Honda NX650 KEIHIN Förgasare

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag har en Honda NX650 Dominator.

Om man inte har lite choke på eller ger lite gas så händer det att den självdör när man står stilla.
Ibland får man även avgasknallar.

Om jag förstått det rätt så är detta tecken på att den går för snålt och att förgasaren borde bestyckas om?
Hojen har ett Arrow slipon och K&N luft filter. Men jag tror inte att den blivit ombestyckad.

En kollega sa att jag skulle plocka bort förgasaren och visa för honom.

Det är endast en förgasare, den är av märket KEIHIN.
I underkant av förgasaren står det VE och något som ser ut som ett serienummer.
Så här ser det ut:
KEIHIN_VE.jpg

Jag har letat munstycken på Ebay.
För det som kollegan sa var "Pilot jet" så hittade jag något liknande, men som var längre.

Sen hittade jag på denna sidan
http://www.pjmotorsports.com/keihin-jets.html
Den som heter "Keihin N424-26 Pilot/Slow Jet" ser likadan ut och måtten stämmer.
(De jag hittade på Ebay såg ut som Keihin N424-21)


Sen har vi den som enligt kollegan ska vara huvudmunstycke (Main jet)
Så här ser den ut:
NX650_Main-jet.jpg

Den är 40mm lång och har Jet size 145.

Någon som vet var man kan hitta huvudmunstycken som passar denna förgasaren?
Någon som tidigare beställt från PJ Motorsports? Ifall jag kanske ska beställa pilot jet därifrån.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
http://www.braigasen.com/index.html Har alla munstycken du behöver!

Annars finns det t.o.m på Amazon.com :lol

Testa höja tomgången och justera blandskruven innan du byter lågfarstmunstycke/pilot jet. Kan säkert gå bättre med något större huvudmunstycke, typ 150-152.5 om du öppnat upp avgas och luft.


Edit: Kolla om du har Keihn 42.5 http://www.4strokes.com/tech/honda/xr650lcarbmods/

Tack så mycket för ditt inlägg. :tummenupp

> Edit: Kolla om du har Keihn 42.5 http://www.4strokes.com/tech/honda/xr650lcarbmods/

Denna bilden var bra!
14069982-L.jpg

Där ser man att det som vi trodde var huvudmunstycke var delvis rätt...
Det är både "Needle seat" och "Main Jet" (huvudmunstycke).
Så alltså är det bara den delen i toppen på den bilden (längst till vänster i min tidigare bild) som behöver bytas!
Då ska jag nog kunna hitta något :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
jag bytte till 155 mainjet med standard avgas o luft. och den går klart bättre. Eftersom du oxå har avgasfix o luftfix kan du säkert gå ända upp till 165. Jag har även gjort det övriga som rekommenderas på denna förgasare. Borrat trotteln o så.

Men att den tjyvstannar på tomgång kan mycket väl bero på rengöringsbehov, då avgas o luftfix inte påverkar låga varv nämnvärt.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Testa höja tomgången och justera blandskruven innan du byter lågfarstmunstycke/pilot jet. Kan säkert gå bättre med något större huvudmunstycke, typ 150-152.5 om du öppnat upp avgas och luft.


Tomgångsskruven har jag varit på.
Det hjälper ju, men tycker att man har behövt skruva på den för långt.

Det var redan någon gång i höstas som jag plockade bort förgasaren. Men sen har jag inte haft motivation att ta tag i det.
Bl.a. för att hojen står i kallgarage. Annars vet jag att vintern är bra mecksäsong för de som har bra garage med ordentlig värme och belysning.
Nu när det blir ljusare längre och varmare så känns det som att man vill ha ihop det snart.

Så ja hojen har inte varit igång på ett halvår eller så. Lite svårt att minnas exackt.
Men har för mig att tomgången var strax över 1500rpm eller så.
Choken är ett reglage som har ett par hack så den ska kunna fastna i helchocke, halvchoke, sen återfjädrande så försöker man sätta exempelvis 1/4 choke och släpper så stänger den av sig själv.
Men genom att dra åt skruven som håller choke reglaget lite hårdare så får man den att fastna där man släpper den.
Går att skruva tomgångskruven ännu längre, men vill inte gärna ha tomgång på runt 2000rpm.

Har nog inte varit på blandskruven.
Hur stor justeringsmån har man på blandskruven?
Det lågfarstmunstycke/pilot jet som sitter i har jet size 50.
Säg om man skulle gå upp till 52 eller 55 och kanske justera ner blandskruven vid behov, gör man bort sig då?
Förgasaren sitter lite dumt till på denna hojen så den är ganska bökig att få bort. Troligtvis att få dit också, men så långt har jag inte kommit ännu.
Vill minska antalet gånger man behöver sätta dit och ta bort den om möjligt.



