Grå olja

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Slirig koppling som fan på cbx'en. Tömde ut oljan och tog av kopplingskåpan. Nedre halvan av kåpan är täckt av grå olja. Är det bara kopplingsmaterial som missfärgat oljan pga sliret tror ni? Hojen är ju inte vattenkyld så lär inte vara vatten som kommit in.

Sen undrar jag också om tips på en billig elektrisk mutterknack som kan slå av kopplingsmuttern? Lånade en knack av en kille på forumet senast, och den funkade kanon. Var en modell som "laddade upp" och sedan slog till med en hård stöt som var tillräcklig. Men nu tänkte jag köpa en egen så drog till jula för att köpa en likadan, men kom hem med ren skit som slår klent som fan hela tiden. Den här köpte jag. http://www.jula.se/catalog/bil-och-...lektriska-mutterdragare/mutterdragare-009005/
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har kört mutterdragen i typ 3-4 sek. Vågar inte köra längre av rädsla att paja muttern.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Grå olja = kondensvatten i oljan. Du har vinterkört hojen dvs torr-gasat den i garaget.

Mera våld på muttern. Värm gärna innan du pickrar med Jula-bössan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om kopplingskorgen kan fjädra med mutterknacken kan det motverka den lite, speciellt de lite vekare billiga varianterna som biltema och jula.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Har du hylsan direkt på maskinen eller använder du förlängare? Prova utan isåfall, får för mig att det försvinner rätt mycket moment ut i förlängaren..
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har inte förlängare. Någon som vet nån billig elektrisk mutterknack som är av varianten "varva upp, slå till." istället för "slåslåslåslåslå". För det funkade jättebra förra gången, men julas modell verkar ha förändrats sen dess.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Happ, fick av muttern nu, ganska lätt. Men muttern blev skavd rätt bra, är det normalt med den här sortens mutterknackar? 4-5 kopplingsbyten så är muttern kasserad liksom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Happ, fick av muttern nu, ganska lätt. Men muttern blev skavd rätt bra, är det normalt med den här sortens mutterknackar? 4-5 kopplingsbyten så är muttern kasserad liksom.

Om muttern går sönder är det snarare hylsans fel än mutterknacken.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vilket moment drar du den med? Min gissning är att du dragit lite hårt kanske, bättre skaffa verktyg att låsa korgen med så kan du både dra fast med rätt moment och även lossa den utan att ha ihjäl muttern.
 

kovamies

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF750F -84
Går att köra utan mutter knack, bytte kopplingskorg nyligen på min vf750f , 62-68nm skulle den dras på min hoj, har för mej att muttern är av aluminium så den är känslig. Låste korgen med en tunn bricka mellan kuggarna. :yoparty
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du hylsan direkt på maskinen eller använder du förlängare? Prova utan isåfall, får för mig att det försvinner rätt mycket moment ut i förlängaren..
Ja, det är ju mer vikt som ska sättas i rörelse, så mindre energi finns kvar att slå på muttern.

Happ, fick av muttern nu, ganska lätt. Men muttern blev skavd rätt bra, är det normalt med den här sortens mutterknackar? 4-5 kopplingsbyten så är muttern kasserad liksom.
Ulvhamne har helt rätt, satsa på krafthylsor med rundade hörn: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Krafthylsor/Krafthylsor-12-71120/
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpte krafthylsa på biltema för att ha till kopplingskorgen, men se på fan, hylsan var för stor i godsets ytterdiameter så den gick inte att få på. Därför fick jag ta en vanlig hylsa.

Vanlig hylsa (12-kant) får inte användas på en muttermaskin, ty då förstörs muttern/skruvskallen, ofta spricker även hylsan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
12-kantshylsor har jag aldrig förstått behovet av. Vem/varför kom man på den idén?

De är ju praktiska på 12-kantsmuttrar och 12-kantsskruvskallar, men i övrigt kan jag hålla med dig. Spärrskaften uppfanns ju ngn gång vid WWII.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vanlig hylsa (12-kant) får inte användas på en muttermaskin, ty då förstörs muttern/skruvskallen, ofta spricker även hylsan.

Det är ingen 12 kants hylsa jag använt.. Dock en helt vanlig 6 kants, som det inte stod "krafthylsa" på när jag köpte den. Men ändå har muttern blivit nött. Om jag nu måste ha en krafthylsa, vart hittar jag en som inte är så stor i godset att den inte går att få på muttern, för att den tar i andra delar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok! Det var ju bättre!

