Speedster Cup-sajten 2015

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hej,

håller på att förbereda Speedster Cup-sajten inför säsongen.

För dig som inte varit med i denna diskussion tidigare så är syftet med http://speedstercup.se att skapa en inofficiell "officiell" sajt för Speedster Cup som man kan visa civila/"vanliga dödliga".

Jag tycker att vi som är aktiva ska hålla våra dialoger här på SH (och inte på FB).
Men i ärlighetens namn så är SH inte alltid den roligaste sajten för folk som är intresserade av hur det går för sin partner/släkting/jobbarkompis/kompis/bekant.

Därav Speedster Cup-sajten.
I år är det förarpresentationer, loppinfo, resultat, bilder och intervjuer som jag tror att det väsentligaste. Har du synpunkter, idéer och/eller önskemål - PM eller posta.

Allt gott,
Morris
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Just nu jobbar jag på att utveckla "dragare", dvs korta snuttar text som kan användas för att locka till sajten.
Är fortfarande lite osäker på tonfallet på flera av dem och behöver all konstruktiv kritik som kan fås. Se det lite som reklamtexter till roadracing...

Exempel: Hipstertext
- - -
Börjar det bli dags att ansa hipsterskägget?
Att släppa efter och inte ens fundera på vilket skäggvax du ska välja.
Känns inte surdegsbaket som ett riktigt förverkligande av dig själv?
Stelnar du emellanåt till mitt i steget och känner att du visserligen är stolt över din hembrygda IPA, men du hatar ölprovningsflosklerna och bara längtar efter att få halsa en välförtjänt skitöl i glada vänners lag.

Välkommen till äventyret.
Detta är inte en inbjudan till en fiktiv fight club. Detta är mycket, mycket värre.
Följ med till en farlig verklighet. En ohämmad miljö där ditt kön inte avgör vem som har mest mod eller makt.
Där bara din prestation räknas. Och att vinna är djävligt viktigt.
Inget virtuellt, inget filmande, inget blaha blaha. Ingen andra chansen.
Vi strider om varje tiondels sekund.
Vi riskerar liv och lem.
Vi gnäller inte.
Vi följer reglementet.
Och, ett litet men signifikant 'och', vi har roligare än någon annan.
Lika hårt som vi kämpar mot varandra på banan, lika hårt kämpar vi för varandra i depån. För att inte tala om hur vi festar.
Så att till och med surgubben Hemmingway hade velat vara med. Han hade dessutom nästan rätt om det där med sporterna. För oss finns det bara en.
Så släpp taget om din konformistiska icke-konformismen och följ med i verkligheten. Följ med. Och försök leda så ofta du kan.

Roadracing. En sekund innan banan tar slut börjar äventyret.
- - -

För knäpp text?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Just nu jobbar jag på att utveckla "dragare", dvs korta snuttar text som kan användas för att locka till sajten.
Är fortfarande lite osäker på tonfallet på flera av dem och behöver all konstruktiv kritik som kan fås. Se det lite som reklamtexter till roadracing...

Exempel: Tjejtext
- - -
Börjar det bli långtråkigt på gymmet?
Eller har du blivit kallad ”lilla gumman” precis en gång för mycket?
Du kanske har åkt, men vill köra själv.
Stelnar du emellanåt till mitt i steget och känner att du visserligen är stolt över dina framsteg men att du hatar att spela med i Instagrammandets självupptagna hallelujahkör och bara längtar att få vinna på riktigt?

Välkommen till äventyret.
Detta är inte en inbjudan till en kurs i självförverkligande eller wellness. Detta är mycket, mycket värre.
Följ med till en jämlik verklighet. En ohämmad miljö där ditt kön inte avgör vem som har mest mod eller makt. Visst, inom vår sport finns det anakronismer såsom ”paddock girls”. Och en och annan broder kommer titta rodnande och idolisera dig. Bara för att du är en tjej. Men när det gäller, på banan, tävlar du på samma villkor. Där bara din prestation räknas. Och att vinna är djävligt viktigt.
Du får vara hur mycket blondin eller butch du vill. Ha rosa naglar och matchande najtråd. Oavsett kön. Dina varvtider är det som kvalificerad dig i vår gemenskap.
Vi strider om varje tiondels sekund. Vi riskerar liv och lem. Vi gnäller inte. Vi följer reglementet. Och, ett litet men signifikant 'och', vi har roligare än någon annan.
Om patriarkatet eller könskampen tröttat ut dig och du vill släppa lös alla hästkrafterna för att vråla ut din sång på jämlika villkor - så följ med. Och försök leda så ofta du kan.

