Vilken bil skall jag kika efter...

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har insett att större bilar är inte min grej utan trivs mer i mindre. Har idag en V70 diesel med 225hk så kraft finns vilket jag uppskattar.
Har börjat funder på att skaffa en mindre bil typ golfklassen men vet inte riktigt vilken.

Kravet är att den skall vara hyfsat bränslesnål och ha bra kraft i motorn. Uppskattar dieselmotorns karaktär med vrid på låga varv precis som jag uppskattar stånka eller twin.
Finns kanske bensinmotorer idag med liknande karaktär.

Prisklassen är <120.000 SEK

Förslag på alternativ emottages tacksamt :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
mazda 3 mps 260hk turbo
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det låter som att du ska ha en Bmw. Helt klart de mest överlägsna dieselmotorerna, kraft i överflöd men samtidigt bra bränsleekonomi.
Volvon imponerar inte på mig på den punkten, där får man göra avkall på något av dem. Dock letar jag själv efter en vettig Volvo, men då med D2-motorn då den kommer rulla mycket varje år.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hmm, 3st som föreslår BMW. Har aldrig ägt en sådan men har haft ett 40-tal bilar.

Har fått för mig att de är ganska dyra att serva. Stämmer det?
Är nog en 1xx som gäller isåfall.
Solid snake, var hittar du en 135i för <120.000 SEK?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp japanskt.

Det enda råd som funkar till ALLA som måste fråga vilken bil som passar dem. Du kommer att bli skitnöjd.

Glöm överprisade-fjantbilar-för-de-som-inte-fattar-nåt-och-är-torsk-på-vad-andra-skall-tycka-BMW.

BMW gör hojar, punkt.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Köp japanskt.

Det enda råd som funkar till ALLA som måste fråga vilken bil som passar dem. Du kommer att bli skitnöjd.

Glöm överprisade-fjantbilar-för-de-som-inte-fattar-nåt-och-är-torsk-på-vad-andra-skall-tycka-BMW.

BMW gör hojar, punkt.
Och vilken japanare för att vara mer precis...?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har själv bmw, vet inte om de är dyra att serva, men de är fundamentalt nerlusade med (onödig)teknik vilket såklart kan ge visst huvudbry. Nu är jag "själv är bäste dräng " och vet vilket minfält jag gett mig in på(helt klart värt det).

Är du av typen som uppsöker verkstad för service så blir det säkert en dyr/tråkig resa.. Skulle det ändå va så, vill du ha en mindre bil är det 1serie du ska kliva in på.

Honda sa ja, har du förstått? :tungan
Varför Hondan? Jo, driftsäkert som Toyota (och Subaru) men med roligare motorer och chassi.
Alternaivt Subaru Impreza, wrx, sti eller diesel. Samma som med honda men fyrkrafs.


Honda Civic
Subaru Impreza, wrx, sti eller 2.0d sport.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har själv bmw, vet inte om de är dyra att serva, men de är fundamentalt nerlusade med (onödig)teknik vilket såklart kan ge visst huvudbry. Nu är jag "själv är bäste dräng " och vet vilket minfält jag gett mig in på(helt klart värt det).

Är du av typen som uppsöker verkstad för service så blir det säkert en dyr/tråkig resa.. Skulle det ändå va så, vill du ha en mindre bil är det 1serie du ska kliva in på.

Honda sa ja, har du förstått? :tungan
Varför Hondan? Jo, driftsäkert som Toyota (och Subaru) men med roligare motorer och chassi.
Alternaivt Subaru Impreza, wrx, sti eller diesel. Samma som med honda men fyrkrafs.


Honda Civic
Subaru Impreza, wrx, sti eller 2.0d sport.
Haha, trodde det var din Civic. Inte helt nöjd med hur den instrumentpanelen ser ut.

