Vansinnig!! får man göra så? HANDPENNING

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Som redan nämnts är muntliga avtal (eller via t.ex. epost eller SMS) precis lika giltiga som skriftliga. Det är endast vid ett fåtal tillfällen där det finns särskilda formkrav, exempelvis vid fastighetsköp.

När det gäller juridik och affärer är det dock tyvärr ofta stor skillnad på att ha rätt och att få rätt... Även om du har rätt är det inte mycket du i praktiken kan göra åt det.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Och där kom en till som inte begriper att ett avtal är ett avtal, även muntliga. Inte taskigt utan olagligt, avtalsbrott.

Finns det ingen "avtalsapp" som är kopplat till mobilt bankID som fungerar som underskrivna avtal? Skulle vara en tillägsfunktion i Swish. Är så jäkla krångligt att spela in samtal med Iphone.

Begriper och begriper. Man vill göra så bra affär som möjligt och erbjuder någon dubbla betalningen för en vara jag har så tar jag ju gärna det större summan ifall jag inte hunnit bli av med varan än. Men visst är det surt för killen som höll på att göra ett riktigt jävla klipp.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Synd att du missade hojen du ville ha. Muntligt gäller som sagt men vem vill, kan och har råd att driva ett fall som detta i domstol?

Det är just såna här grejer som gör att jag själv aldrig håller på med handpenning eller löften hit och dit när det gäller privataffärer.

Den som kommer först med hela köpesumman får köpa det jag säljer helt enkelt.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Blåögd som man är skickade ja pengar för fälgar till bilen 100mil norr ut. Försäljaren slutade höra av sig och många sms samtal till bla. Hans far fick jag tillbaka mina pengar efter en vecka. Det var inte första gången som han hade/försökte lura någon..

Jag fårstår din frustration men du fick tillbaka dina pengar så ingen skada skedd om du inte hade hyrt en skåpbil för att hämta hojen. En vecka i förväg. Kan väl som åvanstående skrivit. Gör så han får lite jobbiga mail och gå vidare.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Begriper och begriper. Man vill göra så bra affär som möjligt och erbjuder någon dubbla betalningen för en vara jag har så tar jag ju gärna det större summan ifall jag inte hunnit bli av med varan än. Men visst är det surt för killen som höll på att göra ett riktigt jävla klipp.

Jag håller tillvissdel med. Privata affärer handlar inte om relationer (oftast) utan att tjäna pengar. Företagsrelationer är kostsamma att skapa och värda att hålla god ton vid. Tror tyvärr jävligt många hade gjort samma sak för att tjäna nästa dubbelt upp. Jag är tyvärr lite för blödig och hade säkert stått mitt kasst och låtit killen köpt dem för sagt pris. Alltid när ja gör affärer, senast förra veckan hade vi en grävare här i tre dagar. Och när han började räkna sa han "är detta okej för dig?" Mitt svar är "är du nöjd är ja nöjd" jag har också stor nytta av denna firma/granna (på landet avstånd) i framtiden. Han gjorde ett fantastiskt jobb och vi fick bra pris redan från början och denne "semester pengar" :)
 

razzer

rockabilly
Gick med
15 Apr 2009
Ort
linköping
Hoj
yzfr1_2002
Intressant tråd detta blev.:hihi
Det slutade som sagt med att jag fick tillbaka mina betalade pengar +50% i vad man ska säga plåster på såren.
Jag ska inte dra någon inför tinget, men var tvungen att ringa en jurist.
Sms konversationen är bindande och jag har rätt till kompensationen alternativt att säljaren ordnar fram en likvärdig maskin som i detta fall är totalt omöjligt.
Att tillägga var säljaren INTE otrevlig, men det hade jag varit om jag hade pratat med honom under min vansinnesperiod.
Det spelar ingen roll om jag köper den som företag eller privatperson samma lagar gäller.

Jag får så här dagen efter tacka honom att jag har fått lära mig lite mera.

Slutet gott allting gott:)
 
Last edited:

razzer

rockabilly
Gick med
15 Apr 2009
Ort
linköping
Hoj
yzfr1_2002
En as fin xv750 -84.
Som skulle bli café-åk.
Jag har redan en, så jag klara mig:)
Men det är kul med två skapelser.
En äkta, o en replika:)

Jag har ingen tv jag har verkstad:)
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga, bara svårare att bevisa om motparten säger något annat.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intressant tråd detta blev.:hihi
Det slutade som sagt med att jag fick tillbaka mina betalade pengar +50% i vad man ska säga plåster på såren.
Jag ska inte dra någon inför tinget, men var tvungen att ringa en jurist.
Sms konversationen är bindande och jag har rätt till kompensationen alternativt att säljaren ordnar fram en likvärdig maskin som i detta fall är totalt omöjligt.
Att tillägga var säljaren INTE otrevlig, men det hade jag varit om jag hade pratat med honom under min vansinnesperiod.
Det spelar ingen roll om jag köper den som företag eller privatperson samma lagar gäller.

