Cartridgefråga, Öhlins-alternativ.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Börjar bli dags att överge orginalaren nu, har inte helt gett upp att det ska gå att få den användbar men tid och pengar räcker inte riktigt till att testa allt, så jag tänkte bli med "en sån där snabb".. :hihi

Sitter och funderar på vad man ska ha bara, comp. i ena benet och returen i andra eller ett kit med separat comp/retur i varje ben.

Finns det någon som testat bägge och har en uppfattning om för/nackdelar med den ena eller andra lösningen?

Den trycksatta är för dyr för min ekonomi om jag ska kunna köra med grejerna och inte bara titta på de så den är utesluten.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
I sonens racingverksamhet har vi provat både Öhlins 30mm (med komp i ena benet och retur i det andra) och K-tech 25mm som har komp och retur i bägge.

Öhlins tyckte vi var svår att få till, okänslig i justering av dämpning och ganska smalt justerområde. Även efter att vi fått shimsa om en av dämpstackarna (kommer inte ihåg om det var komp eller retur).

Allra bäst är nog den gamla fina 25mm Öhlinscartridgen men den finns inte kvar i produktion och begagnatmarknaden svår. Hittar du en beg. så köp, de går alltid att renovera.

K-tech 25mm är i princip en kopia av den och följaktligen riktigt bra. Du bör beställa med 95 N/mm fjäder, Henrik.

// Pelle
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tackar Pelle för info. :)

Vicken tur jag har en av varje då! ;)

Har ett öhlins 25mm-kit och ett 30 påväg.

Hade tänkt köra på 30-kitet då det är det senaste men funderade lite på detta med kolvstorlekarna då 2X25 blir större yta än 1X30, allt blir ju nytt för mig och begränsat med tid att köra in mig så lika bra att fråga runt lite först innan jag bestämmer mig så jag slipper byta och justera och köra in mig på ett till.

Anledningen till 2 kit är att jag har tjej med hoj (min reservdelshoj, ssssssssh ;) ) , det jag inte kör på kommer hon få ta så byta är ju möjligt frampå men blir ju till att handla nya fjädrar med om de inte passar emellan.

Ang. fjäder, är det verkligen 95 jag ska ha?
75kg väger jag och fått rekommenderat 90.....
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Fjädrarna ska passa emellan. Ö30 och K-tech är samma, det vet jag.
Ö25 borde vara samma.
Tveksamt om 90 räcker, men de funkar nog i reservdelshojen i värsta fall.
Jag har ett par 90 som aldrig används så vi kan nog hitta vad du ska ha innan du köper fjädrar.
Ring mig imorgon. / Pelle
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns en hel del förare som har kört alla generationer cartridge-kit, från det konventionella 25 mm kitet via NIX25, NIX30, det trycksatta kitet till senaste generationen FGRR. Den gemensamma nämnaren verkar vara:

# båda NIX-kit erbjuder bättre feedback, kontaktkänsla och initial bromsrespons jämfört med konventionella 25 mm kitet.

# NIX30 gör allt detta lite bättre än NIX25, möjligtvis på liten bekostnad av "bump absorption" särskilt då allt inte är rätt inställt.

# konventionellt 25 mm kit är generellt lättare att "få till" för extremt gropiga banor och gator.

# kiten högre upp i näringskedjan (de trycksatta kiten och FGRR) har inga nackdelar jämfört med konventionellt 25 mm kit och NIX-kit, men också en helt annan budget.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det finns en hel del förare som har kört alla generationer cartridge-kit, från det konventionella 25 mm kitet via NIX25, NIX30, det trycksatta kitet till senaste generationen FGRR. Den gemensamma nämnaren verkar vara:

# båda NIX-kit erbjuder bättre feedback, kontaktkänsla och initial bromsrespons jämfört med konventionella 25 mm kitet.

# NIX30 gör allt detta lite bättre än NIX25, möjligtvis på liten bekostnad av "bump absorption" särskilt då allt inte är rätt inställt.

