Missljud vid gaspådrag Honda CBR600F -89

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
Tjenare gott folk!

Jag köpte min CBR förra sommaren och njöt av många mil tillsammans med pärlan men när jag tog ut den för första gången i år förra veckan så upptäckte jag ett missljud som oroar mig. Det är min första hoj och jag har mest erfarenhet utav 2-taktare så därför frågar jag er kunniga här.

Summering:
*Hojen gick fint förra året och ställdes in i september.

*Vid årets premiär byttes olja (castrol helsyntet 15w50), oljefilter samt luftfilter.

*När jag sedan har varit ute och kört så har jag hört ett svagt "missljud" som jag inte har hört innan.

*Missljudet är svårt att beskriva men det är beroende utav varvtalet (följer alltså med vid varvning).
Missljudet hörs också bara när jag kör hojen (växel i), mao hörs det inte när motorcykeln står i neutral och varvas.

*En ny kamkedjesträckare har jag liggandes som jag har tänkt att byta ut då hojen även rasslar lite kall runt 2000 - 3000 rpm.

Jag uppskattar alla svar och hoppas att kunna få lite tips och idéer.

Mvh,
Thomas
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har du kollat drivpaketet?
 

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
Har du kollat drivpaketet?

Jag har kollat det snabbt, tänkte att jag skulle montera bort kåpan framför framdrevet och kolla skicket på drevet. Annars tycker jag drivpaketet ser bra ut.

Men följer verkligen missljud från drivpaketet med i "varvtalet"?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag har kollat det snabbt, tänkte att jag skulle montera bort kåpan framför framdrevet och kolla skicket på drevet. Annars tycker jag drivpaketet ser bra ut.

Men följer verkligen missljud från drivpaketet med i "varvtalet"?

Iom att du säger att det sker när du kör och inte när du varvar i neutral så är det möjligen från drivpaketet. Högre varvtal innebär direkt snabbare snurrande drivpaket så länge du driver. Kedjan är spänd också?

Sker det alltid vid gaspådrag, typ när du startar lugnt från stillastående eller är det typ när du gasar jävlar satan?
 

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
Iom att du säger att det sker när du kör och inte när du varvar i neutral så är det möjligen från drivpaketet. Högre varvtal innebär direkt snabbare snurrande drivpaket så länge du driver. Kedjan är spänd också?

Sker det alltid vid gaspådrag, typ när du startar lugnt från stillastående eller är det typ när du gasar jävlar satan?

Jag tycker det kommer jämnt när jag gasar, oavsett om jag gasar mjukt eller ej. Vetitusan om det inte också låter när jag släpper gasen och motorbromsar..
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Vad är det för typ av missljid? rasslande? klonkande? surrande?

är kedjan smord? har du kollat spänningen?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
*Missljudet är svårt att beskriva men det är beroende utav varvtalet (följer alltså med vid varvning).
Det utesluter ju kedjan och lagret på utgående axel.
Kamkedjespännaren kan du ju byta eftersom du har en till. Eller justera med den du har. Fast jag är skeptisk. Du såg inga metallspån i oljan när du bytte?

Det är inte ett resonansljud från kåpa eller tank? Svårt att leta ljud när man kör ja...
 

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
*Missljudet är svårt att beskriva men det är beroende utav varvtalet (följer alltså med vid varvning).
Det utesluter ju kedjan och lagret på utgående axel.
Kamkedjespännaren kan du ju byta eftersom du har en till. Eller justera med den du har. Fast jag är skeptisk. Du såg inga metallspån i oljan när du bytte?

Det är inte ett resonansljud från kåpa eller tank? Svårt att leta ljud när man kör ja...

Nej jag såg inga metallspån i oljan men jag tänker köpa ny olja i helgen och byta nästa vecka.

Ett resonansljud vore ju guld haha, reagerade på att luftfiltret passade lite sämre än det gamla..

Nåja, i samband med oljebytet tänker jag ta bort alla kåpor och testköra utan lådorna.
 

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
UPPDATERING: Vid oljebytet så upptäcktes en hel del guld/mässingsfärgade spån (såg ut som metalliclack typ).