Roadracing. I första kurvan börjar äventyret.
- - -

För knäpp text?
 
Last edited:

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Haha, nä inte för knäpp.
Det blir gôrbra.
Fram för fler tjejer i RR:tummenupp
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Fråga någon av tjejerna som faktiskt kör RR?

Jag kommer givetvis testa alla texter mot respektive målgrupp.
När vi nött fram rätt anslag för vad vi vill säga.

(ja, jag känner både rr-tjejer och hipsters. Och en massa andra kufar...)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag anser att vi bör pröva att plocka in tjejerna via den nya A2 klassen också. Jag tror att många känner att steget är för stort att sätta sig på en cbr 600 direkt och börja att tävla.

I den klassen skulle man kunna skapa en " lady cup. " där tjejerna kör t.ex 390 duke eller z300. När dom senare känner sig säkrare i sadeln går dom vidare till t.ex rookie 600.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag anser att vi bör pröva att plocka in tjejerna via den nya A2 klassen också. Jag tror att många känner att steget är för stort att sätta sig på en cbr 600 direkt och börja att tävla.

I den klassen skulle man kunna skapa en " lady cup. " där tjejerna kör t.ex 390 duke eller z300. När dom senare känner sig säkrare i sadeln går dom vidare till t.ex rookie 600.

1) Nej, nu får det räcka med hela den här könsuppdelningen. Motorsport är ju en av få sporter där snippor och snoppar kan tävla på lika villkor. Vi behöver verkligen inte en "lady cup". I sådana fall vill jag ha en "shorty cup" där max sitthöjd skall vara 75 cm och en "BMI cup" där de tävlande måste ha ett BMI över 30 för att få vara med så det inte blir orättvisa effektförhållanden mot sparrisarna.

2) De som inte känner sig tillräckligt "säkra i sadeln" för Rookie kan tävla i Speedster Cup på en helt ofarlig ER-6:a, en hoj som många tjejer redan äger (om vi nu absolut skall prata genus).

3) Ju fler klasser och underklasser och könsklasser vi inför, desto spretigare blir RR-Sverige och desto svårare blir det att hålla ihop allt. Vill vi ha klasser med två-tre tävlande i varje som vi skulle få då, eller vill vi ha det som det har blivit nu där Speedster Cup har 80 förare av olika kön som har bokat startnummer?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
NEJ till separata klasser baserat på kön. Man kan jobba på inställningen istället för att cementera skillnader som inte är relevanta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej! Ingen tjejcup. I RR bör kvinnor och män kunna tävla på lika villkor, de fysiska skillnaderna bör snarare vara till fördel för kvinnorna. Speedster duger alldeles utmärkt som prestigelös prövapå-cup. Och alla, oavsett avloppskonfigurering bör ju känna sig välkomna där, med det glada gänget jag hängde med i depån. :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem är att tjejerna ofta är äldre än killarna när dom tar mc- körkort. Ett stort problem med yngre tjejer är pengarna eftersom dom i högre grad tvingas gå på högskola för att någolunda välbetalda jobb. En tjej utan högskoleutbildning är ofta hänvisad till lågbetalda jobb inom vård eller handel. En kille kan få ett någolunda välbetalt jobb inom t.ex bygg efter gymnasiet.

Skall vi få tag i nya tjejer som är runt 20 år, då måste vi räkna med att deras hojerfarenhet är eu- moppe och bil. Den målgruppen måste först " utbildas" i mc körning av klubbarna. Det är något som fungerar dåligt på många håll idag. För den utbildningen är A2 klassen betydlig bättre eftersom farten i gruppen är lägre. Även risken för allvarliga highsider är betydlig mindre med 48 hk än 120 hk.

Man får inte glömma att dom yngre 600 förarna ofta har erfarenhet från minimotor och / eller juniorcup.

