Volvo Lifepaint - Gör dig synlig i mörkret men syns ej på dagen

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13

Kanske vore nått för vissa situationer, ämnade för cyklister men skulle även fungera för villiga på MC. :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kanske lite hjälpsamt. Fast när bilister inte ens ser en på dagen så undrar man vad som egentligen krävs.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanske lite hjälpsamt. Fast när bilister inte ens ser en på dagen så undrar man vad som egentligen krävs.
Att statens trafiksäkerhetskampanjer ändrar fokus, slutar tjata om hastighet och enbart hastighet, och istället börjar lära folk att läsa av trafiksituationer och se andra trafikanter. Det är enda sättet att börja närma sig nollvisionen, för olyckor, inte bara dödade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Knappast statens fel att folk inte ser motorcyklister... Att göra det vi kan för att synas är ett hållbart råd.

Hastigheten har stor betydelse för hur snabbt en situation uppstår och för chansen att överhuvud taget läsa av den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Knappast statens fel att folk inte ser motorcyklister... Att göra det vi kan för att synas är ett hållbart råd.

Hastigheten har stor betydelse för hur snabbt en situation uppstår och för chansen att överhuvud taget läsa av den.

Och trots att man rullar i 30 och man har lyse fram så ser folk en inte. Tvivlar starkt på att man blir mer uppmärksammad för att man är högrelflekterande än vad man blir av ett framlyse.
Det han sa var inte att det var statens fel att folk är både dumma i huvudet och blinda, utan att staten lägger sina resurser på fel lösning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kanske är så också, men om motorcyklister uppenbarligen inte syns tillräckligt så går det ju alltid att förbättra den saken. Utan att fördenskull spraya kläderna med färg. Vi ses för övrigt bättre i mörker än dagtid skulle jag tro, med tanke på belysning etc.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Knappast statens fel att folk inte ser motorcyklister... Att göra det vi kan för att synas är ett hållbart råd.

Hastigheten har stor betydelse för hur snabbt en situation uppstår och för chansen att överhuvud taget läsa av den.

Vet inte om jag håller med dig. Det är väl ändå statens fel att det är så många idioter ute i trafiken som inte borde vara där! Framför allt så är det j-kligt många som tror att ett körkort är en rättighet! :va Körkort är ett bevis på ett FÖRTROENDE från staten på att du får framföra fordon på statens vägar och ingeting annat. Om du inte klarar av att leva upp till det förtroendet (efter 30+ lektioner) så ska du inte heller ha ett körkort!
Sen att det är alldeles för slappa straff på t.ex. fyllstyrning och olovlig körning är under all kritik (statens fel!).
Att det inte införts ett TOTALFÖRBUD på fingrande på mobiltelefoner under körning är skamligt(statens fel!).
Att det inte iförs regelbundna hälsokontroller för ett ev. fortsatt behållande av B-körkortet efter 60års ålder(statens fel!).
Vi som innehar högre behörigheter måste göra hälsokontroller vid förnyelse och det borde banne mig vara detsamma för A och B också!
Jag för min del skulle inte heller ha något emot att göra ett besök typ vart 5:e år för ett teoriprov för att se om man fortfarande kommer ihåg det man ska samt att NYA REGLER också kommer till min kännedom. Det är ju inte så att staten (åter igen!) skickar ut små regeluppdateringar till alla körkortshållare när det kommer nya regler och jag tror inte att det ens är 5% av körkortsinnehavare som AKTIVT letar upp information om nya regler utan man klappar sig själv på bröstet och tycker att man själv är så j-vla duktig chaufför och vet minsann bäst och således inte behöver veta något nytt!
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Kan vi inte prata om topic?

Var får man tag i sprayen!? Jag skulle lätt testa den! Verkar riktigt schysst om den funkar såsom det visas!

Hittade den bara på ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+lifepaint.TRS0&_nkw=volvo+lifepaint&_sacat=0

Inte så billigt direkt !

Med tanke på att:
"From March 27, in a pilot scheme in London and Kent, cyclists can get LifePaint, a reflective safety spray, for free. If the scheme proves popular, Volvo says it will expand it across the U.K. and then internationally"

Så tycker jag att det är lite svinigt att lägga upp den på ebay för nästan 800 pix :p
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kanske är så också, men om motorcyklister uppenbarligen inte syns tillräckligt så går det ju alltid att förbättra den saken. Utan att fördenskull spraya kläderna med färg. Vi ses för övrigt bättre i mörker än dagtid skulle jag tro, med tanke på belysning etc.
Det handlar inte om att vi inte syns, det handlar om att dom andra inte ser oss, och det är en förbannat stor skillnad på det!

