Höjda bränsleskatter och skatteindexering mot BNP istället för inflation

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man blir knappast förvånad över vilka nyfyndigheter regeringen hittar på. Texten är från K G Bergströms krönika i Expressen.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/den-kansligaste-av-alla-skattehojningar/

Bensinskatten ska dessutom kopplas till utvecklingen av BNP. Idag finns en skatteindexering som följer inflationen. Det betyder ju att just nu med obefintlig sådan stiger inte bensinpriset automatiskt vid varje årsskifte. Det kommer däremot att ske med cirka två procent med det nya förslaget. Ytterligare försämring alltså för bilisterna.
Etanolskatten kommer också att höjas. Nuvarande rabatt försvinner.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En sak är klar. Det framgår rätt tydligt vem eller rättare sagt vilka som verkligen har makten på Rosenbad...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det var inte Socialdemokraterna och Miljöpartiet som hittade på den automatisk bensinskattehöjning via skatteindexet, det var snarare de borgerliga, som dessutom höjt bensinskatten titt som tätt under åren som gått.
Man kan säga att de borgerliga gjort "smyghöjningar" medan dagens vill "chockhöja". Jag är givetvis negativ till de båda "blockens" sätt då bensinskatten är oproportionerligt och orättvist hög.

Jag undrar vad de ska dra till med när BNP börjar falla, kommer vi då för första gången få en faktiskt sänkning av bensinskatten eller kommer de då trixa till det till något annat?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
summa summarum, det skjuts för lite politiker:fakta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Högern är uppenbarligen för dålig på att gnälla och kasta gatsten.

Det är de som drabbas hårdast som borde protestera.

Högern är troligtvis rätt nöjd med att S+MP (och V även om de inte ingår i regeringen) går från klarhet till klarhet i sina skattehöjningar. Inte för att jag inbillar mig att en framtida alliansregering skulle sänka bränsleskatterna igen. Så fungerar det inte. De allra flesta förslagen så här långt som regeringen presenterat drabbar inte "kapitalister" utan slår hårdast mot deras egna kärnväljare.

Man borde satsa på att bygga ut en fungerande kollektivtrafik. Mycket snack och liten verkstad på den fronten under årtionden. Mot den bakgrunden är det föga förvånande att folk väljer bilen även fortsättningsvis. I synnerhet utanför storstadsregionerna.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är det ju ett förslag som jag tror är bra. Inte innehållet men verkan. Decemberöverrenskommelsen borde, ja måste rivas upp nu. Vilken allianssida du än besöker kavlas det skällsord över dessa förslag, plus rut,rot och arbetsgivaravgifter.

Dödar de inte DÖ nu, då vetesjutton vad som krävs...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Glöm inte bort att sossarna dessutom kommer föreslå att arvs- och gåvoskatten ska införas. Och möjligen även fastighetsskatten.....

Går bra för Sverige nu.... Eliten sitter bakom rodret.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En sak är klar. Det framgår rätt tydligt vem eller rättare sagt vilka som verkligen har makten på Rosenbad...

Absolut, Moderaterna kunde ha majoritet imorgon men väljer denna väg till helvetet istället.

- - - Updated - - -

Glöm inte bort att sossarna dessutom kommer föreslå att arvs- och gåvoskatten ska införas. Och möjligen även fastighetsskatten.....

Går bra för Sverige nu.... Eliten sitter bakom rodret.

Det är väl bara klassisk socialdemokratisk politik? Skillnaden är bara att Alliansen nu lagt sig platta.

Allt det ni skriver om är endast Alliansens fel, sluta skyll på vänstern.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Glöm inte bort att sossarna dessutom kommer föreslå att arvs- och gåvoskatten ska införas. Och möjligen även fastighetsskatten.....

Går bra för Sverige nu.... Eliten sitter bakom rodret.

Fastighetsskatten...

Varför ligger vi fortfarande likt torpare och betalar arrende till godsägaren?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Kan någon förklara för mig varför EU vill ta bort svergies rabatt på Biobränslen ? Som jag förstår så vill EU att Biobränslen skall beskattas likadant som Bensin/Diesel ?

Men beräknas inte en stor del av bensinskatten på hur stor miljöpåverkan det har ? Koldioxid, tungmetaller, koloxid etc ... (Straffskatt)

Produktionen av Biobränsle är inte så miljövänligt ur andra aspekter men utsläppen är ju mindre skadligt för naturen.

Jag är helt övertygad om att det är oljebolagen som "lobbar" EU till att stoppa miljövänligare alternativ genom likadan beskattning som fosilbränslen.

Det är ju liknande eller samma problem som med egenproducerad EL som där överskottet säljs på marknaden dock med skatteschock som följd vilket gör egenproducerad EL olönsamt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Absolut, Moderaterna kunde ha majoritet imorgon men väljer denna väg till helvetet istället.

Alliansen gjorde en överenskommelse man inte hade mandat att genomföra. Skulle inte förvåna mig om det exploderar i ansiktet på dem. Senast idag stod det att man på gräsrotsnivå inom M är starkt missnöjda. Det är troligtvis bara på högsta nivå inom alliansen som man är nöjd. Att sedan tro att man kan peka finger på vad den nuvarande regeringen hittat på när man själva har haft händerna bakbundna. Det tror jag inte väljarna ger mycket för. Det var självvalt för att man var rädd för alternativen och kanske även sin egen position.

Kan någon förklara för mig varför EU vill ta bort svergies rabatt på Biobränslen ? Som jag förstår så vill EU att Biobränslen skall beskattas likadant som Bensin/Diesel ?

Sedan flera år tillbaka ligger Sverige i en långdragen konflikt med EU-kommissionen. Orsaken är den svenska koldioxidskatten, som kom till i början av 1990-talet för att få både bilförare och företag att använda miljövänliga biobränslen.
Men den svenska skatten snedvrider konkurrensen, menar EU-kommissionen, som hävdar att det skattemässigt inte ska vara någon skillnad på fossila bränslen och biobränslen.
Om inte den svenska regeringen agerar riskerar de svenska producenterna av biodrivmedel att tvingas betala tillbaka den ”överkompensation” man tidigare fått på grund av koldioxidskatten samt betala straffränta. Enligt Aftonbladets källor kan det totalt handla om hundratals miljoner kronor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20488897.ab
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Undra vad den höjningen skulle medföra i USA :kulspruta??

Den som införde svenskt pris på bensin i USA (eller här i Kanada) skulle med största sannolikhet aldrig någonsin synas i någon folkvald position igen. Det skulle inte ens förvåna mig om personen aldrig syns igen, punkt.

Här i Kanada kostar en liter bensin strax över 1 dollar, dvs runt 7 kr.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jaja, strö salt i såret bara..... gör det.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jaja, strö salt i såret bara..... gör det.

Kan trösta dig med att jag inte äger någon bil här, och flyttar tillbaka till Sverige om en månad. Så någon glädje av den billiga bensinen här har jag knappt. Ska iofs på roadtrip till helgen som ju blir lite billigare än här hemma.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Bra... och lugn, det blir snart ännu dyrare att bo, leva, jobba, tanka och spara här. Så välkommen hem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fler och fler skattebetalare och företag (som inte finansieras av skatt, utan faktiskt matar in nåt i systemet) jackar ur och lämnar landet.
Undrar när det enbart är offentliga företag kvar och majoriteten av folket går på bidrag. 2036? Ungefär samma år som pensionen är borta?

Att sitta i en cirkel och suga varandra ger ingen nettoeffekt, Skit in skit ut.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top