KTM 690 smc gashäng, råd att få det fixat?

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
en tid sen man varit inne här men nu behövs hjälp och råd...
köpte en begnagad ktm 690smc -09 i veckan, och medveten om problemet med gasen men priset och övrigt skick övervägde,så blev affär..
nu till problemet, den har en viss gashäng s.s. och med det menar jag då du varvar den måttligt så lämnar det på 3-4 t.rpm en stund innan den går ner till tomgång, detta är frustrerande då man t.e.x kommer in till en korsning och förväntar en viss motorbroms, så fortsätter den en bit innan den går ner..

det som jag hittils gjort är kollat vajer med det som tillhör, samt enligt en idiots guide på ktm 1 och 2
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=931664
1.Throttle calibration (All)
2.Idle reset procedure (All)
3.Throttle sensor check/adjustment (Values change depending on year model)
4.Idle CO check/adjustment

dock så kan jag inte ännu göra nån desto större kalibrering då kabel till laptop inväntas..

förra ägaren sa då att värden på sensorerna (thad apad) är så som dom ska vara men ändå detta problem...
det som ännu kan nämnas är den har evo kit 1, men mappad med acra evo 2, detta har väl ingen större betydelse annat än den torde ju få mera bränsle?


nån som upplevt liknande och kunde ge tips????
lite yrande förklaring kanske men hoppas ni förstår! :D
väldigt nybörjar på detta med laptop insprutning då man alltid haft "traditionell" hoj

för övrigt så blev jag förälskad vid första provturen, är ju helt fantastisk hoj och vill gärna få det fixat..
hoppas nån upplevt liknande och hade en lösning,tack för svar
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
kolla så allt sitter som det ska på sprutet. har för mig vissa haft problem med att skruvar vibrerat lös med gashäng som följd.
 

moddlaren

Guest
Låter som tjuvluft någonstans.. kan räcka att oringen under insprutaren har spruckit som ex.. prova med startgas runt allting vid insuget efter spjället.
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
kollade så allt satt fast som det skulle, ja, det verka okej...det med tjuvluft har jag tänkt på med!
justerade vajern en aning och inbilla mig det blev bättre, men fortfarande lämnar det vid 3 t. rpm innan den går ner..
märk väl inte länge men ändå störande vid körning..
ska pröva med startspray ännu för att se om man hittar läcka
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Om du har kvar originalgrejerna så prova att konvertera om till original, med originalmapp, och se om problemet kvarstår?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Ett återkommande problem på enduro modellen, synnerhet årsmodell 12
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
Om du har kvar originalgrejerna så prova att konvertera om till original, med originalmapp, och se om problemet kvarstår?

ja finns kvar,problemet där e ju att även annan kamaxel på, så blir ju en aningen omständigt att bara pröva..
jo är evo 1 på, men även kamaxel bytt, så är ju mer eller mindre fattig mans evo 2:D
börjar tro, att trots lovordat värdena på sensorerna är rätt det kan vara fel, eller så är det mappen som borde kollas över..
beställt kabel så ska försöka mig på tune ecu i ett senare skede, trots noll erfarenhet av detta då man är mera "old school"
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
Ett återkommande problem på enduro modellen, synnerhet årsmodell 12

förstått det finns problem med gas på en del av dessa hojar, men hittar ingenstans nån som upplevt lika som jag..
ofrivilligt gaspådrag tycks vara ett probelm men inte att gasen lämnar vid 3 trpm innan den går ner..
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Provat startgasen ännu?

Hade en gammal 125cc 2t från -91 när jag var 16 (2006) och den hade precis samma symptom, men anledningen i mitt fall var att den drog tjuvluft.
 
Last edited:

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
försökte just med startspray, men kan inte påstå jag hittade nåt som skulle tyda på läckage...
så då torde nästa bli att skruva upp å se ifall allt är tätt vid gas spjället och putsa ur, dock tänker jag vänta lite med det tills jag får kopplat till laptopen, är ju trots allt en del som ska bort innan man slipper åt hela gashuset..

kan vara nåt med gas spjället som glappar, eller helt enkelt bara skit i systemet..
fortfarande tas råd emot och tips då jag är nybörjare på dessa hojar men lär mig vartefter, men kan utesluta nu kanske att det är inte vajern, inte läckage:confused:
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
idag hade jag upp insprutningen och rengjorde, ingen märkbar skillnad så börjar tro mappingen är boven trots allt..
torde få sladden i veckan så jag kan lägga laptopen till så blir nog nästa projekt, för vet ej vad mera "mekaniskt" jag kan göra då allt ser bra ut
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
försökte just med startspray, men kan inte påstå jag hittade nåt som skulle tyda på läckage...
så då torde nästa bli att skruva upp å se ifall allt är tätt vid gas spjället och putsa ur, dock tänker jag vänta lite med det tills jag får kopplat till laptopen, är ju trots allt en del som ska bort innan man slipper åt hela gashuset..

