äldre (om än välskötta) ex , typ slitna wirar,packboxar å drivpaket å skit , men dock klart roligare hojjar och oftast riktigt prisvärda

letar nog främst efter nån "kåphoj" från 2005 å uppåt , motardvarianterna som finns verkar ju just vara "förvuxna moppar" , kan ju iofs hitta nån KLX eller DR eller vad dom heter med lite trim till vettiga pengar , just motardstuket tilltalar mig rätt mycket på en 125'a , lätt och lekfullt.

Gillar ju åxå Duke 125'an , men runt 30 lax för en beggad ... nja .... verkar vara tunnt med nakna "street" hojjar med 4-7 år på nacken tyvärr (eller så vet jag inte vad jag ska leta efter :rolleyes: )
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du får i regel hem en låda där den är isärplockad så får du sätta ihop den själv. Man brukar i regel inte sätta ihop allt själv utan mer "större" delar såsom hjulen och lite annat. Men du kommer troligtvis bli besviken rätt snabbt på dessa hojars kvalité, de är ändå kinesiska kopior. Elfel, rost på skruvhuvuden efter en natt med regn och imma innanför hastighetsmätaren är klassiker på just kinesiska hojar.
Andrahandsvärdet är inte heller något bra på dessa, de rasar som en sten så fort du köpt en, det är inte ovanligt om du köper en hoj för 20.000 att den bara är värd 7000 efter ett år och kanske 30 mil, och ändå kommer du knappt kunna få den såld :gnissla

Så om jag vore du skulle jag hellre lägga pengarna på en begagnad motorcykel från de större tillverkarna.


Kvalitet lönar sig, en "motorcykel" från Heng Pung består i många fall av pressade plåtdelar med dålig passning. Kommer att funka i bästa fall ett år.
En beggad kvalitetmaskin av erkänt märke är ett bättre köp i 11 fall av 10.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Yamaha har en trevlig fyrtaktare wr 125 r offroad eller wr 125 x motard. Dom är fulleffekt d.v.s. 15 hk. Dom luftkylda xt 125 , dr 125,xr 125 L ligger strax över 10 hk.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Min erfarenhet av 125:eek:r är bara något mer än noll, men de jag kört i modern tid är Honda CBR125R 2007 och Aprilia RS125 2000. Honda:n är en bra hoj, om man aldrig kört nå't annat. Hade det varit en bil hade det varit en Toyota (man dör av tristess innan bilen hinner gå sönder). :hojsmilie


Aprilia:n är en HELT annan sak. Ja, den röker som ett ånglok när den är kall. Ja, den är hopplös om man försöker mjukstarta. Ja, den har bromsar som gör att man vill använda mindre än ett finger när man bromsar, men skit pommes frites vad den går över 8000. :hojraket
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Honda CBR125R tror jag har samma motor som XR125. Sonen övningskör på en sådan nu (årsmodell 2008). Det första jag fick göra var att plocka ner 2 kugg fram från 17 till 15 för att den skulle kännas körbart ok. Men det är en förvuxen moppe, dvs mycket slö.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top