Lagen om byte av ljuddämpare?

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
http://www.ebay.com/itm/Kawasaki-ZR7-Black-Round-Exhaust-Silencer-Road-Legal-/150529154300?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item230c3c9cfc&rmvSB=true

Har beställt ett rör från UK. Var inne och läste lite om deras lagar osv. och de verkar ha samma bullernivåer som här i Sverige.
Min fråga är, räcker det att bullernivån är OK för att få igenom röret på en regbes? eller måste de vara E-godkänt eller något sådant skit? :lol

Gör ingen debatt av detta nu, bara försök hjälpa mig med ett vettigt svar, tack tack
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fråga där du ska reg.bes. för säkrast svar men kan väl gissa att du får till svar att det ska vara original alt. att om den inte är E-märkt så är det ingen ljuddämpare.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Eftersom många som skriver reg.bes egentligen menar kontrollbesiktning så ställer jag frågan vilken typ det är.

Är det en vanlig löpande kontrollbesiktning är det ingen fara så länge den inte låter alldeles för mycket. (ljuddämparen ska enligt lag vara E-godkänd på en helfordonsgodkänd MC men det är inget som kollas på en vanlig kontrollbesiktning)

Om det faktiskt är en registreringsbesiktning du ska göra är det lite hårdare. Som redan sagt, kolla med de som utför den vad de kontrollerar för punkter inför godkännandet.

Edit: Och UK är ju med i EU så chansen är ju att det är en godkänd dämpare.
 
Last edited:

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Ok tack så mycket för svaren. Tanken var ju att försöka få igenom en reg.bes så slipper jag tänka på den biten. Skulle man sedan vilja ha lite mer ljud så kan man ju plocka bort insatserna för stunden.

Har inte fått hem paketet än men ska göra några enklare db test här hemma först och om det håller samma nivå så ringer jag ner till besiktningen och kollar med dem.
Kan ju lämna svar i tråden när jag vet mer.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Bara nyfiken, varför ska du göra en registreringsbesiktning?

Jag är med på noterna om du har importerat hojen eller byggt en egen men inte om du bara ska byta ljuddämpare.
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Bara nyfiken, varför ska du göra en registreringsbesiktning?

Jag är med på noterna om du har importerat hojen eller byggt en egen men inte om du bara ska byta ljuddämpare.

Bytar man ljuddämpare måste man väl visst reg.bes? Ser ingen anledning till att behöva oroa mig om att någon ska behöva påpeka att jag kör med en olaglig ljuddämpare. Orkar inte med sådant tjaffs..
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Bytar man ljuddämpare måste man väl visst reg.bes? Ser ingen anledning till att behöva oroa mig om att någon ska behöva påpeka att jag kör med en olaglig ljuddämpare. Orkar inte med sådant tjaffs..

Fattar inte riktigt heller..
Är den godkänd i UK så är den det i alla EU länder....skulle dom ha synpunkter på det vid en vanlig besiktning e det bara kasta up intyget som du isf får med och då är det slutdiskuterat.
Är den EU godkänd SKA den klara buller mätningen utan problem( OBS! med DB-killern i då)
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Bytar man ljuddämpare måste man väl visst reg.bes? Ser ingen anledning till att behöva oroa mig om att någon ska behöva påpeka att jag kör med en olaglig ljuddämpare. Orkar inte med sådant tjaffs..

Du måste vara den enda som gjort det i så fall...

Jag tolkar lagen som det inte behövs ny besiktning så länge bullernivån är samma eller lägre än vad som står i regbeviset.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Du måste vara den enda som gjort det i så fall...

Jag tolkar lagen som det inte behövs ny besiktning så länge bullernivån är samma eller lägre än vad som står i regbeviset.

Faktiskt har jag för mig det ska inte överstiga 104dB även om annat står på regbeviset.
Annars är det ingen mening med E-märkta system (EU godkända).
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Hojen är ju helfordonsgodkänd och har 95 db vid 3000v tror jag. Därav skälet.
aja tänker inte starta en diskussion om varför jag vill köra laglig. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hojen är ju helfordonsgodkänd och har 95 db vid 3000v tror jag. Därav skälet.
aja tänker inte starta en diskussion om varför jag vill köra laglig. :tummenupp

Det ska stå på hojen vad den maximala ljudnivån är och byter du rör måste du på pappret registrera om den då hojen inte är helfordonsgodkänd med annan pipa. För jag antar att din hoj är helfordonsgodkänd? Min är inte det och jag får göra lite vad jag vill... :tummenupp

Men vem fan reggar om? Byt till original när du besiktigar bara eller inte ens då om du håller dig inom bullernivån för hojen.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Bytar man ljuddämpare måste man väl visst reg.bes? Ser ingen anledning till att behöva oroa mig om att någon ska behöva påpeka att jag kör med en olaglig ljuddämpare. Orkar inte med sådant tjaffs..

