Smörja kedjan?

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Hej,

Är nybliven med hoj, en BMW F800R -09 (knappt 400mil på mätaren).
Hämtade just ut den från lite säsongsservice hos ProBike i Sollentuna.
Vet inte vad man kan förvänta sig av en säsongservice/2-års service med ett A4 med kontrollpunkter. Uppenbarligen innefattas inte att smörja kedjan när man lämnar sin cykel på service. Nu är jag inte mekaniker så jag har ingen aning om kedjan behöver/ska smörjas på min cykel, men gissar det. Jag får göra det själv helt enkelt, eller?
Är väl "bara" att köpa en bäst-i-test spray och gå loss?
Ska det göras rent innan eller är det bara att braka på?
Erfarenheter, bra att tänka på tas emot tacksamt.

Robert
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Man kan tycka att sådant bör tittas till. Däremot inte säkert att det är en servicepunkt i protokollet om det är en intervallservice, eftersom det brukar ligga under vad som ska kontrolleras inför varje färd. Men ja, om man lämnar in och betalar många pengar för en generell bas-service så bör man kunna förvänta sig att reglage och drivlina är kontrollerade och smorda.

Du bör smörja och rengöra din kedja frekvent, såvida du inte vill byta drivpaket i förväg. Såvida den är ren, så ge den en liten omgång efter varje gång du kört. Helst när den är varm. Ett jämnt och tunt lager räcker, överflöd torkas bort. Är den smutsig och mycket synligt damm/skräp, tvätta den innan.

Billigt rengöringsmedel är lampolja. Finns på Biltema. Spraya på, gegga loss och torka med en gammal handduk. Om kedjan är skitig rinner det lätt ner skit, så görs lämpligtvis i samband med tvätt. Smörj sedan med kedjesmörj och torka av ev överflöd.

Min favorit på gathoj är "Castrol chain lube racing", finns ofta på Mekonomen. Även "Motorex chain spray road" är riktigt bra. Motuls dito även den. Alla dessa är högprismodeller. Det som skiljer en dyr mot en billig är oftast dess förmåga att hålla sig kvar och inte kladda ner fälg.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag var duktig förra säsongen och gjorde rent och smorde ofta. Upplever att kedjan funkar bättre nu än när man bara smort. När man bara smorde tyckte jag kedjan blev slack och man fick justera spelet oftare och kändes mer glapp.

Jag kör med lampolja och en tandborste och ställer upp på depåstödet och snurrar på hjulet för hand och gnuggar lite. Blir fint :)

Sen smörjer jag med nån wax-baserad kedjesmörja som inte kladdar lika mycket. Gillar inte de där klisteroljorna för då får man så mycket smuts på kedjan på en gång.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Är det inte lite diskussion om man ska smörja eller inte?
Jag för min del smörjer kedjan efter nästan varje resa eller var 20:e mil och definitivt efter varje tvätt.
Har kört med GULF Chain Oil och varit nöjd. Har precis lagt på ett nytt drivpaket och tänkte testa IPONES kedjespray denna gång

Har faktiskt inte testat lampolja för rengöring som k1322 och Daniz säger men varför inte? Det är ju fotogen i det och det löser fett. Vad du bör tänka på vid rengöring av kedjan är att INTE använda bensin, thinner, brakeclean o.dyl då det kan torka ut o-ringarna i kedjan. WD40 och diesel är bra "rengöringsmedel" för detta ändamål. Köp en bra kedjeborste också så blir det lite enklare att komma åt överallt.

Har sen som sagt hört många som inte smörjer sina kedjor överhuvudtaget... :confused:
Deras huvudargument är oftast att om kedjan är torr så fastnar det heller ingenting i kedjan som kan öka slitaget vilket för mig låter konstigt och speciellt med tanke på att köper du en ny kedja så är den ju fullkomligt dränkt i fett redan från början.
Jag vet inte men det kanske finns "underhållsfria" kedjor?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Smörja kedjan? Det gjorde de väl på fabriken.

