Video Polacker i högform! Nästan krock! :D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är de två bilarna som närmar sig lite det roliga? Eller missar jag något?
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Det där ser jag dagligen på väg till jobbet...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Oj, aldrig någonsin sett i sverige :/ men jag kanske kör för lite i rusningen, inte så ofta man ser 3 filiga vägar i göteborg :p

jag är givetvis stockholmare, men vid ett besök i Göteborg härom veckan körde jag på massa tre filiga vägar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag bor i kungälv när jag inte bor i polen… :7peta bott hela mitt liv typ och i många år åkt varje morgon till partihallarna med min far, men faktiskt aldrig sett någonting, Kanske har jag tur? (eller otur :va )

aha du menar 3 filigt? Jo men det är ju bara en kort strecka och där skulle jag vilja säga att det så gott som alltid går lugnt o sansat till :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
E6 söderut.
RV40 österut.
Älvsborgsbron.
Från Älvsborgsbron mot Frölunda.
E20 mot Stockholm.
osv....

Jo sant, men folk kör ju i regel sansat ;) i Polen försöker bilarna lanesplitta som motorcyklar om det går, det där med kortet i flingpaketet skulle kunna antas när man har kört här nere ett tag :tummenupp
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jo sant, men folk kör ju i regel sansat ;) i Polen försöker bilarna lanesplitta som motorcyklar om det går, det där med kortet i flingpaketet skulle kunna antas när man har kört här nere ett tag :tummenupp

Gissa hur många polska bilar det är på valfri infartsled i rusningen? :krama Detta i kombination med sömniga 80-svensson och 40+ halvflintiga V70 raggare som önskar sig att han kunde stänga av stolsvärmen utan att få ont i ryggen som kompenserar med att köra moms + 20
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo sant, men folk kör ju i regel sansat ;) i Polen försöker bilarna lanesplitta som motorcyklar om det går, det där med kortet i flingpaketet skulle kunna antas när man har kört här nere ett tag :tummenupp

Intressant det där med flingpaket. Jag pratade körkort med en Polsk kollega och han blev riktigt upprörd när jag hävdade att utbildningen måste vara sämre. Dom har 40h obligatorisk träning och inte ovanligt med flera kuggningar vid uppkörning. Enligt honom är utbildningen outstanding och den dystra statistiken beror på det Polska pannbenet. Enligt mig så betyder inte kvatitet inte per automatik kvalitet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Intressant det där med flingpaket. Jag pratade körkort med en Polsk kollega och han blev riktigt upprörd när jag hävdade att utbildningen måste vara sämre. Dom har 40h obligatorisk träning och inte ovanligt med flera kuggningar vid uppkörning. Enligt honom är utbildningen outstanding och den dystra statistiken beror på det Polska pannbenet. Enligt mig så betyder inte kvatitet inte per automatik kvalitet.

Min kompis tog mc kortet i höstas, de får inte lära sig någonting i princip och uppkörnings handledaren frågade frågan precis innan de gav sig ut i trafiken: vad är det viktigaste att tänka på när vi kör? varpå min kompis svarade "ride safe" och handledaren ryggade tillbaka och blev förvånad, tänkte efter och sedan höll med så mentaliteten är lite annorlunda :näsblod

Men ja, jag läste en undersökning, det som de trodde var anledning till varför polen har 110döda/miljon invånare/år jämfört med storbritannien (26 eller 29)/miljon/år var just mentaliteten. och de lyser så igenom, tänk dig dom där förarna i sverige som kör av motorvägen på den vitmarkerade linjen på valfri avfart på E6an omkring bäckebol. ibland drar dom ju dom där vita partierna precis vid avfarten för att dom skall köra om någon bil och sedan köra av. Alla i polen kör precis som den bilisten, samtidigt. alla skall om till varje pris, och respekt för polis = 0, och polisen bryr sig nada, så det finns inga direkta konsekvenser för små förtelser, så som att köra 100 inne i stan eller dra ett rödljus eller heldragen linje här o där, i sverige så blir man nästan skjuten på fläcken :rolleyes:

