En ventils spel långt från de andra (RF900)

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hejsan!
Jag har en gammal härk till sporttourer, en RF900 från -96. Den har tjänstgjort i ca 12 000 mil, men går relativt fint och är mig veterligen oöppnad sen start.

Kollade ventilspelet (4 cylindrar * 4 ventiler = 16 ventiler) härom veckan och fann att några ventiler var aningens ur spel, vilket inte var helt oväntat då spelet inte kollats på iaf 1000 mil. Men en ventil var mer ur spel än de övriga - en insugsventil som jag inte ens fick emellan 0.05 mm-bladmåttet på. Alla andra insugsventiler fick godkänt (0.1-0.2 mm) förutom en som jag t.o.m. lyckades pressa igenom 0.25-bladmåttet på.

Detta hade jag dock inte mer än ryckt på axlarna åt, ifall det inte vore för shimsstorleken som satt där. Alla insugsventiler hade shims på 1.6-1.72 mm förutom denna som var för tajt, den hade 1.45 mm. Så denna ventil som redan har ett ganska mycket mindre shims än de övriga 7 insugsventilerna bör jag shimsa ner åtminstone 0.15 mm till. Är detta något att oroa sig för, och vad kan det bero på? Kan ventilsätet ha blivit så mycket mer slitet på just denna ventil, eller är det själva ventilen det beror på?

Varma vårhälsningar!
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
du är det hela på spåret
det vanligaste är att ventilen gersig mer än sätet , brukar vara en kedja av orsaker ,lite sliten i styrningen ger mer slitage på säte o tallrik. så schimsa så att du inte bränner ventilen ,då blir du tvingad till renovering,
så få till spelet ock kör,o räkna med renoveringen i till vintern (brukar gå fortare o fortare med slitaget när det väl börjat )
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
hej
du är det hela på spåret
det vanligaste är att ventilen gersig mer än sätet , brukar vara en kedja av orsaker ,lite sliten i styrningen ger mer slitage på säte o tallrik. så schimsa så att du inte bränner ventilen ,då blir du tvingad till renovering,
så få till spelet ock kör,o räkna med renoveringen i till vintern (brukar gå fortare o fortare med slitaget när det väl börjat )

Hej och tack för svaret!
Jag väcker denna gamla tråd till liv då jag undrar lite vad jag bör byta. Jag shimsade om i början av sommaren med ett 1.3 mm shims, serviceboken säger att 1.2 är lägsta. Nu är vintern här och jag kan tänka mig att ha hojen i obrukbart skick en vecka eller två, så tänkte renovera lite. Men vad är det jag behöver, räcker det att byta endast den slitna ventilen? Hur mäter man ventilstyrning och ventilsäte och ser om det är dåligt? Hittar ingen info om det i servicemanualen. Tacksam för hjälp :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
12 mil är ju inte så jävla mycket men skall du ha hojen länge till så kan det vara värt och skicka iväg hela toppen till en firma som renoverar upp den.
Dom byter kanske just den ventilen och slipar in dom andra sätena,byter ventilpackningar och nån styrning så det är inte alls dyrt och då har du en helt ny topp.Ett proffs gör det för ett konkurrenskraftigt pris.Annars får du själv sitta och goggla runt och beställa och dona.Helt klart värt det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att en ventil ger sig kan bero på flera saker.
Pissiga ventifjädrar ger studs som sliter ventilens kantarell i förtid.
Sliten styrning låter ventilen vandra på sätet.
Ventilen har av hopers andra orsaker slitits mer än de andra.

Snikvarianten, byta enbart ventil, slipa in den med pasta och byt ventiltätning. Kör tills den rasar. Den andra varianten, totalrenovering (lixom, 12k mil är mycket för en hoj) - är dyrare än en RF900 i bättre begagnat skick.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Att en ventil ger sig kan bero på flera saker.
Pissiga ventifjädrar ger studs som sliter ventilens kantarell i förtid.
Sliten styrning låter ventilen vandra på sätet.
Ventilen har av hopers andra orsaker slitits mer än de andra.

Snikvarianten, byta enbart ventil, slipa in den med pasta och byt ventiltätning. Kör tills den rasar. Den andra varianten, totalrenovering (lixom, 12k mil är mycket för en hoj) - är dyrare än en RF900 i bättre begagnat skick.
Då lutar det nog åt att byta bara ventilen, om det kan få den att hålla några tusen mil till. Om jag håller koll på ventilspelet efteråt kan väl det kanske vara en ok lösning? Gav inte så mycket för hojen och det är inte fasligt dyrt att byta ut hela motorn om man köper begagnat från eBay, så att lägga tusenlappar på renovering känns inte så aktuellt. Skulle jag vinna nåt på att byta fjäder samtidigt? Eller nåt annat, mer än oljetätningen?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är tätningarna som slits med mil och sen är det ju bra att få ventilsätena täta.Ventilerna brukar ju klara sig vid normal körning.Fjädrarna är inte slitdetajer på en normal motor.

