Vilken skulle ni välja av en RSV4, S1000rr eller MV Agusta F4R och varför??

Kermitracing

Kermitracing
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
In between.....
Har ägt lite olika sporthojar (ZX12R, CBR1000xx etc) under mitt "halvlånga" liv men kört dessa till 90% med frugan bakpå.

Nu har livet förändrats en del och baksitsen är numera tom så varför inte täcka över den tänkte jag :hojbusa

Dags för en ny hoj mao....

Vill ha en galet snygg båge med mer effekt än vad man kan önska.
Tänkte börja åka på lite bankurser också.

Så vad säger ni??

Vilken hoj är det som gäller 2015??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I valet mellan dem hade jag kört på en RSV4. Snygg, herrejössesmassor effekt, brukar vinna alla tester av sporthojar och den går ju undan rätt bra i wsbk med (vad det nu spelar för roll)... Och mer elektronik än vad man kan kasta efter en oönskad besökare i serverrummet.
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hade jag haft råd och köpa det du söker hade jag tveklöst köpt nya Yamaha r1 . Bäst elektronik och nyast chassi. Grym motor med Twin karaktär fast det är rad fyra.
Mkt snyggare i verkligheten än på bild....
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
S1000RR är extremt snabb och effektiv, men i detta sällskap en aning själlös. MV Agustan är sjukt sexig, men har väl haft en del problem med ryckig insprutning m.m. Den är nog roligare att titta på än att äga. RSV:n däremot är en helt brutalt härlig hoj som gör sig riktigt bra på bana. Både snabb, snygg och med otroligt mycket mer karisma än en japshoj! RSV:n är väldigt kompakt och kommer nog att kännas väldigt liten och sportig jämfört med de rätt mycket större hojarna du haft tidigare.

Jag har kört Tuono V4R de senaste säsongerna och V4:an är helt fantastisk. Om jag vore du skulle valet ha varit enkelt och jag skulle ha slagit till på en Aprilia utan att blinka. Men BMW-fantasterna säger nog något annat :)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
rsv4...hur kan en person leva utan ljudet av den där v4:an!?

Mv:n är ju lika snygg som djävulens dotter! Äger du en sådan gör du oss en tjänst när du åker runt på den, för det är en sån jävla vacker syn!

Till slut väljer du den du fastnar för!

De flesta här kommer ju säga "köp min hoj eller samma märke som jag har". Så i det fallet köp en Hyosung eller en Kawasaki :brynad
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Lätt nya R1:an.
Måste jag välja någon av de tre du nämner så blir det RSV4:an. Enda hojen som har ett goare ljud än R1:an, särskilt med ett hyfsat öppet system:tummenupp
Föredrar nog hellre F3 675/800 framför F4 rent design och ljudmässigt. Har dock inte kört någon av de så jag kan inte uttrycka mig där.
Däremot är 675/800 alltid bättre för bana då vikten är lägre och det är i kurvorna en hoj är roligast:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle provköra RSV4, S1000RR och ZX-10R och nya R1.

Men har försäkringsbudgeten betydelse skulle det bli en Speed Triple R.
Med Öhlins fram och bak.
Bättre kan du inte få i kurvorna på en bana.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Den som lockar mest där är Aprilian, har gått och funderat ett par gånger på om det är värt att göra sig av med duccen för en sån.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Skulle provköra RSV4, S1000RR och ZX-10R och nya R1.

Men har försäkringsbudgeten betydelse skulle det bli en Speed Triple R.
Med Öhlins fram och bak.
Bättre kan du inte få i kurvorna på en bana.

Jorå, nya Tuono V4 1100 Factory kör cirklar runt STR:en... Det är i princip en RSV men med högre styre, aningen mindre kåpor och en rimlig försäkringskostnad.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har ägt en rsv4 och den är fantastiskt rolig om du kör den ordentligt men inget för den som ska åka runt och fika. Du bör köpa aprc eller nyare då första versionen är ganska rå.
Är även den mest lättmekade hoj jag haft då italienarna inte bryr sig lika mycket om att bygga in allting i plast.
Snyggaste hojen med det bästa ljudet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
RSV4, har haft gamla RSV förut och Aprilia bygger underbara hojar. Slår ett slag för 1198, 1199 som borde vara i samma prisklass. Massa elektronik, gott ljud och "själ" så det räcker och blir över.
 