# konventionellt 25 mm kit är generellt lättare att "få till" för extremt gropiga banor och gator.

# kiten högre upp i näringskedjan (de trycksatta kiten och FGRR) har inga nackdelar jämfört med konventionellt 25 mm kit och NIX-kit, men också en helt annan budget.

Ok, ungefär som jag hittat när jag googlat inatt, nix bättre när (om) man får till det men svårare att hitta rätt. :)
Dock var det mesta jag hittade om den från 2010-11 när det var nytt så en ny lär väl vara uppdaterad efter förar-feedback med, kanske enklare att få till då..

Något jag såg nämndes här och var var att det funkade mycket bra på de lite tyngre men om man var lättare kanske fördelen inte blev lika framträdande ev. uteblev men kanske är mer användaren än konstruktionen med.

Jag är ju helt grön på cartridge så jag har inga "förutfattade meningar" om hur den ska bete sig, kanske är lika bra att lägga tiden att köra in mig på det bättre kitet även om säsongen går åt till det.

Skulle jättegärna köra trycksatt men har helt enkelt inte råd att hålla det i skick och samtidigt köra så mycket jag vill/behöver för att kunna utnyttja det, servicekostnaden blir för hög på ett sådant just nu.

Har du någon info om fjäder till nix30?
Ska man ligga på samma som till andra eller behöver man gå upp en storlek?
Det jag sett när jag kollat runt, inte talat med någon ännu specifikt alltså, är att "standardfjäder" listas som 95 till 30 men i boken till 25:an jag har så är det 90 som standard, som jag förstått är standard räknat på 75kg förare, ska man alltså gå på en hårdare eller är det andra orsaker till detta?
Är 202-kitet till R6:an jag tänker på.

Tackar mycket för att du tar dig tid. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Settingbiblioteket till NIX30 uppdaterades med nya ventiler och nya strategier bakom uppbyggnaden av shimsstackarna inför säsongen 2014. Detta höjde funktionen avsevärt, särskilt på de områden som tidigare varit tveksamma ("bump absorption" på gata och gatbana). Om du köper ett NIX30-kit, se till att det är hyfsat nytillverkat och att det har settingar från sista generationens settingbibliotek. Om säljaren inte kan svara på detta, köp från någon annan. Eller lämna in för settingbyte hos auktoriserat servicecenter.

Fjäderval är högst personliga och varierar minst lika mycket med körstil och aktuella banförhållanden som med förarens vikt. Jag ser dock ingen större anledning att prova något annat innan du provat den fjäder det aktuella kitet leverers med. Oavsett fjäder, kom ihåg att göra en korrekt inställning av hänget med förare och skriv ner allt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Settingbiblioteket till NIX30 uppdaterades med nya ventiler och nya strategier bakom uppbyggnaden av shimsstackarna inför säsongen 2014. Detta höjde funktionen avsevärt, särskilt på de områden som tidigare varit tveksamma ("bump absorption" på gata och gatbana). Om du köper ett NIX30-kit, se till att det är hyfsat nytillverkat och att det har settingar från sista generationens settingbibliotek. Om säljaren inte kan svara på detta, köp från någon annan. Eller lämna in för settingbyte hos auktoriserat servicecenter.

Fjäderval är högst personliga och varierar minst lika mycket med körstil och aktuella banförhållanden som med förarens vikt. Jag ser dock ingen större anledning att prova något annat innan du provat den fjäder det aktuella kitet leverers med. Oavsett fjäder, kom ihåg att göra en korrekt inställning av hänget med förare och skriv ner allt.

Den ska tillverkas den 18/3 så den väl up to date, lev. utan fjäder men enligt uppgift ska 85kg förare med ställ och allt ha 95 som rek.fjäder så jag får väl börja där, har ju inget annat att gå på.

Gamla 25mm cartridgen har 90 som rek. så något skiljer det tydligen.

