Tanka 95 eller 98 bränsle i gsxr600 2006

blyfritt 95 eller 98


  • Antal röstningar
    0

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
undrar bara vilket som funkar bäst för hojen å tanka, 95 eller 98?
tankade 95 i min gamla gixxer 600 98 för många herrans år sedan, därför undrar jag vilket e att föredra i de nyare sporthojarna?
förmodar att det är 98 bränslet, men skriv ni som har märkt nån skillnad å köra de nyare på 95/98.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Förutom allt annat djäkelskap om etanolet stället till med så ökar det bränsleförbrukningen. Mina fordon går billigare på 98 oktan.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Bensin 95 innehåller och Bensin 98 kan innehålla upp till 5% etanol. Bensin 98 kan förutom etanol även innehålla den förnybara komponenterna ETBE (ethyl tert buthyl ether)."
-okq8.se

"Låginblandning med max 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98."
-statoil.se

"kan" i bägge citaten.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"milesPLUS 98 bensin innehåller förbättrade funktionsadditiv och en högre mängd additiv än miles 95, vilket minskar friktionen i motorn och hjälper den att jobba ännu effektivare. Kombinerat med rengörande och korrosionsskyddande tillsatser får du med milesPLUS 98 också ett bättre och snabbare skydd mot rost och slitage. Med din renare och effektivare motor kan mer energi användas för att hålla din bil rullande och därmed får du mer kraft och acceleration vid gaspådrag. Samtidigt som bränsleförbrukningen och utsläppen minskar.
milesPLUS 98
• Optimerar motorns prestanda och ger mer kraft och acceleration
• Bränsleförbrukningen minskar och tar dig upp till 2,7% längre
• Är vår bästa bensin för alla bensinmotorer som går på 95 eller 98 oktan"

-statoil.se

Jaha, vad är det här nu då? I faq påstår Statoil också att det är en "utmärkt bensin att fylla tanken med vid vinterförvaring". Ska man tro på't?

EDIT därför att "... Det rengörande additivet i bensinen hjälper till att hålla rent i bränslesystemet även när man inte kör. Det fungerar på så vis att de korrosionsskyddande tillsatserna i additivet lägger sig som ett skyddande skikt på alla metallytor och minskar risken för korrosion och avlagringar som kan bildas i ex förgasaren under vinteruppehåll."
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"milesPLUS 98 bensin innehåller förbättrade funktionsadditiv och en högre mängd additiv än miles 95, vilket minskar friktionen i motorn och hjälper den att jobba ännu effektivare. Kombinerat med rengörande och korrosionsskyddande tillsatser får du med milesPLUS 98 också ett bättre och snabbare skydd mot rost och slitage. Med din renare och effektivare motor kan mer energi användas för att hålla din bil rullande och därmed får du mer kraft och acceleration vid gaspådrag. Samtidigt som bränsleförbrukningen och utsläppen minskar.
milesPLUS 98
• Optimerar motorns prestanda och ger mer kraft och acceleration
• Bränsleförbrukningen minskar och tar dig upp till 2,7% längre
• Är vår bästa bensin för alla bensinmotorer som går på 95 eller 98 oktan"

-statoil.se

Jaha, vad är det här nu då? I faq påstår Statoil också att det är en "utmärkt bensin att fylla tanken med vid vinterförvaring". Ska man tro på't?

EDIT därför att "... Det rengörande additivet i bensinen hjälper till att hålla rent i bränslesystemet även när man inte kör. Det fungerar på så vis att de korrosionsskyddande tillsatserna i additivet lägger sig som ett skyddande skikt på alla metallytor och minskar risken för korrosion och avlagringar som kan bildas i ex förgasaren under vinteruppehåll."

Jag undrar hur i hela friden bensinen ska minska friktionen i motorn...
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Min hoj gick ett par mil längre på varje tank (än vad jag är van vid) när jag var i Norge förra sommaren. Fick i efterhand veta att de självgoda norrbaggarna inte blandar ut sin bensin med skit.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Står i manualen vad du ska tanka.

Finns inget mervärde att köra högre oktantal än det rekommenderade. I praktiken samma etanolinblandning, vill du ha rent får du väl tanka aspen och helst mappa för detta.

Ja undantaget fordon med turbo eller andra som ställer tändning med knacksensor men det är väl ganska ovanligt på motorcyklar och gäller knappast TS hoj. Brukar i de fallen också framgå av manualer att motorn ifråga klarar ett visst oktan men går bäst/snålast med ett högre.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Fast alla bensinbolag har upp till 5% etanol i sin 98-oktaniga bensin också, skillnaden är att 95 verkligen har 5%. Men etanolen är väl billigare än bensin, så jag gissar att som gärna häller i så mycket dom får.

Det var en nyhet för mig... Visst var 98 etanolfri förut? När hände detta?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu när man ska ha samma skatteeffekt på etanol och bensin. Borde det inte vara mindre lönsamt för bolagen att blanda ut etanol i bensinen? :D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Såna här trådar är lika kul som de där någon frågar ifall motorolja med hallonlukt för 368:-/liter är bättre än en från Biltema med samma spec.
 

moddlaren

Guest
Tja om inte alltförlång tid så finns inte 95oktan utan E10 med mera etanol o många äldre bilar o mc som inte fixar detta bränsle.. tror bmw var en av dom sämre tillverkarna i detta fallet.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top