Låt säga att det kommer tjej en tjej på 20 år med enbart moppeerfarenhet förutom bil som vill börja med rr. I så fall blir min rekommendation att börja med en A2 hoj. Det är en klass som passar utmärkt att lära sig att köra motorcyckel i. När tävlingserfarenheten och körkunskaperna finns går man över till 600 cc. Med en sådan lösning slipper vi en massa onödiga crasher och personskador som beror på bristande körkunskap. Det minskar även riskerna för torpedering när fartskillnaderna blir mindre.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett problem är att tjejerna ofta är äldre än killarna när dom tar mc- körkort. Ett stort problem med yngre tjejer är pengarna eftersom dom i högre tvingas gå på högskola för att någolunda välbetalda jobb. En tjej utan högskoleutbildning är ofta hänvisad till lågbetalda jobb inom vård eller handel. En kille kan få ett någolunda välbetalt jobb inom t.ex bygg efter gymnasiet.

Skall vi få tag i nya tjejer som är runt 20 år, då måste vi räkna med att deras hojerfarenhet är eu- moppe och bil. Den målgruppen måste först " utbildas" i mc körning av klubbarna. Det är något som fungerar dåligt på många håll idag. För den utbildningen är A2 klassen betydlig bättre eftersom farten i gruppen är lägre. Även risken för allvarliga highsider är betydlig mindre med 48 hk än 120 hk.

Man får inte glömma att dom yngre 600 förarna ofta har erfarenhet från minimotor och / eller juniorcup.

Låt säga att det kommer tjej på 20 år med enbart moppeerfarenhet förutom bil som vill börja med rr. I så fall blir min rekommendation att börja med en A2 hoj. Det är en klass som passar utmärkt att lära sig att köra motorcyckel i. När tävlingserfarenheten och körkunskaperna finns går man över till 600 cc. Med en sådan lösning slipper vi en massa onödiga crasher och personskador som beror på bristande körkunskap. Det minskar även riskerna för torpedering när fartskillnaderna blir mindre.

Mitt råd skulle väl snarare vara att köar steg 1-4 med SMC, för att få grundläggande vana på bana, samt en strukturerad väg till licenskurs och träning. Det är ingen jättestor skillnad på de tjejerna du beskriver och de flesta av oss som körde i Speedster, lite äldre, tog hojkortet lite sent och alldeles för långsamma för Rookie.
Duger en 600, eller ER6 åt oss finns det ju ingen större anledning att klappa tjejerna på huvudet och säga att de ska köra på mindre och snällare maskiner enbart för att de är tjejer. Tjejerna har ju dessutom en fördel som killarna generellt sett inte har, de tar det lite lugnare i början. Killarna är väl snarare de som skulle hänvisas till A2-klassen för att vi som grupp kraschar hela jävla tiden för att vi inte kan hantera hojarna, och gasar lite väl mycket lite hela tiden.

Sedan har väl A2 Cup ingen övre åldersgräns, så tjejerna och killarna som vill får väl köra den redan nu?
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ett problem är att tjejerna ofta är äldre än killarna när dom tar mc- körkort. Ett stort problem med yngre tjejer är pengarna eftersom dom i högre tvingas gå på högskola för att någolunda välbetalda jobb. En tjej utan högskoleutbildning är ofta hänvisad till lågbetalda jobb inom vård eller handel. En kille kan få ett någolunda välbetalt jobb inom t.ex bygg efter gymnasiet.

Skall vi få tag i nya tjejer som är runt 20 år, då måste vi räkna med att deras hojerfarenhet är eu- moppe och bil. Den målgruppen måste först " utbildas" i mc körning av klubbarna. Det är något som fungerar dåligt på många håll idag. För den utbildningen är A2 klassen betydlig bättre eftersom farten i gruppen är lägre. Även risken för allvarliga highsider är betydlig mindre med 48 hk än 120 hk.

Man får inte glömma att dom yngre 600 förarna ofta har erfarenhet från minimotor och / eller juniorcup.

Låt säga att det kommer tjej en tjej på 20 år med enbart moppeerfarenhet förutom bil som vill börja med rr. I så fall blir min rekommendation att börja med en A2 hoj. Det är en klass som passar utmärkt att lära sig att köra motorcyckel i. När tävlingserfarenheten och körkunskaperna finns går man över till 600 cc. Med en sådan lösning slipper vi en massa onödiga crasher och personskador som beror på bristande körkunskap. Det minskar även riskerna för torpedering när fartskillnaderna blir mindre.
Medelåldern i Speedster är väl inte, låg om det nu är rätt ord...vad median ligger på har jag ingen aning om men jag antar att medel och median inte är samma sak...:D utan att det skiljer sig uppåt åt medel till.

