Fartkamerad iom omkörning

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Drog om en bil (med en bil, trodde det var sejf) strax framför en fartkamera men den fotade både mig och den andra bilen.

Google säger att kontrollanterna av bilder direkt kasserar bilderna med fordon i båda respektive körfält efter någon hovrättsdom.

Någon som motsätter sig Googles påstående eller själva har någon erfarenhet i ämnet?

ps. moralpredikanter kan vänligt men bestämt dra till svmc.se :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så kan det nog va. Eftersom den mäter på mer än ett eko för att avgöra hastighet, men inte anger vilket objekt på bilden ekon härrör från blir bilden (informationen) inte brukbar. En bil har kört för fort, men det står inte vilken.

De skulle kunna va "fräcka" och beskära varje enskild bil och skicka till resp. förar. Men hade inte oroat mig nämnvärt..
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja det var oförskämt av andra bilen att köra om dig på högern medan du var i mötande körfält.

Nej, det finns ingen möjlighet att veta vilken bil som dom har fått eko ifrån om dom inte riktar kameran, något som den i praktiken måste befinna sig ovanför körbanan, inte vid sidan om.

Ett problem som uppmärksammas med jämna mellanrum, bland annat här

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/09/19/okad-kameraovervakning-pa-vagarna/

Enligt Bergbom placeras fartkamerorna där det inträffar många olyckor, där trafiksäkerheten är bristfällig och där trafikanterna kör alldeles för fort.

Men ett problem återstår att lösa.

Radarsensorn in apparatskåpen mäter farten för en bil i taget. Om det är flera körfält och flera fordon fastnar på kamerabilderna kan polisen inte slå fast vilket fordon som körts för fort.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ja det var oförskämt av andra bilen att köra om dig på högern medan du var i mötande körfält.

Haha, eller hur Nej men inte för att hamna nu i denna metadebatt, men jag tror vi alla varit med om att sniglar ni påbörjar omkörning av ibland börjar gasa dom med, och man då måste gasa ännu mer för o komma om.

Men med det sagt så behöver vi sh:are ändå inte bry oss om alla trafikregler, dels pga vår outlawishness men även för vi är betydligt mer kompetenta än gemene man att avgöra när man kan tumma på reglerna.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jag körde om i vänsterfil och blev fotad ihop med bilen i högerfil. Det var 2012 och inget hände, inget brev, ingen bild eller nåt.

Edit: denna väg hade alltså två filer i körriktningen
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl inte så konstigt, eller har ni en främre regskylt på era hojar?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Inga problem... det är de facto det bästa stället för omkörning, precis vid kameran - just tack vare att bevisföringen inte fungerar :D kör man om en buss eller tradare, så går det dessutom att ligga "i skuggan" om man tajmar det rätt... (inte för jag själv skulle göra nåt sånt, men har hört att det går till så)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Haha, tänk på stackaren som höll laglig hastighet och blev omkörd.

Han är säkert oroligare än vad du är... :hihi
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hur många procent får böter via fotade tillfällen vid fartkamerorna?
Jag kör nämligen på sådana vägar ganska många gånger per år och jag har tappat räkningen på hur många gånger det har blixtrat men så vitt jag kan minnas så har jag inte fått något hemskickat.
En del av gångerna har det förvisso varit bil reggad på företag och då förstår jag att de struntar i det men jag skulle gärna vilja ha åtminstone EN idolbild :mad:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
du får inte böter om det är två fordon i bredd som färdas åt samma håll på bilden.
Detta då kameraskåpen inte har någon funktion som identifierar vilket av fordonen på bilden som höll vilken hastighet vid fototillfället.

Enligt vad jag läst så har radarn i skåpen inga problem att hålla reda på rätt många fordon samtidigt och registrera hastigheten. Det som saknas är att få den informationen nedtolkad så att det hamnar med information på bilden om vilket fordon som håller vilken hastighet. Och dessutom vara säker på att det inte blir fel.

Av den anledngen så har man inte implementerat den funktionen i kameraskåpen utan väljer istället att konstatera att man inte kan avgöra vem det är som bryter mot hastighetsgränsen om det är fler än ett fordon på bilden.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lösningen är alltså att åka fort som satan konstant på vänster sida av vägen... Så är man safe? :banana
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Av den anledngen så har man inte implementerat den funktionen i kameraskåpen utan väljer istället att konstatera att man inte kan avgöra vem det är som bryter mot hastighetsgränsen om det är fler än ett fordon på bilden.

Fast på t ex Huddingevägen i Stockholm, som är tvåfilig, står flera kameraskåp utplacerade. På vissa ställen står en kamera på varsin sida om vägen riktad till resp körfält så det där tror jag inte stämmer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Fast på t ex Huddingevägen i Stockholm, som är tvåfilig, står flera kameraskåp utplacerade. På vissa ställen står en kamera på varsin sida om vägen riktad till resp körfält så det där tror jag inte stämmer.

Men det är mot respektive färdriktning. Att kamerorna kan spåra flera fordon samtidigt och även sådana som befinner sig i bredd och i samma riktning, är en annan sak. Man skulle kunna få dem att på ett foto peka ut vilket av flera fordon som körde fort, men har inte den funktionen aktiv. Varför? Det vete sjutton...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Radarenheten i kameraskåpena har kompetens nog och är så avancerade så dom kan peka ut fordon.
RPS/ATK har valt att inte använda detta då folk kommer att klaga och tjafsa - enklare så.

Desutom är fortkörning en sportgren i Sverige med våra fina vägar - man bevakar bara svåra sträckor med amatörer på vägarna.

Inte som i Norge där dom kan ha fartkontroll på en grusväg inne i skogen:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top