Fanns även lite större bitar i oljan.. Lager?!

Hur sjutton kan något gått sönder under vinterförvaringen?!

Kul start på mc-säsongen 2015.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tråkigt att höra men behöver inte vara så allvarligt. Tog du någon bild på oljan. Kan vara svårt att vara objektiv när det är ens hoj, och var man än tittar är det värsta tänkbara.

Kan vara så simpelt som en glidskena till kamkedjan som har lossat och malts sönder.

MC-säsong 2015 inbjuder kanske till en uppgradering av hoj i värsta fall
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tråkigt att höra men behöver inte vara så allvarligt. Tog du någon bild på oljan. Kan vara svårt att vara objektiv när det är ens hoj, och var man än tittar är det värsta tänkbara.

Kan vara så simpelt som en glidskena till kamkedjan som har lossat och malts sönder.

MC-säsong 2015 inbjuder kanske till en uppgradering av hoj i värsta fall

Högst osannolikt med färgen han beskriver.. Tyvärr
Om det glittrar lite så är det nog tyvärr ett lager som gett upp och då borde man riva innan det tar med sig fler saker.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Högst osannolikt med färgen han beskriver.. Tyvärr
Om det glittrar lite så är det nog tyvärr ett lager som gett upp och då borde man riva innan det tar med sig fler saker.

Sen kan det också vara som Slowroller råkade ut för. En mässingbit lossade från oljetrycks sensorn och lämnade guldglitter i hojan.

Vilken slutsats hade du dragit om oljelampan tänds och det blivit glitter sparkleparty i olja? haha Troligtvis samma som mig :näsblod

Som jag menar är att det behöver inte vara värsta tänkabara. Jagar man upp sig själv så kan man lätt få några småglittrande korn i oljan till att se ut som rena kopparpastan :3freak

PS. Jag kör Moto Guzzi, Jag lyssnar på potentiella konstiga mekaniska oljud hela tiden :D
 
Last edited:

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
Har nu låtit hojen gå i ca 15 min och tömt oljan igen. Börjar tvivla på om verkligen all skit som låg i fatet va från motorn eller om det va skit som låg där innan..
Nu när jag tömde oljan så såg jag ett par (4 - 6 st) små korn som är någon mm i storlek.

Hade även över en bekant som är rätt kunnig på motorer och han tyckte motorn lät som den skulle..

Mysteriet fortsätter
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Någon mm i storlek? Sist jag hade så stora flagor var veven kass i den hojen jag hade då.

Om du pallar kan du skruva av oljetråget, ta ur oljepickupen och se hur mycket skit där sitter i den, jag fick ut en fin hög ur min pickis, men den motorn var rejält skuren också så.

Kolla ditt gamla oljefilter också om du har kvar det.
 

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
Någon mm i storlek? Sist jag hade så stora flagor var veven kass i den hojen jag hade då.

Om du pallar kan du skruva av oljetråget, ta ur oljepickupen och se hur mycket skit där sitter i den, jag fick ut en fin hög ur min pickis, men den motorn var rejält skuren också så.

Kolla ditt gamla oljefilter också om du har kvar det.

Yes, jag ska förhoppningsvis ge mig på oljetråget i helgen... Oljefiltret ska jag kolla på såfort jag köpt ett nytt.

Men jag tycker fortfarande att detta bör vara växellådsrelaterat? Inga oljud hörs när motorcykeln står på neutralen.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Snärta till på gasen så hör du direkt om det är lager, bankar till lite under belastning.

Plockar du av tråget kan du förhoppningsvis inspektera dreven i växellådan iaf.
 

Karocko

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen ännu
Tråget ska jag öppna i helgen tänkte jag men jag tog bort oljefiltret igen och kollade. Intressant nog så hittar jag ingen skit i oljefiltret, är det bra eller dåligt?

Kan man göra egen packning till oljetråget eller är det bäst att köpa en ny om den gamla är kass?
 

Raderad medlem 61114

Guest
På förekommen anledning är jag jävligt nyfiken på upplösning av detta! Hur har det gått?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top