Kaffe på R75/5

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Efter att ha kämpat med uppladdning av bilder under en längre tid så har det redan hänt lite med projektet.Det hela började redan för massa år sedan.Jag träffade min fru på hennes R100r classic då vi körde hem den från södra Spanien. Det var hennes första mc och den satte sina spår i hennes själ. Såldes då ungarna anlände. Försökte ersätta den med en sprillans Triumph Scrambler utan vidare framgång. Såldes efter 2år och 170mil.I somras dök denna R75/5-1970 upp för en rimlig slant. Hade kikat på några sönderskruvade objekt tidigare samt ett par överprisade på grund av Krauserväskor. BMW-gubbar värderar väskor och vindrutor aningens högt. Denna var i hyfsat gott skick med ny lykta och Öhlinare bak.
7ojroKU.jpg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Efter en vinter i garaget upptäckte frugan ett oljeläckage."Frambromsen läcker olja". Det fick bli en liten lektion i hur trumbromsar fungerar och därefter en beställning på lite renoverinsprylar till framgaffeln.
gtCzK7C.jpg

När jag ändå var i farten så blev det nya fjädrar,övre kronan,lock till oljepåfyllning och styrlager.
Lagerbanorna var lite knepiga att slå ur då styrhuvudet är väldigt smalt mellan banorna. Efter lite rotande i lådorna hittade jag ett gammalt verktyg som kunde modifieras så att jag fick tag på kanten av banorna.
N04QXxb.jpg

Läste lite ang gaffelmontering. Det visade sig att dessa gafflar alltid varit lite problematiska pga felmontage från fabrik. Det är tydligen väldans viktigt att benen monteras helt parallellt. Mätte avståndet mellan benen samt la en glasskiva på dem för att mäta om de pekade åt olika håll. Efter lite bändande blev det riktigt bra.
Kanske inte livsviktigt på en så gammal cykel med kort hjulbas, men känns bra i själen.
Råkade putsa lite också
quNPlWX.jpg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Kändes trist att skruva tillbaks framskärmen. Det blev en ny kortare i rostfritt. Staget som skärmen sitter i fungerar även som gaffelstabilisator och kräver samma exakta montering som gaffelbenen. Krävdes en del bockande innan den passade in utan våld.
MCTPdxq.jpg

Det blev aningens luftigt mellan däck och skärm. Väntar med detta tills jag monterat nytt däck.
Funderar på dessa Firestone Champion Deluxe
95BJ01P.jpg

Problemet är att jag måste övertala min fru att dessa däck går att åka på. Mc-proffsen har berättat för oss att de däck som sitter på nu är de enda som fungerar på denna hoj. Jag tror att den ej kan få sämre köregenskaper än den redan har. Någon som vet?
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är såå kul med projekttrådar. Var väl inte något stort BMW-fan förr men nu är dom coola.
Gaffelkronor i aluminium SKA poleras :tummenupp
Men vaddå, är inte Krauserväskor värda sin vikt i guld längre? :)
Framskärmen har rätt längd. Sitter lite högt bara. Hoppas det blir bättre med annat däck :tummenupp
Wheeler-Dealer-Kjelle är bra på däck. Själv har jag tappat greppet när det gäller däck...
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Bra att veta. Det kommer nog inte bli lika omfattande projekt som ditt men lite större än vad min fru tänkt sig.
När man väl börjar så är det svårt att sluta. Tänkte ha den rullandes över sommaren.
Hittade ett par bakflyttade fotpinnar på blocket. Min fru kunde inte förstå varför man har sådana. Kommer att bli en lång kamp. Efter mycket övertalning och provsittning så gick det hem. Fötterna på skjutspinnarna.
yGcN6Mm.jpg

För att kunna använda kicken så krävs ett underliggande linkage på växelsidan. Hittar bara en som tillverkar sådana och det är Boxermetal. Fick hem dessa förra veckan.
qBHroSz.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Däck är viktiga på alla hojar. Jag rekommenderar Michelin Pilot Activ, som är moderna däck för äldre hojar. Ser inte särskilt spejsiga ut, men ger bra egenskaper, inte minst på vått underlag.

