Sälja saker på ebay.com eller ebay.co.uk, hur löser man frakten?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ett gäng Matchbox series-bilar som jag tänkte göra mig av med då de är för värdefulla för att grabben ska leka sönder dem och eftersom de är lite slitna så är det ändå inget han vill ha och leka med.
Så jag tänkte kränga dem via Ebay men när jag försökte skapa en annons där så kör jag fast på det här med frakten.
På den ena ebay-sidan, den amerikanska så kräver de att man ska ange något annat än international shipping endast och då blir det något courier blaha som jag aldrig har hört talas om, som säkerligen inte skeppar från Sverige.
På den engelska sidan så kan man bara välja Royal mail och de skickar endast från England.
Så är man körd som svensk att sälja saker på Ebay? Tanken slog mig att jag nog endast har handlat på Ebay och inte sålt tidigare.
Men jag har bestämt för mig att en kompis sålde massa hårddiskar fullproppade med porr och skickade till höger och vänster i världen innan de tog bort hans annonser tillräckligt många gånger och han tröttnade :hihi
Jag har dock ingen kontakt med honom längre så jag kan inte fråga hur han gick tillväga när han skickade och det här är ganska många år sedan så de kan ju ha gjort om det sedan dess.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Svenska ebay är nerlagt, nu finns bara tradera (som ägs av ebay)

Ja så var det visst.

:va Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker...

Se ovan. Brukade finnas en svensk version av Ebay.

Däremot gick jag in på mitt eget Ebay konto och jag har en jävla massa fraktalternativ att välja på.
Eftersom det är en amerikansk sida så är såklart frakt inom USA givet men längst ner i den listan så står det flera alternativ om "Shipping from outside US". Jag har iaf 3 alternativ där som skulle funka.

Standard International
Economy International
Expedited International

Samma sak om du klickar i att du kan skicka Worldwide, då finns det flera alternativ att välja på.

Jag funderar på att det kanske är så att du måste välja olika sätt? Dvs både Economy och Standard? Men att båda kan vara international.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, så kanske det är. Jag ska testa senare igen, det kan vara som du säger att man kanske måste välja två av de internationella alternativen då men jag trodde att jag testade det men jag kan ha missat något.
Jag testade åtminstone att klicka i både world wide samt europa.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Chattade med Ebays kuntjänst idag och blev tillsagd att på Ebay.com välja frakt " from outside of us " .
Fanns då inget fraktalternativ inom EU men det skrev jag i klartext i beskrivningen av varan .
just denna är det nog lättare att sälja i England eller Tyskland ( eller Sverige ) .
Dyrt , 10 % , + avgift till Paypal .
Valde reservationspris som säkerhet .
Blev såhär :
http://www.ebay.com/itm/Quarq-Sram-...080?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ae6658638
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Svenska frakter är skitdyra. Jag löste en affär till Tyskland genom att han fick betala frakten själv och han betalade för upphämtning. Det kostade ca 20euro jämfört med en femhundring i Sverige.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top