4: eller var det nu 5:an förra året var närmare 60 så några tonåringar var det väl inte direkt som snurrade runt...förutom då Hr Hubner....med kumpan.:rolleyes:

Inga eländans särregler...det suger...och det mycket och förmodigen inte ens på vare sig något gott eller upphetsande...
 
Last edited:

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Nej gör inte detta till en köns eller åldersgrej. Det handlar om en sak i rr, köra fortast. Vill man motivera tjejer att köra rr så låt oss tävla mot alla sorters förare. Om det nu är så att man som tjej kör långsammare än grabbarna ja då är man inte lika bra men det har precis inget med vad som sitter mellan benen att gör, möjligen hoj då. Sen brukar jag få höra att vi tjejer är fegare och inte tar samma risker pga att vi har en livmoder... Ja det kanske är så att vi är mer riskmedvetna och lägger mer tid på att öva ochfaktisk kör bättre närvi väl är på banan. Förstår om det känns jobbigt men det är lika villkor, annars får det vara.

Hatar könsindelning i sporter över huvudtaget. Låt race vara race, match vara match. Späd inte på med glåpord som "du kör ju som en tjej" osv. Vi är alla här vuxna, låt ossvisa ungdomar att i rr så är alla lika.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Låt säga att det kommer tjej en tjej på 20 år med enbart moppeerfarenhet förutom bil som vill börja med rr. I så fall blir min rekommendation att börja med en A2 hoj.

Alla tjejer kör med en A2 hoj, killar (även de med enbart moppeerfarenhet) börjar så klart på 1000cc hoj så då är problemet löst. A2 är tjejklassen :tummenupp


Ne men allvarligt talat... Hur mycket fördomar får man ha? Varför alltid hitta problem i allt som har med motorsporten att göra?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Just nu jobbar jag på att utveckla "dragare", dvs korta snuttar text som kan användas för att locka till sajten.
Är fortfarande lite osäker på tonfallet på flera av dem och behöver all konstruktiv kritik som kan fås. Se det lite som reklamtexter till roadracing...

Exempel: 50-årskristext
- - -
Börjar flinten bli ett problem? Eller har du redan rakat skallen?
Känns livet meningslöst? Eller är det vetskapen om den inre tomhet som skriker mot pannbenet som får dig att överväga en ny garderob, en yngre flickvän eller en ’sportigare’ bil? 50-årskrisen blir vad du gör den till.
Du kommer inte bli yngre. Och det är få medelålders män förunnat att kunna skaffa en 25-åring till partner utan att det ser sorgligt ut. På det hela taget så kommer frågan om detta var allt livet hade att erbjuda omsluta dig. På ett djävla oskönt sätt.
Stelnar du emellanåt till mitt i steget och känner att du måste göra något? Vadsomhelst, bara det händer något nu som bevisar att du inte gett upp och dött själsligt? Att få vara vild, galen och att få vinna på riktigt? Utan att vara patetisk?

Välkommen till äventyret.
Detta är inte en inbjudan till en samtalgrupp för män som vill utveckla sin mansroll i det postmoderna samhället. Detta är mycket, mycket värre.
Följ med till en farlig verklighet. En ohämmad miljö där inte ditt Amex eller orangeröda kuvert avgör om du är smart eller snygg. Där bara din prestation räknas. Och att vinna är djävligt viktigt.
En arena där du faktiskt kan använda det faktum att barnen flytt hemmet och bara väntar på arvet som ett incitament.
Vi strider om varje tiondels sekund.
Vi riskerar liv och lem.
Vi gnäller inte.
Vi följer reglementet.
Och, ett litet men signifikant 'och', vi har roligare än någon annan.
Lika hårt som vi kämpar mot varandra på banan, lika hårt kämpar vi för varandra i depån. För att inte tala om hur vi festar. Hemmingway hade velat vara med. Han hade dessutom nästan rätt om det där med sporterna. För oss finns det bara en.
Så släpp taget om din åldersnoja och följ med i verkligheten. Följ med. Och försök leda så ofta du kan.

Roadracing. Satsa. Allt. Vad har du att förlora?

- - -

För knäpp text?
 