Väldigt snyggt gaffeljobb och dessa framgafflar är faktiskt bra - 200mm fjädringsväg och med rätt fjädrar och olja sväljer de nästan allt. Och hojen som sådan åker man ju rätt fint på.

Michelindäcken ytterst, de gamla (Avon+Metzeler) innanför.

file.php
 
Last edited:

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Styret skapade såklart lite extra jobb. Alla vajrar blev för korta. Styret är 7/8 tum. Det gamla känns som att det är prick 22mm. Har hört att det ej finns prick 22mm utan att 7/8 kallas för 22mm. Märkligt,gasrullen går hursomhelst ej på styret. En borrmaskin,gängstång,2muttrar,2brickor och ett runt slippapper med tillklippta flikar samt lite tålamod vidgade innerdiametern på rullen så att den passade. Nya vajrar och allt passar fint. Lite mycke vajer framför mätaren kanske. Någon som vet vart man hittar en ny sarg till mätaren?
QtiFIwX.jpg
 

DarkHelmet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Åhus
Hoj
BMW R1200 ST -05 BMW R45 -79
Kul med BMW bygge, har en lillbumse (R45) jag tänkte piffa till. Är det Megacone från Flatracer du har på bilden?
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Kul med BMW bygge, har en lillbumse (R45) jag tänkte piffa till. Är det Megacone från Flatracer du har på bilden?
Glöm ej att skriva en tråd om piffet.
Det är ärtbössor från Basmotor. Inget som besiktningsgubbarna kommer att gilla.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Sadeln känns aningens klumpig. Har alltid gillat klassiska cafekutsar. Tänkte hålla den fri från plast så något i metall får det bli. Då måste nog bakramen snyggas till en aning. Den är lite för lång och böjer ner bakom stötdämparfästena. Kapade bort så mycket onödigt som möjligt. Att bocka upp ramen bakom fästena var knepigare än jag tänkt. Bocken ligger mitt i fästena. Lite pilligt att kapa upp fästena för att kunna bocka. Kapade ner den ca 5cm i samma veva.
OsuQhKB.jpg

SryPQlU.jpg

Och så var det dax för kusten. Runda former vore ju fint, men utan engelskt hjul och dyl plåtutrustning så blev det en böjd variant. Tanken var att använda stålplåt men min svåger övertalade mig att alu vore snyggare. Det ångrar han nog nu när han sitter och svetsar. Försökte mig på att svetsa i alu. Ruskigt svårt. Rakt utan glipor funkade efter en stund men minsta glipa ställde till det ordentligt. Som sagt så fick han ta över. Hoppas på att få hem den i em. Så här långt kom jag.
8aecpxW.jpg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Fick tillbaka kutsen idag.
0WETIze.jpg

Bild på bakramen efter svets
1M36ZbB.jpg

Och lite material till sadeln. 500:- på blocket och räcker till 20st
UzJjQaV.jpg
 
Last edited:

DarkHelmet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Åhus
Hoj
BMW R1200 ST -05 BMW R45 -79
Härligt med inköpet av soffan. Think outside the box :)
Kutsen ser ut att bli snygg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Tackar. Denna dag slarvade jag bort på min XR. Försökte byta blinkersrelä då det gamla lagt ner på väg till besikningen. Tänkte bli av med alla varma ledmotstånd. Bytte till ett elektroniskt relä. Stökigt system med 2 kretsar och något hemligt tänk kring matningen av kontrollampan. Efter mycket googlande och testande slutade det med en beställning av 2 separata kontrollampor. Det blir någon backström som förstör hela orginaltänket med 1 lampa. Surt när man har roligare saker på gång.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En vanlig lampa hade nog funkat, men en diod lyser ju bara "åt ena hållet" vilket kräver en annan lösning. Vi satte separata lampor på vår...
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Nja, det var en vanlig glödis och den har för stor resistans jämtemot ledblinkersen. Då kryper spänningen baklänges från motsatt blinkers. Glödlampan matas med en kabel från v-blink och en från h-blink. Nästan lika svårt att förklara som att förstå.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top