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hur tufft och fränt är det att ha en RSV4, S1000rr eller MV Augusta F4R nu när nya R1:an har kommit?
Vi alla vet ju att det ska vara lite tufft och fränt med sporthojar :yoparty
Av dessa hojar så kliver den nya R1:an snabbast upp till 299km/h om det nu har någon betydelse :rodnar
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag röstar inte kanske helt oväntat på BMW, än i mitt tycke helt fantastisk och bekymmersfri motorcykel.:yoparty
 

Kermitracing

Kermitracing
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
In between.....
Hmmm.....inte lätt det här inte.
Jag tycker nog att den silverfärgade RSV4RR från 2015 är snyggast av alla hitintills nämnd hojar.
http://i1.wp.com/www.asphaltandrubber.com/wp-content/uploads/2014/11/2015-Aprilia-RSV4-RR-03.jpg

Synd bara att jag alltid gillat ljudet av en skrikig rad4 mer än en dov V4.

Får bli en MC-handlarrunda i helgen, men det är väl inte så lätt att hitta något annat än BMW:n IRL.
Har mailat generalagenten för Aprilia och ställt frågan om lagersituationen för 2015 års RSV4 hos deras åf, får se om de svarar....

Fler synpunkter tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmmm.....inte lätt det här inte.
Jag tycker nog att den silverfärgade RSV4RR från 2015 är snyggast av alla hitintills nämnd hojar.
http://i1.wp.com/www.asphaltandrubber.com/wp-content/uploads/2014/11/2015-Aprilia-RSV4-RR-03.jpg

Synd bara att jag alltid gillat ljudet av en skrikig rad4 mer än en dov V4.

Får bli en MC-handlarrunda i helgen, men det är väl inte så lätt att hitta något annat än BMW:n IRL.
Har mailat generalagenten för Aprilia och ställt frågan om lagersituationen för 2015 års RSV4 hos deras åf, får se om de svarar....

Fler synpunkter tack!

De har ju dessutom uppdaterat en hel del på hojen till 2015, utom utseendet. :hihi
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Leendet man får av att starta V4:an går liksom aldrig att ta ifrån en.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bara utifrån utseendet så är det utan tvekan MV'n.
Borde ställas ut på Tate gallery som kost. :Bugar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmmm.....inte lätt det här inte.

Får bli en MC-handlarrunda i helgen, men det är väl inte så lätt att hitta något annat än BMW:n IRL.

Fler synpunkter tack!

Säger tyvärr en del om tillgängligheten till service. För andra märken än BMW.
Men jag tycker inte du ska glömma ZX-10R.
Det finns skäl till att ZX-10R är vanligaste hojen i BSB.
Men helt avgörande är ju hur du själv passar på hojen, trivs med den.
Och du slipper ju se trynet på S1000RR när du sitter på den. :)
Möjligheter anpassa avståndet till styre, höjd över broms och växelpedal/fotpinnar osv är ju d-t begränsade jämfört
med en modern bil
där ratten kan flyttas fram och bak upp och ned
sätet kan flyttas fram och bak och på bättre bilar
sätet kan flyttas upp och ner
Även om man givetvis kan köpa ställbara fotpinnar, nya clipon, höja sadeln osv
men vill man köra hoj och inte meka direkt så ska den ju kännas OK.
Fick jag välja med hjärtat och inte hade en trevlig :tuttar som gärna åker med så blev det RSV4 :)
Första mod på RSV4: Fixa ett bättre sidostöd. För vid ett bantest var det sidostödet som begränsade nedlägget i vänsterkurvor.
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Ska du köpa en ny -15 eller äldre begagnad?

När vi körde nya S1000RR i höstas var den ett stort lyft mot den som kom 2012, har dock inte kört den själv än – vi kör test med alla nya litermaskiner kring valborg.

Jag ska ner och provköra både nya RSV4 och Tuono 1100 på Misano 20 och 21 april och det ser jag storligen fram mot. När vi testat tidigare V4:eek:r (aPRC och framåt) har de egentliga minustecknen varit hög soppaförbrukning – men å andra sidan så är det värt några deciliter per mil bara för ljudet. Ruskigt fina och potenta hojar i övrigt och de nya modellerna kommer garanterat vara ännu bättre.

Spontant skulle jag säga, av de tre modeller du nämner, att BMW kommer att tuffa och gå, RSV4 kommer att kräva mer kärlek men också ge mer tillbaka. MV är ett osäkert kort, med rätt exemplar blir det ungefär som att äga en Aprilia, har du däremot otur så...
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Kan också lägga till att RSV4 brukar benämnas som mycket lättkörd. Den går dit man vill utan att bråka vilket gör att man kan fokusera på körningen, kan ju vara bra om du funderar på att börja banköra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top