Vansinnig!! får man göra så? HANDPENNING

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Shit, ni är seriösa alltså?

Tvivlar starkt på att det finns någon tingsrätt i detta land skulle döma någon som muntligen lovat att sälja sina ägodelar till någon och sen ångrar sig. Vad har ni som köpare förlorat egentligen? En bra affär möjligtvis... (givetvis förutsatt att säljaren inte behåller eventuell handpenning).
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Shit, ni är seriösa alltså?

Tvivlar starkt på att det finns någon tingsrätt i detta land skulle döma någon som muntligen lovat att sälja sina ägodelar till någon och sen ångrar sig. Vad har ni som köpare förlorat egentligen? En bra affär möjligtvis... (givetvis förutsatt att säljaren inte behåller eventuell handpenning).

Avtal är avtal, kan man inte stå för det ska man inte ingå det!

Att slå bort och tycka det är OK är precis lika illa som att inte utreda smitningar vid tankning och andra småbrott som cykel(hoj)stölder och inbrott i hemmet, det urholkar rättsprincipen.

Jag tycker det är helt rätt att bli förbannad på de som skiter i lagen bara för att de kommer undan, i slutänden är det allas förlust att ingen gör mer än de absolut behöver för att inte åka dit.

Jävla slask som inte står för vad de avtalat, det är folk man inte vill umgås med!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Shit, ni är seriösa alltså?

Tvivlar starkt på att det finns någon tingsrätt i detta land skulle döma någon som muntligen lovat att sälja sina ägodelar till någon och sen ångrar sig. Vad har ni som köpare förlorat egentligen? En bra affär möjligtvis... (givetvis förutsatt att säljaren inte behåller eventuell handpenning).
Man kan förlora en ledig dag, en släpvagnshyra, soppapengar osv. Tillräckligt för att bli förbannad i min bok. Oavsett om man får tillbaka eventuell handpenning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Shit, ni är seriösa alltså?

Tvivlar starkt på att det finns någon tingsrätt i detta land skulle döma någon som muntligen lovat att sälja sina ägodelar till någon och sen ångrar sig. Vad har ni som köpare förlorat egentligen? En bra affär möjligtvis... (givetvis förutsatt att säljaren inte behåller eventuell handpenning).

I det här fallet finns det ju svart på vitt.

Och även i de flesta andra fall då handpenningen betalats in så skriver man ju det vid inbetalningen.

TS är i princip redan ägare till fordonet ifråga, eller han har i alla fall tekniskt sett en option att köpa hojen och kan rent principiellt tvinga säljaren att köpa tillbaka hojen till vilket pris som helst för att kunna leverera den till TS.

Den som säljer sin vara medan han fortfarande står som ansvarig på ett kontrakt att leverera denna vara är en veritabel vettvilling och han ska i det här fallet vara väldigt glad att inte TS tvingade honom att köpa tillbaka fordonet oavsett pris för att kunna leverera.

Att tjäna 50% på en köpoption är inget märkvärdigt på tex aktiemarknaden. Här handlar det dessutom om en icke standardiserad vara så TS kunde lika gärna ha krävt 10 gånger pengarna.
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Man kan förlora en ledig dag, en släpvagnshyra, soppapengar osv. Tillräckligt för att bli förbannad i min bok. Oavsett om man får tillbaka eventuell handpenning.

Jag har inte tagit sida för säljaren, ni verkar missa vad jag vill ha sagt!

Tycker också att han gjort fel och jag hade själv sagt några mindre väl valda ord till säljaren om jag varit i denna situation.

Men hur mycket ni än tjatar om att muntliga avtal gäller i domstol så är chansen minimal att detta fall ens kommer till domstol eftersom ingen har lidit någon ekonomisk förlust.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har inte tagit sida för säljaren, ni verkar missa vad jag vill ha sagt!

Tycker också att han gjort fel och jag hade själv sagt några mindre väl valda ord till säljaren om jag varit i denna situation.

Men hur mycket ni än tjatar om att muntliga avtal gäller i domstol så är chansen minimal att detta fall ens kommer till domstol eftersom ingen har lidit någon ekonomisk förlust.

