Byte till rostfri skruv??????

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sprängskissen är ramen till en Triumph Thruxton. Skruv nr 10 som det finns ett antal av som skruvar ihop undre vaggan med resten av ramen. Jag har funderat på att byta dessa mot rostfritt A2.

Skruven är M10-1,25x35mm. Av åtradningmomentet att döma är det 8.8 som sitter original. Rekommenderat moment är 45Nm som stämmer väl med rekommendationerna för M10 av 8,8 stål. Jag vet ( för att jag har hört och inte för att jag kan) att det ibland är olämpligt att byta 8.8 stål mot rostfritt A2. Är detta ett sånt ställe?

Jag vet att det på forumet finns många som är kunniga på sånt här så jag hoppas att någon vill ge mig ett svar.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-03-28 kl. 07.08.53.jpg
    Skärmavbild 2015-03-28 kl. 07.08.53.jpg
    49.6 KB · Visningar: 128

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Använd alltid skruvar av rätt kvalité till kritiska tillämpningar som hjulupphängningar och raminfästningar m.m. RF kan fås i olika hållfasthetsklasser inkl. 8,8 men normalt inte högre än så vilket krävs i många tillämpningar. Du kan inte veta hållfasthetsklassen på en specifik skruv bara för att det anges ett visst åtdragningsmoment i en viss tillämpning.

Andra saker som man ska tänka på är att inte blanda RF hur som helst med andra material p.g.a. korrosionsrisk och att en ersättningsskruv behöver ha rätt utformning (t.ex. rätt läng på ogängad del).
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Använd alltid skruvar av rätt kvalité till kritiska tillämpningar som hjulupphängningar och raminfästningar m.m. RF kan fås i olika hållfasthetsklasser inkl. 8,8 men normalt inte högre än så vilket krävs i många tillämpningar. Du kan inte veta hållfasthetsklassen på en specifik skruv bara för att det anges ett visst åtdragningsmoment i en viss tillämpning.

Andra saker som man ska tänka på är att inte blanda RF hur som helst med andra material p.g.a. korrosionsrisk och att en ersättningsskruv behöver ha rätt utformning (t.ex. rätt läng på ogängad del).

Tack för svar!

Nä helt säker på 8.8 kan jag ju inte vara men det generellt angivna åtdragningsmomentet för en sån M10 ligger så nära 45Nm och alla andra hållfasthetsklasser ganska långt i från så jag tror att sannolikheten är hög.

Du verkar ju kunna det här så jag tar mig friheten att ställa en annan fråga. Om vi nu antar att det är 8.8 är det då fel/mindre bra att sätta dit en 12.9? Är samma som original alltid bäst?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Lite OT kanske.. men varför?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är ju en orsak:tummenupp
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Nä helt säker på 8.8 kan jag ju inte vara men det generellt angivna åtdragningsmomentet för en sån M10 ligger så nära 45Nm och alla andra hållfasthetsklasser ganska långt i från så jag tror att sannolikheten är hög.

Du verkar ju kunna det här så jag tar mig friheten att ställa en annan fråga. Om vi nu antar att det är 8.8 är det då fel/mindre bra att sätta dit en 12.9? Är samma som original alltid bäst?


Det kan ju vara en högre hållfasthetsklass, bäst o kolla på skruven för o vara säker.


Siffrorna anger brottsgräns och sträckgräns, så jag kan inte se några problem att sätta dit en starkare skruv OM det nu är 8.8 orginal. Om det nu inte är konstruerat att skruven skall gå av vid en viss belastning. Vilket det inte verkar vara i detta fallet.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det kan ju vara en högre hållfasthetsklass, bäst o kolla på skruven för o vara säker.


Siffrorna anger brottsgräns och sträckgräns, så jag kan inte se några problem att sätta dit en starkare skruv OM det nu är 8.8 orginal. Om det nu inte är konstruerat att skruven skall gå av vid en viss belastning. Vilket det inte verkar vara i detta fallet.

Ska kolla märkningen på skruven. Då vet man ju säkert.

Här borde det inte vara problem med att byta till högre hållfasthet fast jag har haft otur när jag tänker förr. Tänkte ett tag att byta skruvarna i kamlageröverfallen till 12.9 då alla klagade på att original gick av då och då när de lossades. Ångrade mig i sista stund och satte tillbaka original som i mitt fall inte gick av då lag lossade. 12.9-skruvarna skulle dras med så mycket högre moment att jag var osäker på hur resten av grejerna skulle ställa sig. Det fick jag i a f höra sen att var rätt tänkt så det är tydligen lurig att byta känsliga skruvars hållfasthet oavsett åt vilket håll man byter.