Kolla vad nån här tar för en översyn och renovering och vad du själv får pynta för delar och verktyg så inser du att det är en bra deal ofta , ta kända namn så hittar du ett proffs - outa namnet innan i tråden för kvalitetsstämpel - så alla får skrika innan.

Finns gurus på sånt här som tar emot paket och grejar:)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om jag håller koll på ventilspelet efteråt kan väl det kanske vara en ok lösning?

Sätter du upp en tabell över ventilspelens historia vet du när det dags. Vad som kommer att hända till slut är att kantarellen sjunker in i sätet hål och kanterna förlorar kontakten med sätet och avgasventilerna bränns sönder. Insugarna kyls av bränsleblandningen. Det renderar bara i en motor med taskig kompression.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sätter du upp en tabell över ventilspelens historia vet du när det dags. Vad som kommer att hända till slut är att kantarellen sjunker in i sätet hål och kanterna förlorar kontakten med sätet och avgasventilerna bränns sönder. Insugarna kyls av bränsleblandningen. Det renderar bara i en motor med taskig kompression.

Du bör väl ha koll på vem man skickar toppar till :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du bör väl ha koll på vem man skickar toppar till :hihi

Jag sålde min MIRA-fräs för ett par år sedan. :gnissla

Det finns roligare saker här i livet än att byta styrningar och säten åt andra. Snikportar dock biltoppar emellanåt, det är allt. Bl.a. en B21'a sug som gav 225 hästar med vrid som en traktor från 1k5 - 7k varv, plan som en skridskobana!

Matte Bohlin är väl en av de seriösare i branschen, värdig arvtagare till Grottis. http://mattebusa.se/wp/
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det är tätningarna som slits med mil och sen är det ju bra att få ventilsätena täta.Ventilerna brukar ju klara sig vid normal körning.Fjädrarna är inte slitdetajer på en normal motor.

Kolla vad nån här tar för en översyn och renovering och vad du själv får pynta för delar och verktyg så inser du att det är en bra deal ofta , ta kända namn så hittar du ett proffs - outa namnet innan i tråden för kvalitetsstämpel - så alla får skrika innan.

Finns gurus på sånt här som tar emot paket och grejar:)

Sätter du upp en tabell över ventilspelens historia vet du när det dags. Vad som kommer att hända till slut är att kantarellen sjunker in i sätet hål och kanterna förlorar kontakten med sätet och avgasventilerna bränns sönder. Insugarna kyls av bränsleblandningen. Det renderar bara i en motor med taskig kompression.

Tack så mycket för hjälpen och tipsen! Jag ska skicka ett mail till Matte Bohlin och kolla vad han skulle ta för lite översyn. Men jag är rädd att det kommer kännas som att det är väl mycket pengar att lägga på denna motor.:va Angående hur ventiler/säten slits så är jag inte helt med på förloppet, är det främst sätet eller ventilen? Hur ska jag kolla på ventilspelets historia? Och vad kommer kunna ge med sig om ett tag ifall jag snikrenoverar med endast en ny ventil och tätning?

Ha det fint :hej
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ventilen som ger sig. Den ventil du byter kommer att hålla minst lika länge som de andra som inte behöver justeras så mycket. Som sagt, en helrenovering av toppen är väl inte ekonomiskt försvarbart eftersom resten av motorn också behöver ses över iom miltalen.

<edit>Ventilspelets historia: Om slitaget är jämt eller om en ventil sticker iväg säger vad som är på gång.</edit>
 
Last edited:

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Hur känns ventilens spel i styrningen på den jämfört med dom andra insug? Styrningen kanske är dålig på den, det kan vara därför den har gått ner sig i spel. Värt att kolla upp !!
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hur känns ventilens spel i styrningen på den jämfört med dom andra insug? Styrningen kanske är dålig på den, det kan vara därför den har gått ner sig i spel. Värt att kolla upp !!

Det låter vettigt, ska jag göra! Kollade i serviceboken och där fanns toleranser för glappet, 0,35 mm då ventilen dragits upp 10 mm från sätet. Får ta fram min sällan använda mätklocka och kolla när jag plockar isär :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
ventiler.jpg
Sådär såg ventilerna ut från undersidan. Den slitna är insugsventilen upp näst längst till höger i bild. Att avgasventilerna och stiften har så varierande färg, är det något att fundera mer på? Tilläggas bör att jag vet att jag haft en hel del överslag på minst 1 cylinder från tändspolen, och förgasarna har varit dåligt synkade, och nålarna har varit väldigt slitna men bytts nu i samband med isärplockningen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top