A2-kort, köra utomlands?

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Tjenna,

En fråga som jag inte funnit svar på. Om jag vill åka utomlands med A2- kort till säg, Tyskland eller Frankrike. Vad gäller då för regler? Har dessa länder samma begränsningar i sina körkort, helt egna regler eller godkänner man körkortet från Sverige tillsammans med motorcykeln? Får jag köra en 35kW, mer kanske mindre?

Hoppas det gick att förstå, fattar knappt själv. :glömdet

Hoj!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får köra den hoj du får köra i Sverige i resten av EU.
Sedan är A2-systemet för körkort en homogenisering av körkortsregler i EU, sedan har väl antagligen inte alla fixat det än.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Övningskörning med privat handledare utanför Sverige då?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns ett problem med att vissa länder har 19 eller 20 år som lägsta ålder för a2 körkort. Men är du 20 år bör det inte vara några problem.

I Tyskland bör 18 år räcka. Är lite osäker på Danmark och Benelux

När det gäller privat övningskörning, då skall man räkna med att det inte tillåtet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ett problem att vissa länder har 19 eller 20 år lägsta ålder för a2 körkort. Men är du 20 år bör det inte vara några problem.

I Tyskland bör 18 år räcka. Är lite osäker på Danmark och Benelux

Gäller ett körkort i ett euland så ska det gälla i resterande euländer, så har man åldern inne för A2 i Sverige ska man få köra på det i resten av EU, även om man inte skulle kunna ta A2 i de länderna.
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Du får köra den hoj du får köra i Sverige i resten av EU.
Sedan är A2-systemet för körkort en homogenisering av körkortsregler i EU, sedan har väl antagligen inte alla fixat det än.

Så det du menar är att så småningom kommer alla EU-länder ha samma regler som vi redan har, vilket gör att våra nya regler även fungerar i de länder som inte ändrat sina ännu?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så det du menar är att så småningom kommer alla EU-länder ha samma regler som vi redan har, vilket gör att våra nya regler även fungerar i de länder som inte ändrat sina ännu?

Njae, inte samma, men väldigt lika. A2 kommer från EU-nivå, inte från Sverige. Om alla medlemsländer kommer uppdatera vet jag inte, politiker är lömska och opålitliga men de ska göra det. (Eller om alla redan gjort det, håller ärligt talat inte fantastiskt hård koll på olika länders körkortssystem. :hihi)
http://en.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403:0018:0060:EN:PDF
 
Last edited:

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Njae, inte samma, men väldigt lika. A2 kommer från EU-nivå, inte från Sverige. Om alla medlemsländer kommer uppdatera vet jag inte, politiker är lömska och opålitliga men de ska göra det. (Eller om alla redan gjort det, håller ärligt talat inte fantastiskt hård koll på olika länders körkortssystem. :hihi)
http://en.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403:0018:0060:EN:PDF

Där ser man! Tack för svaret! :D Du råkar inte veta hur det ser ut i övriga världen, typ USA eller Australien?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där ser man! Tack för svaret! :D Du råkar inte veta hur det ser ut i övriga världen, typ USA eller Australien?

HEhe, nej, jag ar lyckligtvis inte autistat loss på körkortsregler. :)
Men USA och EU har såvitt jag vet samarbete för körkort så man ska få köra på körkort giltiga i EU i USA och tvärtom... Är antagligen samma med Aus.
Hur regler, samarbete m.m. ser ut mer specifikt har jag väldigt obefintlig koll på däremot.
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
HEhe, nej, jag ar lyckligtvis inte autistat loss på körkortsregler. :)
Men USA och EU har såvitt jag vet samarbete för körkort så man ska få köra på körkort giltiga i EU i USA och tvärtom... Är antagligen samma med Aus.
Hur regler, samarbete m.m. ser ut mer specifikt har jag väldigt obefintlig koll på däremot.