kan vara nåt med gas spjället som glappar, eller helt enkelt bara skit i systemet..
fortfarande tas råd emot och tips då jag är nybörjare på dessa hojar men lär mig vartefter, men kan utesluta nu kanske att det är inte vajern, inte läckage:confused:

Sprejade du startgas med motorn igång?
Ha den igång och spreja på/runt gasspjäll och insug så märker du om det är tätt eller inte.
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
jepp, lag ganska ordentligt med motorn igång, men nej ingen skillnad...kan ju pröva igen iofs men tror ej det läcker, dock så beter det ju sig lite på det viset...
annars går ju hojen hur bra som helst så inget problem med det...men frustrerande då man väntar en motorbroms men blir med fördröjning
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
gjorde ett försök igen med ORDENTLIGT startspray, men fortfarande ingen skillnad...
dock märkte jag att klämmarna kring insuget är fullt igenskruvat, men ändå går hela insuget att vrida med lite,torde nog inte ha nån större betydelse dock men visst kan det påverka!
tror fortfarande ändå största boven är mappen, vet ju ej när den blivit kollat över eftersom tydligen blivit evokittad redan från ny, och om den har blivit använt för banbruk så vill antagligen den som kört få bort den värsta motorbromsen och ställt den på det viset..
försökte även kolla genom kablar efter ett annat tips, men likadan fortfarande och stannar upp en stund vid 3500 rpm..
återkommer efter ny mappning :yoparty
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det är alltså eletriskt gasspjäll på modellen ifråga?
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
har ju mer eller mindre dammsugit internet så sett dom trådarna men tack!
beror ju på vad du menar elektronisk, är ju med gasvajer traditionellt, men sensorer som känner av det..
så ja och nä:va
 

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
mappa om hojen idag då kabeln infann sig i postlådan :banana
tror mig den går mycket bättre än tidigare,dock har vi ju fått snö igen här så slapp inte på provtur :mad::mad::huvet
men gashäng verkar var kvar, men kollade värde via tune ecu nu och TROR dom är fel, måst kolla imorgon då motorn är kall, men verkar gå för lågt i volt...ska försöka hitta dom rätta värdena på -09 smc
edit: om nån har värden på tps sensorerna så får dom gärna dela med sig, har för mig det ska vara 0,70 på båda när du inte rör spjället, men mitt övre i tune ecu har 0,54, och det värdet borde det vara med det helt stängt?
kan ha fel värdenjo
 
Last edited:

blade_997

lord
Gick med
4 Jan 2007
Ort
fin
Hoj
ktm 690 smc
efter diskussion på jobbet och funderat över natten så torde det vara fel värde på ena sensorn, båda borde ha 0,70v då man inte rör nåt,men min ena har 0,54! (dock fått annat värde på supermotojunkie,men väljer tro det är fel)
så, betyder förra ägaren missat sig lite då det värdet borde vara när man stänger det helt med fingret..
ska försöka ställa om det idag om jag hinner
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
har ju mer eller mindre dammsugit internet så sett dom trådarna men tack!
beror ju på vad du menar elektronisk, är ju med gasvajer traditionellt, men sensorer som känner av det..
så ja och nä:va

Fast om det är mekaniskt gasspjäll förstår jag inte hur elektroniken skulle kunna spela in.
Stänger du gasspjället ska vacuumet som uppstår innanför se till att motorn börjar motorbromsa och varvar ner.
Finns det nån tomgångsmotor/ventil som är elektriskt styrd från ECUn som kan strula och bidra till att motorn inte går ner till tomgångsvarv som den ska?

edit:
ser spjällhuset ut så här:
http://www.frankmxparts.com/Fuel-injection-throttle-body-2009-KTM-690-SMC
ser ju ut som det finns nåt mer än bara tps-givare som är eletriskt i det, antingen nån variant av eletriskt trottelspjäll alt tomgångsventil...

edit2:
verkar som moderllerna innan 2012 hade semielektroniskt trottelspjäll, dvs elekotrniken kan överrida förar-inputen.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?p=19911982

tydligen kan man kalibrera TPS-området och tomgången också:
http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM-690/Stalling-and-throttle-issues
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top