Vad borde polisen prioritera?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej frågan är varför man utbildar så många trafikpoliser men nedprioriterar annan typ av brottslighet.

Svaret är att det är lätta pengar medan de andra utredningarna kostar pengar.

Jag kan inte svara på vilken typ av poliser man prioriterar att utbilda idag. Startade nyligen en tråd i OT forumet där en vettig debattartikel skrivits gällande polisens prioriteringar när det gäller att utreda brott. Läs den!

En anställd inom polisorganisationen svarar också i tråden nedan. Tycker man kan dra en del slutsatser av det hon skrev. Det är ingen munter slutsats.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...-DN-om-polisens-flathet-vid-inbrott-st%F6lder

Det här kanske inte mitt bord egentligen men ibland ter sig debatten i all vanlig media så ur led att man blir alldeles matt. För många tabun man inte får bryta mot och för många självskrivna sanningar. Värst av allt är nog att bara vissa tycks ha rätt att yttra sig och det är de som tycker på ett visst sätt, i linje med vad som oftast brukar kallas för politiskt korrekt.

Det finns väl knappast en enda vettig människa som egentligen tycker att vi ska satsa ännu mer på att övervaka en trafik som i nuläget fungerar väldigt bra överlag när det är så mycket annat i samhället som praktiskt taget håller på att gå åt pipan? Så frågan alla borde ställa sig, men ingen av de etablerade tyckarna gör, är varför man skruvar upp trycket ytterligare i trafikövervakningen. Jag kan inte se att det beror på något annat är pengarna man drar in. Och om det stämmer är det förjävligt.

Kan inte annat än instämma.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Efter en helg på fjället har den lilla respekt man hade kvar för vår poliskår definitivt försvunnit. De har inte tid att komma då någon håller på att bli våldtagen eller mördad. Men de kan återigen ha en gigantisk patrull ute på kalfjället i en vecka, med flera snöskotrar och helikoptrar, för att bevaka det som tydligen är Sveriges just nu grövsta brott - att ett fåtal människor turbokonverterar sin snöskoter och därmed bryter mot helfordonsgodkännandet. Men vad är väl några miljoner om man får dela ut tre-fyra körförbud och göra livet surt för några lappjävlar...

Om endast en liten del av de resurser som läggs på detta svammel istället lades på att hålla tonåringar ur drogträsket så tror jag att detta land går en ljus framtid tillmötes.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hade ingen kört för fort, turbokonverterat sin snöskoter, satt regskylten så den knappt går att läsa, haft tvivelaktiga delar påmonterat på sin hoj, skitit i att blinka i en korsning/rondell, tjafsat emot när de vet att de gjort fel så poliser tvingas till rättegångsförhandlingar istället för att vara på jobbet, etc, etc, etc.

Då hade det nog funnits både tid och pengar över att utreda övrig brottslighet.

Så varför inte sluta begå "vardagsbrott" så polisen kan ägna sig åt annat?
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hade ingen kört för fort, turbokonverterat sin snöskoter, satt regskylten så den knappt går att läsa, haft tvivelaktiga delar påmonterat på sin hoj, skitit i att blinka i en korsning/rondell, tjafsat emot när de vet att de gjort fel så poliser tvingas till rättegångsförhandlingar istället för att vara på jobbet, etc, etc, etc.

Då hade det nog funnits både tid och pengar över att utreda övrig brottslighet.

Så varför inte sluta begå "vardagsbrott" så polisen kan ägna sig åt annat?

Det ställer ju krav på både samhället och individen, hur tänkte du nu...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hade ingen kört för fort, turbokonverterat sin snöskoter, satt regskylten så den knappt går att läsa, haft tvivelaktiga delar påmonterat på sin hoj, skitit i att blinka i en korsning/rondell, tjafsat emot när de vet att de gjort fel så poliser tvingas till rättegångsförhandlingar istället för att vara på jobbet, etc, etc, etc.

Då hade det nog funnits både tid och pengar över att utreda övrig brottslighet.

Så varför inte sluta begå "vardagsbrott" så polisen kan ägna sig åt annat?


Precis det jag skulle skriva. Den som
någon gång har kört för fort eller ej följt trafikreglerna gör sig skyldig till att polisen vehöver sätta in resurser i trafiken. Ni som samtidigt klagar på stt polisen gör så är ena riktiga hycklare. Nu vägrar säkert rösta (om än blankt) men gnäller gärna väldigt mycket på partierna också.

