Ett rengöra visir tips från kingen.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Folk brukar kolla på mig som en idiot när jag gör rent visiret, något som jag kanske är också.
Hur som helst så har jag inte alltid plats för ha med mig diverse rengöringskemikalier på mcturen så jag testade en annan lösning som jag har använt sedan jag köpte min första Shoei. Det är nu ni kollar på mig som jag vore helt korkad, baksidan på en tvättsvamp, ja den vita (inte den gröna!) sidan som är lite grövre. Funderar prima tillsammans med vatten, inga repor sedan 2012 och inga flugor heller! Rekommenderar dock att ta en lite sliten.

God natt!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det gröna som sitter där kallas scotchbrite. Det är sådan slipduk jag använder när jag vill ha den borstade/slipade ytan på mitt rostfria avgassystem....
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Låter som en av farsgubbens bekanta som va så jävla nöjd när han kom på den briljanta idén att tvätta bort asfaltsfläckar med samma metod... tills bilen blev torr igen och han insåg att de va dags att lacka om bilen.
Som fläsket på wiskyn va bilen en flångny v70..
 

Krokmark

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Ort
Vislanda
Hoj
Suzuki GS 1100 G -84
Den gröna är med slipmedel, Scotchbrite eller kort och gott slipnylon, och den vita utan slipmedel...
Kan vara värt att lägga på minnet...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Där ser man, jag använder den vita så då ska man nog inte använda den gröna, redigerar detta.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Extremt blöt toapapper över visiret 5min och är bara att torka bort det lätt som en plätt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag brukar ha med mig ett litet paket med blöta dukar anpassade för att torka glas med. funkar klockers
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Vatten o papper får bort allt jag stött på hittils, microfiberduk efter för att få bort eventuella vattenränder. Nemas bekymmer!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Blött hushållspapper som får ligga på ett dag brukar jag också köra för att få bort insekter.

En klassiker sedan 70-talet är johnson pledge furniture polish som jag nu kom på att jag ska köpa igen. Luktar gott också :)
Har provat autosol med det är lite för grovt. Tandkräm borde alla ha hemma. Det funkar. :tummenupp

Om man tycker att det är jobbigt att polera visir och en onödig kostnad att köpa nya varje år så kan man sluta att stryka bort varenda insekt eller vattendroppe. Det är värre med snö för till slut ser man ju inget. Att åka med öppet visir gör ont över 50 blås.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Brukar fälla ner visiret när jag rullar igenom biltvätten. Skinande rent. Brukar undvika vaxprogrammet dock.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Låter som en av farsgubbens bekanta som va så jävla nöjd när han kom på den briljanta idén att tvätta bort asfaltsfläckar med samma metod... tills bilen blev torr igen och han insåg att de va dags att lacka om bilen.
Som fläsket på wiskyn va bilen en flångny v70..

Hade en släkting som gjorde likadant med en ny Merca... obra. Men det drabbade ingen fattig - han kunde nog köpa en ny eller lacka om.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Extremt blöt toapapper över visiret 5min och är bara att torka bort det lätt som en plätt.

5 min, tror du jag har tid med sådant!? Nä livet är till för att köras inte för att lägga mer än 10 sek på att torka bort flugor. Inhandlade en rygga med vätskesystem på 3 liter så jag slipper stanna för vätskepauser hädanefter.:hojraket
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
På dom icke repfria visirens tid så var pledge möbelpolityr det dom gällde för att få fason på dom av matlådeplast tillverkade siktskivorna, det tog insekterna med..

En annan tid andra materiel.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Blöt halva delen av en microfiberduk, ta bort insekterna, den andra torra delen torkar man bort vattnet med. Får lätt plats under kutsen i en zippåse.
 

jonte_jkpg

Medlem
Gick med
21 Dec 2012
Ort
jönköping
Hoj
ktm 690 smc-r 2013
brukar köra med vinkelslip, glöm dock inte att använda slipskivan (inte kapskivan) så undviker du repor :krama
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top