Håller med ang. muntliga avtal. men så verkar inte detta fallet vara, det verkar ju vara via SMS dvs skriftligt, då har man som köpare mycket större chans att vinna rätten att få köpa varan. Samma sak är om man kommer överens om ett pris och köparen bakar ut kan säljaren tvinga köparen att köpa varan. avtalet gäller åt båda hållen. kommer ihåg när min flickvän läste juridik, vi kollade på många domstolsfall mest för att de var kul o nyttigt att läsa. det var om strunt saker som att person A skulle sälja sina vinterdäck till person B via blocket och kom överens om ett pris, person A sålde vinterdäcken till någon annan och förlorade i domstol mot person B för att de hade skriftlig överenskommelse via mail. detta fallet låter rätt liknande, fast nu är den skriftliga överenskommelsen inte via mail utan per sms


Personligen:
Skit i det, det är en lång process, finns personen på blocket kan du ju anmäla det till blocket så kommer säljaren kanske få problem på blocket men längre än så hade jag inte tagit det, för mycket huvudvärk väntar om man vill gå vidare :fakta


Edit: jag vill inte att du skall ta detta som något personligt påhopp eller så, ja kanske lät lite hård i mina ord nu när jag skrev, hoppas du inte tar illa upp :krama

Edit 2: missat att TS redan har löst det :huvet måste ha vart trött när jag började läsa tråden igår :gnissla
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Edit: jag vill inte att du skall ta detta som något personligt påhopp eller så, ja kanske lät lite hård i mina ord nu när jag skrev, hoppas du inte tar illa upp :krama

Edit 2: missat att TS redan har löst det :huvet måste ha vart trött när jag började läsa tråden igår :gnissla

He he, det är lugnt. Men det är intressant att du säger att många faktiskt går till domstol över småsummor. Men visst, har man massa fritid över och ändå inget att göra så är det väl bara att processa. :D
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
He he, det är lugnt. Men det är intressant att du säger att många faktiskt går till domstol över småsummor. Men visst, har man massa fritid över och ändå inget att göra så är det väl bara att processa. :D

Kan ju även vara så att många väljer att ta sig tid och pengar för att de av princip inte tolererar avtalsbrott.

Skulle fler sätta åt idioter skulle vi ha förre idioter.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du tjänade alltså 50% på att sätta in dina pengar på någons konto, har du kvar kontonumret?

Skämt och sido, affärsmässigt så är han ett as, men moraliskt så är det nog just en sån jag vill göra affärer med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant tråd detta blev.:hihi

Det spelar ingen roll om jag köper den som företag eller privatperson samma lagar gäller.

Faktiskt inte. Som företagare har du inget att hämta hos
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/
som föreslogs i tråden.
Du sa i tråden att du köpte ett fordon i månaden. Det finns en möjlighet det gör dig till företagare.
Är du osäker kontrollera på ditt lokala skattekontor.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
He he, det är lugnt. Men det är intressant att du säger att många faktiskt går till domstol över småsummor. Men visst, har man massa fritid över och ändå inget att göra så är det väl bara att processa. :D

"många" vet jag inte, men det finns en del att läsa, men om jag skall vara ärlig, jag tror en väldigt liten del går så långt. Jag tyckte TS fick en riktigt bra lösning på det hela, jag hade varit mer än nöjd :tummenupp synd att han inte fick hojen som han ville, men han har ju deffinitivt inte förlorat något på det hela :banana nu är det dags o hinka bira och vänta tills imorgon, för då skall de bli 10grader och sol här i Gdansk, Polen. o då skall de smiskas asfalt med nya däck, bromsbelägg fram (högfriktions) samt stålspunna slangar
(vet inte om slangarna gjorde något direkt, tror däck + nya bromsbelägg gjorde mest i bromskraften, hur som, grym ökning från innan)

Trevlig Fredag gubbar!, hoppas på sköna fredagstrådar nu :fyllisar
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag håller tillvissdel med. Privata affärer handlar inte om relationer (oftast) utan att tjäna pengar. Företagsrelationer är kostsamma att skapa och värda att hålla god ton vid. Tror tyvärr jävligt många hade gjort samma sak för att tjäna nästa dubbelt upp. Jag är tyvärr lite för blödig och hade säkert stått mitt kasst och låtit killen köpt dem för sagt pris. Alltid när ja gör affärer, senast förra veckan hade vi en grävare här i tre dagar. Och när han började räkna sa han "är detta okej för dig?" Mitt svar är "är du nöjd är ja nöjd" jag har också stor nytta av denna firma/granna (på landet avstånd) i framtiden. Han gjorde ett fantastiskt jobb och vi fick bra pris redan från början och denne "semester pengar" :)