För det första så har ni troligtvis ingen ordentlig insyn i polisens budget och prioritering. För det andra så är det mycket tack vare polisens insatser genom årens långa lopp som har lett till den fantastiska (i förhållande till resten av världen) trafikmiljö som vi har.

Vill nu göra skillnad på riktigt och inte vara ett par sura gnällkärringgubbar så engagera er politiskt. Prata med folk om att vi bör ge polisen mer resurser för att kunna gr den större möjligheter att lösa brott, samt uppmana era medmänniskor till att följa samtliga trafikregler för att visa på det minskade behovet av trafikövervakning. Många bäckar små är det som gäller men pinsamt nog är det ju alltid bekvämt att tangentbordsrida på den fina höga hästen för att få köra fort utan represalier.
För min del får ni köra sö fort eller långsamt ni vill, men ha förstånd nog att inse att ni bidrar till ett problem och att ni inte gnäller på andra när NI gör fel.
För övrigt så kör jag cirka 6000 mil per år längs med E18 och E4 samt inne i de första städer däromkring. Det är VÄLDIGT sällan jag ser polisbilar. Vare sig målade eller civila. Däremot ser jag uppskattningsvis mellan 2-5 rödljuskörningar per dag, femtioelva tveksamma gulljuskörningar, händelser som är en halv sekund från att bli en olycka och fan vet allt.

Jag hoppas att jag är tydlig.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Med insyn i polisorganisationen kan jag bara säga att ett av de största problemen inom polisen är att det finns inte tillräckligt med poliser, tyvärr. "Det finns inga pengar" är svaret man alltid får varför vakanser inte fylls. Å andra sidan finns det inga poliser heller.

Jag tycker att det borde omfördelas inom organisationen och anställa fler civila som kan sköta utredningar precis lika bra och ibland många gånger bättre är poliser.

Att man som studerande vid PHS har siktet inställt på att bli utredare innan man ens är färdigutbildad är bara sorgligt, ingen vill jobba på ordningen med vad allt detta innebär. Det måste bli mer attraktivt att jobba på ordningen och kunna skapa sig en karriär även där utan att behöva hoppa direkt till utredningssidan.

Sedan att politikerna har bestämt att det inte behövs mera pengar utan att pengarna skall gå till annat är inget jag personligen kan rå över men känner en enorm frustration att en annan myndighet bara får svälla utom all kontroll och vi får inte ersätta vakanser.

Jag har lite svårt att förstå att många blir arga över att de blir tagna för fortkörning - det är en lag som har överträtts som någon annan lag. Jag ska villigt erkänna att jag kör för fort många gånger men det är en kalkylerad risk jag tar och skulle aldrig bli arg på tredje part den tagen jag blir tagen.

Vad mer finns det för lagar som man kan bryta emot bara för att man personligen anser att de inte är så bra för mig? Jag tycker bara att det är beklämmande att vissa i mckollektivet har den ståndpunkten, men än så länge är åsikten fri i Sverige.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hörde just på Dagens eko P1 en representant för Migrationsverket. Han konstaterade att bråk på Asylsökandeanläggningar i Sverige är en uppgift för polisen att lösa. Polisen ska lösa brott. På samma sätt konsterade han att psykisk och fysisk ohälsa hos asylsökande inte är en uppgift för Migrationsverket. Det ansvaret ligger i Sverige på Landstingen. Slutsatsen är att inte bara Migrationsverket behöver ökade anslag när det kommer fler asylsökande. Också Polisen och Landstingen behöver ökade anslag.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hade ingen kört för fort, turbokonverterat sin snöskoter, satt regskylten så den knappt går att läsa, haft tvivelaktiga delar påmonterat på sin hoj, skitit i att blinka i en korsning/rondell, tjafsat emot när de vet att de gjort fel så poliser tvingas till rättegångsförhandlingar istället för att vara på jobbet, etc, etc, etc.

Då hade det nog funnits både tid och pengar över att utreda övrig brottslighet.

Så varför inte sluta begå "vardagsbrott" så polisen kan ägna sig åt annat?

Jag håller inte riktigt med, men jag kan i alla fall sträcka mig så långt som att enas om att vi har olika definition på "vardagsbrott". Det jag menar med vardagsbrott är de "småbrott" som gör att vanliga Svenssons lider ekonomisk, psykisk eller fysisk skada. Till exempel stölder, inbrott, skadegörelse, hot och misshandel. Att folk åker omkring med för liten regskylt på hojen eller har monterat turbo på sin snöskoter bryter också mot regler. Men jag har svårt att klassa dessa som brott överhuvudtaget då de knappast orsakar ekonomisk, psykisk eller fysisk skada för en enda person.