Last edited:

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Just nu jobbar jag på att utveckla "dragare", dvs korta snuttar text som kan användas för att locka till sajten.
Är fortfarande lite osäker på tonfallet på flera av dem och behöver all konstruktiv kritik som kan fås. Se det lite som reklamtexter till roadracing...

Exempel: 50-årskristext
- - -
Börjar flinten bli ett problem? Eller har du redan rakat skallen?
Känns livet meningslöst? Eller är det vetskapen om den inre tomhet som skriker mot pannbenet som får dig att överväga en ny garderob, en yngre flickvän eller en ’sportigare’ bil? 50-årskrisen blir vad du gör den till.
Du kommer inte bli yngre. Och det är få medelålders män förunnat att kunna skaffa en 25-åring till partner utan att det ser sorgligt ut. På det hela taget så kommer frågan om detta var allt livet hade att erbjuda omsluta dig. På ett djävla oskönt sätt.
Stelnar du emellanåt till mitt i steget och känner att du måste göra något? Vadsomhelst, bara det händer något nu som bevisar att du inte gett upp och dött själsligt? Att få vara vild, galen och att få vinna på riktigt? Utan att vara patetisk?

Välkommen till äventyret.
Detta är inte en inbjudan till en samtalgrupp för män som vill utveckla sin mansroll i det postmoderna samhället. Detta är mycket, mycket värre.
Följ med till en farlig verklighet. En ohämmad miljö där inte ditt Amex eller orangea kuvert avgör om du är smart eller snygg. Där bara din prestation räknas. Och att vinna är djävligt viktigt.
En arena där du faktiskt kan använda det faktum att barnen flytt hemmet och bara väntar på arvet som ett incitament.
Vi strider om varje tiondels sekund.
Vi riskerar liv och lem.
Vi gnäller inte.
Vi följer reglementet.
Och, ett litet men signifikant 'och', vi har roligare än någon annan.
Lika hårt som vi kämpar mot varandra på banan, lika hårt kämpar vi för varandra i depån. För att inte tala om hur vi festar. Hemmingway hade velat vara med. Han hade dessutom nästan rätt om det där med sporterna. För oss finns det bara en.
Så släpp taget om din åldersnoja och följ med i verkligheten. Följ med. Och försök leda så ofta du kan.

Roadracing. Satsa. Allt. Vad har du att förlora?

- - -

För knäpp text?

Jag vet inte riktigt var och hur du vill använda en "dragare". Med det sagt - min första reflektion på dina texter är att de är roliga att läsa. Den andra är att de är lite långa. I marknadsföringssyfte har jag stött på uttrycken trailer (dragare?) och teaser. Teasern är en liten filmsnutt på kanske 30-45 sekunder ämnade för typ sociala medier. Trailern är kanske 2-3 minuter lång och lite mer djuplodande, ämnade för en besökare som lockats till en hemsida för att få mer info. Så om dina ovanstående texter är ämnade för hemsidan tar jag tillbaka att de är för långa. Är de ämnade för sociala medier tror jag att de tjänar på att kortas ner. Eftersom jag inte är helt tappad bakom en vagn när det gäller språk och redigering av texter pga (tack vare...) tidigare yrken, kan jag, om du vill, vara dig behjälplig med redigering och korrläsning. I mån av tid. PM:a mig om du vill.

Såg att du redigerat ovanstående text pga "orangea". Du kan komma runt problemet med att det inte ser klokt ut genom att skriva "orangefärgade", eller "orangeröda".

Hälsn Ragge
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
För att spinna vidare på det raggeerz skriver:

En teaser som jag skulle vilja se (som förvisso är en lögn just nu, men...) är en kort 30 sekunder lång filmsnutt som börjar med ett fullt startfält, starten går, alla drar iväg, trångt in i första böj, sedan några snabba raceklipp med hög fart och låga nedlägg, målflagg, hojarna rullar av banan och in i park ferme. [Här kommer lögnen, man kan ersätta förarna i sista klippet vid behov.] Väl där dras hjälmarna av och förarna samlas och skrattar, pratar och ryggdunkar. Förarna är silverryggar och pantertanter. Avsluta med något klatschigt ("Ålder före skönhet!") och Speedster Cup-info.

Den filmen skulle man kunna lägga ut på Facebook och maila runt länken till. Det gäller ju att avdramatisera hela Speedster Cup-grejen och visa att alla kan ha kul på två hjul.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top