Nu driver du med oss va :banana :7peta :crash :rofl
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är tvungen ställa en fråga. Hoppas du inte tar illa upp. För det är inte meningen.
Har du någonsin varit inne med ett fordon på kontrollbesiktning?
I så fall vilka typer av fordon och när?
För din trådstart tyder på att du aldrig varit med om en kontrollbesiktning.
Och då är det inte konstigt man har en massa frågor.
Är din hoj inregistrerad, du har fått "registreringsbevis" från Transportstyrelsen, Del 1 blå och Del 2 gul och den är Försäkrad hos något försäkringsbolag så är det en Kontrollbesiktning du ska göra.
Vid en kontrollbesiktning av en personbil eller en MC kontrolleras att den inte bullrar onormalt.
Inget annat.
Jag har bara haft mer eller mindre gamla fordon. Bilar med ljuddämpare från Biltema, 100% Pirat.
Fyra hojar med "Piratljuddämpare" sk. slipon, BMW R60, SV650S 2000, Triumph Sprint RS 2001 och Suzuki GSX1300R 2008.
Dom har inte bullrat när dom passerat besiktningen och det har inte varit några problem.
Är du tveksam om din nya ljuddämpare/slipon kommer ge problem. Sätt i en db-killer.
Kolla med erfaren MC-kompis.
Eller om det är MC-öde där du bor, köp en dBkiller hos din lokala MC-handlare eller på nätet och sätt i innan kontrollbesiktningen.
Vad som kontrolleras
http://www.tvingmcservice.se/bilder/nedladdning/Checklista inför kontrollbesiktning av mc.pdf
Ljus och signal förtydligat: Dvs helljus, halvljus, bakljus, skyltlykta, bromsljus när du använder frambromsen, bromsljus när du använder bakbromsen, vänster blinker fram och bak, höger blinker fram och bak, tutan och att du har en godkänd reflex baktill.
Jag tror du måste ha minst en backspegel. :vaHar alltid haft två så jag vet inte......:D
Är allt i ordning så blir hojen godkänd.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Till annan E-godkänd pipa till modellen man åker får man väl ändå byta inom helfordonsgodkännandet? Och byte till ickegodkänd modell är inte tillåtet överhuvudtaget? Går inte att regga in ens om man vill utan att bygga om fordonet till ett sfro-bygge. Eller har jag missuppfattat något?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
TS är möjligen inte helt ute o cyklar men om det överhuvudtaget är möjligt att registrera om sitt helfordonsgodkända fordon med annan gaphals låter jag vara osagt.

Polisen fick/eller började använda ett "verktyg"* för några år sedan vid flygande kontroll vilket innebär att de med enklare medel kan förelägga om reg.bes. vid bedömning av buller. Detta naturligtvis inte utan orsak och effekten av en reg.bes. förväntas naturligtvis smälla högre än ett föreläggande om krav på ombesiktning = det förstnämnda är dyrare, besvärligare inte minst för de som inte har någon annan skorsten och förmodat längre väntetid plus/minus semestertider... Besiktningsingenjörer för MC växer inte på träd som jag har förstått det.

Beroende på föreläggande och regler kanske mer än avgassystemet måste återställas i.o.m. att vi alla vet att en del kan vara bra uppfinningsrika när det ska till o sminka sin hoj.

* Regel som möjliggör och inget fysiskt verktyg
 

Sillgrissla

El presidente
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Smålands metropol
Hoj
Ingen
Köpte mina V&H från staterna, kollade inte ens om dem var godkända efter konstens alla regler men tog det säkra före det osäkra, stoppade i db-killers, besiktade och åkte hem.

Så länge din mc inte låter som en jävla raket behöver du inte oroa dig :tummenupp
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Bullerkraven på motorcyklar i korthet:

• på motorcyklar som har avgasutsläpp av klass Euro2 och på nyare motorcyklar (allmänt taget motorcyklar som tagits i bruk 2004 eller senare) får endast installeras ljuddämpare som har typgodkännande för den aktuella modellen
• motorcykelns buller mäts 0,5 m från avgasrörets ända och motorn ska ha ett varvtal som är hälften av varvtalet av motorcykelns maximieffekt, varvid bullret från motorcykeln får vara högst:
o tillverkarskyltens värde +5 dB
o 103 dB på motorcyklar utan EG-typgodkännande och som tagits i bruk 1992 eller senare
o 106 dB på motorcyklar som tagits i bruk före 1992

så...hoppas detta får slut på alla "tror"

Med andra ord för att tydliga detta.

Jag kör min Street Triple med ett E-märkt (typgodkänt för min MC) Leo Vince slipon. Detta garanterar Leo Vince att med dB-killer i så uppfyller detta kravet att det INTE överstiger +5 dB från regbeviset och är då godkänt på en besiktning innom EU.

Så har jag iaf fattat det...
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bullerkraven på motorcyklar i korthet:

• på motorcyklar som har avgasutsläpp av klass Euro2 och på nyare motorcyklar (allmänt taget motorcyklar som tagits i bruk 2004 eller senare) får endast installeras ljuddämpare som har typgodkännande för den aktuella modellen
• motorcykelns buller mäts 0,5 m från avgasrörets ända och motorn ska ha ett varvtal som är hälften av varvtalet av motorcykelns maximieffekt, varvid bullret från motorcykeln får vara högst:
o tillverkarskyltens värde +5 dB
o 103 dB på motorcyklar utan EG-typgodkännande och som tagits i bruk 1992 eller senare
o 106 dB på motorcyklar som tagits i bruk före 1992

så...hoppas detta får slut på alla "tror"

Med andra ord för att tydliga detta.

Jag kör min Street Triple med ett E-märkt (typgodkänt för min MC) Leo Vince slipon. Detta garanterar Leo Vince att med dB-killer i så uppfyller detta kravet att det INTE överstiger +5 dB från regbeviset och är då godkänt på en besiktning innom EU.

Så har jag iaf fattat det...

Du kan väl lägga till hur ovanstående krav kontrolleras vid en Kontrollbesiktning av MC.
För tydlighetens skull.
Hur den här kontrollen ska göras i praktiken. Enligt reglerna.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Du kan väl lägga till hur ovanstående krav kontrolleras vid en Kontrollbesiktning av MC.
För tydlighetens skull.
Hur den här kontrollen ska göras i praktiken. Enligt reglerna.

Det är du precis det han skrivit 0,5 m bakom hojen på halva max vartal. Vid misstanke om för hög nivå tar dom fram en db-mätare och kontrollerar, har själv råkat ut för det... och klarat mig :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top