Behöver hjälp!

Rickardlidman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Hemse
Hoj
Honda cbr 900rr -99
Hello alla Kaffekokare.
Jag håller på att bygga om min Suzuki GSX 750 ES -83 till en Cafe racer och jag vill framförallt byta ut framgaffel(styrkrona) och gärna sving så man slipper fundera på om man är ute på sjön och åker av allt gung och så får man lite bättre brommsar på köpet. Allternativ byta gaffelfjädringen till en hårdare, så länge.
Jag tänkte som så här, att jag tänkte ta av en annan lite nyare hoj med bättre dämpning, som ganska många gör.
Så är det någon som vet vad för hoj man kan plocka dämpning av utan att behöva ta fram vinkelnsnurran och såga i ramen på hojen min. :va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Mitt tips är att du plockar av din sving och mäter hur bred den är först. Då har du något att gå på. Samma sak gäller med gaffeln. Mät och leta efter något som i alla fall liknar originalet i längd. Surt att behöva köra med stum framgaffel för att avgasröret inte ska ta i marken.

Beroende på vilken tillgång till verkstad, budget etc du har så får du helt enkelt bestämma vad saker får kosta och vad som är möjligt. Det absolut bästa jag kan tänka mig är om du kam hitta en modernare hoj där motorn är rasad, ramen sned etc men där sving, hjul, framgaffel och bromsar är helt. Sen använder du dig helt sonika av de delar du behöver.

Det finns mängder med byggen på din modell av hoj så tråla internet så ska du se att du hittar ett och annars tips.
All balls har även en konverteringstabell för framgaffel-lager. Kolla deras hemsida.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top