CBR600RR eller Superduke 990...

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ja jag vet, det är två helt olika hojar men det är dessa jag kikar på.

Kör inte speciellt mkt gata (kanske 50 mil per år) och bara några fåtal ggr på bana per år men köper ändå primärt för bana.

För 194cm kropp, vilken hade du valt och varför?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Köp båda! :tummenupp

Båda är lika roliga på bana och gata. Dock kanske inte för längre touring rundor.
600RR är ju mer lämpad för bana men jag tyckte fartkänslan (på bana) var större med 990.
Den är ju större och tyngre så det kanske är därför...
Jag är inte riktigt lika lång som du så det kanske blir lite knepig körställning för dig då 600 är relativt "liten" men det kan du nog enkelt justera till med andra fotpinnar.

Tror nog ändå att 600 är ett bättre val då kvalitén (enligt mig!) är betydligt bättre och ska du lattja på banan så finns det billiga racekåpor o.dyl. att montera så du slipper köpa nya originalare när du lägger hojen efter långa rakan! :D
Ska dock tillägga att det är j-kligt mycket ballare att se någon, som kan, bryta runt en SuperDuke på bana (såg ett par hjältar på SM finalen i Linköping förra sommaren)... Ascoolt! :yoparty
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Primärt köp för bana? CBR600RR känns given för mig! Hade det varit myck gata 990.

Min vision är 600 för bana och en Tuono för gata :) Skulle endast av ekonomiska skäl välja en mindre sportig hoj, typ TUONO :kär
 

Michael.S

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Varberg
Hoj
Superduke -08 / CBR600RR -03
Jag har båda och cbren är tänkt som banåkarhoj. När det gäller gatbus rockar ju 990n 10ggr mer MINST :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
R-hoj på bana, är du lång så kolla R6:an med då den är lite rymligare annars likvärdiga.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Blir som sagt väldigt lite gata.

Hade för mig att CBR600RR var hyfsat rymlig men visste inte att R6 var större. Har bra erfarenheter av Honda hittills så det var därför jag siktat in mig på en sådan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top