Rubriken är från tidningen MC Folket # 3 2015 och är en artikel där man testat 17 st kedjesmöjningar och Helt osmord. Smörjning vinner ! :)
De som fick betyg 9 eller 9+
Maxima Chain Lube 500mL 133kr 222kr/L www.garage24.se
Castrol Chain Lube Racing 400mL 199kr 498kr/L www.duells.se
Q8 Chain Lube 150mL 77kr 513kr/L www.ok-q8.se
Spectro Chain Lube 600ml 165KR 9+ (!) 275kr/L www.garage24.se

Två lågpris med betyg 8
Biltema Lube Racing 400mL 79,90kr 200kr/L www.biltema.se
Spectro SX Chain Lube WAX 600mL 109KR 182kr/L www.garage24.se

Biltema verkar ha bytt leverantör (!?) för enligt testet
Biltema Lube Racing Skitar inte ner om den får torka ordentligt
eller är det för jag kör för mycket, ca 1000mil om året, så den hinner aldrig torka ordentligt på mina två hojar?
För jag har alltid tyckt Biltema Lube Racing skitar ner, ja rent av smörjer in hela hojens bakdel, fälg, sving, och plasten baktill. Med svart klibbig kedjesmörja ! :huvet
 
Last edited:

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Ytterligare svar på smörjning av kedja...
Plocka loss kedjan från drivet... Rulla ihop den och lägg den tillsammans med ev: lås i ett bad bestående av "Riktig" Kristallolja. Skall vara täckt av K-oljan. Låt ligga över natten. Häng sedan upp kedjan så att all Kristallolja "droppar" av, säg över en natt. Lägg den sedan täckt, i ett bad bestående av en hyfsad ATF-olja. Över natten. Låt den sedan dropptorka över natten.... Montera en kedja i nyskick förutsatt att den redan var slut när du började. detta förfaringssätt tar tid, men vilket resultat....:)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kör man bara på helgen kan man gärna låta den ligga och dra ett par tre dygn i det sista badet, lika gärna som att den sitter på hojen och förstörs på nolltid av luftföroreningar. :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag gillar biltemas smörj, den är av varianten som "luddrar" mycket enkel att applicera och de sprutar inte hit o dit ifrån burken, har använt i 3 säsonger nu (3dje nu) o verkar hålla mig kedja i visuellt "ny skick" efter 700mil. Har dock aldrig rengjort min kedja med några medel, ja bara smörjer, kör och ler
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ett bra drivpaket kostar nuförtiden cirka en tusenlapp så varför all denna cirkus? :)

En del sprejjar på en kedjas livslängd smörjmedel för dom pengarna och lite till, bara för att få ut kanske 10-20% längre livslängd på kedjan. Drivpaket är förbrukningsvara.
Därför tycker jag att, för vettigaste ekonomin.....smörj måttligt, håll kedjan rätt spänd och håll högtryckstvätten borta från den....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett bra drivpaket kostar nuförtiden cirka en tusenlapp så varför all denna cirkus? :)

En del sprejjar på en kedjas livslängd smörjmedel för dom pengarna och lite till, bara för att få ut kanske 10-20% längre livslängd på kedjan. Drivpaket är förbrukningsvara.
Därför tycker jag att, för vettigaste ekonomin.....smörj måttligt, håll kedjan rätt spänd och håll högtryckstvätten borta från den....

Kollade vad drivpaketen till mina hojar kostade på Addemoto. 1790kr respektive 1478kr.
Så det ligger nått i vad du säger.
Såg en artikel i Superbike (tror jag?) om ett MC-bud i London med GSX-R 1000. Han smorde kedjan varje kväll med begagnad olja från motorn. Var nu uppe i 60000miles, dvs ca 10000mil med samma kedja. Nu blir det väl rätt lugn användning som MC-bud i storstadstrafik. Men jag har börjat med samma.
Lika skitigt som med Biltemas Racing Lube.
Men mycket lättare torka rent från begagnad motorolja.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
smorde,tvättade och donade med anal frenesi på förra hojjen (som köptes ny) .... började bli dax att byta efter typ 1300 mil (nja,hadde nog gått en sommar till)

på denna moppe (som åxå köpts ny) , tar jag det mera maniana , gissar att det kommer bli ungefär samma mil på det drivpaketet (samt att MV har lagt in på nån av servicarna att det skall bytas endå,kommer inte ihåg vilken , 3dje eller 4'e servicen har jag för mig)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
En ny kedja behöver man inte smörja på många mil, den är full proppad med smörja . När den börjar bli gammal kan man börja smörja .
Sprayar du på smörja på en ny kedja så löser du upp den befintliga smörjan och förkortar livslängden ...
I fint väder kan man minst åka 500 mil utan smörja.