Subaru är helt ok men relativt dyra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Honda
Toyota (Lexus)
Subaru




Mazda
Mitsubishi


Tja, ungefär i den ordningen beroende på vad du är ute efter. Civic är en toppenbil. Det är Prius också. Subaru Impreza är tyvärr rätt trist - men bra. Vill du ha en överprisad och BMW-lik men rätt bra bil så finns ju Lexus, en lyxtoyota som är bakhjulsdriven i många modeller. Varför man nu skulle vilja ha bakhjulsdrift.

Du har ju hoj så då är allt snack om "rolig att köra" i samband med bilar bara jöns. Spelar ju ingen roll om en bil är 3% eller 7% rolig att köra, när hojar ligger mellan 85% och 100%. Satsa därför safe på en vettig och ekonomisk bil och lägg de sparade pengarna på hojen.

Jag skämtar inte om Prius. Sjukt bra bil som aldrig går sönder. Fraktar ditt arsle från A till B utan bekymmer och du kommer inte att köra massa bil i onödan. Bra ekonomisk deal. Jag har pratat med massor av taxichaufförer och de är lyriska - inget alls går sönder trots +40.000 mil i storstockholm. Fjädrar bak får man byta mellan 40.000 och 50.000 mil. Det är sjukt bra.
Men den ÄR verkligen svintråkig.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
IS250 är trevlig för skapliga pengar, bäst kvalité, tyst kupé men rostskyddsbehandling är en bra investering även om de klarar sig länge utan "synbar" rost men underredet är så gott som obehandlat. Bränsleförbrukningen är inte att klassas som snål men bättre än föregångarna och då framförallt bränsleförbrukning kontra effekt.

Lexus-IS250_European_Version_2005_800x600_wallpaper_01.jpg


Nyare 1 och 3-serie är fina bilar men jag föredrar 3-serien där allt sitter där det ska interiört = känns som att bilen är byggd efter sig själv. Inuti 1-serien sitter man bra men p.g.a. det mindre formatet blir ergonomin lidande och för att komma åt ex. knapparna på förardörren så håller man på att stuka handleden, typ. Kvalitén för tyska bilar är generellt ojämn och ordspråket "tysk kvalité" är något som lever kvar från krigstiden = inte aktuellt.

Subaru är bra, deras diesel är inte bra. Numera finns den dock med automatlåda och det kan vara räddningen men inte provkört den ännu. Med manuell låda är den förkastlig och dieselmotorn har haft barnsjukdomar i klass med att det inneburit motorbyten.

Rost rent generellt så har biltillverkarna i det stora hela haft en dålig period de senaste 10 åren, även detta brukar gå upp och ner men än så länge verkar någon bättring inte helt aktuellt.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Alfa Romeo Giulietta

Typ;
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_Giulietta_2_0_JTDm_140hk_59330706.htm?ca=23_3&w=3



Den här typen av trådar brukar kunna bli att alla föreslår sin egen bil. Såklart.
Jag kör Alfa, dock inte den modellen.

Vissa har dock åtminstone en vettig motivering eller påståenden om bilen. Inte bara, jag kör det här märket.

Den är kul? Den är snabb? Den är inte trasig så ofta? Den är bekväm? Den har en fin färg?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör gamla Citroën, en Daimler och en LandCruiser. Så var det sagt. Rekommenderar ingen av dem till TS.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vissa har dock åtminstone en vettig motivering eller påståenden om bilen. Inte bara, jag kör det här märket.

Den är kul? Den är snabb? Den är inte trasig så ofta? Den är bekväm? Den har en fin färg?

Den kvalar in på de punkter som trådskaparen efterfrågade.
Golfklass, hyfsat bränslesnål, hyggligt pigg, prisklass i enlighet med det efterfrågade.

Trådstartaren ville ha förslag, inte motiveringar. :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
BMW 320d kanske? Jag åker en -09 som mappats från 177 till 215 häst och vrid på runt 420. Kopplat med autolåda som faktiskt är riktigt rolig även på kurviga vägar i "sport" läge.

