Kan man verkligen paja ett batteri på 2 år eller borde jag leta något annat?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skulle för några veckor sedan starta hojen efter vinterns uppehåll. Har inte underhållsladdat batteriet men med jämna mellanrum kollat att polspånningen legat på någorlunda rimliga nivåer (12.5-12.6). Gjorde ett startförsök men något börjar låta som en hackspett. Visar sig vara relät som klickar av/på konstant. Mäter polspänning vid startförsök och det går ner till 6 volt under reläklicken.

Sätter batteriet på laddning med smartladdaren. Ganska snabbt tycker den att batteriet är fulladdat. Kör istället en dum laddare på 0.3 Ampere och bryter när efter några timmar när polspänningen når 14.4.

Nytt försök. Nu hinner startmotorn gå en halv sekund innan reläklicken börjar igen. Svordomar.

Batteriet är ca 2 år gammalt och även förra året sket jag i att ladda under 4 månader vintersässong men då utan problem. Är ett Gelbatteri i finaste Biltemakvalitet :rolleyes:

Hur felsöker man enklast? Köpa nytt batteri ligger närmast tillhands men jag blir lite misstänksam att det tar slut så snabbt. Tycker också det är konstigt med det klickande reläet, mer van vid att hela skiten bara dör och allt blir tyst när batteriet är urladdat.

Vad är det annars som man lätt kan testa? Relä? Startmotor? Köra det hela till ett bilbatteri istället. Vågar man parallellkoppla bil och mc batteri eller är det bättre att startkabla in endast bilbatteri som test (t.ex. om det svagare batteriet kommer att få en enormt stor ström från det starkare)? Iof borde det bli större spänning till startmotor från bilbatteri då det är lägre inre resistans men det borde väl bli strax över 12 volt istället för 11-11.5.

Har en Haynes men deras felsökning på exempelvis starmotor är att plocka ner den i smådelar för att mäta, borde det inte gå att mäta exempelvis lindningsresistans medan den fortfarande sitter monterad på?

Edit: Är en Kawa 636-04 som avses om det på något sätt spelar in för felsökningen. Kört en SRAD - Gixxer på Biltemabatteri av likartat sort utan problem och efter bytet (som skedde efter jag "glömt" batteri i hoj i 8 månader utan laddning vid utlandsvistelse) upplevde jag som att startmotorn gick snabbare och mer kraftfullt så det verkar inte vara sämre kräm än i det gamla batteriet som suttit i åtminstone 5 år)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har köpt batteri på både Batterilagret och Biltema (bil/båt och mc) och de håller bara runt 2 år för mig också.
Originalbatterierna som Yamaha stoppar i håller alltid typ 5-6 år så något verkar skilja.
Senaste bilbatteriet jag köpte blev på det där stället intill Liseberg i GBG vad det nu heter och det var halvdyrt men höll tills jag sålde den bilen, alltså betydligt bättre så Räsebussen fick ett äkta Tudor i höstas.

För egen del vad det gäller hoj tänkte jag prova LiFePo4 nästa gång eller så köper jag Yuasa (eller vad det nu sitter i Yamahahojarna från början).
Men om jag VET något? Nej. Bara empiriska erfarenheter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Biltemabatterier som jag haft på hojar av oädel härkomst har snittat en livslängd på 2 år. Köp ett Yuasa eller ett Euro på Global i Länna ( halva priset ) så funkar det längre än du vill äga hojen.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det låter absolut som att batteriet är kasst. Varför då då?
Spänningsregulatorn är ofta boven i dramat. Jag vet inte vilken sort som sitter på din men ända fram till ganska nyligen har de flesta hojar haft en ganska dum form av regulator som under färd helt enkelt "bränner" bort överskottsströmmen när batteriet slutar kräva laddning och då blir ganska varm. :brinnerup
Med åren så blir funktionen på regulatorn sämre och sämre och då blir också spänningen till batteriet sämre. Kan bli så att den börjar överladda med kokat batteri som följd, kan också bli så att den inte kommer upp i tillräcklig spänning och konstant underladdar batteriet.

Då dessa är komponenter är luftkylda och i kombination med det ibland sitter väl undangömda och gärna i närheten av avgassystem eller liknande varma grejer så accelererar givetvis slitaget.

Om batteriet har fått lite stryk av en dålig regulator under säsongen kan vinterförvaringen bli slutknäcken för det.

Oavsett funktion på regulatorn tycker jag du ska testa med ett nytt batteri först. Eller startkablar, funkar det inte då så är det ju inte batteriet i alla fall.

