Arm tar i tanken vid sväng

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Hejsan, Jag har blivit stolt ägare till en sportis, men jag har noterat att när ja ska svänga in på tex en parkering så vill jag gärna klämma armen mellan tank och styre vid nästan fullt styrutslag. Är det nån mer som har samma problem? Eller är det bara jag som är ovan? Känns obehagligt iallafall. \ Linus :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur menar du klämma armen mellan tank och styre?
Men nej, det ska inte bli något klämmande mellan tank och styre alls, varesig fingrar, armar eller ben.
Om du kan klämma handen vid fullt styrutslag skulle jag rekommendera att se över cliponens vinklar, och styrstopp.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Inte för att vara ordmärkare men det måste vara handen du menar annars vete f.n hur du är konstruerad....

Du bör kolla styrstoppen som sitter på gaffelbenet mellan övre och undre kronan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att klämma armen mot tanken är väl normalt när du kör en ZX-10R. :tummenupp
Men att göra det när du kör in på en parkering är kanske att dra det liiiite för långt? :va
Prova och vrid fram cliponen några grader, så de pekar mera rakt ut.
 

Bifogat

  • ZX-10R-09.jpg
    ZX-10R-09.jpg
    45.5 KB · Visningar: 118
Last edited:

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Hur menar du klämma armen mellan tank och styre?
Men nej, det ska inte bli något klämmande mellan tank och styre alls, varesig fingrar, armar eller ben.
Om du kan klämma handen vid fullt styrutslag skulle jag rekommendera att se över cliponens vinklar, och styrstopp.

Det va svårt att förklara, men känns ungefär som att under armen tar i kanten på tanken, det är inte så att det gör ont, men obekvämt. :4skrika Jag tycker kanten på zx10 sticker ut ganska mkt, kanske måste ha rakare armar, kanske behöver justera cliponen,
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Inte för att vara ordmärkare men det måste vara handen du menar annars vete f.n hur du är konstruerad....

Du bör kolla styrstoppen som sitter på gaffelbenet mellan övre och undre kronan.

Ja är konstruerad som en människa. :tungan Är som sagt underarmen som tar i kanten på tanken,
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det va svårt att förklara, men känns ungefär som att under armen tar i kanten på tanken, det är inte så att det gör ont, men obekvämt. :4skrika Jag tycker kanten på zx10 sticker ut ganska mkt, kanske måste ha rakare armar, kanske behöver justera cliponen,

Det låter som om du hänger lite mycket framåt, svårt att säga utan att se när du kör.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Man ska inte svänga så skarpt med styret, luta hojen lite mer istället för att svänga med styret.
Det är det som är tjusningen med sporthoj!
Har själv haft 2 ZX-10R och aldrig haft det problemet.
Montera en Gopro på kåpglaset och rikta den mot dig själv så ser du vad du gör för fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utom att vinkla fram clip on , rakare styre, så har jag en känsla av att din hand inte pekar rakt fram från armen utan är uppåtvinklad.
Vilket för ner underarmen närmare tanken.
Hur sitter reglagen, jag tänker på kopplings- och bromshandtag?
Kanske vrida ner dessa lite, dvs
vrida kopplingshandtaget moturs när du ser från styränden
vrida bromshandtaget medurs när du ser från styränden.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tror jag förstår vad du menar! Hände mig när ja precis hade köpt Suzukin. Jag och käringa skulle in i Gbg och käka. Slutade med massa spännande vägar. (Jag visste inte vart vi skulle och hon kunde inte förklara, tur vi inte hade någon form av Intercom..) vid en skarp högersväng kom handleden såpass nära tanken att den slog upp handen vilket resulterade till avslag på gasen. Lite spännande!
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Jag tror jag förstår vad du menar! Hände mig när ja precis hade köpt Suzukin. Jag och käringa skulle in i Gbg och käka. Slutade med massa spännande vägar. (Jag visste inte vart vi skulle och hon kunde inte förklara, tur vi inte hade någon form av Intercom..) vid en skarp högersväng kom handleden såpass nära tanken att den slog upp handen vilket resulterade till avslag på gasen. Lite spännande!

Exakt så, men idag när jag tog mc till jobbet så prova jag att placera händerna lite längre ut på handtagen, och det vart en klar skillnad. :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ta en slägga och slå in en buckla i tanken. Det var standard i forntiden.:rolleyes:
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Hej!

Känner igen ditt problem. Var förvånad över hur det kändes första gången jag klev på en sportis.
Läste sen ett råd om att klämma knäna mot tanken och inte låta ryggen sjunka ihop som en saccosäck över tanken. Gör man inte det, så får man för mycket arm/hand som vid fullt styrutslag behöver ta vägen nånstans, speciellt när man håller långt in på handtagen :)

Så testa att ändra hur du sitter på hojen.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Hej!

Känner igen ditt problem. Var förvånad över hur det kändes första gången jag klev på en sportis.
Läste sen ett råd om att klämma knäna mot tanken och inte låta ryggen sjunka ihop som en saccosäck över tanken. Gör man inte det, så får man för mycket arm/hand som vid fullt styrutslag behöver ta vägen nånstans, speciellt när man håller långt in på handtagen :)

Så testa att ändra hur du sitter på hojen.

Tack för tips. :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top