Sökes en duktig mc lärare / erfarna förare i Stockholm

kimalex79

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Ort
Järfälla, Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K6
Hej allihopa.
Vi är två killar (35 år gammal) söker en duktig mc lärare/erfarna förare. Vi har aldrig kört en motorcykel. Innehar en vanlig "B" körkort. Vi vill påbörja undervisning så snart som möjligt. En motorcykel redan inköpt. Alla rätta personerna som vill tjäna extra är välkomna! Vi är öppet till alla förslag!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Stalltipset är väl att ni pallrar iväg till en körskola och åtminstone kollar status bakom styret först, de motorcyklarna har som jobb att gå i backen i all välmening. Vidare har ni där all aktuell information om vad som krävs för att nå lappen utöver det självklara som teoriprov och uppkörning.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Får jag fråga om det är en skrutthoj ni köpt att övningsköra med? Som ni kan vara orädda med eller något ni inte vill välta med ?

Ikea parkeringen i barkaby är guld värd tillsammans med lite röda koner och en handledare.

Ang utrustning köp nya hjälmar om ni saknar. resten kan ni hitta billigt beggat på blocket. Onödigt att plöja net för mycket pengar innan man har kortet i handen.

Jag sitter på walkie talkies anpassat för mc. Det finns till salu för billig peng. Mycket nödvändigt vid övningskörning.
 
Last edited:

kimalex79

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Ort
Järfälla, Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K6
Tackar alla för tipsen. I dagsläge har jag följande:
1. Suzuki GSXR1000 K6, Kawasaki Ninja zx6r -08 (säg ingenting om motorcyklar!)
2. All komplett skydds utrustning till kroppen.
Trafikskolan är självklart! Men innan dess vill jag lite privat övningsköra (minst 20-30 timmar) på t.ex. IKEA parkeringsplats eller nåt annat ställe lika säkert och stort som IKEA's. Och sen efter det vill jag ta ca. 10 körlektioner i trafikskolan. Samtidigt har jag redan påbörjat läsa teori om MC.
Finns det nån som kan hjälpa oss med övningskörning? Ingen som vill tjäna extra?? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar alla för tipsen. I dagsläge har jag följande:
1. Suzuki GSXR1000 K6, Kawasaki Ninja zx6r -08 (säg ingenting om motorcyklar!)
2. All komplett skydds utrustning till kroppen.
Trafikskolan är självklart! Men innan dess vill jag lite privat övningsköra (minst 20-30 timmar) på t.ex. IKEA parkeringsplats eller nåt annat ställe lika säkert och stort som IKEA's. Och sen efter det vill jag ta ca. 10 körlektioner i trafikskolan. Samtidigt har jag redan påbörjat läsa teori om MC.
Finns det nån som kan hjälpa oss med övningskörning? Ingen som vill tjäna extra?? :)

Jag är inte så värst brydd om vad ni har för hojar, men sporthojar är trevliga saker även om de kan bita ifrån om man inte kan köra hjälpligt.
Dock är rådet om att köra första lektionen eller två på körskola riktigt sunt. Det är skitdyrt med kåpor till sporthojar, så kör första turen på en körskolehoj. Dessutom kommer ni få många goda råd gällande körteknik.

Själv har jag ett par skopor förhinder för att hjälpa till, men ett råd är att nöta lågfart på en avskild parkering i någon timme eller två innan ni ger er ut i trafik och på landsväg även om det senare är myyycket roligare så ger det lite grundläggande teknisk färdighet och balans att nöta runt hojen i låg fart.
 

kimalex79

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Ort
Järfälla, Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K6
Tack för tipset. Jag är mer och mer övertygad om att ta några körlektioner i skolan först. Men ändå vill jag ta många timmar privata körlektioner efter det och sen gå till skolan tillbaka igen. Kommer aldrig ge mig ut i trafik innan känner jag mig säkert, kunnig. Många timmar i avskild parkering, område förväntar jag mig.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tack för tipset. Jag är mer och mer övertygad om att ta några körlektioner i skolan först. Men ändå vill jag ta många timmar privata körlektioner efter det och sen gå till skolan tillbaka igen. Kommer aldrig ge mig ut i trafik innan känner jag mig säkert, kunnig. Många timmar i avskild parkering, område förväntar jag mig.

Jag tror att Farsta körskola som håller till på håga industriområde tar 1500:- för tre timmar och de är inga utsugare. Lasse som man kör med är störtskön.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Tack för tipset. Jag är mer och mer övertygad om att ta några körlektioner i skolan först. Men ändå vill jag ta många timmar privata körlektioner efter det och sen gå till skolan tillbaka igen. Kommer aldrig ge mig ut i trafik innan känner jag mig säkert, kunnig. Många timmar i avskild parkering, område förväntar jag mig.

Det som är bra med att först ta några grundläggande lektioner på körskola är dels att det är billigare att tappa deras hojar ;) och dels att man tar med sig det man lärt på körskolan och sedan nöter in det med lite privat körning. Med andra varva gärna mellan körskola och privat körning. Lågfart är viktigt för att få in balansen och lite bromsteknik.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag gjorde istort sett som ni funderar på.

Jag började med ett par lektioner på MC-skolan för att få grunderna. I mitt fall valde jag Jarla trafikskola vid Solvalla travbana. Fördelen för mig var att de är stora och att övningsbanan för "körgård" låg mitt över gatan. Nära och bra. Dessutom visade de sig ha mycket bra lärare.

Jag köpte också en sporthoj som första åk, i mitt fall en lätt beggad Ducati 748SP som är allt annat än lättkörd. Sket i vilket och lyckades hitta en granne som var villig att agera körlärare åt mig, men han ville att jagh skulle gått minst ett par lektioner och dessutom varit ute med skolan minst en lektion i trafik innan vi åkte ut. Sagt och gjort.

Vi körde sen en hel del framförallt i roslagen och på större vägar bara för att få körvana. Jag varvade hela tiden med mc-skolan och valde även att köra upp med dem, just för att de hade bättre tider och jag kunde "smälta in" i gruppen.

Jag körde ~20 lektioner på skola totalt
Jag körde ca 20 timmar privat
totalt runt 40 timmar åktid

Såhär i efterhand så lärde jag mig mer på en timme med lärare än jag gjorde på tre timmer privat övningskörning. Jag hade gärna ställt upp, men som nybliven småbarnsfarsa blir det ytterst lite tid över för mc-åka.
 

kimalex79

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Ort
Järfälla, Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K6
Tack för alla tipsen. Jag och polare har bestämt oss att åka till Lettland och ta 30 körlektioner (båda inne på körgården och ute i trafiken) hos nån motoskola. Mycket billigare och prisvärd! Räknar med 2 veckor. 1 timme körlektion kostar i Sverige ca 650-700 kronor. I Lettland 170-200 kronor (ingår självklart försäkring, deras motorcykel). Boende kostar ca 1000 kronor/person för två veckor. Om nån vill hänga med? :hej
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Bra pris måste jag säga :) Tack för tipsen! Hur många timmar köpte du själv hos de?

Åtta lektioner. Dom tyckte jag va klar efter 6 men jag ville ta fler. De vill inte suga ut pengar från folk som många andra körskolor, nämner inga namn. Har rekommenderat fler dit och de är jättenöjda och inte utfattiga.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top