Hur bra är standardhojars TC numera?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hurray. Min första post på ett par år :)

Har varit borta från racingen sen 2011 och undrar lite vad som hänt med elektroniken sen sist. Hur bra är standard-traction controllen på de senaste cyklarna? Är den till hjälp eller bara till hinder när man börjar åka halvfort? Bra nog att man bara kan slå på fullt ut ur böjarna? Finns det eftermarknads som inte kostar mer än cykeln själv?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
den enda som kommit med nåt nytt egentligen är ju Yamaha, tror inte nån hunnit testa det här ännu, men enligt diverse reviews så är den bra även för race.

Återstår väl o se va Mange har o säga om den :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tänkte på bmw hp4, ducce 1199 och kanske MV? Funkar för race?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tänkte på bmw hp4, ducce 1199 och kanske MV? Funkar för race?
Hojarnas elektronik har varit under ständig utveckling närapå varje säsong sedan 2010. Under förutsättning att Du talar flång nya maskiner gäller att:

- Yamaha förmodligen presenterar det vassaste systemet i år, med gyro och så pass justerbart att Du kan anpassa den utan att ha med Dig två ingenjörer.
- Ducati - nytt system för i år, nästan lika vasst som Yamaha.
- De övriga saknar gyro och är inte riktigt lika vassa som de två förstnämnda. Aprilias RSV4 brukar hållas som bäst av de äldre systemen, BMWs kan vara tidsneutralt - sänker inte Dina tider men förbättrar inte tiderna heller.

2012 såg det ut så här enligt ett hyfsat vetenskapligt test: http://www.motorcycle-usa.com/9/140...12-Superbike-Traction-Control-Comparison.aspx
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
App app, Aprilia har haft gyro från första årsmodell med aPRC, 2010/2011...

Tillåter slip av önskad mängd upp till begränsad sladd via knapp på styret och tar hänsyn till hojens lutning.
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Tänkte på bmw hp4, ducce 1199 och kanske MV? Funkar för race?

Hp4an har det bästa systemet av dessa, kan finjusteras mellan -7 och +7, orginal S1krr bara i 4 steg=värdelöst.
Sedan så har du reaktiv dämpning på HP4an, det är inte många som tävlar som gillar det.

Det är inte förräns i år som nya R1an och 1299an har fått användbara TC, SC, ABS för racing.
Läs detta test; https://drive.google.com/file/d/0BzLn4-HjNbCaczVJSldRc1V3NEk/view
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Aprilia har haft gyro från första årsmodell med aPRC, 2010/2011...
Förvisso, det har många av de andra också. I testet jag hänvisade till vet jag att Aprilian, BMW, Ducati och R1 hade någon form av gyro, Kawa mäter i vart fall hjulhastigheten medan MV 2012 hade den enklaste formen av TC som bara jobbar matematiskt med förhållandet växel/trottelposition/RPM vs förändringen i RPM - typ Bazzaz...

Jag tror den nya generationen, om jag förstått det rätt, har mer avancerad gyro/accelerator (Yamaha kallar det IMU-enhet) som jobbar i sex axlar och mycket snabbt kan beräkna t ex sladdar och andra mer avancerade rörelser. Det möjliggör inte bara TC utan även kontroll av sladd - hur brett hojen tillåts gå.

Förstår jag det rätt är Don Q en rätt duktig tävlingsåkare, därför tror jag att ett system må göra föraren lika snabb (med högre grad av koll) eller snabbare för att passera nålsögat. Det tror jag endast den nya generationens elektronik mäktar med.

Mina 2p

Intressant! Men om jag vid en snabb koll fattade artikeln rätt så körde båda förarna ALLTID långsammare med TC än utan? Eller fattade jag fel?
Nej, Du förstod det helt rätt. Se det så här: standardmaskinen är konfigurerad för landsväg eller bandagar - i testet hade man lite häftigare däck, duktiga förare men fortfarande bara standardchassi. Hur ser hojarna ut i rejstrim med slicks monterade? Hojens egenskaper är rätt annorlunda än den standardmaskin TC konfigurerades för, eller hur?