( Enduron smörjer jag dock efter varje körning/ tvätt)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En ny kedja behöver man inte smörja på många mil, den är full proppad med smörja . När den börjar bli gammal kan man börja smörja .
Sprayar du på smörja på en ny kedja så löser du upp den befintliga smörjan och förkortar livslängden ...
I fint väder kan man minst åka 500 mil utan smörja.

( Enduron smörjer jag dock efter varje körning/ tvätt)

Inbillar mig att det viktigaste skälet att smörja O-ringskedjor är att minska slitaget mellan kedjan och dreven.
Samma skäl som gör att att man "smörjer kuggdreven i växellådan" = "har olja i växellådan".
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det allra bästa för kedjevård och det minst kladdiga av alla...:)

2_0.jpgKETTENMAX

Funkar finfint och har förvandlat underhåll av kedjan från ngt megakladdigt till ngt så om inte kul så iaf en väldigt mycket renare och snabbare tillställning. Det finns lite olika varianter och går att köpa direkt från Kettenmax men även från t.ex lois.de. Rekommenderas!
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Är det inte lite diskussion om man ska smörja eller inte?
Jag för min del smörjer kedjan efter nästan varje resa eller var 20:e mil och definitivt efter varje tvätt.
Har kört med GULF Chain Oil och varit nöjd. Har precis lagt på ett nytt drivpaket och tänkte testa IPONES kedjespray denna gång

Har faktiskt inte testat lampolja för rengöring som k1322 och Daniz säger men varför inte? Det är ju fotogen i det och det löser fett. Vad du bör tänka på vid rengöring av kedjan är att INTE använda bensin, thinner, brakeclean o.dyl då det kan torka ut o-ringarna i kedjan. WD40 och diesel är bra "rengöringsmedel" för detta ändamål. Köp en bra kedjeborste också så blir det lite enklare att komma åt överallt.

Har sen som sagt hört många som inte smörjer sina kedjor överhuvudtaget... :confused:
Deras huvudargument är oftast att om kedjan är torr så fastnar det heller ingenting i kedjan som kan öka slitaget vilket för mig låter konstigt och speciellt med tanke på att köper du en ny kedja så är den ju fullkomligt dränkt i fett redan från början.
Jag vet inte men det kanske finns "underhållsfria" kedjor?

Varför inte göra rent kedjan med Brake Cleaner? Gick själv och funderade över det efter att jag sprayade bromsoken på min MTB i helgen. Jag slant och råkade spraya på bakdreven och djäklar va rent det blev. Cykelkedjan är utan bussningar så jag tog den med. Om inte packningarna i bromsoken tar stryk av Brake Cleaner, varför skall kedjans gummiringar göra det? Någon som har provat?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det som sliter mest på dreven är en kedja som har blivit sliten och för lång.
När fettet är borta i kedjan så går förfallet fort ...
Givetvis skall man smörja kedjan när det behövs, men original infettningen håller ganska länge.

Är det regn och skit så får man smörja tidigare :huvet
är man ambitiös så kokar man kedjan i lämpligt fett , då blir den både ren och smord
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag hade ju för några år sedan här en tråd om kedjans livslängd och smörja. Den smordes då en gång(första gången) vid 1060 mil samt en gång vid 1600 mil. Det var alllt. Den höll 2500 mil och då var den kronslut.
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Fan va jag ångra att jag applicerade klisterolja (motul) på kedjan. Klibbar som fan, den lär ju samla på sig smuts mer än att man sprejade vanlig kedjeolja.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top