Den här butiken har allt man behöver för att byta regulator i alla fall. Observera att du inte vill ha en ny original utan en MOSFET-regulator, brukar börja på FH-nånting.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ok, förmiddagens experiment ger följande:

Start med gammalt bilbatteri innebar inte att hojen sprängdes och brann upp utan att hojen startade snällt.

Nytt försök med yberladdat mc-batteri och gnuggat bort ev beläggning från kontakter visade att spänningen gick under 12 volt redan när jag slog på tändningen (tror inte den gjorde det förra gången). Startförsök gick självfallet åt helvete.

Summa sumarum, nytt batteri inhandlas snarast. Och återigen kan det konstateras att batteriet ligger på 12.6-12.7 volt konstant är ingen garanti för att det fungerar. Vilket jag egentligen redan visste.

Att jag köpte Biltema senast är inte bara för att jag är snål så jag gråter när jag skiter utan allra mest för att det är på vägen hem från jobbet och jag vet att dom har rätt sort, mäter alltid polspänning innan köp så jag vet att dom inte är urladdade (vilket aldrig varit fallet vid köp av tre olika batterier i Lund-butiken). Var får man enklast tag på ett annat vettigt batteri om man bor och jobbar i trakten av Lund (sydväst-Skåne). Pendlarbilen fick också ett Biltema förra året, antar jag får byta även där om ett år eller så... (fast där har jag kvar originalbatteriet, var ju det jag startade hojen på).
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det låter absolut som att batteriet är kasst. Varför då då?
Spänningsregulatorn är ofta boven i dramat. Jag vet inte vilken sort som sitter på din men ända fram till ganska nyligen har de flesta hojar haft en ganska dum form av regulator som under färd helt enkelt "bränner" bort överskottsströmmen när batteriet slutar kräva laddning och då blir ganska varm. :brinnerup
Med åren så blir funktionen på regulatorn sämre och sämre och då blir också spänningen till batteriet sämre. Kan bli så att den börjar överladda med kokat batteri som följd, kan också bli så att den inte kommer upp i tillräcklig spänning och konstant underladdar batteriet.

Då dessa är komponenter är luftkylda och i kombination med det ibland sitter väl undangömda och gärna i närheten av avgassystem eller liknande varma grejer så accelererar givetvis slitaget.

Om batteriet har fått lite stryk av en dålig regulator under säsongen kan vinterförvaringen bli slutknäcken för det.

Oavsett funktion på regulatorn tycker jag du ska testa med ett nytt batteri först. Eller startkablar, funkar det inte då så är det ju inte batteriet i alla fall.

Den här butiken har allt man behöver för att byta regulator i alla fall. Observera att du inte vill ha en ny original utan en MOSFET-regulator, brukar börja på FH-nånting.

Bra poäng. Vill minnas att den låg på strax över 14 vid förhöjd tomgång när jag kolla förra året. Nu låg den bara på 12.4 när jag startade på lägsta tomgång, ville dock ha motorn igång minimalt med tid då jag inte ämnade varmköra ordentligt så jag drog aldrig upp den, är väl normalt att ljuset lyser lite svagare på lägsta tomgång vilket skulle kunna stämma med om den laddar 12.4 istf 14. Men jag ska mäta lite mer noggrant när jag väl fått på ett vettigt batteri.

Regulatorn sitter på en zx636-04 framför bakhjulet lagom taskigt gömd men med feta kylflänsar.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Har biltema i båda hojjarna. Det ena är inne på år5 och det andra år 3 så visst kan de hålla längre!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tror ett bra batteritest är som du gjorde, kolla hur spänningen förändras under belastning. Finns en bra sida på svenska med referenssiffror har jag för mig, minns inte var bara. För övrigt köpte jag min mosfet-regulator begagnad från en ninja, så eventuellt sitter de som standard på Kawasaki. Ser du nån märkning på din, eller står det i manualen vad den heter?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Åpropå Biltemas batterier så höll mitt i båten i sexton år! Där har jag laddat batteriet nov, jan och mars varje år. Blev ett nytt från Biltema. Hojbatterier köper jag också på Biltema.
Trots att jag vet att jag ska underhållsladda så gjorde jag inte det i vintras. Ställde in 20 dec, provkörde lite i garaget i feb men batteriet orkade inte starta i slutet av feb så det blev en snabb vända hem så jag kunde ladda upp batteriet direkt. Inga problem sedan men ev förkortade jag livslängden genom att inte ladda batteriet under vintern.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
skaffa underhålls laddare, har man hojen ståendes längre tider och kanske i kallgarage så är batteriet i fara spelar ingen roll vad de heter.

efter jag skaffade laddare så slutade inköpen av batterier helt.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ok, förmiddagens experiment ger följande:

Start med gammalt bilbatteri innebar inte att hojen sprängdes och brann upp utan att hojen startade snällt.