Muttern till kopplingskorgen är på de flesta mc ingen standardmutter, utan dessa muttrar är för det mesta betydligt lägre. Detta innebär att -om man inte använder originalverktygen- utan använder standarhylsor och mutterdragare till att lossa, så är det inte ovanligt att man måste slipa eller svarva av hylsan ngt. Detta för att ingreppen på en standardhylsa ofta börjar en bit upp från botten. Samma modifiering får man ofta göra om man ska använda en standarhylsa till att lossa framdrev eller toppmuttern på gaffelben.
Annars kommer hylsan inte att greppa annat än längs upp på dessa korta muttrar.

Originalverktygen till att lossa och dra åt dessa kopplingsmuttrar innefattar ofta dels en specialhylsa samt även ett låsverktyg med lång arm, med vilken man kan hålla fast kopplingsnavet. Och definitivt ingen muttermaskin. Så man får ägna uppmärksamhet åt detaljerna när man kör off-pist-lösningar.
Du måste mao tillse att hylsan anpassas till korrekt ingrepp ända från botten på den ofta korta mutter, att hylsan bottnar. Ofta får man svarva eller slipa standardhylsor och på så vis tillverka sitt eget verktyg.
På min sportster har jag tex såna moddade standardhylsor till både gaffelbensmuttrarna, framdrevsmuttern och kopplingsmuttern.

För att tvinga folk att köpa oem-verktygen kan tillverkarna ibland ge såna här specialmuttrar udda nyckelvidd. Tex storlek 31, istället för standardmåtten 30 eller 32mm. Då kan man få leta efter passande tumhylsor istället (eller förstås köpa oem-verktyget). Kör man med 1mm för stor sexkantshylsa och vanligt dragskaft håller det ju bra, men 1mm för stor hylsa på en muttermaskin kan deformera muttern eller spräcka hylsan.

Det här var lite lösa erfarenhet, och de tips jag kan ge.
Märkesforum för specifik hojmodell brukar ofta innehålla tips kring sånt här.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ok! Det var ju bättre!

Muttern till kopplingskorgen är på de flesta mc ingen standardmutter, utan dessa muttrar är för det mesta betydligt lägre. Detta innebär att -om man inte använder originalverktygen- utan använder standarhylsor och mutterdragare till att lossa, så är det inte ovanligt att man måste slipa eller svarva av hylsan ngt. Detta för att ingreppen på en standardhylsa ofta börjar en bit upp från botten. Samma modifiering får man ofta göra om man ska använda en standarhylsa till att lossa framdrev eller toppmuttern på gaffelben.
Annars kommer hylsan inte att greppa annat än längs upp på dessa korta muttrar.

Originalverktygen till att lossa och dra åt dessa kopplingsmuttrar innefattar ofta dels en specialhylsa samt även ett låsverktyg med lång arm, med vilken man kan hålla fast kopplingsnavet. Och definitivt ingen muttermaskin. Så man får ägna uppmärksamhet åt detaljerna när man kör off-pist-lösningar.
Du måste mao tillse att hylsan anpassas till korrekt ingrepp ända från botten på den ofta korta mutter, att hylsan bottnar. Ofta får man svarva eller slipa standardhylsor och på så vis tillverka sitt eget verktyg.
På min sportster har jag tex såna moddade standardhylsor till både gaffelbensmuttrarna, framdrevsmuttern och kopplingsmuttern.

För att tvinga folk att köpa oem-verktygen kan tillverkarna ibland ge såna här specialmuttrar udda nyckelvidd. Tex storlek 31, istället för standardmåtten 30 eller 32mm. Då kan man få leta efter passande tumhylsor istället (eller förstås köpa oem-verktyget). Kör man med 1mm för stor sexkantshylsa och vanligt dragskaft håller det ju bra, men 1mm för stor hylsa på en muttermaskin kan deformera muttern eller spräcka hylsan.

Det här var lite lösa erfarenhet, och de tips jag kan ge.
Märkesforum för specifik hojmodell brukar ofta innehålla tips kring sånt här.

Stort tack för ditt utförliga svar Jörgen! Vad jag mest hänger upp mig på är att muttern inte tog någon som helst skada av att bli avslagen med en annan modell av mutterdragare, som laddade upp rejält och sedan slog till hårt och bestämt en gång, vilket räckte. Men nu när jag hade en mutterknack som slår som en k-pist så blev hylsan påpucklad rejält! Störigt!

Hur som helst har jag ju en komplett koppling att byta till, så att muttern blivit skadad gör inget då den ändå ska bytas ut. Och att sedan dra åt den med handkraft lär inte skada nya muttern.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Men för att gå på nästa fråga, gråfärgad olja i botten av motorn? Läste nånstans som sagt att det kan vara kopplingsrester som missfärgar oljan, när man slirat mycket på kopplingen. Men det kan också vara kondens från kallkörd motor? Är gråfärgen en indikator på något annat, typ att kolvringar snart behöver bytas kanske? Har bra komp.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top