Men det absolut läskigaste är nog dom som bara kör ut mot rött framför en. men jag har byggt upp massor med sinnen nu iaf, :banana så länge man överlever att köra i polen så är det rätt bra för att öva panik moment :crash
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Gissa hur många polska bilar det är på valfri infartsled i rusningen? :krama Detta i kombination med sömniga 80-svensson och 40+ halvflintiga V70 raggare som önskar sig att han kunde stänga av stolsvärmen utan att få ont i ryggen som kompenserar med att köra moms + 20

du har en poäng där, Aggresiva polaker som tar varje chans att köra om, med "laglydiga" svenskar, blir inte alltid så bra kombo. fast jag vetto katten, jag har personligen inte sätt så många galna polskreggade fordon i sverige (om jag räknar bort mig själv då, men det är ju hoj, annan femma :fakta)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det kunde ju ha blivit en skada Pålacken:D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det här med att titta i "döda vinkeln" verkar vara ett svenskt påfund.. Tydligen är det en myt i andra länder:rofl
En kusin till mig var och hälsade på för några år sedan och undrade vad det var jag alltid kollade bakåt på.. När jag förklarade döda vinkeln så berättade han att han aldrig hört om det tidigare. Och då hade han tagit körkort rätt så nyligen..

Det där som är i videon ser jag lätt en gång per vecka i GBG. Så även om döda vinkeln ingår i körkortsutbildningen här så är det många som verkar ha glömt det..
Samma sak med blinkers och att hålla sig kvar på vänster körfält i onödan..:7peta:4skrika
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det kunde ju ha blivit en skada Pålacken:D
haha fredags humor! :hihi

Det här med att titta i "döda vinkeln" verkar vara ett svenskt påfund.. Tydligen är det en myt i andra länder:rofl
En kusin till mig var och hälsade på för några år sedan och undrade vad det var jag alltid kollade bakåt på.. När jag förklarade döda vinkeln så berättade han att han aldrig hört om det tidigare. Och då hade han tagit körkort rätt så nyligen..

Det där som är i videon ser jag lätt en gång per vecka i GBG. Så även om döda vinkeln ingår i körkortsutbildningen här så är det många som verkar ha glömt det..
Samma sak med blinkers och att hålla sig kvar på vänster körfält i onödan..:7peta:4skrika

Mjo, jag är glad att jag tog hojkort för efter jag började köra hoj så har jag blivit mycket mer uppmärksam när jag kör bil, Win-Win situation om man så säger, men gamlingarna där ute i trafiken (dvs de som är så gamla att de har glömt) kanske borde läsa på lite :va det står ju faktiskt i körkortsboken (och lagen?) att det är upp till förarna att hålla sig med lagen samt anpassa sig efter ändringar i lagen, så som blinka i rondellerna och annan skit som kan vara nytt för den gruppen som kan tänkas känna sig träffad av fenomenet ^^
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det är utvisning som gäller när man startar en ny tråd och postar en sån sopig video mkii. Som straff får du inte logga in på SH under hela helgen.:fakta
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
polisen bryr sig nada, så det finns inga direkta konsekvenser för små förtelser, så som att köra 100 inne i stan eller dra ett rödljus eller heldragen linje här o där :crash

Vet inte om jag håller med där..
Vi var där och semestrade i sommras.
Körde nästan 200mil i Polen och tyckte jag såg poliserna ute väldigt ofta.
Vi blev faktiskt stoppade 1 gång när vi körde lite för fort.Blev inga böter men blev läxade ganska ordentligt av polisen (på engelska) om att ta det lungt för att dom var extra mycket ute efter just MC då dom kör som idioter. Dom kallar dom visst för "organ donatorer" :rolleyes:
För övrigt var dom väldigt trevliga och småpratade och kollade våra hojar innan vi fick köra.

Måste säga att vi var väldigt nöjda med resan. Vissa delar ska man dock akta sig för då vägarna på vissa ställen inte är bra men andra var helt fantastiskt fina.
Ett fantastiskt vackert land med massor att se.
Kommer lätt att återvända igen...

:tummenupp för Polen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top