Dubbla kopparbrickor till banjobulten

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag har nyligen bytt till stålomspunna bromsslangar (galfer) samt monterat en ny bromspump (brembo) på hojen och undrar ifall det har någon betydelse att jag har satt dubbla kopparbrickor till banjobulten i bromspumpen?

Jag försökte med enkla brickor först men då gick banjobulten i botten i pumpen så dubbla (totalt 6 stycken alltså) var enda alternativet eller köpa en ny kortare banjobult. Banjobulten jag använde var den som kom med pumpen men jag antar att banjokopplingarna på galferslangarna kanske är smalare än normalt?

En annan fråga jag har är om det spelar någon roll var man delar upp systemet? Nu har jag satt den dubbla banjobulten vid pumpen som bilden visar, men original så går det endast en slang från pumpen ner till höger ok där den delar upp sig med en dubbelbanjo och över till vänster ok. Borde inte spela någon roll va? :va

EDIT: Nu går det ju inte ladda upp bilder tydligen men svara gärna ändå om ni förstår utifrån min text.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Testa med 2 brickor och håll in bromsen med högt tryck under en lång stund . Är det tätt så är det tätt.

Orginal på min förra hoj så delades slangen nere vid oket. När jag beställde stålomspunna sa försäljaren att det var bättre (kanske ej snyggare) att dela uppe vid pumpen för jämnare tryckfördelning. Men jag tror det är väldigt marginellt för gatåka.

Delar du vid pumpen blir nog banjobulten lagom lång oxå. :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kolla bara så att Bromsslangarnas banjoingångar passar över "midjan" på Banjobulten, i annat fall kan du det skapa extra "motstånd" när du släpper handtaget efter bromsning, och det "kan eventuellt" göra att oljan tar lite extra tid på sig att rinna tillbaka.
Det "kan eventuellt" göra att bromsen ligger an mot bromsskivan "lite extra" innan trycket hunnit släppa.

Kan du inte "kapa" lite av gängan istället.

Eller helt enkelt köpa en för ändamålet anpassad banjobult, det är ju den absolut bästa lösningen.

/KentW
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Testa med 2 brickor och håll in bromsen med högt tryck under en lång stund . Är det tätt så är det tätt.

Orginal på min förra hoj så delades slangen nere vid oket. När jag beställde stålomspunna sa försäljaren att det var bättre (kanske ej snyggare) att dela uppe vid pumpen för jämnare tryckfördelning. Men jag tror det är väldigt marginellt för gatåka.

Delar du vid pumpen blir nog banjobulten lagom lång oxå. :)

Jag tänker också så, är det tätt så är det. Ska prova senare idag när jag fyllt på och luftat systemet.

Kolla bara så att Bromsslangarnas banjoingångar passar över "midjan" på Banjobulten, i annat fall kan du det skapa extra "motstånd" när du släpper handtaget efter bromsning, och det "kan eventuellt" göra att oljan tar lite extra tid på sig att rinna tillbaka.
Det "kan eventuellt" göra att bromsen ligger an mot bromsskivan "lite extra" innan trycket hunnit släppa.

Kan du inte "kapa" lite av gängan istället.

Eller helt enkelt köpa en för ändamålet anpassad banjobult, det är ju den absolut bästa lösningen.

/KentW

Jo men det kollade jag. Det passade mycket bättre med dubbla brickor. Ska testa så att det inte ligger emot sen. Det var ju lite retligt att banjobultarna jag fick med till slangarna inte passade i nya pumpen och tvärt om (utan extra brickor då)

Tack för hjälpen i alla fall. :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det är ingen fara att ha två brickor, kopparbrickorna är så mjuka att de tätar mot varandra.

