Försäkring utan körkort

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej allihopa. Jag är en 23-årig kille som har köpt mig en Ducati Monster 696 som jag nu måste försäkra. Jag har alltså inte fyllt 24 och har därför inte tagit mitt körkort än, vilket jag planerat att göra i sommar då jag fyller år. Men jag måste försöka motorcykeln redan nu då den står i mina föräldrars garage och jag inte vill riskera att den blir snodd. Motorcykeln är för tillfället skriven på mig, men då dom flesta försäkringsbolag kräver att man har körkort för att få teckna en försäkring så undrar jag nu hur jag ska göra.

Ska jag skriva över den på min pappa och låta han försäkra den så länge? Skulle detta räknas som skenförsäkring, då det är tänkt att jag ska övningsköra på hojen? Den kan inte stå oförsäkrad fram till mitten av sommaren. Har svårt att se hur dom skulle kunna anmäla mig för skenförsäkran om jag inte ens har körkort....
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Regga över den på pappsen. Då slipper du bekymra dig om skenförsäkring mm, han lånar ut den för övningskörning o.s.v. När du tagit kortet får du tillbaka den. Problem solved.
 

Evil Twin

Guest
Tänk på att när hojen är oförsäkrad så träder Trafikförsäkringsföreningen in och tar trafikförsäkringen åt dig.
Det kan bli vääääldigt dyrt eftersom du är så ung.
Så fixa en försäkring direkt!

Har svårt att se att det skulle ses som skenförsäkring om du skriver över den på din pappa.
Han lånar ju ut den till för att du ska kunna övningsköra på den.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
folksam kräver inte körkort iaf. jag försäkrade min ktm där innan jag hade kortet, kostade 100kr/månad för stöld,brand och skadegörelse. sen var det bara ringa direkt när ja fick kortet så aktiverade dom trafikförsäkringen direkt, sen ut o brumma :)
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Var precis i kontakt med Bilsport & MC och dom sa att det gick helt ok att försäkra den på mig, även fast jag inte har körkort. 5100 skulle dom ha för en halvförsäkring och 8200 för en helförsäkring, och jag får 10 % rabatt på det då jag är medlem i SMC. Det måste väl ändå vara jäkligt schyssta priser för en 23-åring i en storstad?
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Var precis i kontakt med Bilsport & MC och dom sa att det gick helt ok att försäkra den på mig, även fast jag inte har körkort. 5100 skulle dom ha för en halvförsäkring och 8200 för en helförsäkring, och jag får 10 % rabatt på det då jag är medlem i SMC. Det måste väl ändå vara jäkligt schyssta priser för en 23-åring i en storstad?

Riktigt bra pris för din ålder och stad som du säger själv, så kör på! Ta halvförs om du inte tänkt att köra något på den förns du får kort (övningsköra innan) _OM_ du kan teckna om till helförs. när du väl klarat kortet.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag tecknade försäkring på min mc genom svedea trots att jag ännu inte har mc-kort. Ska ta kort i april, är dock 32 år
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top