Just när det gäller stölder, inbrott och skadegörelse lägger Polisen ner utredningar av ekonomiska skäl eller för att det tilltänkta straffet väntas bli för lindrigt (se den tidigare länkade tråden), trots att man har gott hopp om att hitta den skyldige. Detta är inget annat än en käftsmäll för vanliga Svenssons som drabbats av något av dessa brott. Samtidigt kan Polisen uppenbarligen - enligt min egen personliga erfarenhet - lägga ner miljontals kronor på att bevaka ett antal regler som varken gör till eller från på den enskilde personens ekonomiska, psykiska eller fysiska lidande.

Det jag vill se är en omfördelning av existerande budget. Mer till "riktiga" brott som orsakar riktigt lidande. Mindre till kontroll av diverse mer eller mindre meningslösa regler.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag håller inte riktigt med, men jag kan i alla fall sträcka mig så långt som att enas om att vi har olika definition på "vardagsbrott". Det jag menar med vardagsbrott är de "småbrott" som gör att vanliga Svenssons lider ekonomisk, psykisk eller fysisk skada. Till exempel stölder, inbrott, skadegörelse, hot och misshandel. Att folk åker omkring med för liten regskylt på hojen eller har monterat turbo på sin snöskoter bryter också mot regler. Men jag har svårt att klassa dessa som brott överhuvudtaget då de knappast orsakar ekonomisk, psykisk eller fysisk skada för en enda person.

Just när det gäller stölder, inbrott och skadegörelse lägger Polisen ner utredningar av ekonomiska skäl eller för att det tilltänkta straffet väntas bli för lindrigt (se den tidigare länkade tråden), trots att man har gott hopp om att hitta den skyldige. Detta är inget annat än en käftsmäll för vanliga Svenssons som drabbats av något av dessa brott. Samtidigt kan Polisen uppenbarligen - enligt min egen personliga erfarenhet - lägga ner miljontals kronor på att bevaka ett antal regler som varken gör till eller från på den enskilde personens ekonomiska, psykiska eller fysiska lidande.

Det jag vill se är en omfördelning av existerande budget. Mer till "riktiga" brott som orsakar riktigt lidande. Mindre till kontroll av diverse mer eller mindre meningslösa regler.

Bara för att du har svårt att klassa det som ett brott betyder inte att det inte är ett.

Här skulle jag vilja ha ett konkret exempel på vad du menar alltså vad din personliga erfarenhet består i.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Nej frågan är varför man utbildar så många trafikpoliser men nedprioriterar annan typ av brottslighet.

Svaret är att det är lätta pengar medan de andra utredningarna kostar pengar.

Utan att komma med egna åsikter så kan jag ju åtminstone upplysa dig och andra i tråden om att andelen trafikpoliser nu för tiden är försvinnande liten om man ser till organisationen som helhet.

Man har allt sedan närpolisreformen på nittiotalet prioriterat NER trafikpoliser och många avdelningar har helt försvunnit. I ett polisområde med 500 polisanställda kan så lite som 15 personer arbeta som trafikpoliser.

http://bilistbloggen.nu/farre-trafikpoliser-hot-mot-trafiksakerheten/
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Men det handlar väl om den klassiska tankevurpan "jag ser ofta poliser när jag kör bil, annars ser jag dom aldrig, detta innebär att alla poliser jobbar med trafik".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Efter en helg på fjället har den lilla respekt man hade kvar för vår poliskår definitivt försvunnit. De har inte tid att komma då någon håller på att bli våldtagen eller mördad. Men de kan återigen ha en gigantisk patrull ute på kalfjället i en vecka, med flera snöskotrar och helikoptrar, för att bevaka det som tydligen är Sveriges just nu grövsta brott - att ett fåtal människor turbokonverterar sin snöskoter och därmed bryter mot helfordonsgodkännandet. Men vad är väl några miljoner om man får dela ut tre-fyra körförbud och göra livet surt för några lappjävlar...

Om endast en liten del av de resurser som läggs på detta svammel istället lades på att hålla tonåringar ur drogträsket så tror jag att detta land går en ljus framtid tillmötes.

Missunnar du de stackars poliskonstaplarna att lapa sol och köra skoter på fjället?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Bara för att du har svårt att klassa det som ett brott betyder inte att det inte är ett.

Här skulle jag vilja ha ett konkret exempel på vad du menar alltså vad din personliga erfarenhet består i.

