Uppdatering Däckverkstad Sthlm

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Hej på er!

Ungefär varannat år dyker en ny tråd upp och det är väl relevant, det är ju en bransch där ställen öppnar och stänger lite hela tiden så det kan ju vara dags för en uppfräschning.

Jag skulle behöva byta ett framdäck. Kan inte hålla i en skiftnyckel och betalar gärna för både material och arbete. Vilka ställen i Stockholm är att rekommendera och ungefärlig kostnad? Vill alltså åka in på hojen, få däcket bytt och balanserat under tiden som jag uppdaterar facebook och dricker en kaffe.

Tack på förhand!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Oavsett tar han inte hela hojar. Inget kaffe, wifi eller soffhörna.....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Oavsett tar han inte hela hojar......
Det verkar ha ändrats
"Nyheter!

Det går nu att få hjälp med hjuldemonteringen hos oss! Du som önskar däckskifte, men vill lämna bort hela motorcykeln, talar med Jerry Lindroth. Han finns på 08-644 44 44 för tidsbokning, samt styra upp med vilka däck som önskas. Kör så det ryker!"
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det verkar ha ändrats
"Nyheter!

Det går nu att få hjälp med hjuldemonteringen hos oss! Du som önskar däckskifte, men vill lämna bort hela motorcykeln, talar med Jerry Lindroth. Han finns på 08-644 44 44 för tidsbokning, samt styra upp med vilka däck som önskas. Kör så det ryker!"

Ja det var årets nyhet 2011, men verkar inte funka längre.

Blanda inte ihop min lätt negativa attityd kring WD´s tjänster med min vilja att hjälpa trådstartaren.

Jag använder alltid WD, men trådstartaren är tydlig med hur han vill ha det, och rullar han in hos Kjelle med en hel hoj och förväntar sig kaffe och en avkopplande Facerape så blir han besviken. Och utkastad.

Åk till någon stor kedja, kostar tredubbla men så är det om man inte vill meka själv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det var årets nyhet 2011, men verkar inte funka längre.

Blanda inte ihop min lätt negativa attityd kring WD´s tjänster med min vilja att hjälpa trådstartaren.

Jag använder alltid WD, men trådstartaren är tydlig med hur han vill ha det, och rullar han in hos Kjelle med en hel hoj och förväntar sig kaffe och en avkopplande Facerape så blir han besviken. Och utkastad.

Åk till någon stor kedja, kostar tredubbla men så är det om man inte vill meka själv.

Ok!
Jag köper och byter också hos WD. Men i likhet med dig kommer jag ju dit med lösa hjul.
Hjul vill jag helst montera själv, så att det blir med rätt åtdragningsmoment, kedjespänning och linjering. Svårt för en däcksfirma att ha koll på allt sånt för hundratals mc-modeller.

En gång när det var bråttom fick jag dock montera av och på hos WD, jag mekade av och på hjulet, han krängde däck och balanserade.

Om jag inte kunde meka själv, skulle jag vara mycket noga med att den som monterar av och på hjulen verkligen är kompetent eller har dokumentation på mc-modellen ifråga. Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.

Av-och-på med MC-hjul är ju inte alls lika okomplicerat som av-och-på med bilhjul. Vanliga hojkonsumenter kanske inte tänker på det. Det kan finnas orsaker till Kjelles hållning i frågan.

En SR500 kanske inte är så stor risk för däcksverkstad som mekar på känn. Men sen kommer en Guzzi-kardanhoj, sen en HD med koniska shimsade hjullager, sen en buell med lagerdistans i lättmetall, osv osv.
Då blir det fort fel och farligt.

Nåväl, vi tycker nog rätt lika gällande sånt här.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok!
Jag köper och byter också hos WD. Men i likhet med dig kommer jag ju dit med lösa hjul.
Hjul vill jag helst montera själv, så att det blir med rätt åtdragningsmoment, kedjespänning och linjering. Svårt för en däcksfirma att ha koll på allt sånt för hundratals mc-modeller.

En gång när det var bråttom fick jag dock montera av och på hos WD, jag mekade av och på hjulet, han krängde däck och balanserade.

