Skyddsutrustning till barn?

*V.4.L*

Fullt ös!
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
Fireblade 2010
Hej,

jag undrar lite hur ni som har barn klär dem inför en liten försiktig tur på hojen? Och var ni isf har hittat utrustning att köpa? Har en 5-åring hemma som väldigt gärna vill med på en tur.

Mvh Mikael
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har själv en 5 åring som tjatar men mer än en liten runda på parkeringen blir det inte för honom.

Det är naturligtvis individuellt men jag tycker inte så små barn har på en hoj i trafik att göra.

Mina två cent
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Hjälm, textilställ, handskar och ryggskydd. Jag har dock inte hittat riktiga CE-märkta kängor i små storlekar så de får åka i kraftiga vinterstövlar. Hjälm, ställ och handskar köpte jag på Sulas MC och ryggskyddet, Alpinestars Youth Bionic Kids Back Protector på FC Moto. Möjligen är också de minsta storlekarna för stora för en femåring, min minsta var nästan sju när han började.

Annars cyklar ju folk omkring i snöglopp, mörker och tät trafik med sina små i barnsadel på cykeln. Då har de i regel bara en cykelhjälm och vanliga kläder.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sweep Superstar Byxa/Jacka (med CE skydd, finnsi storlek 110-150), samt Sweep superstar handskar.
Knox aegis ryggskydd, Mt thunder junior integralhjälm och ett par alpinestsars tech 6s crosstövel eller motsvarande. Crosstövel känns minst lika säker som dito landsväg.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Hjälmen är lite av ett problem när de är så små, en riktigt lätt men ändå helst heltäckande hjälm är ett måste för att inte riskera onödiga nackskador även vid en mindre olycka. Bra att du tänker på hela utrustningen också, asfalten hyvlar bra...

Själv är jag lite harig/klok och drar jag mig fortfarande för att låta ungarna (9 och 13) åka med i trafik, för många blindstyren ute..

/Roger
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är en lite knepig fråga. Dels är det klent med utrustning för små barn. Dels gäller inte riktigt samma regler.
vi skall ju exempelvis ha en hjälm godkänd enligt ECE R22/05 men det gäller inte barn under en viss ålder. (Jag tror gränsen går vi 7 år).
Detta då en godkänd hjälm är så tung att man riskerar nackskador om något händer. Så en ordentlig cykelhjälm eller liknande är vad som rekommenderas.

sen skulle jag nog vara väldigt försiktig med att ta ut en så liten på någon längre tur eller en tur i trafik. Så små barn har helt enkelt inte riktigt förmågan att fokusera på saker och har lätt för att glömma av sig. Dessutom har dom en rätt stor tillit till att Pappa eller Mamma skyddar dom så att inget kommer att hända.

Det är med andra ord en viss risk att dom har släppt taget och sitter och pekar eller liknande och du måste göra en undanmanöver eller nåogt och då kan det vara kört.
så jag skulle inte rekommendera mer än kanske en mycket kort tur i låg hastighet och nöja mig med att se till att dom har en ordentlig cykelhjhälm och grova kläder och skor som tål lite. Behövs mer skydd så är turen för snabb.

Men det är ju bara min åsikt.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Har en femåring hemma som jag ska ta med på en kort tur i sommar 1-2 mil max.

Tänkte skaffa en sådan där barnsits för mc/scooter eu godkänd. Sen blir det nog en skidhjälm med skydd för hakan och ryggskydd samt skinnskläder, skinnboots och handskar.

Barnsitsen är från 3-8 år för att då kommer ungen inte glida av eller ur även om han skulle somna. Men så långt åker jag inte så det tror jag inte men men det kan hända.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Glädjen hos de små när de får åka en sväng, överstiger min oro och rädsla för olyckor. De har åkt med sedan födseln på smårundor i närområdet, framför och bakom. I kraftiga kläder och ryggskydd + hjälm. Samt i badkläder och inget annat i mellanåt. De kör själva minicrossar och bil, när det passar i omgivningen. De är 8 och 9.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
http://www.sporthoj.com/galleri/bild?id=102723&header=1

Man får köra lugnt om man har barnen med.
Min minsta hade "skidkläder" kompletterat med kängor, ryggskydd och knäskydd.
Vi åkte ner till Rosen och fikade, hon kommer fortfarande ihåg det fast hon är stor nu.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Min skall åka med nu till sommaren med skinnställ , marushin barnhjälm , mc handskar , ryggskydd , mc skor i läder och sen blir det köpa knä och armbågsskydd pga bara mjuka i skinnstället.
Hon är nu 7,5år och tjatar om när hon skall få åka med mig , testade 500 meter förra sommaren och tjöööt som bara den bakom mig :)
Även köpt biltemas passagerare handtag så hon kan hålla sig fast utan problem , funderar på att fixa en avtagbar sissybar som jag kan använda när hon skall med .
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Små spättor

Jag tog min yngre på hennes premiärtur för ett par år sedan nu, hon var väl knappt 7 år. Vi låg på landsväg i kanske 90 med solen i ryggen då jag såg på skuggan hur hon släppte ena handen och kände på luftmotståndet. Lite nervöst men mest skönt att hon inte var rädd var min tanke då. Så ser jag hur hand nummer två sträcks ut också... En sissy hade känts bra då... Man är ju rädd om de små liven så vi blev tvungna att prata lite om vad som är ok och inte när hon åker bakom :mattias :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top