Nu kör jag visserligen hoj dygnet runt också, men alltid med samma lyse och kläder, så det är svårt att jämföra. Dock cyklar jag något tusental mil om året också, dygnet runt, ibland med varselkläder, och alltid lyse när det är mörkt. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad på mottrafikanternas förmåga/oförmåga att se mig i trafiken. Lyse eller inte spelar ingen roll, självlysande kläder eller inte, spelar ingen roll, hastigheten spelar heller ingen roll, jag upplever lika många nära döden-upplevelser i 50 som jag gör när jag har stannat för att jag har insett att den andre inte ser mig, jag får iaf kasta mig ut i terrängen. Det enda som spelar roll är den andres förmåga att titta ut och se ALLA som vistas i trafikmiljön! Och eftersom staten driver trafiksäkerhetskampanjer så har dom ett ansvar för att dom kampanjerna har rätt fokus. De styr även polisens arbete, och kan ge dom direktiv om att antingen jaga fortkörare, eller trafikanter med ett osäkert beteende. Staten stiftar även lagarna, och nu ligger fokus på hastighetsöverträdelser, inte dåligt beteende.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har en stor poäng i det. Jag missförstod dig nog lite i förra inlägget.

Dock tror jag att polisen har väldigt olika fokus i sitt arbete beroende på län. I Västerbotten vet alla att fart prioriteras, här i Norrbotten upplever jag betydligt färre fartkontroller men istället fler nykterhetskontroller och reaktioner på vårdslöshet i trafik snarare än måttliga hastighetsöverträdelser på tomma vägar...

Det jag märker är också att MC-förare gör sig mer eller mindre synliga i och med väguppträdande, positionering, blinkersanvändning (eftermarknads-miniblinkers syns generellt INTE dagtid) etc. Här kan vi nog också tänka till lite extra, särskilt i stadstrafik, rondellkörning osv. Hojar är små och kommer snabbt, tant Greta är ovan att köra i rondell. Vem förlorar?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tycker den där sprayen kan ta och leta sig ut i butik snart. Skulle nog göra sig förträffligt precis över nuffrorna o bosktäverna på regplåten :katt
 

Clearups

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Uddevalla & Halmstad
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kan vi inte prata om topic?

Var får man tag i sprayen!? Jag skulle lätt testa den! Verkar riktigt schysst om den funkar såsom det visas!

Hittade den bara på ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+lifepaint.TRS0&_nkw=volvo+lifepaint&_sacat=0

Inte så billigt direkt !

Med tanke på att:
"From March 27, in a pilot scheme in London and Kent, cyclists can get LifePaint, a reflective safety spray, for free. If the scheme proves popular, Volvo says it will expand it across the U.K. and then internationally"

Så tycker jag att det är lite svinigt att lägga upp den på ebay för nästan 800 pix :p

Eftersom att den är utvecklad i samarbete med Albedo 100 borde det vara någon av de sprayer de har på sin hemsida http://www.albedo100.se/.
Verkar finnas att köpa på diverse ställen, typ Teknikmagasinet eller Intersport:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att statens trafiksäkerhetskampanjer ändrar fokus, slutar tjata om hastighet och enbart hastighet, och istället börjar lära folk att läsa av trafiksituationer och se andra trafikanter. Det är enda sättet att börja närma sig nollvisionen, för olyckor, inte bara dödade.

Amen!

VTI har i ett flertal rapporter konstaterat att det som orsakar flest olyckor och tillbud i trafiken är konfliktsituationer. Dvs situationer där fordon skall färdas på samma väg/plats men håller olika hastighet eller har olika riktning. Dvs folk kör olika fort på samma väg, korsningar, möten, omkörningar mm.

Dessutom är det som jag förstått det rätt välkänt att trafikanter i allmänhet är djävligt dåliga på att vara uppmärksamma på omgivningen och därför inte ser något.

Lit förbannat så kör trafiksäkerhetskampanjerna nästan uteslutande på att det är hastigheten som kommer att lösa problemet.

detta medan folk byter fil eller svänger utan att ha kollat backspeglar eller blinkat, håller för korta avstånd och SMS:ar medan dom kör.

Jag tror tyvärr att dom numera låga hastighetsgränserna med dagens säkra och tysta fordon samt alla mitträcken mm gör att folk känner sig så säkra att dom helt enkelt inte orkar bemöda sig med att vara uppmärksamma. Helt enkelt för att dom känner att dom i alla fall är säkra.

En utvecklingschef på en större bilfabrikant för en massa år sedan fick frågan om inte bilarna hade blivit enormt säkra gav svaret. "Det enda sättet att helt få bort dödsfall i trafiken tror jag är att sätta en spetsig kon mitt i ratten på alla bilar då det skulle påminna alla förare om riskerna med bilkörning och hålla dom alerta"
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Haha, den finns ju för husdjur. Kommer bli riktigt kul att promenera med rottisen på nätterna framöver med lite kreativ dekor :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Amen!