Anledningen till frågan om 12.9 är att jag hittat kromade sådana om det nu inte är bra att sätta dit rostfritt. :)

Ett jävla veleri, ja jag vet!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du byter från 8.8 till 12,9 skruv kan du mycket väl ha samma moment. Det högre momentet använder du i tillämpningar som är dimensionerade för 12.9 skruvar.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Jag skulle köra på original. Det finns så många aspekter på skruvförband för att de ska sitta optimalt. Allt ifrån muttertjocklekar för att skruven ska gå av innan gängor slits loss till galvanisk korrosion etc.

Rostfritt som material har vissa fina egenskaper, men en del luriga också. Utmattning och att de lättare skär till exempel.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu har jag faktiskt pratat med ett proffs på området. Han gick förbi min hoj för en stund sedan och stannade till och pratade. Jag vet att han är ingeniör och har jobbat med skruvförband hela sitt liv. Hur mycket han kan har jag ingen aning om. Fast han sa att där skulle han utan tvekan våga byta till rostfritt även om dessa inte når fullt ut 8.8. Är jag orolig för utmattning så byt då skruvarna varje år var hans råd. Sen sa han också att det är helt och hållet skruven som bestämmer momentet. Egentligen är det hur långt den ska töjas men det är oftast lättare att läsa av ett vridmoment som ska ge rätt längdtöjning än töjningen själv i längdmått. En skruv ska allts alltid ha samma åtdragningsmoment oberoende var den sätts. Allt enligt honom! Rätt eller fel, jag vet inte nu för här finns ju inlägg emot detta.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kör på rostfritt, så länge skruven har samma klassning så gör den sitt jobb. Spraya lite wd-40 på den efter montering så håller den sig fräsch längre.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu har jag faktiskt pratat med ett proffs på området. Han gick förbi min hoj för en stund sedan och stannade till och pratade. Jag vet att han är ingeniör och har jobbat med skruvförband hela sitt liv. Hur mycket han kan har jag ingen aning om. Fast han sa att där skulle han utan tvekan våga byta till rostfritt även om dessa inte når fullt ut 8.8. Är jag orolig för utmattning så byt då skruvarna varje år var hans råd. Sen sa han också att det är helt och hållet skruven som bestämmer momentet. Egentligen är det hur långt den ska töjas men det är oftast lättare att läsa av ett vridmoment som ska ge rätt längdtöjning än töjningen själv i längdmått. En skruv ska allts alltid ha samma åtdragningsmoment oberoende var den sätts. Allt enligt honom! Rätt eller fel, jag vet inte nu för här finns ju inlägg emot detta.

Jo, han har rätt, det är för att få rätt förspänning i skruven och i praktiken handlar det väl om att skruven inte skall lossna ( det kan man kanske lösa med Loctite).

En 12.9 som dras till 8.8-moment har lägre förspänning och sitter i teorin sämre. Drar man däremot en 12.9 till rätt förspänning så får man en större klämkraft och bättre friktion och vid tex radiell belastning så blir den radiella lasten på skruven mindre än på motsvarande 8.8 skruv.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ser nu att FSN redan har svarat men jag kastar in lite utbredning då jag redan skrivit det :)

BJN. Jag tycker du svarat ganska bra på din egen fråga :tummenupp

Det ÄR skruvens kvalité som avgör åtdragningsmomentet (ja, eller rättare sagt, skruvförbandets förspänning).
Drar du skruven väldigt mycket lösare (typ en 12.9 med 8.8 förspänning) så funkar inte skruven som den ska.

Meningen (för det mesta) är ju att skruven ska funka som en fjäder som är utsträckt så mycket att den garanterat håller ihop delarna så att tillräckligt hög friktion ska uppstå mellan dem.

I många fall är det inget problem att spänna samman delarna med högre kraft än tänkt, de är tillräckligt stabila för att inte deformeras.

MEN! Ditt exempel med kamlageröverfallen är klockrent, det är ju ett ställe som med största säkerhet kommer deformeras så där måste man tänka rätt.

I bland kan det vara problem med skruvar som har kort "fri" skruvlängd i en applikation med varierande dragpåkänning eller skjuvning, där finns inte tillräckligt mycket material i skruven som kan töja sej (förspännas) och den kommer troligen lossna eller gå av.

