Val av streethoj

ASSF4CE

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2015
Ort
Skogen
Hoj
GSX-R 1000 K9
Hejsan! är på jakt efter en ny cykel till i år, men har lite svårt att bestämma mig. Det enda jag vet är att det blir en naken hoj. Var helt inne på en superduke 990 i vintras men efter att ha läst lite mer så verkar det inte vara någon hoj som är speciellt skön att köra lite längre sträckor med. Vill gärna kunna åka på lite längre resor någorlunda komfortabelt, men lite träsmak kan jag leva med. Har även kikat lite på speed/street tripeln men har lite svårt för utseendet. CB1000R tycker jag verkar fin också. Så, vad hade ni valt för cykel i min sits? Blir mest nöjeskörning, kanske till jobbet ibland samt ett par längre resor per säsong. Tänkte hålla mig runt 60-70k
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Kör en SP3, jäkligt nöjd med hojen kanske inte den snyggaste men wtf nån gillar den säkert :arsele .
Däremot har jag inte varit helt nöjd med den när jag haft tailbag på (SW Motech drybag) då jag upplevt sittplatsen som "för trång", är 189cm.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Har du svårt för utseendet för en hoj så släpp just den hojen, hojåka är känsla, livsstil och man vill kunna identifiera sig med sin hoj. Jag är tokfrälst i STR och hämtar själv min RX nästa vecka :kär men du har nog din kärlek någon annanstans. Kan bara säga att du ska gå på magkänslan, första intryck och köpa dig en hoj du brinner för i alla lägen!

Provkör osv är ju nästa vettiga tips men jag vill belysa vikten av att älska sin hoj:tummenupp
 

ASSF4CE

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2015
Ort
Skogen
Hoj
GSX-R 1000 K9
Har du svårt för utseendet för en hoj så släpp just den hojen, hojåka är känsla, livsstil och man vill kunna identifiera sig med sin hoj. Jag är tokfrälst i STR och hämtar själv min RX nästa vecka :kär men du har nog din kärlek någon annanstans. Kan bara säga att du ska gå på magkänslan, första intryck och köpa dig en hoj du brinner för i alla lägen!

Provkör osv är ju nästa vettiga tips men jag vill belysa vikten av att älska sin hoj:tummenupp


Det är just grodögonen jag tycker ser lite märkliga ut, men det borde ju gå att byta framlykta. Verkar helt klart vara intressanta hojar och sången i en trippel är ju fantastisk!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kolla in fz1n... 07-framåt... Körde från skåne, genom Danmark och en bit in i Tyskland en varm dag i somras. En resa på ca 40-50 mil kanske. Kände ingen träsmak alls. Riktigt skönt säte och sittställning i övrigt. Bra med pulver original i motorn med 150 kusar. 160 med yoshipipa. Testat av Bike har jag för mig. :fakta
Med lite eftermarknadsprylar får du till den där ilskna looken också! Du hittar en hel del fina ex på blocket för under din budget. Jag är hur nöjd som helst med min och tror inte du blir besviken heller! Kör och prova en. :tummenupp
Ha de!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
yamaha mt09 eller en mvagusa f3 800 nakenmodellen. roliga å nätta... st3 e så tråkig :p

tuono e bra när det går snabbt, ingen stads/street hoj där inte.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Cb1000R är bra men känsla...nä...
Speed Triple är riktigt kul och betydligt mer känsla ...:tummenupp
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
yamaha mt09 eller en mvagusa f3 800 nakenmodellen. roliga å nätta... st3 e så tråkig :p

tuono e bra när det går snabbt, ingen stads/street hoj där inte.

Tråkig som i ful och att den levt länge kanske.. men att köra? Och isf jämfört med mt-09???:confused:
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tråkig som i ful och att den levt länge kanske.. men att köra? Och isf jämfört med mt-09???:confused:

va nä nä nä :p

mt09 e ful som stryk, ser ut som en retarderad häst men e utan tvekan den som känns lättare å roligare/rappare än en trött å seg st3 :p

bara för att mcn å bike säger att st3an e bättre betyder NADA :p
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
va nä nä nä :p

mt09 e ful som stryk, ser ut som en retarderad häst men e utan tvekan den som känns lättare å roligare/rappare än en trött å seg st3 :p

bara för att mcn å bike säger att st3an e bättre betyder NADA :p

Uhmmm..det e LÅNGT ifrån bara dom som säger det...
MT-09 är ett försök att just konkurera med Street Triplen...dom försöker inte änns konurera med Speed Triplen (undrar varför :va)
Mt-09 är inte dålig men behöver några år på sig att bli riktigt bra.

Har stor respekt för Yamaha och deras kvalitet...
Men kom inte och säg att det finns någon test där MT-09 rankas högre än Street och en Speed kan dom ju glömma helt..
och om du nu skulöle lyckas hitta det e det 1 av 100..låtar kaxig nu men det är faktum.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
så gott som alla amerikanska har föredragit mt09an framför just st3..

st3 har ju det fina chassit som daytonan oxå har men det innebär precis som med tuonon att den inte är en äkta streethoj. den är inte lika "flickable" som mt09an är. mt09an är näst intill en motard till sitt uppförande, det e inte street triple eller tuonon som känns slöa å sega/lite småtunga i stillestående/långsamma farter som i städer. Men e då lite mer stabila i högre farter då.