VTI har i ett flertal rapporter konstaterat att det som orsakar flest olyckor och tillbud i trafiken är konfliktsituationer. Dvs situationer där fordon skall färdas på samma väg/plats men håller olika hastighet eller har olika riktning. Dvs folk kör olika fort på samma väg, korsningar, möten, omkörningar mm.

Dessutom är det som jag förstått det rätt välkänt att trafikanter i allmänhet är djävligt dåliga på att vara uppmärksamma på omgivningen och därför inte ser något.

Lit förbannat så kör trafiksäkerhetskampanjerna nästan uteslutande på att det är hastigheten som kommer att lösa problemet.

detta medan folk byter fil eller svänger utan att ha kollat backspeglar eller blinkat, håller för korta avstånd och SMS:ar medan dom kör.

Jag tror tyvärr att dom numera låga hastighetsgränserna med dagens säkra och tysta fordon samt alla mitträcken mm gör att folk känner sig så säkra att dom helt enkelt inte orkar bemöda sig med att vara uppmärksamma. Helt enkelt för att dom känner att dom i alla fall är säkra.

En utvecklingschef på en större bilfabrikant för en massa år sedan fick frågan om inte bilarna hade blivit enormt säkra gav svaret. "Det enda sättet att helt få bort dödsfall i trafiken tror jag är att sätta en spetsig kon mitt i ratten på alla bilar då det skulle påminna alla förare om riskerna med bilkörning och hålla dom alerta"

Här sticker jag ut hakan och påstår att hastigheten garanterat löser problemet med olyckor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Här sticker jag ut hakan och påstår att hastigheten garanterat löser problemet med olyckor.

Jo. Det är klart. Om man förbjuder alla att färdas fortare än gångfart så kommer antalet dödliga olyckor ju att bli väldigt litet. Men det är inte riktigt ett vettigt alternativ om man inte vill ha en väldigt långsam samhällsapparat med transporter som tar flera veckor att komma bara några mil.

Och det är klart att en sänkning av hastigheten leder till att risken att skadas eller dödas blir mindre men huvudproblemet ligger ju i att folk är så dåliga på att vara uppmärksamma att dom faktiskt krockar i många situationer där det känns helt absurt att man skulle göra det.

Vi skulle garanterat spara fler liv på om alla bara brydde sig om att faktiskt köra medans dom körde än vi kan göra på att sänka hastighetsgränserna 10 km/h till.

vi har ju dessutom nått ett läge där ca 90% av trafikanterna kör fortare än gränsen mer eller mindre regelbundet då dom anser att gränsen är för låg. Detta enligt en undersökning som ett av våra större försäkringsbolag gjort.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo. Det är klart. Om man förbjuder alla att färdas fortare än gångfart så kommer antalet dödliga olyckor ju att bli väldigt litet. Men det är inte riktigt ett vettigt alternativ om man inte vill ha en väldigt långsam samhällsapparat med transporter som tar flera veckor att komma bara några mil.

Och det är klart att en sänkning av hastigheten leder till att risken att skadas eller dödas blir mindre men huvudproblemet ligger ju i att folk är så dåliga på att vara uppmärksamma att dom faktiskt krockar i många situationer där det känns helt absurt att man skulle göra det.

Vi skulle garanterat spara fler liv på om alla bara brydde sig om att faktiskt köra medans dom körde än vi kan göra på att sänka hastighetsgränserna 10 km/h till.

vi har ju dessutom nått ett läge där ca 90% av trafikanterna kör fortare än gränsen mer eller mindre regelbundet då dom anser att gränsen är för låg. Detta enligt en undersökning som ett av våra större försäkringsbolag gjort.

Jag sa inte att du hade fel, och tro mig, jag vet att folk kör som krattor.:)

Men det är en väldigt enkel åtgärd, och billig är den....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tycker den där sprayen kan ta och leta sig ut i butik snart. Skulle nog göra sig förträffligt precis över nuffrorna o bosktäverna på regplåten :katt

Grejen är att en liten snabb dusch över ansiktet grejar ju fartkameran också - plytet blir ju liksom helt vitt:tummenupp , inte olagligt heller och lika effektivt som en clownmask eller balaclava när man skall drutta förbi.

Testa själv med egen kamera och blixt - och sen dessa sprayer är inte nått nytt utan funnits innan:7peta
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ni menar väl bra jobbat Albedo100.

Volvo har inte gjort något mer än att sätta sin klisterlapp på en sprayburk.

In the making of this film we used both reflective paint products available from Albedo100.

:rolleyes:


http://www.albedo100.se/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top