Hon Margot

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur många gånger till tror ni hon tillåts att klampa i klaveret innan hon avpolletteras?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Trampa i klaveret? Hon har kritiserat en muslimsk terrordiktatur som tillämpar dödsstraff i en hisnande takt, torterar och lemlästar folk för absolut ingenting, kvinnor har inga rättigheter - eller åtminstone kraftigt begränsade - och här sitter bortskämd medelklassborgare och har åsikter om att hon tog bladet från munnen? :va

Moderaterna borde åtalas i Haag för det militära avtalet.

USA samarbetar med Saudiarabien av pragmatiska realpolitiska skäl, Sverige gjorde det av ren girighet.


fy fan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Trampa i klaveret? Hon har kritiserat en muslimsk terrordiktatur som tillämpar dödsstraff i en hisnande takt, torterar och lemlästar folk för absolut ingenting, kvinnor har inga rättigheter - eller åtminstone kraftigt begränsade - och här sitter bortskämd medelklassborgare och har åsikter om att hon tog bladet från munnen? :va

Moderaterna borde åtalas i Haag för det militära avtalet.

USA samarbetar med Saudiarabien av pragmatiska realpolitiska skäl, Sverige gjorde det av ren girighet.


fy fan

Instämmer, men man kanske måste anpassa sig lite till den politiska scenen.
Palestina, Ukraina, Saudiarabien. Alla är oroshärdar, men hon kanske borde välja sina ord noggrannare.
Finns antagligen en anledning till att andra länder gör det?

Vi kanske skall skicka trupp till Ukraina med en gång? Eller varför inte anfalla ryssen?
Visst
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är jag ingen fan av tanten, men det var knappast hennes uttalande om S.A som gjort de särkprydda gubbarna sura...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Trampa i klaveret? Hon har kritiserat en muslimsk terrordiktatur som tillämpar dödsstraff i en hisnande takt, torterar och lemlästar folk för absolut ingenting, kvinnor har inga rättigheter - eller åtminstone kraftigt begränsade - och här sitter bortskämd medelklassborgare och har åsikter om att hon tog bladet från munnen? :va

Moderaterna borde åtalas i Haag för det militära avtalet.

USA samarbetar med Saudiarabien av pragmatiska realpolitiska skäl, Sverige gjorde det av ren girighet.


fy fan
"Moderaterna"?
Det var ju Göran Persson som undertecknade avtalet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Instämmer, men man kanske måste anpassa sig lite till den politiska scenen.
Palestina, Ukraina, Saudiarabien. Alla är oroshärdar, men hon kanske borde välja sina ord noggrannare.
Finns antagligen en anledning till att andra länder gör det?

Vi kanske skall skicka trupp till Ukraina med en gång? Eller varför inte anfalla ryssen?
Visst

Att ens nämna Ryssland med vissa uppenbara brister i samma inlägg som Saudibarbarien i samma inlägg understryker hur långt ifrån vi står varandra i denna fråga. Naturligtvis skulle hon inte erkänt Palestina, eftersom det är en eftergift till de antisemitiska terroristerna, men det är mig veterligen en annan fråga än den nu aktuella.

- - - Updated - - -

"Moderaterna"?
Det var ju Göran Persson som undertecknade avtalet.

Ja, men det är moderater i all sin vidrighet som nu försvarar det, och det var de som förnyade det 2010.

- - - Updated - - -

Jag tycker att man hade kunnat skött det här snyggare.

Hur då och varför? Vem bryr sig om arabvärlden? Ju sämre relation vi har med dem desto bättre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ändå lite kurre lustig att först blidka arabvärlden (Palestinafrågan) och sen dra dem vid näsan.

Nu är jag själv (tyvärr) något oberörd om vem svenska företag säljer vad till. Finns gott om svensk teknik som borrar olja i Afrika, där många oskyldiga, fattiga kommer ikläm. Guns don't kil.. Osv.
Kan svenskar tjäna pengar på vapen, go for it. Typ.

Tveksamt att attityden bland skurkstater skulle förändras bara för att ingen sålde vapen. Uppfinningsrikedom för att dräpa sin fiende har inga gränser, om det så bara är en spik och klubb. Status quo.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur då och varför? Vem bryr sig om arabvärlden? Ju sämre relation vi har med dem desto bättre.

Inrikespolitiskt framstår det här inte som något man tänkt igenom på förhand. Snarare att man har satt händelser i rullning som tillslut ledde till att situationen uppkom. Det framstår inte som om regeringen har haft någon kontroll alls.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ändå lite kurre lustig att först blidka arabvärlden (Palestinafrågan) och sen dra dem vid näsan.

Nu är jag själv (tyvärr) något oberörd om vem svenska företag säljer vad till. Finns gott om svensk teknik som borrar olja i Afrika, där många oskyldiga, fattiga kommer ikläm. Guns don't kil.. Osv.
Kan svenskar tjäna pengar på vapen, go for it. Typ.

Tveksamt att attityden bland skurkstater skulle förändras bara för att ingen sålde vapen. Uppfinningsrikedom för att dräpa sin fiende har inga gränser, om det så bara är en spik och klubb. Status quo.