Att st3 kanske e bättre på banan å då menar jag R modellen då vanilla verkligen fått massa kritit för sin uberkassa fjädring, å visst mt09an e inte super bra där heller men som ren streethoj så kan inte st3an mäta sig med mt09an.. mer kraft, du gasar å framhjulet sticker upp i luften, lycka till å göra det med st3an utan att använda kopplingen.


sen vem vill ens köpa en tunga å bred ko som speed triplen. sure den låter ball men so what?
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
så gott som alla amerikanska har föredragit mt09an framför just st3..

st3 har ju det fina chassit som daytonan oxå har men det innebär precis som med tuonon att den inte är en äkta streethoj. den är inte lika "flickable" som mt09an är. mt09an är näst intill en motard till sitt uppförande, det e inte street triple eller tuonon som känna slöa å sega/lite småtunga i stillestående/långsamma farter som i städer.

Att st3 kanske e bättre på banan å då menar jag R modellen då vanilla verkligen fått massa kritit för sin uberkassa fjädring, å visst mt09an e inte super bra där heller men som ren streethoj så kan inte st3an mäta sig med mt09an.. mer kraft, du gasar å framhjulet sticker upp i luften, lycka till å göra det med st3an utan att använda kopplingen.


sen vem vill ens köpa en tunga å bred ko som speed triplen. sure den låter ball men so what?

Jag håller inte med dig där..
Har ägt många "jappsar" och kört Speed Triple i 2 år och nu en Street-R..även testat MT-o9 under en längre tid (lånat). Skulle aldrig hoppa från dom till en MT-09 iaf.
Vi pratar igentligen helt olika saker..inte minst vad dom kostar att köpa.

Undrar sen varför MT-09 alltid gemförs med en 675cc och inte 1050 som igentligen ligger "närmare"..trots det får den pisk.
Börjar undra lite om du kört en Speed triple...menar inte lånat 10 min utan kört på riktigt iom du refererar tiil den som "bred ko" ...
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
handlar la om priset.. mto9 kostar ju som st3an å har mera pulver å e mer lätthanterlig..

st3an känns om en hoj men mt9an enligt mig e en leksak :D

speed triplen e för jäkla tung, även om den har mer cc å hk än sin lillebror så hade jag ändå aldrig valt den då tyngden å den äldre konstrutionen känns av när man kör intesivt. den e verkligen en ko. jag hade utan att tveka tagit en cb1000r istället för den då den inte alls känns lika "tung" när det gäller gamla 1000cc streethojar iaf.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag håller inte med dig där..
Har ägt många "jappsar" och kört Speed Triple i 2 år och nu en Street-R..även testat MT-o9 under en längre tid (lånat). Skulle aldrig hoppa från dom till en MT-09 iaf.
Vi pratar igentligen helt olika saker..inte minst vad dom kostar att köpa.

Undrar sen varför MT-09 alltid gemförs med en 675cc och inte 1050 som igentligen ligger "närmare"..trots det får den pisk.

Mt09 är med sina 850cc lite närmare 675 än 1050:D
Håller dock med om att de inte går att jämföra rätt av då det är lite olika typer av hojar.
Personligen tycker jag att street triple är en sjukt rolig hoj men inte riktigt lika busig och stark som mt09. Mt09 känns som mer hoj för pengarna, mer motor och kraft till ett lägre pris än en 675cc..
Speed triple är en tjockishoj som säkert är goare vid längre och mer avslappnade turer. Den kan jämföras mer med fz1 som iofs inte längre är i produktion. Det ryktas dock komma en ersättare inom kort, säkert med en större mt09-motor.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tycker inte att man kan klassa fz1an som en "tjockishoj". :smasha Det är rätt j***a bra med pulver i den motorn på sina 12000 varv jämfört med andra i samma klass. Visst den är bred runt tanken och den gör sig mycket bra på längre touringresor. Men testa att öppna upp i handtaget och du kan leka i diverse olagliga nivåer.
Jämfört med speed triple, cb1000ra och z1000 m.fl. så är fz´an den som är mest figheraktig i utseende och motorkaraktär. Ingen gubbhoj som man hört ibland. :gnissla
Därmed inte sagt att det andra är dåliga alternativ. Tycker bara att Fz´an fått ett rykte om sig som tråkig gubbhoj som faktiskt inte stämmer alls. :gråta

Jag hoppas Yamaha släpper en uppdaterad fz1n baserad r1ans motor från 2009 i ett starkt chassie. :Bugar
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Trajorna är ju rätt "gamla" och dyra.. man vet vad man får, kanske lite karaktärslöst. Fördjävla gött att vi är olika. Det är nog svårt att hitta mer gathoj för slantarna än mt09 men men...

Lycka till med köpet, testa en brutale 800.. grymma grejer men jag själv sitter illa på den.

En frukostflinga på det kanske :banana
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top