Strypa till 35kw, a2

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej! Har konstaterat att det inte finns så många hojar att välja mellan när det handlar om A2 behörighet som jag ska börja köra för om någon vecka. Fyller sent på året 24 men vill ju köra i sommar?! :huvet

Iallafall, för att bredda mig lite grann i modeller har jag börjat kika på strypningar, vad jag förstår är det bara att köpa hem en strypning för 1800:- med medföljande intyg jag visar på bilprovningen där jag får typa om den efter jag installerat strypningen i fråga.

Klart, är det så enkelt? Vet att ursprungseffekt endast får vara 70kw.

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ska väl vara så enkelt ja. Du behöver ett undertecknat intyg på att strypningen är monterad, det brukar väl för enkelhets skull vara en mek på en verkstad som gör det för att undvika krångel...

Men, har du nån polare med hoj kan ni ju övningsköra ihop i sommar?
Känns onödigt att ta A2 i år, och sedan köra upp igen till A i höst.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Ingen nära kompis som har hoj, men så farligt är det inte. En uppkörning till och 1500:-.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Det beror lite på CC-tokig du är om det är värt det eller inte.

Vill du köpa en mc nu, strypa, köra upp, sen avstrypa och köra upp igen så är det ett rätt billigt sätt att göra det på. Om du vill köra upp på samma MC behöver du dessutom en mc som har tillräckligt hög slagvolym (har för mig minst 600cc)

Strypning för modeller som inte har orginalstrypning kostar mycket riktigt 1700-1800kr från alpha technik (beställs lämpligen från mc kompaniet. Med strypningen får du med en gul liten bok i vilken du ska bekräfta att du har monterat den korrekt med ett en signatur.

Därefter gör du en regbesiktning som kostar en tusenlapp och hux flux har du en A2-hoj. Glöm inte att skruva på orginalljuddämparen vid regbesiktningen.

Finns massor med hojar som är strypbara ner till A2, främst mellanhojar på 650cc. Om du längtar efter en sporthoj med radfyra och en miljon cc så skulle jag råda dig att köpa en färdig A2-hoj, sen byta upp dig när du blivit gammal nog för att köra upp för A-kort, och dessutom har några mil under bältet.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du har möjlighet att övningsköra på tung från 23 år. Om du inte räknar med att ta körkortet innan hösten, då kan du lika gärna köpa en ostrypt hoj.

Annars kan jag rekommendera en er 6 eller sv 650. Båda hojarna är lämpliga att strypa och blir aktraktiva som strypta, när du tröttnar. Det gäller speciellt insprutningsmodellerna som stryps med trottelstopp. Trottelstoppet förstör inte motorns gångegenskaper som strypbrickor i insuget kan göra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top