Power commander, behöver jag o2 eliminator alt o2 controller?

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
hej, nu är jag jävligt förvirrad här, jag ska mappa min yamaha xj6 2014 abs. har bytt helsystem väntar på PcV och kn luftfilter. Han som ska mappa cykeln sa att jag ska kolla när jag monterar pc´n om jag har något som man kan "plugga" lambdan med dvs eliminator el controller, Eftersom jag inte fått hem pc´n ännu så ringde jag företaget där jag beställde och fråga hur det låg till. Fick till svar att det ej behövs enligt dom el deras i sin tur´s återförsäljare. så nu undrar jag ni som har mappat era Xj6:eek:r hur gick ni till väga?

att jag inte skriver i XJ6 tråden är för att det är typ sten dött där.
tacksam för svar:tummenupp:)
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Skall tilläggas att detta är första moppen, men det märks väl att man är nOOb ;)
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om orginalavgassystemet har en Lambda sensor (syresensor) som du nu har kopplat bort från cykeln så måste du ha en O2 elmininator för annars kommer original ECU'n med stor sannolikhet reagera på att det saknas signaler och tända nån felkod med följden att den sabbar bränslemappen som PCV ska jobba med.

Åtminstone är det vad som händer på de flesta hojar, misstänker dock att Yamaha bör reagera likadant.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var med i paketet när jag köpte pcV förra året, till r6 förvisso men borde vara det han menade när du frågade, att det ligger i paketet,
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Helsystemet jag köpte hade ju uttag för lambda så jag satte ju så klart i lambdan där.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Okej men enligt mcweb så finns det ej med för att det ej behövs men enligt han som ska mappa sen så behövs det.. Mycket förvirrande:huvet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej men enligt mcweb så finns det ej med för att det ej behövs men enligt han som ska mappa sen så behövs det.. Mycket förvirrande:huvet

Vad verkar mcweb på för marknad? Kanske inte är standard där. Köpte min i sverige. Men, den är ju inte dyr så beställ en, tror motospeed har, eller xl-moto.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Mcweb.se en del av Johans mc Göteborg? Sverige Norge Danmark Finland enligt hemsidan. Får avbeställa pc'n och skruva dit orginalröret. Minst strul så, tänkte ju att jag skulle spara några kronor på att köpa allt å montera själv då mc varuhuset Sthlm skulle ha runt 17-18 tusen för helsystem luftfilter PC mappning montering, hade det gått som jag ville hade det slutat på ca 10500. Köpte ju filter och helsystem på eBay för 5500:- och PC för 2999:- och mappning 1900:-
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag kikade in o kollade vad för grejjor en pc 22-008(för det var väl en sån du beställt?) innehåller:
1 Power Commander
1 USB Cable
1 CD-ROM
1 Installation Guide
2 Power Commander Decals
2 Dynojet Decals
2 Velcro
1 Alcohol swab

Så, någon O2 eliminator verkar inte finnas i den lådan.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Men vad är problemet ifall du nu har uttag för lambda på ditt nya helsystem? Är ju bara att sätta lambdan på plats och problemet är ur världen?
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Problemet enligt han som ska mappa är att jag behöver plugga lambdan, och enligt motospeed, mcweb och PC själva behöver jag inte det?! Så jag vet inte vad jag behöver!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Problemet enligt han som ska mappa är att jag behöver plugga lambdan, och enligt motospeed, mcweb och PC själva behöver jag inte det?! Så jag vet inte vad jag behöver!

Låt lambdan sitta i med utdragen kontakt vid mappning och plugga sen i den efteråt?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Anledningen till att du pluggar lambdan är för att gå från closed loop till open. Normalt sett används sensorn för att original ecu:n ska kunna kompensera beroende på temperatur och lufttryck, dessa parametrar påverkar syreinnehållet i luften. Man pluggar då lambdasignalen med ett fast värde för att man själv ska kunna peta i mappen utan att den ligger och kompenserar själv. Därför ska du använda O2-eliminatorn när du mappar hojen och även efter.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Fyi
Det går oftast och stänga av lambda läsningen i ECU,n
och mappa om den till en annan uppsättning.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
tack för alla svar, men jag vet fortfarande vad jag ska göra? ska jag köpa en eliminator eller inte, eller jag ska köra med orginal lambdan i nya systemet, eller ska jag koppla ur den och sen in den igen, eller ska jag göra som power commander säger och bara montera det som ligger i paketet och prova och lämna in på mappning och om det inte blir bra köpa en "plugg" då istället?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har svarat på din fråga. Köp en plugg och montera, mappa och låt sitta kvar. Det är så man gör med nästan alla hojar som genomgår samma behandling som din, typ rör och luftfilter.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som Intense redan förklarat...
Monterar man PC och mappar så vill man oftast koppla bort lamdaregleringen helt.
På Yamaha behöver man sällan montera någon eliminator för att slippa att check engine lampan tänds när sensorn kopplas bort.

För just xj6 vet jag inte hur det funkar, om du kopplar ur sensorn och inget larm kommer upp så är det lugnt, vill du vara helt säker fråga Dynojet direkt, de brukar svara inom ett dygn :tummenupp
http://www.powercommander.com/powercommander/Contact/powercommander_technical_support.aspx

Ska mappningen funka bra bör du även koppla ur eventuell AIS ventil som kan störa bromsbänkens lambdasensor.
 
Last edited:

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Ska prova och koppla bort sensorn idag, och se om nån lampa tänds, har även letat efter en o2 eliminator i fall jag behöver köpa och det finns ingen återförsäljare av dom 4jag ringt idag dom har till denna cykel. Men det finns på eBay.. Tycker det är skumt att ingen i Sverige säljer det när dom säljer PC till denna modell.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo jag håller med dej..
Efter jag postat inlägget kollade jag och det säljs ju eliminator på bl, a ebay men jag hittar inget som entydigt säger att man måste ha en...(?)https://www.google.se/search?client...ws-hp..0.7.2562.3.YIbliBFXzQk#q=xj6+o2+yamaha

Efter -09 verkar det vara elvärmd lamdasond (4 kablar) och då känns det som att det borde larma om det blir avbrott i värmarkretsen men man vet inte, bara att prova :tummenupp
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top