Schuberth SR1

justcarl

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2014
Ort
norrköping
Hoj
z800 -2015
Någon som har det svarta visiret?
Hur fungerar det ?
är skit ens laglig ? Såg någon sida som sålde och står "Not suitable for Road Use in the UK, for Track use only. If you buy this item, you understand you can only use it on the Race Track. " på alla alternativa visir.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
I Sverige är det väl lagligt? I England är det mycket tuffare regler.
Tycker det är i mörkaste laget. Har svårt att se ordentligt när jag kör i områden med starka kontraster. Läs sol och skuggpartier. Men det e väl en smaksak. Finns ett Light smoke visir också om jag inte missminner mig
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det hänger ihop med att det finns ett krav på att MC visir liksom vindrutor på bilar måste ha en viss ljusgenomsläpplighet.
Jag har för mig att det är minst 70% genomsläpplighet.
Regeln har i grunden med trafiksäkerhet att göra. Man ska ha möjlighet att se föraren för att det ska kunna ge mer information om avsikter. Nu funkar det ju inte riktigt i en hjälm så det ju är extremt svårt att avgöra ansiktsuttryck på någon med integralhjälm.

Men resultatet är i alla fall att det är förbjudet att tona vindruta och främre sidorutor på en bil och ett tonat visir är inte godkänt.
Dvs i stort sett alla tonade visir saknar godkännande för användning på allmän väg i europa. Undantaget vissa väldigt lite tonade visir.

Kollar du på originalvisiren du kan köpa till valfri hjälm. Exempelvis en Shoei så är det klara visiret CE märkt men dom tonade är det inte.

Hårddrar man det så kan försäkringsbolagen teoretiskt sett efter en olycka kolla på din hjälm och visiret (Dom flesta har ju tonade visir) och sedan sätta ner din ersättning då din hjälm inte var godkänd. Nu händer det väl inte i praktiken såvitt jag förstått då det ju i praktiken i dom flesta lägen inte har någon direkt negativ påverkan att ha ett tonat visir. Undantaget mörkerkörning eller dåligt väder.
 

tuckfard

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Speed Triple
Jag kör med Schuberth S2 med motsvarande mörka visir, och det är helt klart mörkt iaf.

Schuberth_S2_Lin_4fd106f08f707.jpg


Det är inge problem på dagen, men som de flesta mörka visir så vid skymning så blir det fort mörkt..
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har köpt därifrån. Passa på och köp visir då de är riktigt billiga där.
Men observera att det är galet mörkt. Jag har spegelvisiret och när jag åker genom tunnlar så ser jag knappt vägen... :rock
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har SR1 med spegelfräsigt visir, det är som tidigare sagt rejält tonat/mörkt. Men du har ju kvar ditt gamla transparenta och på SR1 byter man ju snabbt.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top