Om jag inte kunde meka själv, skulle jag vara mycket noga med att den som monterar av och på hjulen verkligen är kompetent eller har dokumentation på mc-modellen ifråga. Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.

Av-och-på med MC-hjul är ju inte alls lika okomplicerat som av-och-på med bilhjul. Vanliga hojkonsumenter kanske inte tänker på det. Det kan finnas orsaker till Kjelles hållning i frågan.

En SR500 kanske inte är så stor risk för däcksverkstad som mekar på känn. Men sen kommer en Guzzi-kardanhoj, sen en HD med koniska shimsade hjullager, sen en buell med lagerdistans i lättmetall, osv osv.
Då blir det fort fel och farligt.

Nåväl, vi tycker nog rätt lika gällande sånt här.

Ja, efter att sambon råkade ut för en hjulbult som inte var åtdragen alls en gång, och ett snett monterat bakhjul en annan gång och jag själv fått en repad sving så håller jag med dig, vill montera av och på hjulen själv nu.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hmm får mig att tänka efter nu. Blir nog nästan samma pris att montera av hjul själv och hyra billigaste statoil-bilen och köra dit. Så blir det kanske nästa gång.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Ja, efter att sambon råkade ut för en hjulbult som inte var åtdragen alls en gång, och ett snett monterat bakhjul en annan gång och jag själv fått en repad sving så håller jag med dig, vill montera av och på hjulen själv nu.

Jag råkade ut för ett icke åtskruvat bakre bromsok på min gamla R1:a när jag skulle hämta den på Yamahacenter i Gbg. Bultarna var inte ens där, utan oket gled av och slog mot fälgen när jag körde hem. Det ni!
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Beställde däck och bokade tid hos Skanstull däck. Funkade fin fint och det fanns en del fina bilar att kolla på, kaffe, soffor och tv för den som vill. Tog ungefär 30 min att byta framdäcket. Allt som allt kostad det 1600 för Michelin Pilot activ.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hmm får mig att tänka efter nu. Blir nog nästan samma pris att montera av hjul själv och hyra billigaste statoil-bilen och köra dit. Så blir det kanske nästa gång.

Det går att åka tunnelbana med två hjul... Fråga inte hur jag vet det.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Jag råkade ut för ett icke åtskruvat bakre bromsok på min gamla R1:a när jag skulle hämta den på Yamahacenter i Gbg. Bultarna var inte ens där, utan oket gled av och slog mot fälgen när jag körde hem. Det ni!

Samma sak hände mig i Uppsala, kommer inte ihåg 100% men tror det var däckfirman i Librobäck! Hörde klonk klonk inne i stan och märkte att oket hängde och dinglade..
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Har man inte 100% förtroende för sin verkstad så bör man mecka allt själv eller hitta en ny verkstad?
Jag låter min meck göra ALLT på min hoj och har fullt förtroende att det görs på ett korrekt sätt.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ja det var årets nyhet 2011, men verkar inte funka längre.
...

Det fungerar visst! Jag lämnade senast in hojen för att byta både fram och bakdäck för två veckor sedan. De gjorde ett toppenjobb där de fettade in kedjan och packboxarna utan extra kostnad! :tummenupp

Så det är bara att ringa Jerrys verkstad på söder, på 08-644 44 44 och sedan ringa Wheeler dealer och bekräfta att däcken finns på lager och vilken dag som du tänkt lämna in hojen!
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Vilken härlig debatt det blev! Känns helt sjukt att läsa om människors olika åsikter som diskuteras på ett vettigt sätt utan hot och hat som man vant sig vid på varenda tråd på exempelvis Facebook. Tack för hjälpen iaf, jag köpte en ny hoj istället! :yoparty
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det fungerar visst! Jag lämnade senast in hojen för att byta både fram och bakdäck för två veckor sedan. De gjorde ett toppenjobb där de fettade in kedjan och packboxarna utan extra kostnad! :tummenupp

Så det är bara att ringa Jerrys verkstad på söder, på 08-644 44 44 och sedan ringa Wheeler dealer och bekräfta att däcken finns på lager och vilken dag som du tänkt lämna in hojen!

Joo, fast fortfarande långt från trådstartarens önskemål. Lät inte som att han var sugen på att vara projektledare på deltid:hej
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top