Jag TROR därför att de flesta begagnade maskiner med standard-TC i bästa fall ger en tävlingsförare möjlighet att åka lika snabbt med större säkerhet med standard-TC, knappast snabbare. Men det behöver väl i och för sig inte vara fel, kan ju även ha betydelse för däcksslitaget under ett rejs?

För att bli snabbare med än utan TC krävs nog den senaste generationens TC, typ Yamahas eller Ducatis anno 2015. Hur BMW ändrat sin TC inför detta år vet jag inte.

Men till dess någon rejsförare aktivt provar tror jag vi får sväva i ovisshet :)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag kan tänka mig vad han förväntar sig, jag har också faktiskt använt Aprilias system 2 år... Både med slicks och landsvägsdäck på bana. Och systemen skiter faktiskt i vilket, det mäter ju spin oavsett när det inträffar. Hur mycket och hur brett ställer man enkelt med knapparna på styret under körning. Innan körning kalibrerar man bara diameter ifall man bytt däck.

Yamaha är nog definitivt ny kung på elektroniktronen, och många andra är alldeles för enkla. Men andra system har utan problem omärkligt tillåtit begränsad sladd, trots bara 4 axlar och två hjul att mäta ur. Om man blir snabbare eller inte med systemet beror nog till stor del på hur väl man kan lära sig utnyttja det. Systemen är bra nog misstänker jag, resten är upp till huvudet på föraren.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stryk MV direkt, brukar få sämst testresultat. Tom de förare som ifrågasätter om MVs TC överhuvudtaget fungerar.
Ducce 1199 mycket bra TC men det brukar inte gå så fort. Att skruva fast styrhuvudet i luftboxen (gjuten aluminiumlåda fastskruvad i topparna) är enligt min uppfattning lika smart som att dra det där staget som brukar sitta direkt mellan framhjulen på bilar för att minska krängning istället från vardera hjulet till motorn mitt emellan framhjulen. (Lätt vara efterklok.....:rodnar) Dessutom finns det inlägg om sprickor i cylindrarna på 1199. Motorn är så lättad så cylindrarna inte håller ihop. Eller är det för cylindrarna drabbas av att vara "ramdel" också som gör att de spricker?
I WSB har det gått så dåligt för 1199 så Ducce har fått större hål i insugsstrypbrickan jämfört med den gamla 1098R modellen. Strypbrickan som kom för att jämna ut 1200cc 2V hojarna mot 1000cc 4V/4R hojarna.
BMW HP4 mycket bra. Precis som Aprilia RSV4 APRC. Men tänk på att BSB helt domineras av Kawasaki ZX-10R.
Så Kawas variant kan inte vara fel val....Å andra sidan när jag såg vad en Kawa BSB hoj kostade så var det väl en ZX-10R + mer än 100000 £. Bara Nova växellåda var väl 3000 £ osv.
Och vill du ha en lite billigare ny hoj med TC så har nya Kawa ZX-6R tydligen samma TC som ZX-10R. Dock vet jag inte om det bara är 636an som har det.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag kan tänka mig vad han förväntar sig, jag har också faktiskt använt Aprilias system 2 år...
Yamaha är nog definitivt ny kung på elektroniktronen, och många andra är alldeles för enkla. Men andra system har utan problem omärkligt tillåtit begränsad sladd, trots bara 4 axlar och två hjul att mäta ur. Om man blir snabbare eller inte med systemet beror nog till stor del på hur väl man kan lära sig utnyttja det. Systemen är bra nog misstänker jag, resten är upp till huvudet på föraren.
Absolut, här är vi eniga - allt handlar om hur föraren lyckas köra in sig på hojen, test är trots allt bara test och hojen är inte i racetrim.

Jag har själv lekt med Bazzaz på min egen hoj och bara provat de övriga systemen på bana. Men de bekanta jag har som tävlar på lite högre nivå förefaller tidigare ha övergått till mer avancerade system, dock till priset av tämligen komplicerade installationer och konfigurationer. Att vilja köra snabbast på hoj innebär inte med automatik att man har intresse för långa konfigurationer, analyser av data och modifieringar av parametrar i stora matriser...

