Sportig skinnjacka som inte slutar vid naveln!

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Jag är på jakt efter en sportig skinnjacka.
Har provat runt lite och märkt att de flesta är väldigt korta (slutar vid naveln).
De jackor jag provat har varit av märke: Arlen ness, berik och något jag inte kommer ihåg namnet på.

Hittills är det IXS som känts okej i längd.
Men är sugen på en Alpinestars eller Dainese.
Har tyvärr ingen möjlighet att prova dessa, får beställa på nätet.

Jag är 187 lång väger 92 och IXS jackan jag provade är i storlek 54.

Någon som har har koll på hur Alpine och Dainese är i storlekarna.

Tacksam för hjälp.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har ett Dainees helställ storlek 50. Sitter som en smäck och är 178 cm väger 77 kg.
Kör även jag en Lindstrand Cougar jacka ihop med MC jeans till jobbet. Även där storlek 50 på jackan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla mina lösa jackor har varit korta, men när man har satt ihop dom med byxorna har det passat perfekt! Att bara ha en lös skinnställsjacka är lite som att bara ha kådis på ovansidan av q-ken :fakta
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Kör ni med en eller två skinnjackor? Jag brukar ha en kort sportig under och en lite längre jacka över den.
Då slipper man få flugor på den undre jackan.
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kör ni med en eller två skinnjackor? Jag brukar ha en kort sportig under och en lite längre jacka över den.
Då slipper man få flugor på den undre jackan.

Själv brukar jag lasta hela hojen i en skåpbil om jag skall köra längre sträckor. Gör underverk för både skick och serviceintervall kan jag lova, för att inte tala om hur mycket längre mitt helställ håller sig fräscht :tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Alla mina lösa jackor har varit korta, men när man har satt ihop dom med byxorna har det passat perfekt! Att bara ha en lös skinnställsjacka är lite som att bara ha kådis på ovansidan av q-ken :fakta

Om du ändå alltid kör med byxorna och jackan ihop kopplade finns det ju ingen anledning att ha lös jacka...
Då är det helställ som gäller.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Om du ändå alltid kör med byxorna och jackan ihop kopplade finns det ju ingen anledning att ha lös jacka...
Då är det helställ som gäller.

När man stannar och ska gå en sväng är det rätt fint att kunna dela på stället och gå rak :)
 

moddlaren

Guest
Jofa har mycket bra skinställ med långa jackor.. o kvaliteen skall vi inte glöma har kört omkull 3 gånger i ca 90 o finns knappt ett märk i skinnet.
 

crossvictor

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple 955i 2002
Köpte precis en Dainese "C2 Pelle" skinnjacka, tycker den fungerar bra för oss lite längre. Jag är 191 cm, 90 kg och jackan går ca 10cm nedanför naveln samt går ned längre på ryggen än många andra jackor jag provat. Storleken är 52. Tycker den är okej även när man står upp, blir såklart ännu längre när man sitter på hojen. Bifogar två bilder ;)

11096794_10155588169635227_947051408_n.jpg11104019_10155588169705227_1087639202_n.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag har stl 54, väger 85 o är 180. Bör du inte kika på en större storlek?

Strl 54 med de måtten:va Jag har strl 52 på min Dainese skinnjacka och då vägde jag över 90kg när jag köpte den. Nu när jag väger 84 så börjar den bli för stor och det trots att jag har det tjocka innerfodret + tröja.
I Dainese iallafall så borde du ha strl 52.. IXS är lite tightare i vissa modeller så där kan 54 kanske stämma på dig men absolut inte större..

Tight ska det vara:tummenupp
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Strl 54 med de måtten:va Jag har strl 52 på min Dainese skinnjacka och då vägde jag över 90kg när jag köpte den. Nu när jag väger 84 så börjar den bli för stor och det trots att jag har det tjocka innerfodret + tröja.
I Dainese iallafall så borde du ha strl 52.. IXS är lite tightare i vissa modeller så där kan 54 kanske stämma på dig men absolut inte större..

Tight ska det vara:tummenupp

Nja, nog kan 54 vara bra till den längden, allt är beroende av hurdan fysik man har.. Är det välplacerade kilon eller fettokilon, det har stor betydelse.. Jag är180cm lång och väger kring 100kg.. Jag har ett 2-delat Held ställ i strl 56 och ett helställ från RST i strl 58.. Ser man till storleksguider etc så borde mina ställ vara 10-15cm för långa, men icke..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top