Mopedbekymmer Peugeot Viva City

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tjo alla meckare.

Min sambo åker gärna moppe till jobbet. Problemet är att den strular och typ "dör" då och då. Fullgas så lägger den av eller hackar, går sporadiskt på tomgång när detta händer. -->> Jag får åka o hämta henne och ta med tippkärran för att få hem moppen.

Jag har gjort rent förgasare, luftfilter, tömt tanken osv (vill ni veta hur man tar isär en viva city, skicka PM, nu vet jag hur man gör)

Bränslekranen verkar funka men jag är osäker på den, vakum slang är hel och det kommer bränsle då jag testar den. Dock har jag inte bytt den.

Jag hittade dock ett problem, automatchoken funkar (testat med 12V spänning o hela alltet) dock verkar det inte komma spänning från matningen till den, har mätt upp det hela. Jag tror att det är bekymret nu, för jag har tamejtusan letat genom hela systemet.

Vad tror ni om detta? Köpa en manuell choke till moppen och montera ett reglage eller ska jag dra om kablarna inne i moppen? Jag är ju inte 100 på att det är detta som är problemet men det är väldigt troligt att det är glapp nånstans.

Alternativ 2 är ju att köpa en ny förgasare + soppakran + manuell choke och trimma saken (för den gör typ 40 km/h och det är ju lite lite :) )

Moppen är fin i övrigt och allt funkar, lite lagom sliten så att ingen ska stjäla den osv.

Har ni några mer tips? Eller ska jag köpa en Ducati till henne istället? :gnissla

mvh
Tomas
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Dra en ny kabel till aototjåken och kolla om det blir nå bättre.

Mmm .. jag får crimpa nya amp kontakter och testa, kabel är inköpt. Men om detta inte hjälper vettitusan vad det kan vara.

Så om nån vet nåt mer om denna moped så får ni gärna posta... soppakranen är inte bytt som sagt och snart är vi uppe i vad en bra beg kostar om vi fortsätter felsöka.

//T
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Funkar kranen, går den att ta isär och göra ren?

Jo, kranen funkar då jag testar men jag har inte tagit isär den ännu. Det är nästa steg tänkte jag, troligen imorgon. Jag hatar verkligen vacuum styrda saker då de kan kärva då och då och väldigt sporadiskt.

Grejen är att hon frågade en verkstad som hon anlitat innan (och de vet ju allt) och de sade att det väldigt sällan var problemet.

Det är så satans kallt bara så det är inte så roligt att få tillbaka minnena då man var 15 och fått stopp i skogen och få plocka isär halva moppen mitt i vintern. :3freak

Men jag ska kolla kranen imorgon, är den inte ok så köper jag en ny till henne. Har hittat en bra site som har massor av reservdelar (pirat och original).

Men choken skall oavsett åtgärdas då den går för fett då den blir varm...

//T
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Köp en ducati:tummenupp
 

Bifogat

  • images.jpg
    images.jpg
    13.3 KB · Visningar: 102

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Har crimpat om alla kablar, gjort rent förgasare igen och nu tror jag det ska funka. Kört en mil ungefär och inga problem.

Får väl se om det håller i sig.

//T
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Var det någon som sa Ducati? :kär

2012-ducati-1199-panigale-29.jpg
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Uppdatering om fler får moppestrul.

Problemet är löst, mopparna stryps ofta i avgasssytemet. Olja plus annan skit hade fastnat i avgassystemet.

Nytt avgassystem ostrypt löste problemet, nu går moppen mycket bättre kan man säga. :rock :gnissla :crash
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Har en speedfight som jag haft på verkstad en jävla massa.... först när de gick igenom hela elsystemet, lödde om jordpunkter osv så fick de fason på min. Tur att man har en som jävla fin moppeverkstad i stockholm norrort - guldmedalj till dem!:yoparty
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
speedfight verkar dras med elproblem enligt nätet, har funderat på en liknande till pojken men backat pga detta.
Han kör boatian Classic nu, blev tvungen att demontera och isolera tändspole pga överslag, Kinaskit all over.

Lösningen för allt heter Yamaha, beroende på ålder och körtkort, r1, r6, areox, supertenere.

Faktum är att alla yamaha från elverk till båtmotorer har gått som tåget för mig.

Kan väl bara haft tur oxå............
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Choke har inget att göra på en varm motor, låter som den går fett tunt yo!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top