Vill du inte ha kombi så finns ju 318d/320d/325d/330d/335d i sedan eller varför inte en 120d. Poppis som tjänstekärra, så det finns utbud och väldigt rolig väghållning. har du 3-serie kan du kolla på bilar med x-drive, medan 1-serien endast blir bakhjulsdrivna.

Pappsen åker en Lexus IS220d från -06 som hamnar innanför din budget, men den rekommenderas inte för sportig körning. Dieseln är för högt växlad. Däremot är bilen och karossen mycket fin med bensinsexan som brute force kommenterade om.

min 320d med för och efter mappning.. "okej" för en kombi som drar under 0.5l/mil
https://www.youtube.com/watch?v=32vLMTvXlLM
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Bmw brukar sällan vara dyra att serva. Typ 2500kr för ett oljebyte på märkesverkstad. Sen saknar dom ju kamrem så det är ju just bara olja som brukar ingå i service. sen kupefilter och luftfilter klarar ju vilket mongo som helst att byta själv. Man klarar även göra oljeservice själv på en bmw om man klarat av grundskolan.
Jag gav ju mazda 3 som förslag men skulle jag köpa en bil idag skulle det bli bmw.
Dock är jag opartisk eftersom jag anser bmw står över allt annat.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
På tal om motorolja och byte...

Här gör många tillverkare bort sig idag av den enkla anledningen att det ser bra ut på pappret, verkar vara bättre för miljön och lägre kostnader = bullshit.

Så gott som oavsett bil och motor i bruksbilsklassen så är en vettig bytesintervall av motorolja 1500-2000 mil eller en gång om året = det som kommer först.

Plopp sa det och så förlängde man bytesintervallen till 3000 mil, dock ofta med 12-månaders"regeln" kvar men även adaptiv serviceintervall. Tror ni att något revolutionerande inträffade med motorerna i samband med detta eller att man lyckats framställa någon motorolja/filter super deluxe precis just då? Inte jag heller.

Med facit i hand står knappast biltillverkarna med hedern i behåll men eftersom de oftast har svårt att stå för sina misstag ska det nog mycket till innan de backar på det hela = erkänner sin oduglighet. Man måste dock förstå att det kanske inte är de sakkunniga hos tillverkarna som bestämmer detta utan det kan lika gärna vara en marknadsavdelning som trycker på för att kontra mot konkurenterna. Alltså det finns alltid en risk att en pappersvändare utan körkort är den som bestämt bytesintervallen för motoroljan på din bil :gnissla

En tro är ofta att "jamen tillverkarna har naturligtvis bestämt detta med marginaler, det e luuugnt". Detta stämmer säkert i några fall men stalltipset är att inte lita blint på det.

Sett några bilar med adaptiv serviceintervall som rullat närmare 5000 mil utan någon service, en som hade rullat 4700 mil var jag tvungen att läsa i instruktionsboken om oljebyte. Där stod det väl lite info. om adaptiv serviceintervall och att motorolja skulle fyllas på vid behov...

Innan dessa påhitt så var tillverkarnas rek. i regel att motorolja skulle fyllas på i nödfall, naturligtvis, men att om nivån sjunkit så pass inom serviceintervallen så var det dags för olja och filterbyte.

Liten avstickare är att jag vet tillverkare som haft bytesintervall för automatlådsolja för yrkesbilar på 6000 mil men ingen bytesintervall för privatägda bilar, bytes vid behov heter det då. "Vid behov" kan innebära för sent. Vad är skillnaden då? Jo Svensson hinner oftast inte köra sönder lådan inom garantitiden oavsett men i yrkestrafik med långa serviceavtal är det en annan femma. Visst är det rimligt att det kan skilja mellan privatägt och yrkes men 6000 mil mot ej angivet är lite väl genomskinligt.

Första ägaren är dock förmodligen nöjd, long life, adaptiv serviceintervall, fri service etc. innebär låga servicekostnader de första åren, andra och tredje ägaren kanske inte är fult lika imponerade. Fjärde ägaren är dock nöjd, skroten lever nämligen på detta :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top