Därför blir det intressant att se hur högt upp i serierna de nya OEM-systemen står sig? Gissar jag rätt kan man nog klara sig långt i t ex vår nationella Superbike-serie utan byta elektronikhjärna, så bra förefaller den nya generationen vara.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Japp. Svaret på Don Qs fråga är ju egentligen att systemen har blivit fler som är "tillräckligt" bra, men långt ifrån alla. Men man blir inte automagiskt snabbare med dem.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
R1 2012-2014 har också TC.
Har noterat att om jag slår på den i läge 5 eller 6 och ger fullt på 1:an så hoppar hojen som en groda på väg till rödstrecket.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vet inte men gissar att de flesta som rejsar seriöst byter till en kit ECU.
Nya R1 har ju redan hårdvara för avancerad TC osv, kan man gissa att kit mjukvarans TC t,o,m är vassare än gatversionens?
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Jag tävlar med en BMW S1000RR 2010. Jag är vad jag vet också en av få som faktiskt har TC;n igång när jag kör. De flesta stänger av den för att inte den skall störa körningen. Personligen gillar jag att ha den där lilla säkerhetsdetaljen liggandes i bakgrunden som hjälp när det börjar gå lite väl brett.
Dock sitter det en race ECU på hojen. Med race ECU;n kommer det helt andra sättningar för TC;n jämfört med vad man har i en original ECU. I race ECU;n motsvarar RAIN läget ungefär SLICK på original varianten. Så mao tillåts man att åka med bra mycket mer hjulspinn innan TC;n går in och försöker förhindra detta.

Har vid nått tillfälle kört i upptorkande med slicks på RAIN läget (alltså motsvarande SLICK i org ECU). Från loggarna (bilden) kan man tydligt se hur TC;n omotiverat aktiveras i var och varannan böj UTAN att det går med nått nämnvärt hjulspinn. Tänk nu att det skulle vart helt torrt så man kunde vara aggressivare på gasen. Då skulle tiden där TC är aktiv blivit längre, och det hade verkligen hämmat varvtiderna.

Så min summering av det är att TC;n i original utförande INTE riktigt duger till om man har bråttom runt på en bana (gäller åtminstone en S1000RR).

En S1000RR av nyare modell har som nån nämnt fler möjligheter till justering av TC. Men jag misstänker att grundtänket har vart detsamma hos BMW ingenjörerna. Dvs en hoj tilltänkt för gatbruk har en väldigt pessimistiskt inställd TC, mycket aktivering för lite hjulslip. Mycket pga att en gatknutte nog bra gärna vill se den där TC lampan blinka lite till och från i favorit rondellen.
 

Bifogat

  • Calafat.jpg
    Calafat.jpg
    279.5 KB · Visningar: 125

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men tänk på att BSB helt domineras av Kawasaki ZX-10R.
Så Kawas variant kan inte vara fel val....

BSB är ingen bra mätsticka för funktionen hos standard TC. Alla BSB-hojar åker med enhets-ECU samt programvara från Motec.

På pappret är Yamahas system i 2015 YZF-R1 tveklöst det system som ligger närmast ett riktigt racesystem. Återstår bara att se om det levererar i praktiken också.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Lite info bara köper man aprilia race ecu eller uppdaterar standard till race mapen så ändras aprilias TC nivåer, nivå 1 orginal ecu blir nivå 3 med race ecu, så race ecun har elakare inställningar än standard ecu programvaran.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Korta svaret är: Inte tillräckligt bra om man ska åka snabbt på bana....

Det finns rätt många billiga/prisvärde eftermarknadssystem att köpa också, av olika typer. Men ska man ha ett system som verkligen funkar när man ska åka riktigt snabbt, så blir det varken billigt eller prisvärt.

Några av dom mest avancerade systemen funkar dock alldeles utmärkt för tackdays skulle jag säga...

.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
R
Korta svaret är: Inte tillräckligt bra om man ska åka snabbt på bana....

Det finns rätt många billiga/prisvärde eftermarknadssystem att köpa också, av olika typer. Men ska man ha ett system som verkligen funkar när man ska åka riktigt snabbt, så blir det varken billigt eller prisvärt.

Några av dom mest avancerade systemen funkar dock alldeles utmärkt för tackdays skulle jag säga...

.

Och detta gäller även för TC:n på nya R1:an? HOPPAS du kommer att svara JA!!!!!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top