Vansinnig!! får man göra så? HANDPENNING

razzer

rockabilly
Gick med
15 Apr 2009
Ort
linköping
Hoj
yzfr1_2002
Hallå bikers!
Jag kollade blocket igår och hittade ett perfekt Mc-objekt som jag ringde på.
En fin gammal yama.
Jag velade lite men sedan messade jag honom om ett pris, billigt förvisso men han sade ok.

Han gav mig sitt kontonummer och sedan satte jag in 18% av totala beloppet.
Jag har köpt många hojar såhär förut, ska man ha något så betalar man.
Vi enas om att jag hämtar den nästa söndag. jag ska bara ha den så är det.
Men idag får jag ett sms jag kunde inte hålla mig fick ett bud så jag sålde den...
Han sätter tillbaka pengarna men va fan.

Får man göra så?
Skriver som en kratta är så förbannad.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Nej, det tror jag inte att man får! Ett muntligt / skriftligt avtal gäller.
Men att göra något stor sak av det hela tror jag inte att du tjänar på, bit i det sura och leta vidare, tyvärr...
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Om ni inte skrev något kontrakt / kvitto av något slag så ska du vara glad att du åtminstone fick pengarna tillbaks... Inget som kräver att han skickar över de ens. Mail är dock bindande, förutsatt att ni använder underskrift...
 

razzer

rockabilly
Gick med
15 Apr 2009
Ort
linköping
Hoj
yzfr1_2002
Man får bita i det sura, blev bara så förbannad:)
Jag brukar ha som regel att om man missar en affär så är det mening att man inte ska ha den.
Jag köper minst en hoj i månaden så det kommer flera.
Och har en likadan som står.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
I och med att du satt in handpenningen så är affären i hamn. Du visar genom handpenningen att affären är godkänd av dig, och säljaren genom att godkänna handpenningen att den är godkänd av honom/henne.

1, Att det sedan finns idioter därute som inte fattar det är en annan sak. Du hade vunnit i en rättegång.

2, Att man inte orkar krångla med folk då det går 13 på dussinet av idioter är också förståeligt. Om det handlar om ett mindre belopp så släpp det och gå vidare. Förstår att du är förbannad dock.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
va glad att du får pengen tebax :p

Instämmer !
TS har du aldrig läst om när 13 personer står utanför en lägenhet, väntar på nyckeln och fattar att de allihopa blivit blåsta på pengarna de betalt in i förskott. :mad:
Till en skojjare ! :D
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Hade han behållt handpenningen hade det varit polisanmälan direkt.
Hör med kommunens konsumentvägledare om vad som gäller. Även ett muntligt avtal är ett avtal.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
I och med att du satt in handpenningen så är affären i hamn. Du visar genom handpenningen att affären är godkänd av dig, och säljaren genom att godkänna handpenningen att den är godkänd av honom/henne.

1, Att det sedan finns idioter därute som inte fattar det är en annan sak. Du hade vunnit i en rättegång.

2, Att man inte orkar krångla med folk då det går 13 på dussinet av idioter är också förståeligt. Om det handlar om ett mindre belopp så släpp det och gå vidare. Förstår att du är förbannad dock.
Hur skulle han kunna vinna i rättegång? Om man inte har något som intygar att en affär har inletts, i form av ett kvitto, kontrakt eller någon typ av inspelat muntligt avtal, så har man inte en chans i någon rättegång. Om jag lägger en femhundring i din luva när jag går förbi dig på stan, tror du då att det räcker som underlag för att vi har inlett en affär, och det fäller dig i rätten? Det är den personen som ger ut pengar som har ett eget ansvar. Hur skulle annars gåvor gå till? :D

Hade han behållt handpenningen hade det varit polisanmälan direkt.
Hör med kommunens konsumentvägledare om vad som gäller. Även ett muntligt avtal är ett avtal.
Förutsatt att man kan bevisa att det muntliga avtalet faktiskt har ägt rum :tummenupp
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Finns det inte på papper (underskrivet) så finns det inget.
Så lyder det idag om du hamnar i tvist.

Jag skulle säga att man ska vara glad att man fick pengarna tillbaka, hade räckt att killen hade sagt du köpte några pallar med ostbågar.

Dok kan man faktiskt vinna om man har andra bevis t.e.x mail,sms om det går att styrka att det var just den killen du pratade med.

Trovärdighet och sannolikhet kan väga tungt men oftast en lång 2årig process att driva igenom..

Har själv precis vunnit tillbaka 40 loppor tack vare en liten underskrift på ett papper. utan det hade jag varit rökt. Det fastställdes att underskriften inte var förfalskad. Tog hela 3år att vinna :glömdet
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Formellt har du all rätt på din sida då du betalt handpenningen och har rätt till merkostnader som du drabbas av, inklusive mellanskillnad till den hoj du köper istället för det ni avtalat. Muntliga avtal kan vara svåra att bevisa men det faktum att du betalt handpenning och har någon form av meddelande från honom att han bryter gör att det nog skulle vara bevisbart.