Haha, inte ännu :tungan Verkar ju onekligen smidigt med liknande regler, men det ska fan inte va lätt!!!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ditt svenska körkort kan du köra med i hela världen. Förutom kanske i Nordkorea, där får du nog fixa en papperslapp eller nått:D

Att hyra mc/bil är däremot en annan femma då de ofta har antingen ålderskrav/och eller att man ska ha haft körkortet i ett visst antal år.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Där ser man! Tack för svaret! :D Du råkar inte veta hur det ser ut i övriga världen, typ USA eller Australien?
Svenska körkortet ska gälla. Men.. polis i till exempel USA är inte skyldiga att ha kunskap om svenska körkort så det kan bli strul och kontroller ta lång tid. Också hyra fordon kan krångla.

Därför rekommenderas att ha internationellt körkort på resa utanför ESS. Internationellt körkort är bara en "översättning" av ditt körkort som du ansöker om och kostar ett par hundralappar. Det ska polisen ha vetskap om och också funka hos fordonsuthyrare.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/internationellt-korkort/
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Inom EU = Svenskt körkort duger alldeles utmärkt.
Utanför EU = Internationellt körkort, ovärderligt om det händer något.

SMC-medlemmar får rabatt på Internationella körkort via Motormännen.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/Blanketter/

I USA funkar svenskt körkort enligt besvärsprincipen. Vid mindre besvär funkar det. Vid större bekymmer funkar det inte. Vidare har, i min erfarenhet, Highway Patrol extrema problem med blodsockernivåerna. Jag har blivit alldeles ljuvligt behandlad och hjälpt av grabbarna grus från Highway Patrol när de är nymatade. Och darrat av skräck när jag råkat ut för en som missat lunchen. Så om det finns risk att du missar att hålla koll på Highway Patrols matintag - fixa ett IKK.

Jag har följande filosofi i denna fråga: Om du reser på rätt sätt vet du inte alltid vart resan kommer ta dig. Du kanske träffar någon du vill följa till världens ände. Då är det bra att ha passet, körkortet, kondomerna och det internationella körkortet med dig. Bara utifall att.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tog faktiskt kontakt med trafikpolisen här i Kanada och visade mitt körkort eftersom Motormännen (som utfärdar internationella körkorten) tycker att det behövs här.
Fick till svar att det var absolut inga problem att köra på mitt svenska körkort, men jag var tvungen att följa Kanadensiska trafikregler :crash
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Det går att köra mc i australien på A2, men det är lite småbökigt.

Till att börja med behöver du ett internationellt körkort i australien och de är ena riktiga jävlar på att bevaka vägar och dela ut böter. Dessutom har de ju inte A2-systemet, så det motormännen gjorde i mitt fall var att kryssa i att jag har A-behörighet, med tillägget "max 35kW"

andra gången jag blev stoppad där nere ville polisen inte köpa att min mc låg på den effekten, men lät mig ändå gå.. med en snabblapp.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Har kört till Norge utan internationellt körkort, har inte du? ;)

Många gånger. Ren tur att det inte gått åt helvete. Farliga norska galningar överallt. Och mackföreståndare har setts valla icke ont anande svenska mc-turisters däck med Swix glidvalla vid tankning. Laglöst och lunchlöst land...


;-)
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Lånar tråden lite då min fråga också handlar om A2 kort delvis..

Jag tog A2 kort i Juni 13. Som jag har förstått det så kan jag efter två år (Juni 15) "bara" göra en uppkörning för att få A kort? Detta då oavsett ålder på mig..

För att komplicera det hela ännu mer så var jag 22 år då jag tog A2 kortet och blir 24 nu i April. Kan jag då i April bara göra en uppkörning för att få A kortet fast det inte riktigt gått 2 år, med tanke på åldern?

Eller måste jag vänta till Juni eller i April ta ett A kort från grunden med teori och risk 1 och 2?

Någon som vet? Annars så får det bli att ringa runt och höra sig för...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top