Lösningen brukar vara att montera distanser så att en längre skruv kan väljas och därmed uppnås också optimal förlängning och förspänning på förbandet :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ser nu att FSN redan har svarat men jag kastar in lite utbredning då jag redan skrivit det :)

BJN. Jag tycker du svarat ganska bra på din egen fråga :tummenupp

Det ÄR skruvens kvalité som avgör åtdragningsmomentet (ja, eller rättare sagt, skruvförbandets förspänning).
Drar du skruven väldigt mycket lösare (typ en 12.9 med 8.8 förspänning) så funkar inte skruven som den ska.

Meningen (för det mesta) är ju att skruven ska funka som en fjäder som är utsträckt så mycket att den garanterat håller ihop delarna så att tillräckligt hög friktion ska uppstå mellan dem.

I många fall är det inget problem att spänna samman delarna med högre kraft än tänkt, de är tillräckligt stabila för att inte deformeras.

MEN! Ditt exempel med kamlageröverfallen är klockrent, det är ju ett ställe som med största säkerhet kommer deformeras så där måste man tänka rätt.

I bland kan det vara problem med skruvar som har kort "fri" skruvlängd i en applikation med varierande dragpåkänning eller skjuvning, där finns inte tillräckligt mycket material i skruven som kan töja sej (förspännas) och den kommer troligen lossna eller gå av.

Lösningen brukar vara att montera distanser så att en längre skruv kan väljas och därmed uppnås också optimal förlängning och förspänning på förbandet :tummenupp

Jag håller med om EXAKT allt du skriver. :fyllisar
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag vill tacka alla som svarat hemskt mycket.

Jag har bestämt mig. Kommer att köpa dessa skruvar M10-1,25x 35mm rostfritt A2 och dra dem med samma moment som originalskruven. Vartannat år kommer jag att köpa nya och polera så att de inte dör av utmattning. Jag tror jag går på den engelska forskarens ord, när du passerat 60 är allt annat än din ålder försumbara riskfaktorer.:)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Jo, han har rätt, det är för att få rätt förspänning i skruven och i praktiken handlar det väl om att skruven inte skall lossna ( det kan man kanske lösa med Loctite).

En 12.9 som dras till 8.8-moment har lägre förspänning och sitter i teorin sämre. Drar man däremot en 12.9 till rätt förspänning så får man en större klämkraft och bättre friktion och vid tex radiell belastning så blir den radiella lasten på skruven mindre än på motsvarande 8.8 skruv.

FEL!, samma E-modul ger samma förspänning så länge man ligger inom det elastiska området.
Rostfritt austenitiskt stål har något lägre E-modul vilket i teorin skulle ge en något större förspänning vid samma moment "mjukare fjäder". Fast skillnaden får nog anses "akademisk"
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ingen som nämner den rostfria skruvens hårdhetsgrad?
A2 finns i 3 steg: 50, 70 och 80 där 80 är de hårdaste gängorna.
Sen tycker jag du borde köra på syrafasta A4 skruv BJN, du bor ändå bara några km från havet!
70 bör motsvara 8.8 i hårdhetsgrad.
Sen gillar inte rostfritt vibrationer i kombination med mekanisk stress vet jag av erfarenhet, rätt klassade och sträckta bultförband har knäckts tvärs av och fått bytas mer än en gång av den anledningen.
Men nu har du ju balansaxlarna kvar i twinnen och jag tror i ditt fall att avsaknaden av polerade rostfria bult kommer leda till sur galla, våldsamma humörsvängningar, alkoholproblem, depression osv :D
Så montera rostfria bult, garanterat riskfriare.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FEL!, samma E-modul ger samma förspänning så länge man ligger inom det elastiska området.
Rostfritt austenitiskt stål har något lägre E-modul vilket i teorin skulle ge en något större förspänning vid samma moment "mjukare fjäder". Fast skillnaden får nog anses "akademisk"

Jäpp, du har rätt. Förspänningen blir samma oavsett ReL/Rm på skruven förutsatt att det är stål.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kör på rostfritt, så länge skruven har samma klassning så gör den sitt jobb. Spraya lite wd-40 på den efter montering så håller den sig fräsch längre.
Ingen som har funderat på elektrolytiska spänningsserien?
En rostfri skruv ( gäller nog även "bult":D) ligger rätt långtifrån "aluminium"?
Finns det inga risker med extra korrosion etc? Svenska saltvägar med Vägmästaren Specialblandning etc utspridd?
Detta har ju nämnts i mycket förbigående, och det annonseras ju på bl a eBay ut kompletta kit med "rostfria" skruvar till div olika hojar men jag har i en del fora sett de som allvarligt ifrågasatt användandet..:confused:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top