Bättre två brickor än att kapa av bulten (då hålet centrerar bättre).......och enklare !
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Köp riktiga tätbrickor till banjobult som är tjockare.
2 kopparbrickor kan ge sig då det blir mjukt och när du toknyper släpper trycket!
Inget att rekommendera i 300 knyck.
Men detta är ett värsta scenario händelsen och är såklart inte säkert att det händer men risken ökar... (text för nättrollen att läsa så man inte blir påhoppad)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med ovan, skaffa rätt grejer. Rätt banjo för ändamålet och rätt brickor till den. Är bromsarna du håller på med och du har bytt pump och slang, bara lägga till den lilla slanten det kostar att få det rätt.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Köp riktiga tätbrickor till banjobult som är tjockare.
2 kopparbrickor kan ge sig då det blir mjukt och när du toknyper släpper trycket!
Inget att rekommendera i 300 knyck.
Men detta är ett värsta scenario händelsen och är såklart inte säkert att det händer men risken ökar... (text för nättrollen att läsa så man inte blir påhoppad)

När menar du att kopparbrickorna blir mjuka och ger sig? Vad är "riktiga tätbrickor"? Det ska ju sitta kopparbrickor där. Bara att jag tagit en extra på varje ställe.

Hade tre på min ISR-pump och det funkade i 2år utan problem!

Gata eller bana?

Håller med ovan, skaffa rätt grejer. Rätt banjo för ändamålet och rätt brickor till den. Är bromsarna du håller på med och du har bytt pump och slang, bara lägga till den lilla slanten det kostar att få det rätt.

Det är ju rätt banjobult och brickor för ändamålet, bara att dem inte verkar passa rakt av med galferslangarna med endast en bricka emellan. Menar du att jag ska byta banjon på slangarna?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När menar du att kopparbrickorna blir mjuka och ger sig? Vad är "riktiga tätbrickor"? Det ska ju sitta kopparbrickor där. Bara att jag tagit en extra på varje ställe.



Gata eller bana?



Det är ju rätt banjobult och brickor för ändamålet, bara att dem inte verkar passa rakt av med galferslangarna med endast en bricka emellan. Menar du att jag ska byta banjon på slangarna?

Menar att du skaffar en banjo-skruv som passar till dina slang-kopplingar och din pump. Att pilla i några extra brickor för att kunna köra vidare är en sak men när man sitter hemma tycker jag man gör rätt fram början, 3 brickor och en skruv som passar till det.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Menar att du skaffar en banjo-skruv som passar till dina slang-kopplingar och din pump. Att pilla i några extra brickor för att kunna köra vidare är en sak men när man sitter hemma tycker jag man gör rätt fram början, 3 brickor och en skruv som passar till det.

Okej, jag förstår. Men på vilket sätt tycker du att jag har gjort fel? Eller vad är det som kan gå fel? Det är mest det jag är ute efter. Hur påverkar dubbla brickor istället för enkla?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag satte på dubbla stålomspunna på mitt hemmabygge till radial ok. Satte först 4st brickor men valde sen 3st uppe vid pumpen. Luftade som en galning men inget hjälpte nere vid nipplarna vid oken. Läste sen att lufta uppe vid banjobulten. Jäklar vad mycket luft det var där. Luftade 5-6ggn nu är det stumt så 3 brickor verkar fungera bra.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det funkar med dubbla kopparbrickor, det påverkar inte bromsförmågan nämnvärt. Vill du att det ska vara perfekt så köp en anpassad bult. Brembona är rätt grunda så man behöver en kortare bult. Jag köpte en i titan på ebay för 60 spänn. Klart prisvärt och så slipper man oroa sig över det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej, jag förstår. Men på vilket sätt tycker du att jag har gjort fel? Eller vad är det som kan gå fel? Det är mest det jag är ute efter. Hur påverkar dubbla brickor istället för enkla?

Aldrig sett någon hydraulikkonstruktion med fler än en bricka.
Därmed inte sagt att det inte funkar men Jag skulle skaffat en skruv med rätt längd vid tillfälle, kan inte vara så dyrt.

Kan du dra åt med rätt moment med 2 brickor eller behöver du dra lite till för att få tätt?
 
Last edited:

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Nej det har inte jag heller sett. Japp det kan jag. Det är torrt och fint och lufat och klart.
Aldrig sett någon hydraulikkonstruktion med fler än en bricka.
Därmed inte sagt att det inte funkar men Jag skulle skaffat en skruv med rätt längd vid tillfälle, kan inte vara så dyrt.

Kan du dra åt med rätt moment med 2 brickor eller behöver du dra lite till för att få tätt?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top