Bara för att något är brottsligt behöver det för sjutton inte ligga i linje med det allmänna rättmedvetandet!
Det är olagligt att gå mot röd gubbe, men det är inte straffbart, vilket det var från början...detta är en anpassning till det allmänna rättsmedvetandet.
Det sägs med viss galghumor att det enda säkra sättet att får polis till en brottsplats numera är att i telefon säga:

Jag har förövaren i hampan men han börjar bli lite oregerlig så måste nog sticka hen med kniven så att hen lugnar ned sig och fortsätter att vara hanterbar. Teaterviskning...."Kan du va bussig och komma hit med förskäraren..."

Efter det lär polisen som inte haft någon patrull tillgänglig eller någon tid eller vad det nu var för orsak som uppgavs för att inte komma...dyka upp snabbare än en blixt för att omhänderta dig...det ursprungliga brottsoffret...

Det finns en hel del saker som är "brottsliga" där jag inte alls håller med om det lagstiftaren fått för sig...och jag låter då min moraliska kompass som den nu ser ut styra mig och mina handlingar. Omvänt så finns det saker som är lagliga men som det f-n borde vara straffbart och det kännbart att hålla på med.

Brott och definitionen av dem är juridiska pappersprodukter vilka ibland av slump verkar det som har ett visst överlapp med vad fok i allmänhet tycker borde vara brottsligt.

Det är väldigt synd att polisen:

-Prioriterar brott mot företag

-Prioriterar upphovsrättsbrott före sexbrott mot barn
Enheten som sysslar med barnen har snudd på förintats medans det inrättats en insatsgrupp för upphovsrättsbrott...allt enligt det jag hört på radion....

-Lågprioriterar brott där Svensson är brottsoffer...

-Avskriver "Brott går ej att styrka/Spaningsuppslag saknas" trots att det f-n finns både bilder, film, namn och adress på förövare. Detta trots att vi har fri bevisningprövning.

Och en hel del till som får i alla fall mig att undra om det verligen prioriteras rätt...
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Det är väldigt synd att polisen:

-Prioriterar brott mot företag

-Prioriterar upphovsrättsbrott före sexbrott mot barn
Enheten som sysslar med barnen har snudd på förintats medans det inrättats en insatsgrupp för upphovsrättsbrott...allt enligt det jag hört på radion....

-Lågprioriterar brott där Svensson är brottsoffer...

-Avskriver "Brott går ej att styrka/Spaningsuppslag saknas" trots att det f-n finns både bilder, film, namn och adress på förövare. Detta trots att vi har fri bevisningprövning.

Och en hel del till som får i alla fall mig att undra om det verligen prioriteras rätt...

Nu är det ju inte polisen som bestämmer hur prioriteringarna skall se ut tyvärr, men även jag kan hålla med om att det är skevt.

Vad gällande att brott skrivs av så är det b la en resursfråga, det kan vara så att brottet har tyvärr hunnit att bli preskriberat, gärningsmannen har blivit dömd för ett annat brott som konsumerar ett annat begånget brott. Det kan även vara så att det inte finns någon teknisk bevisning som binder gärningsmannen till brottet/platsen, det finns massor av omständigheter som man inte har en aning om om man inte är insatt i just den utredningen.

Fri bevisprövning betyder inte att bevisvärdet är högt i en domstol.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu är det ju inte polisen som bestämmer hur prioriteringarna skall se ut tyvärr, men även jag kan hålla med om att det är skevt.

Vad gällande att brott skrivs av så är det b la en resursfråga, det kan vara så att brottet har tyvärr hunnit att bli preskriberat, gärningsmannen har blivit dömd för ett annat brott som konsumerar ett annat begånget brott. Det kan även vara så att det inte finns någon teknisk bevisning som binder gärningsmannen till brottet/platsen, det finns massor av omständigheter som man inte har en aning om om man inte är insatt i just den utredningen.

Fri bevisprövning betyder inte att bevisvärdet är högt i en domstol.
Nej, jag vet att vi också har fri bevisvärdering om jag inte missförstått det hela alldeles, med allt vad det kan innebära.
Tyvärr är det SIFO-kratin som styr våra politiker och därigenom också polisens prioriteringar.
Jag har haft några släktningar som varit inom poliskåren...och de har lindrigt sagt inte varit särskilt förtjusta i alla dessa politiskt motiverade omorganisationer, innan ens de förra var klara... och omprioriteringar. De har om jag inte kommer ihåg alldeles galet inte heller varit direkt förtjusta i hur polisen är delad i en chefsdel och en blåställsdel som rekryteras var för sig...
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Lätt att jag ger tummen upp för att de kontrollerar aggressivt beteende och blinkersanvändning. Både är direkt livsfarliga för mig som motorcyklist.

