Beslutsångest, sporthoj eller street?

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Sålde min gixxer 1000 k8 i höstas som jag kört två underbara säsonger för att testa streetfighter hoj tänkte jag :)

Sen dess har jag plöjt blocket varje ledig minut på alla superduke 990 som kommit ut och härom dagen kom det ut en som verkade vettig och med den utrustningen jag efterfrågar! samtidigt kommer det ut en CBR1000 -09 som ochså hade det där lilla extra jag alltid velat ha:)

Så min fråga till er är!
Kommer jag bli besviken på superduken? är livrädd för att gå ner i effekt och känna av det för mycket, är medveten om att det är svårt att gemföra en sport 4:a med en v-twin men ni som har gått från sport hoj till SD vad tycker ni? ångrar ni er??

//Fredrik
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det verkar som att du behöver en sporthoj för annat än effekten tror jag..
Kör du inte mycket bana så är Duken ett redigt bra val för gata/bana.

Mitt råd: Prova, men lämna snoppmätarn hemma.
Jag gick från Ducati 916SPS superduper extra allt till touring halvoffroadare och har lika skoj på kurviga vägar för det, även om den bara har 145 bakhjulshäst. Är du verkligen orolig för effekt så är det väll bara kolla på en Big King eller Ducati Streetfighter.
 

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Det verkar som att du behöver en sporthoj för annat än effekten tror jag..
Kör du inte mycket bana så är Duken ett redigt bra val för gata/bana.

Mitt råd: Prova, men lämna snoppmätarn hemma.
Jag gick från Ducati 916SPS superduper extra allt till touring halvoffroadare och har lika skoj på kurviga vägar för det, även om den bara har 145 bakhjulshäst. Är du verkligen orolig för effekt så är det väll bara kolla på en Big King eller Ducati Streetfighter.

tack för svaret! men förstår inte riktigt vad du menar med att jag ska lämna snoppmätaren hemma? jag åker både långa och korta streckor! därav vill jag ha den mest flexibla hojen:)
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Har du provkört en Sd990? Man har det väldigt kul med en sådan. Sedan såklart ska du köpa den som passar dig och som ger bäst magkänsla för dig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lite beroende på hur lång eller kort du är själv, så är ju oftast den med upprätt sittställning mest flexibel (bekvämast att bara kasta sig iväg på oavsett hastighet) Och det finns några andra "Street" än SD. Med effekt motsvarande din Gixxer dessutom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Effekten spelar inte så stor roll om utväxlingen är anpassad för den lägre effekten. Har en (för tillfället lite knycklig) enduro som står i garaget som inte har på långa vägar lika mycket effekt som sporthojarna som står där, men inte känns den slö och tråkig för det. Den bara toppar ur väldigt mycket tidigare. Den är skitskoj att köra på ändå, för det känns som om det går så in i helvete fort hela tiden på den. :hihi
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Nej, du kommer inte bli besviken. Mitt problem med japs-sportar är att de inte känns speciellt dramatiska. Ja, de är sjukligt snabba och till och med bekväma. De är pålitliga. Men eftersom de är byggda för att klara av extremt höga hastigheter egentligen utan någon större dramatik blir de i mina ögon (oj vad jag kommer bli pissad på nu) lite tråkiga. Kör du mycket bana, ja du kanske du ska ha en sportis. Annars kommer du ha mycket roligare på en SD. Helt annan motorkaraktär och galet rolig leksak.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har man råd så går alltid en sporthoj före alla andra hojar i min värld. De fungerar till allt från bankörning, touring, glida i stan och goa turer på landsvägen. Enda som suger är försäkringen. Men det blir billigare med åren och särskilt de äldre sporthojarna. Men nya R1 och Panigale 1299 väcker ett sjukt "vill-ha-begär":tummenupp
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag bytte jämnt mot min retta till en sd, va som å åka trimmad moppe i jämnförelse, hade den inte alltför länge mao. Men det är bara min åsikt. Prova en först vettja:tummenupp
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag har gått ifrån sporthoj till streethoj för 1½ år sen ungefär och jag ångrar inget.
Visst är det mer vind och ska du köra fort så känns det som att du måste luta dig en meter framåt (jag har långa armar).
Men överlag slår det sporthoj. Visst är det slöare över 200km/h pga vindmotståndet men ärligt talat klarar jag mig utan det. :rolleyes:

Bekvämare är det också och med twin behöver du inte köra i 100 för att powerwheela som på en radfyra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top