Får inte loss bakhjulet. Tips?

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Har senaste timmen kämpat med att få loss bakhjulet på hojen men inte en enda skruv har rört sig det minsta. Det sitter med 5st torxskruv och jag har använt en relativt kort torxnyckel. Har även försökt använda en rörtång som förlängare men befarar att jag helt enkelt har för klena grejer. Förra ägaren hade precis bytt däcket när jag köpte hojen så jag vet inte om skruvarna är dragna med mutterknack innan, för det känns verkligen så.

Innan jag ger upp och skamset beger mig till en verkstad tänkte jag höra här om någon sitter på något knep som kanske kan vara till hjälp? Börjar bli desperat då vädret är för bra för att jag inte ska få köra in det nya bakdäcket tidigare än väntat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Men sitter verkligen fälgen fast med 5 insex skruv?

Är det inte en axel på din hoj?

image.jpg

Bakhjulet sitter i princip fast likadant som på en bil. Enkelt och smidigt kunde man tycka, men icke!

Ser nog inte bättre ut än att jag får investera i en hylsa samt torxbits. Vågar man köra på Biltemas tro? Har dåliga erfarenheter av dom sen tidigare.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
View attachment 417166

Bakhjulet sitter i princip fast likadant som på en bil. Enkelt och smidigt kunde man tycka, men icke!

Ser nog inte bättre ut än att jag får investera i en hylsa samt torxbits. Vågar man köra på Biltemas tro? Har dåliga erfarenheter av dom sen tidigare.
Jadå, se bara till att hylsan passar perfekt, om du använder en som glappar i spåren så blir den rund som ett brev på posten.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Biltemas + en mutterknackare, men börja med lite 5-56 eller liknande som får stå och dra lite ..
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Jadå, se bara till att hylsan passar perfekt, om du använder en som glappar i spåren så blir den rund som ett brev på posten.

Jodå, det misstaget har man ju lärt sig sen tidigare om man säger så. Helst av allt skulle jag vilja ta med bitsen hem och prova innan man köper, haha.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
5-56 över natten och varmluftpicka kan vara värt att prova med också när du har fått tag i rätt verktyg och om det fortfarande inte lossnar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
T-50 har det varit på mina tre boxrar. Jag föredrar muttermaskin för att lossa och spärrskaft för att dra åt.
Skruvarna sätter sig rätt bra och det är lite svårt att komma åt att få bra hävstång men med ett hyggligt långt spärrskaft och en lagom lång förlängare brukar det funka att lossa utan att riskera att slinta.
Värme hjälper säkert men akta lack och tätningar till slutväxeln som inte tål hur mycket som helst.

Skippa slagmejslar och annat våld tvärs hjulets riktning eftersom kraften från slaget går genom hjullagren och dom vill du INTE byta i förtid på en BMW.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sätt i hylsan, på med skaftet, "spänn" lite, ta en hammare/liten slägga och slå Ett slag på skaftet. Om det inte släpper kontrollerar du att hylsan fortfarande sitter ordentligt och gör om. Samma som att skaffa mutterknack fast billigare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...Och om du nånsin får bort skruvarna så kleta på kopparpasta när du drar dit dom. :fakta
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
...Och om du nånsin får bort skruvarna så kleta på kopparpasta när du drar dit dom. :fakta

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av kopparpasta på stålskruv i aluminiumgänga, det åt ihop nåt gruvligt.
Kör jag inte med loctite kör jag med fett nuförtiden. Men det är jag, obildad och blåst.

Min Audi med stålskruv genom aluminiumfälg var omöjlig att få loss hjulen på utan varmluftspistol för övrigt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
BMWs lösning försänkt Torx är totalt värdelös:mad:
Biter fast något så sanslöst.
Var inte använda samma typ som är på en bil?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av kopparpasta på stålskruv i aluminiumgänga, det åt ihop nåt gruvligt.
Kör jag inte med loctite kör jag med fett nuförtiden. Men det är jag, obildad och blåst.

Min Audi med stålskruv genom aluminiumfälg var omöjlig att få loss hjulen på utan varmluftspistol för övrigt.

Till och med "Biltema" har speciell "aluminiumpasta", den fungerar alldeles utmärkt när man monterar metallskruvar i aluminium.

Men inte har väl Audi "aluminiumnav" till sina hjulnav...?

/KentW
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Till och med "Biltema" har speciell "aluminiumpasta", den fungerar alldeles utmärkt när man monterar metallskruvar i aluminium.

Men inte har väl Audi "aluminiumnav" till sina hjulnav...?

/KentW

Nej, jag skrev väl "aluminiumfälg" som var hopplös att få bort?
Navet var av någon plåt men hålet i fälgen krympte fast såpass hårt att jag alltid fick värma loss fälgen.
Provade t.om att sänka ner bilen utan hjulbultar försiktigt, hjulet satt kvar.

Men detta handlade om BMW, jag ville mest trycka på att aluminium verkar röra sig väldigt mycket beroende på temperatur och att värme kan vara ens vän (och kopparpasta ens fiende).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top