Så sant.
Personligen, om jag säljer en hoj, och någon la en handpenning samt ett bud jag accepterar, så skulle jag betrakta hojen som såld. Det är ändå en ganska stor affär. Även om någon skulle komma och bjuda några tusenlappar över det pris jag har en överenskommelse om, så skulle jag knappast dra mig ur affären. Om det däremot skulle handla om att jag fått handpenning på ett bud på 25 000kr och det sedan dyker upp någon som vill ge 35 000kr, då vettifan om min moral skulle räcka till för att stå fast vid den första överenskommelsen. Det kan man säga vad man vill om, men 10 papp är jävligt mycket pengar för många, inkl mig själv, och att då upprätthålla någon diffus "affärsheder" mot en totalt okänd människa jag aldrig träffat eller kommer träffa igen - nä det vettifan om jag skulle prioritera högst i det läget. Och det kan folk tycka vad fan de vill om. Jag skulle dock sätta tillbaka handpenningen plus en nätt summa som kompensation, och om den första köparen visat sig redan ha hyrt släp eller tagit ledigt från jobbet etc så skulle jag ersätta de utgifterna också.
Man kan i så fall lika gärna argumentera för att det är ohederligt att köpa en hoj till sanslöst underpris, är inte det jävligt taskigt mot säljaren? Man bör ju betala vad en vara är värd och inte försöka snika sig undan och hoppas på säljarens okunskap om varans värde. Vad fan är det för moral vissa här inne förespråkar egentligen? Lura andra människor på pengar bara för att själva vilja göra en bra affär, på den andra partens bekostnad. Fy fan för er säger jag.

Jävla idiot. Och du som sålde biljetterna likaså.

Och du är också en jävla idiot som tycker att det är rätt att göra så mycket pengar som möjligt på någon annans bekostnad. :tummenupp

Ang konsertbiljetterna jag pratade om så står jag 100% för det. Jag la ut en annons, en snubbe ringde som sagt efter 10 min och gav ett bud. Enkelt att bli av med dem tänkte jag och godtog. 2 min senare börjar samtalen fullkomlig ösa in och efter en timma har jag tagit emot över 30 samtal. Högsta budet var som sagt jääävligt mycket högre än det första. Jag hade alltså helt missbedömt värdet på biljetterna, vilket den första budgivaren utnyttjade och tänkte sig att han skulle tjäna en hacka. Surt som fan för honom förstås, att jag blev medveten om biljetternas värde innan jag hann skicka dem till honom. Men han led absolut 0% skada av händelsen och dessutom fick han 100kr extra tillbaka på kontot som kompensation för förlorad tid etc. Enligt min åsikt är det verkligen bara korkat att vilja upprätthålla någon sorts lojalitet mot denna komplett okända människa jag inte vet något om och aldrig mer kommer ha kontakt med, och som inte kommer lida ens den minsta skada av mitt tilltag. Hellre sitter jag då med 2500kr extra på fickan, faktiskt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Avtal är avtal, kan man inte stå för det ska man inte ingå det!

Att slå bort och tycka det är OK är precis lika illa som att inte utreda smitningar vid tankning och andra småbrott som cykel(hoj)stölder och inbrott i hemmet, det urholkar rättsprincipen.

Jag tycker det är helt rätt att bli förbannad på de som skiter i lagen bara för att de kommer undan, i slutänden är det allas förlust att ingen gör mer än de absolut behöver för att inte åka dit.

Jävla slask som inte står för vad de avtalat, det är folk man inte vill umgås med!