Tänkte sätta upp den enligt rekommendationen, ställa hänget och sen få den inmätt, när allt är rätt har jag något att utgå från. :)
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
I stort samma pris (här vs. där) vad jag har kunnat se för grejor passande Ducati 848/1x98:
NIX30 kit ca 11k
TTX25 kit ca 21k
NIX30 gaffel ca 25k
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nä, standard står i boken till det kit som är till hojen och är enligt uppgift räknat på 85kg med utrustning, 95 till r6 men inte säkert samma till din. Annars säljer motospeed fjäder och har tabell. :)
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Beställde från Kenneths MC idag, han rekommenderade 10Nm fjäder för 95kg med utrustning. Blir det bra väder i påsk kanske jag hinner med en provtur!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så, då har jag monterat grejorna då, inte hunnit köra än men snart så.

Den omedelbara, spontana, känslan när jag satte mig och gungade lite på den var att trots att jag nu har 95-fjäder i mot 90 innan så hade jag en "mjukare" mer flexibel gaffel, lite som när jag körde på 85-fjäder innan.
Med 85 i gamla gaffeln så hade jag den känsla jag ville ha men den protesterade när det började gå fort så det funkade inte så detta verkar lovande. :)

Med rekommenderad förspänning hamnar jag på ett häng 2mm lägre än jag körde innan men den höjden har ju varit något av en kompromiss för att få hojen att funka, skulle nog kunnat sänkt den en eller ett par mm om det bara gått så kanske kanske. :)
Runt 8mm förspänning i gamla och nu 12.

Nå, vad resultatet blir syns på laptimern sen, känner mig förhoppningsfull iaf. :)
Kommer en uppdatering till efter körning, någon kanske är intresserad.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har testat lite nu, inte nått dit jag velat ännu men nu är det slut på möjligheter för mig att testa mer så nu får jag väl uppdatera vad jag upplevt tills nu. :)

Jösses vilken jääääla skillnad mot original vad gäller känslan!
Trodde det var något fel första dagen jag körde, hoppig och orolig, trodde det berodde på att den skulle vara okänslig vid "bump-absorbtion" som tidigare nämnts så jag körde vidare och vande mig.

Dag 2 slängde jag på ett nytt däck för att våga pressa lite utan att känna den mentala begränsningen av gammalt däck, det var första gången jag förstod vad nytt framdäck innebär!
Nu vart han mjuk, följsam och exakt i styrning och känsla, förtroendet blev 100%!

Med original märkte jag aldrig någon större skillnad fram oavsett om däcket rullat 0 varv eller bortåt en 350 utan jag har bytt bara för att, nu känner jag skillnad redan efter första passet.

Fästet är troligen bättre med, svårt att avgöra då jag aldrig haft problem innan jag legat ner då men jag har pressat hårdare, ända till han börjat glida fram, och kunnat pressa ett fräscht bakdäck till att det börjar släppa utan att tappa spåret och det har inte gått innan.
Innan har fram tappat spåret innan ett bra bak har börjat protestera, kanske kan bero på att fram fäster bättre...

Nu kom ju nästa problem då, hur ställer man in något som redan känns "bra"?
Med original vart det mycket lättare att hitta rätt och även påverka när han inte vart helt rätt, nu är det mycket svårare att känna vad som inte är "bra", allt funkar ju.....

Nåja, kört lite grann och tror jag börjat hitta någonstans, svårt att säga riktigt då jag inte fått någon möjlighet att pressa riktigt på nya däck men har iaf. upptäckt att troligen är "standard-fjädern" som rekommenderas fel för mig, eller så är det något fel på min bakfjäder.......

Med rek. fjäder i så understyrde han mer ju mer jag pressade och ville driva ut i utgången, fick verkligen utnyttja hela banbredden för att hänga med en på samma hoj som använde en tredjedel av banan, jobbigt!

Nu har jag testat mig neråt i fjäder och känslan är bra, får se efter första racet, som blir sviestad, om det
funkar eller om jag få gå upp igen.

Slutsats, Varför i Helvete! gjorde jag inte detta bytet för 3år sen!
Är sån skillnad att det är löjligt!

Kan ju bero på att jag kört och försökt sålänge på original med att jag lärt mig något, kanske, och är därför jag tycker det är sån skillnad....... :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top