Nytt ljud från trakten runt framdrevet. Lite orolig...!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla, har postat det här i Thruxtontråden redan, men provar här också!

Upptäckte nyligen ett skumt ljud från framdrevet, ungefär. Förutom det vanliga kedjerasslet så hörs ett knack-knack-knack. Känns inte bra. Vad kan det vara?

Kedjan går inte emot någonstans, har kollat det. Har bl a lyft kedjan lite för att utesluta att knackljudet kommer från att kedjan skaver emot andra delar. Har också kollat att bakhjulet sitter rakt.

OM det är lagerknack - borde det då inte "knacka på samma ställe" när man rullar fram och tillbaka? För det gör det nämligen inte. Om jag rullar fram - knack - och sedan tillbaka förbi samma position - inget knack. (Inte just där alltså, det kommer lite senare.)

Någon som är duktig på lager?

https://vimeo.com/122838539
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är kedjans ingrepp mot drevet som låter. Om du vill syna mitt påstående så lyft av kedjan och rotera framdrevet utan kedja.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är kedjans ingrepp mot drevet som låter. Om du vill syna mitt påstående så lyft av kedjan och rotera framdrevet utan kedja.
Bra. Skall testa!
Menar du då att kedjan är "för styv", dvs att länkarna inte följer drevets rundning, därav ljudet? Beckat igen efter 3-4 månader i garaget? Eller hur kan det annars börja låta?

Sportbike upppmanar till byte av drivpaketet. Det jag har nu har "bara" gått c:a 1400 mil. Det förra gick 3000 mil (ganska motorsvag hoj, bara 70 hk). Kan det vara så illa att kedjan redan är slut - eller kan det räcka med en ordentlig kedjerengöring och ny redig uppsmörjning?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Bra. Skall testa!
Menar du då att kedjan är "för styv", dvs att länkarna inte följer drevets rundning, därav ljudet? Beckat igen efter 3-4 månader i garaget? Eller hur kan det annars börja låta?

Sportbike upppmanar till byte av drivpaketet. Det jag har nu har "bara" gått c:a 1400 mil. Det förra gick 3000 mil (ganska motorsvag hoj, bara 70 hk). Kan det vara så illa att kedjan redan är slut - eller kan det räcka med en ordentlig kedjerengöring och ny redig uppsmörjning?
Jag såg minst en kärvande länk i kedjan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack mina herrar för att ni ledde mig in på rätt väg i min felsökning! :)
Jag hann inte ens få loss kedjan helt förrän jag noterade att knacket försvann.

Begriper fortfarande inte riktigt varför det började/slutade knacka. Vad var skevt? Eller var det bara kedjan som var "styv" - som sportbike noterade? Men det är borta i vart fall.

Gjorde en storrengöring av kedjan. Det var rätt mycket fett och klägg på den. Kan den kanske ha varit "styv" av kombinationen 1400 mil, mycket klegg och lång vintervila? Alla länkarna löpte faktiskt inte som de skulle när jag kände på dem.

Massor av Motuls Chain Clean (kanske hade lysfotogen/lampolja gått lika bra?), ordentlig borstning på alla sidor, avtorkning med torra trasor. Blev ganska rent, men inte tip-top. Så alla momenten upprepades en gång till. Hela partyt avslutades med avspolning med litervis av hett vatten för att spola bort allt löst, och till sist en ny avtorkning med torr trasa.

Nu får den stå och torka i varmgarage ett antal dagar innan den får nytt kedjespray. Och jag spänner upp kedjan och bakhjulet igen. Förhoppningsvis utan att få några nya knack-knack...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top