Jaha, så trots att man allt som oftast kommer undan med det, så kör du aldrig för fort då? Och om du skulle köra för fort så åker du förstås sedan raka vägen till polisstationen och anger dig själv, för att inte urholka rättssystemet genom att vara en fartsyndare som kommer undan, vilket gör att ännu fler kommer följa beteendet och köra för fort och komma undan?
Eller är du en fet jävla hycklare som inte står för det du säger?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag la ut en annons, en snubbe ringde som sagt efter 10 min och gav ett bud. Enkelt att bli av med dem tänkte jag och godtog. 2 min senare börjar samtalen fullkomlig ösa in och efter en timma har jag tagit emot över 30 samtal. Högsta budet var som sagt jääävligt mycket högre än det första. Jag hade alltså helt missbedömt värdet på biljetterna

Du har alltså GODTAGIT budet - Då är affären i hamn - Var en man nästa gång, och låt det bli en läxa för dig att avvakta mer bud INNAN du GODTAR ett bud.

Pinsamt att läsa att du försöker försvara din handling.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
@razzer, har du inte förstått ännu att säljaren finns här på SH.
Det är nissepelle

@dubbelförnamnet, Du bör läsa in dig på vad Köplagen säger, Du är ute på jävligt djupt vatten om du satt Ditt agerande vid försäljning i system.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du har alltså GODTAGIT budet - Då är affären i hamn - Var en man nästa gång, och låt det bli en läxa för dig att avvakta mer bud INNAN du GODTAR ett bud.

Pinsamt att läsa att du försöker försvara din handling.

Ja men där är vi olika då. Jag låter det bli en läxa men förlorar gärna inte en jävla massa pengar på det. Nu vet jag till nästa gång att vara restriktiv vid försäljning av något där jag inte känner till efterfrågan. Jag vann en erfarenhet och 2500kr, killen som la budet vann 100kr och en läxa att aldrig räkna med en affär mellan privatpersoner förrän man har varan i hand. VAD är problemet? Mer än att det går emot just DIN moral, men inte min. Visst, säg att jag har dålig moral, det får du gärna tycka. Men det är inget du kan göra åt det utan du får anpassa dig efter att människor som du kommer stöta på inte värderar olika situationer på samma sätt som dig själv. Om du tycker att det är härligt att skaffa dig dyrköpta läxor, slänga pengar i sjön och på det viset upprätthålla allehanda olika sorts ridderligheter gentemot okända människor som du inte vet något om och som inte bryr sig ett skit om dig - så för all del gör det. Men så funkar inte jag. VEM har tagit skada i min historia menar du? Någon gammal välavlönad gubbe uppe i stockholm fick sitta och grina en stund i solskenet på en uteservering, fy fan vad hemskt.

Så, nu vet ni att människor resonerar olika och att världen är en ond och grym plats där alla inte ständigt sätter andra människor i första rummet och blottar sig själva för att du ska få bli nöjd och visslande glad.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jaha, så trots att man allt som oftast kommer undan med det, så kör du aldrig för fort då? Och om du skulle köra för fort så åker du förstås sedan raka vägen till polisstationen och anger dig själv, för att inte urholka rättssystemet genom att vara en fartsyndare som kommer undan, vilket gör att ännu fler kommer följa beteendet och köra för fort och komma undan?
Eller är du en fet jävla hycklare som inte står för det du säger?
11009045_10200190483081951_518388801_n[1].jpg
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07

heheheehhehehee touché verkligen! vad roligt och finurligt du gled ur det här. Charmigt också att med härskarteknik genom en löjlig bild+text försöka reducera mig till ett argt barn. Tyder säkert på högt intellekt och begåvning hos dig. Det imponerar inte.

Jag låter inte lagen vara min moraliska kompass. Min moraliska kompass verkar oberoende av lagstiftning utan bygger istället på vad jag själv tycker är rätt och fel. På samma sätt resonerar antagligen du, när du kör för fort, plockar bort reflexen på hojen, går mot rött, tar hem för många flaskor sprit från tyskland, laddar ner en film, yada yada. Vi är inte så olika som du vill framställa det som. Att du tycker att människor, som avviker från lagen i just det här specifika fallet med köpeavtal, är skitstövlar beror ju endast på din egen subjektiva moraliska uppfattning. Min åsikt att du är ett riktigt stolpskott som går mot rött på en tom väg där ingen riskeras att skadas eller påverkas, är precis lika rimligt och värt lika mycket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top