Största 4WD

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken är den största 4WD man kan köpa för max 400,000 brutto ny (!)?

Jag behöver större än CRV, Outlander, X-Trail. Santa Fe ser större ut men är den det?

Såg Pajero för 449,000 men det är för den alerta sin bekant 49,000 för dyrt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hyundai Grand Santa Fe är rejält stor faktiskt, dock tror jag den är dyrare än 400 papp.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad är definition av "köra i skogen"? Usla skogsbilvägar eller trail/trophy terräng?

Subaru Forester klarar i princip det mesta, är stor utav fasiken inuti och en fullmatad dieselmodell "Summit " landar på 390kkr. Fantastisk framkomlighet och ska du hasa i underrede så finns riktiga hasplåtar som tillbehör.

Fäller du baksätet får du nära nog in en älg. Dragvikter är det inget fel på heller.
Det enda som skiljer är väl att den inte har ej användbar takhöjd för att kallas "Suv "
Ny modell 2015, ser betydligt trevligare ut än tidigare
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det leasing (vilket jag antar det är om du har en så stark gräns och inte jagar begagnat) så får man ofta rejäla rabatter på "listpriser", se exempelvis http://teknikensvarld.se/olika-kunder-olika-pris-pa-bil-165626/

Är det privat så kan man försöka att pruta med hänvisning till ovan

Bra länk, tack.
Bilen får kosta 8 PBB, netto. Det ger på de flesta märken - vad jag åtminstone trodde fram tills du skickade ovan länk - ett brutto á 400'. Det är knappast förenligt med god intelligens att gå mycket över 400' heller, eftersom man förmånsbeskattas på listpriset och inte på det faktiska priset (tack alla kommunister out there).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är definition av "köra i skogen"? Usla skogsbilvägar eller trail/trophy terräng?

Subaru Forester klarar i princip det mesta, är stor utav fasiken inuti och en fullmatad dieselmodell "Summit " landar på 390kkr. Fantastisk framkomlighet och ska du hasa i underrede så finns riktiga hasplåtar som tillbehör.

Fäller du baksätet får du nära nog in en älg. Dragvikter är det inget fel på heller.
Det enda som skiljer är väl att den inte har ej användbar takhöjd för att kallas "Suv "
Ny modell 2015, ser betydligt trevligare ut än tidigare

Usla skogsbilsvägar, stigar, åkrar, fält, typ. Inget hardcore, så man tar sig ut till åteln och tillbaka typ. :)
Vad menar du med ej användbar takhöjd?
Jag har en CRV idag och där kommer knappt ett rådjurskid in. Alldeles för litet. Det är så inihelvete svårt att jämföra lastutrymme, vem bryr sig hur många liter man får in, jag skall knappast bli brandman. :gnissla
Jag kollade på Subaru sist det begav sig, då fanns inte diesel med automat så jag vände i dörren. Skall kolla igen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Just ja, markfrigång på Subaru är ynka 15mm lägre än Mitsubishi outlander.

Summit inkluderar automat.

Edit; ej användbar takhöjd menar jag att vissa har, där bagaget är tramsigt kort (eller grunt beroende på hur man väljer att definiera) men istället högt. Men det funkar sällan bra att stapla ex rådjur på höjden och tro att de ligger kvar när man öppnar luckan efter hemfärd över tjälskadad grusväg.. Härav meningslös.
Jag vill ha djup i lastutrymmet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Just ja, markfrigång på Subaru är ynka 15mm lägre än Mitsubishi outlander.

Summit inkluderar automat.

Edit; ej användbar takhöjd menar jag att vissa har, där bagaget är tramsigt kort (eller grunt beroende på hur man väljer att definiera) men istället högt. Men det funkar sällan bra att stapla ex rådjur på höjden och tro att de ligger kvar när man öppnar luckan efter hemfärd över tjälskadad grusväg.. Härav meningslös.
Jag vill ha djup i lastutrymmet.

Djup och bredd tack. :mattias

15 mm är i och för sig 15 mm, och markfrigången på dessa bilar är ju inte särskilt imponerande med [insert valfri personbil] över huvud taget, det skiljer väl 40-50mm kan jag tro, på sin höjd.

Subarun känns het nu faktiskt. Har gott om tid på mig, november-december typ, men jag brukar ha svårt att bestämma mig så det är ju bra med startsträcka. Helst skulle jag fortfarande ha en stor bil, Patrol, Pilot, Pathfinder, Pajero typ. :gnissla
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Jag hade en toyota hilux med flakkåpa. Den var fantastisk att lasta grejor i. Lastutrymmet är avskiljt från kupen så man kan slänga in illaluktande saker utan att det stör. Komforten i en hilux är inte som i en personbil men nästan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad är definition av "köra i skogen"? Usla skogsbilvägar eller trail/trophy terräng?

Subaru Forester klarar i princip det mesta, är stor utav fasiken inuti och en fullmatad dieselmodell "Summit " landar på 390kkr. Fantastisk framkomlighet och ska du hasa i underrede så finns riktiga hasplåtar som tillbehör.

Fäller du baksätet får du nära nog in en älg. Dragvikter är det inget fel på heller.
Det enda som skiljer är väl att den inte har ej användbar takhöjd för att kallas "Suv "
Ny modell 2015, ser betydligt trevligare ut än tidigare

Var hittar du att den kostar 390? Jag hittar den som för mest 350 med dieseln, mer med stora bensinen
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade en toyota hilux med flakkåpa. Den var fantastisk att lasta grejor i. Lastutrymmet är avskiljt från kupen så man kan slänga in illaluktande saker utan att det stör. Komforten i en hilux är inte som i en personbil men nästan.

Jag antar att det alltid är kallt i skåpet där bak? Det bjuder både möjligheter och utmaningar. :gnissla

"Visst fan, rådjuret!" :gnissla
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bra länk, tack.
Bilen får kosta 8 PBB, netto. Det ger på de flesta märken - vad jag åtminstone trodde fram tills du skickade ovan länk - ett brutto á 400'. Det är knappast förenligt med god intelligens att gå mycket över 400' heller, eftersom man förmånsbeskattas på listpriset och inte på det faktiska priset (tack alla kommunister out there).

Fast exempelvis BMW och Mercedes har speciella modeller som bara är tillgängliga för leasingkunder där "listpriset" motsvarar färdigprutat, just för att komma runt det där. Inte för att någon av dessa har någon intressant modell för dig men samma kanske gäller för andra bolag....


Sen är väl 400 k vad din arbetsgivare har satt som gräns och då är det väl faktiskt pris och inte listpris. Sen får du såklart skatta efter vad skatteverket tycker bilen är värd, men det är i sådana fall "bara" på det som skjuter över 400K (eller snarare 7.5 basbelopp) som du får betala lite mer för, kan vara värt att kolla upp om du är nära att få in drömbilen i ekvationen men hamnar några tusingar över i "listpris".

Tja, annars lär ju Lada Niva vara schysst och garranterat ligga under 400K både i pris och listvärde... :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top