Men i praktiken är det inte lönt att ta tjafset mot en privatperson. Konstatera att han är en idiot, är du på riktigt tjurigt humör kan du anmäla hans e-mailadress på fyra olika jobbiga spamlistor och gå vidare med ditt liv. :glömdet
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Taskigt gjort, men samtidigt, om han fick ett bud som låg rejält över ditt så förstår jag samtidigt hans agerande. Jag gjorde samma sak när jag sålde konsertbiljetter en gång, första snubben som ringde skulle ha dem för annonspriset som var 1600kr. Han satte över handpenningen och 10min senare ringer en dam med ett bud på 3000kr, och hon bor dessutom i samma stad och kan ta biljetterna direkt. Den första killen får då tyvärr igen sina pengar och blir utan biljetter, dock satte jag även över en slant till en öl åt honom som plåster på såren, det var nämligen fredag eftermiddag och han ringde från en uteservering.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Taskigt gjort, men samtidigt, om han fick ett bud som låg rejält över ditt så förstår jag samtidigt hans agerande. Jag gjorde samma sak när jag sålde konsertbiljetter en gång, första snubben som ringde skulle ha dem för annonspriset som var 1600kr. Han satte över handpenningen och 10min senare ringer en dam med ett bud på 3000kr, och hon bor dessutom i samma stad och kan ta biljetterna direkt. Den första killen får då tyvärr igen sina pengar och blir utan biljetter, dock satte jag även över en slant till en öl åt honom som plåster på såren, det var nämligen fredag eftermiddag och han ringde från en uteservering.

Och där kom en till som inte begriper att ett avtal är ett avtal, även muntliga. Inte taskigt utan olagligt, avtalsbrott.

Finns det ingen "avtalsapp" som är kopplat till mobilt bankID som fungerar som underskrivna avtal? Skulle vara en tillägsfunktion i Swish. Är så jäkla krångligt att spela in samtal med Iphone.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är du samlare?
Jag köper minst en hoj i månaden
Hur många hojar har du? Utställning / museum?
Eller säljer du hojarna?
I så fall är du kanske företagare.:va
Och har inget att hämta hos "konsument"-organ
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Och där kom en till som inte begriper att ett avtal är ett avtal, även muntliga. Inte taskigt utan olagligt, avtalsbrott.

Finns det ingen "avtalsapp" som är kopplat till mobilt bankID som fungerar som underskrivna avtal? Skulle vara en tillägsfunktion i Swish. Är så jäkla krångligt att spela in samtal med Iphone.

Avtalsbrott är väl att ta i. Var i det muntliga avtalet specificeras villkoren för avtalet? För var i "jag tar hojen, här kommer handpenning" specificeras vad som händer om en part drar sig ur och om det då bryter mot det muntliga avtalet.
Det ska väl vara då att det muntliga samtalet gick "Jag godkänner härmed villkoren i säljarens köpevillkor". Och att ett sådant köpevillkor finns.

Avtalsapp lät faktiskt som en bra idé!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och där kom en till som inte begriper att ett avtal är ett avtal, även muntliga. Inte taskigt utan olagligt, avtalsbrott.

Finns det ingen "avtalsapp" som är kopplat till mobilt bankID som fungerar som underskrivna avtal? Skulle vara en tillägsfunktion i Swish. Är så jäkla krångligt att spela in samtal med Iphone.

Kanske ett skäl välja en annan mobiltillverkare än Appel idag. Just för möjligheten att lätt spela in samtal.
Den här möjligheten fanns redan för 10 år sedan på Nokias premiummodeller så att den inte finns på Appels produkter idag beror antagligen på USA lagar.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Avtalsbrott är väl att ta i. Var i det muntliga avtalet specificeras villkoren för avtalet?
Överrenskommelse om pris, handpenning, slutbetalning och leveransdatum är det som är avtalet. Båda parterna ska "prestera".

Ett avtalsbrott:
Avtalsbrott föreligger när en part inte presterar i enlighet med avtalet.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga men svåra att bevisa. Tråkigt när det går så långt att man är tvungen att spela in samtal. Folk borde ha lite "heder" och stå för det man säger, finns ju inget som är viktigare än ens ord. (Kanske vi har fått höra på för många politiker.) Nu verkade ni i för sig sköta det genom mes och då har du det "skriftligt" men det är ju inte lönt att dra det vidare och det kan komma hundra ursäkter att det var någon annan som använde telefon eller något...

Jag har varit med om det omvända:
Annonserar en hoj, potentiell köpare kommer och testar. Han velar lite men ringer senare på kvällen och ger ett bud som jag accepterar. Köparen ska komma om ett par dagar med pengar och hämta hojen. Tidigare har jag även haft andra spekulanter som nu hör av sig och är också intresserad och ger ett högre bud men jag måste tacka nej då jag redan har lovat bort hojen. Han som nu gav det första budet ringer igen och säger att han ångrade sig och jag får inte tag på han som gav det högre budet. Men det ordnade sig då det kom fler spekulanter senare.

Att göra affärer är inte alltid lätt, ofta har det gått bra men ibland blir det jobbigt och krångligt när folk velar eller inte kan få fram pengar utan att man måste vänta och vara osäker.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Oavsett rätt eller fel: med tanke på hur många som blir blåsta på riktigt och sedan står där med betalda belopp och inga varor för att sedan inte få upprättelse alls eller möjligen flera år senare så är det väl bara att skita i i ditt fall men det är surt, absolut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top