Suzuki gsx250 som första mc?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad tycker ni då om jag köper denna för att lära mig meka med en mc då? Står att han kan gå ner i pris, så i slutändan blir det väl 4000 kronor för att lära mig något nytt.

Sedan undrar jag, tror ni man får in den i en minilastbil som man kan hyra på statoil etc? Har ingen drag i min bil, och de jag känner antigen har inte körkort eller bil med drag heller.

Tja, det kan väl vara praktiskt, men det är ingen större skillnad på att meka bilar och meka hojar, förutom att hojar är trevligare att meka med på alla sätt och vis. Så kan du meka bilar så kan du redan meka hojar.

Och om du inte hyr någon väldigt liten skåpbil så borde hojen få plats. Kolla upp lastrummets mått mot hojens längd så vet du om den får plats. Det jobbiga är att få upp den på lastytan om du inte har en ramp.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag tycker att det är faktiskt en plus att den är slö, då jag har en tendens att vara oförsiktig. Minns när jag tog b-kort, och där sitter man säker. Gör man fel här så är det adjö.

Vad skulle ni kunna rekommendera för andra hojar som är billiga att köpa och övningköra? Ha i åtanke att jag har aldrig ens suttit i en mc!

I rest my case :hihi

Nej men seriöst, det där är klart nybörjartänk, ungefär som det är hojen som styr dig, det är snarare du som styr hojen :tungan

Fortfarande är 250n ett dåligt köp, speciellt när den dessutom inte startar, gå upp lite i pris och välj framförallt en större hoj, småhojar är nästan omöjliga att sälja (om de inte är 2-takt eller ovanliga sporthojar).
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sporthojs folket måste vara det mest "uttråkade" som finns:rolleyes:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Två möjliga orsaker till vägran:
-Bränslekranen står inte på PRI
-Fullständigt igengeggat i flottörhusen

En stunds mys-mek så är den igång igen.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Två möjliga orsaker till vägran:
-Bränslekranen står inte på PRI
-Fullständigt igengeggat i flottörhusen

En stunds mys-mek så är den igång igen.

GSX250s har inget PRI-läge, enbart ett ON och RES, inget är konstant rinning förutom om man skruvar på en skruv vid kranen men den är tänkt när man tömmer tanken = egentligen inget direkt PRI-läge
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PRI - PRIme, fullt flöde hela tiden. Dränker gärna förgasarna när man stänger av.
ON - Rinner bensin när motorn går.
RES - REServe, dvs den sista slatten bensin i tanken. Brukar vara praktiskt gjort med ett rör som sticker upp en bit för läget ON, och RES suger från botten av tanken. Man bör köra på RES emellanåt för att undvika att det bygger upp gunk i botten av tanken som man sedan drabbas av när man verkligen behöver reserven.

ON kan ju vara fullt flöde med, om det inte finns någon PRI, men det är inte säkert. Beror lite på vad tillverkaren tyckte var smart. Kan ju finnas OFF med, och då ringer inget alls oavsett.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
PRI - PRIme, fullt flöde hela tiden. Dränker gärna förgasarna när man stänger av.
ON - Rinner bensin när motorn går.
RES - REServe, dvs den sista slatten bensin i tanken. Brukar vara praktiskt gjort med ett rör som sticker upp en bit för läget ON, och RES suger från botten av tanken. Man bör köra på RES emellanåt för att undvika att det bygger upp gunk i botten av tanken som man sedan drabbas av när man verkligen behöver reserven.

ON kan ju vara fullt flöde med, om det inte finns någon PRI, men det är inte säkert. Beror lite på vad tillverkaren tyckte var smart. Kan ju finnas OFF med, och då ringer inget alls oavsett.


Brukar det inte vara så att man antingen har
ON - PRI - RES
eller
ON - OFF - RES
?

I första fallet är ON enbart på om motorn snurrar och är av när motorn står still. Medan PRI är alltid på.

I andra fallet så är ON alltid på och OFF alltid av.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar det inte vara så att man antingen har
ON - PRI - RES
eller
ON - OFF - RES
?

I första fallet är ON enbart på om motorn snurrar och är av när motorn står still. Medan PRI är alltid på.

I andra fallet så är ON alltid på och OFF alltid av.

Jo, det stämmer såvitt jag vet. :)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
De senaste åren som bränslekran över huvud taget användes (=innan bågar fick bränslesinsprutning), hade de flesta en bränslekran som öppnades av undertrycket i insuget (i praktiken oftast i form av en anslutning på förgasaren framför trotteln/spjället). Finessen var förstås att man inte skulle behöva joxa med kranen varje gång man startade/stannade.
Om motorcykeln stått en längre tid och inte hade tillräckligt med bränsle i flottörhusen för att kunna starta, fanns ofta ett "PRI-läge" där soppan rann oavsett undertryck eller ej.
Som så riktigt nämns av Probotector hade Suzuki ersatt PRI med en skruv, försänkt i en hylsa, som öppnades för samma funktion.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns en gsx 400 2 cyl som är betydligt bättre att köra än gsx 250. 250 cc från tidigt 1980 tal var endast till för att ge sin ägare en billig försäkring. Dom såldes ofta som 350 - 450 cc på andra marknader och hade betydligt bättre motorkaraktär.

Man bör även tänka på att en trettio år gammal hoj kan ha åtskilliga brister som måste åtgärdas innan körningen. Packboxar slm läcker, ny gaffelolja, däck som är tjugo år gamla o.s.v. Tyvärr blir det ofta bättre att köpa en er 5 som är strypt till 25 kw, den kan man ofta börja att köra direkt efter en vanlig oljeservice. Även om den kostar 10000 kr mer så blir den inte dyrare totalt.

Skall man köpa en gammelhoj , då skall man göra det för att man vill ha en veteranhoj. Då måste man aceptera diverse dåliga köregenskaper m.m. och se charmen med en gammal hoj


Man får inte glömma att en er6 är en supersporthoj med sina 72 hk och fina bromsar och väghållning.om man ser det med 1980 talets ögon.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
10984627_636035696541171_858772237607917914_n.jpg

Köpte 250'n som tråden började om. Prutade ner den till 3500, hoppade igång efter rengjorda stift och lite startgas.
Varvräknaren hänger inte riktigt med, men annars funkar den helt okey.:banana
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top