Jag får så här dagen efter tacka honom att jag har fått lära mig lite mera.

Slutet gott allting gott:)

50% i kompensation, då var han ju fruktansvärt medveten om att han gjorde jävligt fel.

Se det från den goda sidan, det är inte många som kan skryta med 50% vinst på en hojaffär man aldrig gjorde... :glömdet
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har följt tråden. Jag vet att det är lite lurigt med handpenning. Nu gick det ju väldigt bra för dig. Grattis! :tummenupp Du satte in 2000 och fick tillbaka 3000 eller?

Var det en Yamaha xv 750 för 12 000 kr? Jag såg den annonsen och tyckte att det såg ut att vara ett bra objekt. Annonsen ligger kvar.
 

razzer

rockabilly
Gick med
15 Apr 2009
Ort
linköping
Hoj
yzfr1_2002
Det var en annan:)


Men det hade varit kul att lägga vantarna på icke söderskruvad 30+are.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En as fin xv750 -84.
Som skulle bli café-åk.
Jag har redan en, så jag klara mig:)
Men det är kul med två skapelser.
En äkta, o en replika:)

Jag har ingen tv jag har verkstad:)
Samma här, fan så mycket roligare!
Jag har en okapad småful xs750 med bra motor du kan få för en vettig peng annars, dom blir goa kafferäsers :)
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Kanske ett skäl välja en annan mobiltillverkare än Appel idag. Just för möjligheten att lätt spela in samtal.
Den här möjligheten fanns redan för 10 år sedan på Nokias premiummodeller så att den inte finns på Appels produkter idag beror antagligen på USA lagar.

Det är inte bara Apple som är drabbade. En hel del (de flesta?) andra smartphones också. Tyvärr handlar det dessutom (oftast) inte om en mjukvarubegränsning, utan en i hårdvara. Samtalsinspelningsappar brukar kringgå det hela genom att köra med högtalarfunktionen och spela in med mikrofonen. Men letar man så kan man hitta modeller som har hårdvara för att spela in internt.

Och ja, det handlar om att en del delstatslagar i USA säger att man antingen inte får spela in alls utan medgivande eller att man bara får spela in om båda parter är medvetna om det.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag råkade ut för en drygskaft för ett par år sedan som skulle köpa min R1 Crossplane, jag hade satt ut ett pris och han skulle ju såklart bjuda lägst av alla som hade lämnat ett bud, men dock så kunde han komma och hämta den snabbast av alla. Han ville att jag skulle ta bort annonsen och säga att den var såld och att han skulle lämna över en liten handpenning. Jag sa att jag tyckte att hans bud var för lågt men att jag accepterar den om ingen kommer med ett högre bud senast imorgon (han kunde hämta den i övermorgon) Då ringde såklart en trevlig dagen efter som nästan gav det jag ville ha :) Det var så jävla skönt ringa honom och säga `tyvärr den är såld men du hade chansen` :) med det sagt så får man det man "betalar" för!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter att ha gjort en del affärer via blocket har jag lärt mig att väldigt många saknar heder och djungelns lag verkar råda:gnissla Muntliga överenskommelser är inte värt vatten och inte förrän man står med varan/pengarna i sin hand finns anledning att vara nöjd.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som jag förstår det hela så har TS inte ett muntligt avtal utan han har det skriftligt via SMS för att han messade. och ja, TS skulle kunna kräva säljaren på varan eller gå till rättegång, Så fort köpare och säljare har kommit överens så är avtalet bundet, har säljaren dessutom skrivit att han accepterar priset på sms så skulle väl jag säga att det låter som att ni har kommit överens om ett pris och att han skall sälja motorcykeln till dig för det priset, du har till o med fått ett konto nummer och satt in en handpenning. om du vill så kan du gå långt med detta eller berätta för säljaren att du tänker gå långt med det om inte du får varan eller en själig kompensation
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är inte bara Apple som är drabbade. En hel del (de flesta?) andra smartphones också. Tyvärr handlar det dessutom (oftast) inte om en mjukvarubegränsning, utan en i hårdvara.

Stämmer verkligen det? Är bara inne på min 3e smartphone men alla har kunnat spela in samtal internt utan nån högtalarfunktion eller dyligt.

i.a.f fungerat på ZTE, HTC och Sony
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top