Nytt försök med yberladdat mc-batteri och gnuggat bort ev beläggning från kontakter visade att spänningen gick under 12 volt redan när jag slog på tändningen (tror inte den gjorde det förra gången). Startförsök gick självfallet åt helvete.

Summa sumarum, nytt batteri inhandlas snarast. Och återigen kan det konstateras att batteriet ligger på 12.6-12.7 volt konstant är ingen garanti för att det fungerar. Vilket jag egentligen redan visste.

Att jag köpte Biltema senast är inte bara för att jag är snål så jag gråter när jag skiter utan allra mest för att det är på vägen hem från jobbet och jag vet att dom har rätt sort, mäter alltid polspänning innan köp så jag vet att dom inte är urladdade (vilket aldrig varit fallet vid köp av tre olika batterier i Lund-butiken). Var får man enklast tag på ett annat vettigt batteri om man bor och jobbar i trakten av Lund (sydväst-Skåne). Pendlarbilen fick också ett Biltema förra året, antar jag får byta även där om ett år eller så... (fast där har jag kvar originalbatteriet, var ju det jag startade hojen på).
Addemoto ligger inte så långt ifrån Biltema i Lund .Men vet inte vilket märke de säljer
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Har biltema i båda hojjarna. Det ena är inne på år5 och det andra år 3 så visst kan de hålla längre!

Jo. Biltemabatteriet som sitter på DR'n är från 2007 eller 2008 och fungerade utmärkt i lördags.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Två år är bra, Ett år är tyvärr normalt ! Med fel underhållsladdare.

Javisst. Om det är ett Biltema !
Mitt första Biltema var till min SV650S, inhandlat hösten 2009. För jag trodde det var batteriet (det var laddningsregulatorn).
Nåja det batteriet tappade över vintern till 12,9 Volt på våren, hojen startade inte. Efter 8 timmar med Biltemas "dumladdare på 500mA för 99,90kr så startade hojen. Det batteriet var OK när hojen såldes våren 2012. Underhållsladdade under 2a vintern med 13,3 Volt, 13,7Volt i fortsättningen.
Mina följande Biltema underhållsfria 80-269
Inköpt våren 2011, dött trots underhållsladdning med 13,7 Volt våren 2012
Inköpt våren 2012, dött trots underhållsladdning med 13,7 Volt våren 2013
Inköpt våren 2013, dött trots underhållsladdning med 13,7 Volt våren 2014
Inköpt våren 2014, i liv laddar det 4ggr per dygn i ca 15 minuter/gång upp till ca 14,3 Volt under ca 15 minuter med
Biltemas "dumladdare på 500mA för 99,90kr som för att inte överladda har 4 st seriekopplade 1A/400V dioder mellan plusklämman och batteripolen. Varje diod minskar "toppspänningen med ca 0,5 Volt, 4 dioder med ca 2,0 Volt, när strömmen är ca 5mA.
Läste att det karakteriska för "startbatterier" är att startströmmen CCA tex 400A CCA, blir större ju tunnare plåten är.
För med tunnare plåt så då ökar ytan. Och max strömmen ökar med ytan.
Men ju tunnare plåten är dessto känsligare blir batteriet för urladdning.
Startbatterier ska därför alltid hållas fulladdade. :7peta
I en skrift på webben varnades det för att tom ett 1 dygn mellan laddningarna i varmt klimat kunde skada ett startbatteri.
För batteriet började sulfatera.
En CTEK laddare jag kollade, laddade ett batteri på en KAWA ER-6 varannan timme i några minuter.
Dvs CTEKen Zafir 45 körde 12 korta laddningar/dygn till ca 14,3 Volt.
Ett stort krux är att det verkar som att många "smartladdare" börjar ladda först när spänningen är nere på 12,7 till 12,9 Volt.
Har man då ett batteri som håller högre spänning, tex Biltemas underhållsfria som håller 13,1 Volt ett dygn efter laddning.
Så laddas batteriet alldeles för sällan.
Därför laddar jag nu mitt Biltema i Triumphen med ett vanligt dygnsur som 4ggr per dygn ger ström i 15 minuter till den enkla laddaren för 99,90kr som med dioderna som begränsare får upp batteriet till ca 14,3 Volt.
Mellan laddningarna, dvs på 6 timmar sjunker batterispänningen till ca 13,2 Volt.
Vilket verkar fungera. Eftersom Triumphen startade direkt när jag testade för några veckor sedan.
Anm.: Mitt 1a Biltema, det till SV650S hade svart hölje, det höll i 4 år.
Mina 2a Biltema, de som bara brukar hålla 1 år till Triumphen har grått hölje, två olika Batteritillverkare?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top