Men att polisen utökar sin trafikövervakning har antagligen sitt ursprung i Uppsala/Stockholm. De började för ett antal år sen att öka insatserna på väg och upptäckte att de fick tag på en hel del annat i samband med dessa insatser. Dvs vapenbrott, narkotika, stölder och brottsturister bland annat. Det gav med andra ord ringar på vattnet att hålla koll på trafikanter. På sådant som folk i allmänhet tycker att polisen ska prioritera.

Min erfarenhet är inte heller att polisen haffar folk som ligger 6km/h för fort eller ens 10-15km/h för fort på 90-110 väg. Jag har blivit omkörd en handfull ggr när jag legat i dryga 100 på 90-väg så det känns som jag inte enbart kan ha tur med att polisen har mer bråttom till annat.

/Freddo
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Bara för att du har svårt att klassa det som ett brott betyder inte att det inte är ett.

Här skulle jag vilja ha ett konkret exempel på vad du menar alltså vad din personliga erfarenhet består i.

Nu är jag lite insnöad på hastighet, och det är ju inte polisens fel då det inte är de som sätter hstighetsgränserna. Men när 90% kör över skyltad hastighet (behöver inte vara för fort i mina ögon) så är ju inte gränsen accepterad av allmänheten. Dessutom är det sällan svåra olyckor på en sån sträcka, så det finns heller ingen motivation att den ska vara så låg.

Den här killen beskriver det ganska bra, även om han talar lite för fort ibland.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Här skulle jag vilja ha ett konkret exempel på vad du menar alltså vad din personliga erfarenhet består i.

Konkret exempel 1: För några år sedan fick jag en Porsche stulen utanför min övernattningslägenhet i stockholmstrakten. Redan då jag ringde in polisanmälan fattade mottagaren beslutet att inte skicka en polispatrull. Trots att det fanns bevis där bilen stått och trots att det fanns potentiella vittnen att höra. Nej, det skulle absolut inte skickas någon patrull till platsen. Mottagaren sa uttryckligen att "vi åker inte på bilstölder så du kan somna om och ringa försäkringsbolaget, för den bilen ser du aldrig mer, den är redan i någon öststat..." (minnet kan svikta något men det var ett ganska ordagrant citat). Däremot, när en annan privatperson en tid senare fattat misstanke mot några skumma typer och därför hittat min stulna bil, då blev det fart på Polisen. Men inte för att åka ut och haffa de skumma typerna, utan för att få mig att GENAST åka till platsen själv för att kolla att det verkligen var min bil. "Så att vi inte längre behöver hålla ögonen öppna efter din bil..." (minnet kan svikta igen, men jag tror att även det var ett ganska ordagrant citat från den person som ringde upp mig).

Konkret exempel 2 (ett av flera liknande): Våren 2013 i Västerbottensfjällen. Kollega på snöskoter blir (ovetandes) efterföljd av polishelikopter i drygt trettio minuter. Då han stannar för rast på en fjällsjö landar helikoptern alldeles bredvid den något förvånade kollegan. Den polis som stiger ur börjar med att antyda att "det där gick ju lite väl fort", varpå kollegan visar upp GPS-logg som tydligt visar att lagstadgad hastighet ej överskridits. Då vill den nu något modstulne polismannen att han öppnar kåporna för att visa att han inte har "några sådana där turboprylar" (återigen, minnet kan svikta men citatet är nog ganska korrekt återgivet - och kollegan hade inga sådana där turboprylar eftersom han inte ens åkte någon av de fyrtaktstaktsmodeller som normalt turbokonverteras). Den nu ännu mer modstulne polismannen avslutar "besöket" med ett alkotest som naturligtvis klaras utan problem. Sedan åker helikoptern.

Jag har absolut inget personligt mot dig eller någon annan polisman (jag har vänner inom Polisen som tycker exakt som jag), men med dessa exempel förstår du kanske att jag inte har något större förtroende för resursfördelningen inom er organisation...? Man struntar i att åka på en bilstöld trots att det finns bevis såväl som vittnen. Man struntar i att ens försöka haffa de skyldiga. Man skjuter över ansvaret att identifiera en upphittad stulen bil på brottsoffret självt. Samtidigt kan man spendera hundratusentals kronor på att från luften följa efter en kille på snöskoter som man TROR kör för fort och som man TROR bryter mot helfordonsgodkännandet (alkotestet kan jag köpa om han hade uppträtt berusat, men definitivt inte de andra bitarna).
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top