Saudiarabien är arga för att Margot kallar dem medeltida.

Det då snart uppsagda vapenavtalet var väl vid tidpunkten för deras protest i Arabförbundet inte anledningen?

Att vi inte militärt bör stödja åtminstone de värsta avarterna trodde jag de flesta tyckte var okej, vi skall inte heller sälja taggtråd till Nordkorea liksom.

Hur som helst så är ett stort gäng muslimer arga på Sverige, och det är bara av godo. :) Se det som att detta räddar vårt allvarligt nedsolkade anseende vi fick med att erkänna hittepålandet "Palestina".

- - - Updated - - -

Inrikespolitiskt framstår det här inte som något man tänkt igenom på förhand. Snarare att man har satt händelser i rullning som tillslut ledde till att situationen uppkom. Det framstår inte som om regeringen har haft någon kontroll alls.

Möjligt, men resultatet är bra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag uppfattade det som att det före middagen med arabförbundet tisslats om att Sverige inte kommer att förnya vapenavtalet, och att det då ska blivit helt om på MargoTs tal. Att sen ambassadören åker hem kan mycket väl berott på att hon kallat dem för medeltida(med all rätt, sant).

Om det är inrikespolitiskt dåligt är det väl bra?

Läste nånstans, liberalister är för mänskliga rättigheter,, så länge det inte kostar något .. Ligger kanske nåt i det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Som jag förstod det är det vapenavtalet som ligger i botten på det hela. Margot är varken den första eller sista som kritiserar Saudis syn på demokrati och jämställdhet, exempelvis tysklands utrikesminister gjorde det nån vecka före Margot. Att avtalet var på gång att gå åt skogen har varit känt länge, både för att Saudi har fått förhandsbesked och för att dom har en ambassad här som rapporterar vad som skrivs i media och då vill dom "bryta" först, roligare att dumpa än att dumpas.

Men att vara "fördömd" av både Israel och Arabförbundet samtidigt är snudd på skickligt.

Edit: Att en utrikesminister kallar ett annat land för "medeltida" är iof lite småkul i sin klantighet så kanske är det ändå korkad orutin hos utrikesministern som ligger bakom det hela enligt Aftonblaskan http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20459201.ab
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu har jag haft lite mycket att göra det senste, kan någon uppdatera mig i saken.

Det är inte ok att kritisera islam eller dess anhängare, men det är ok att kalla landet alla troende vänder sig till flera gånger om dagen, och styrs av sagda religions ramar, för medeltida?

I övrigt så ser jag inga problem med att bedriva handel med andra länder, så länge inte handelsprodukterna används för att förtrycka befolkningen, folk är fria att skapa sitt egna helvete...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trampa i klaveret? Hon har kritiserat en muslimsk terrordiktatur som tillämpar dödsstraff i en hisnande takt, torterar och lemlästar folk för absolut ingenting, kvinnor har inga rättigheter - eller åtminstone kraftigt begränsade - och här sitter bortskämd medelklassborgare och har åsikter om att hon tog bladet från munnen? :va

Moderaterna borde åtalas i Haag för det militära avtalet.

USA samarbetar med Saudiarabien av pragmatiska realpolitiska skäl, Sverige gjorde det av ren girighet.


fy fan

Håller helt med.
Jag hade hoppats att det fanns en möjlig väg framåt för Saudi via dialog.
Men så fort det inte passar visar de att de är samma medeltida kamelryttare (i Ferrari) som alltid.
Trist för jag vill verkligen inte tro eller tycka så. :(
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har jag haft lite mycket att göra det senste, kan någon uppdatera mig i saken.

Det är inte ok att kritisera islam eller dess anhängare, men det är ok att kalla landet alla troende vänder sig till flera gånger om dagen, och styrs av sagda religions ramar, för medeltida?

I övrigt så ser jag inga problem med att bedriva handel med andra länder, så länge inte handelsprodukterna används för att förtrycka befolkningen, folk är fria att skapa sitt egna helvete...

Mycket tänkvärd slutsats må jag säga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det enda svenska vapen har att göra i Saudiarabien är i händerna på Israel. Men ve den som skulle föreslå det. Som om någon behöver svenska undermåliga produkter förvisso, vilket jag i och för sig tror är lite av pudelns kärna: Saudiarabien har köpt en massa skit med rabatt i någon kass motköpsaffär. Nu vill vi inte leverera mer vapen och ingen ville ha skräpet från början. Kvar är en massa svenska civila företag som Saudiarabien inte heller vill ha. Jag tycker vi kan skriva ett eget frihandelavtal med USA, glöm EU, och så kan vi skicka hem varenda jävla kamelryttardiplomat som åtnjuter nordisk standard på Östermalm, Lidingö och Danderyd.

Ut med dem, och förbjud dem att finansiera fler moskéer.

Hej då.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kollar på Agenda. Rätt rolig sammandrag man gör så här långt om Saudiärendet. Sedan börjar man fråga ut MPs språkrör. Han är en katastrof.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top