Kanske en dum fråga, men hur vet man om man har Keihn 42.5 ?
Att det är en Keihin vet jag ju,men det andra, går det att utläsa från numret på bilden i mitt första inlägg eller att mäta något?

Tittar man på bilderna så ser det definitivt ut att kunna vara den förgasaren. Bl.a designen med två vajrar från gashandtaget där den ena drar för att öppna och den andra drar för att stänga.
På min har jag slangar på ett par ställen där han bara har en liten stängd stump, som ett "lock".
Annars tycker jag den ser likadan ut som min.



jag bytte till 155 mainjet med standard avgas o luft. och den går klart bättre. Eftersom du oxå har avgasfix o luftfix kan du säkert gå ända upp till 165. Jag har även gjort det övriga som rekommenderas på denna förgasare. Borrat trotteln o så.

Men att den tjyvstannar på tomgång kan mycket väl bero på rengöringsbehov, då avgas o luftfix inte påverkar låga varv nämnvärt.

Tack för ditt svar!

Gör en rengöring så stor skillnad?
Hur som helst så har jag rengjort den i samband med att den plockades bort från hojen.
Men jag har inte satt ihop det igen, så jag kan inte säga hur stor/liten skillnad det gör.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

I listan hade han inte Keihin N424-26 som har en totallängd av 23.5mm
Däremot hade han N424-21 som har en totallängd av 28mm och i övrigt ser likadan ut.

Tittar man på denna bilden (som jag hade med i tidigare inlägg)
View attachment 416977

Så ser det lågfartsmunstycket ut att ungefär gå upp till kanten. Medan mitt kortare lågfartsmunstycke är nersjunket i hålet.
På mitt skjutmått så saknas den del som normalt sticker ut i botten när man drar ut det, så jag kan tyvärr inte mäta hur långt det är upp till kanten (fick skjutmåttet gratis p.g.a. detta).
Men det ser ut som att ett 4-5mm längre lågfartsmunstycke skulle få plats.

Om båda varianterna passar, spelar det då någon roll om man sätter i ett 23.5mm långt eller ett 28mm långt?
(De som är 28mm långa verkar klart vanligare)

Vad gör detta för skillnad ?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Om vi återgår till grundproblemet så minns jag att Dominatorn jag hade
för ett antal år sedan var otroligt kinkig på tomgång om inte ventilspelet
var noga justerat.
Kan vara bra att starta med innan du börjar finlira med förgasaren,kostar
gratis dessutom :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Börja att justera luftskruven.
Korrigera tomgången och gör om det...
Om du måste skruva ut mer än vad som står i instruktionsboken, så behöver du ett större lågfartsmunstycke.

När det är fixat så kan du börja fundera på huvudmunstycket och nålen.
 
Last edited:

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Som ovan. Justera tomgången när motorn är varm, annars får du problem med tomgången när du motorn är uppvärmd så 2000varvs tomgång med kall motor är normalt. Ställ in luft/blandskruven till orginal först och justera därefter.

Bra i gasen hemsidan är nog inte särskilt up to date. Ring eller maila. Vilken årsmodell har du ? Lättare att ta reda på vilken förgasare och munstycken som satt orginal om vi vet det.

Ändra inte längden på munstyckena det är inte bra. Flåttörnivån är anpassad efter de som satt orginal.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Keihin VE 40 är den vanligaste gasaren. Jag har en -00. standard 145 main, 50 pilot. Luftskruven sitter förjävla illa till.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sätt i 10% större pilotjet munstycke jämfört med org storlek. Och gå upp ca 10% i mainjet också de är utgångsläget för bestyckning mot öppet luftfilter och öppen ljuddämpare. Därifrån finlirar man in bestyckningen.
Om de är 145/50 org (som gubblases hoj) så sätt i 160 men de kan sluta med 155 så köp 155 och 160. I lågfart blir det 55" Skruva ut bränsleskruven till 1 varv ut och prova justera den åt båda håll tills den går finast på tomg.

Kolla Honda original partfinder för storlek för din årg.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Vilken årsmodell har du ? Lättare att ta reda på vilken förgasare och munstycken som satt orginal om vi vet det.

Det ska vara årsmodell 1998.

Jag fick med en
HONDA NX500 / NX 650
USO E MANUTENZIONE / FAHRER-HANDBUCH / MANUEL DU CONDUCTEUR

Jag är dålig på tyska och fattar ännu mindre av de andra språken. Så den har jag inte haft mycket nytta av.

Jag har hittat en sida med Hondas Instruktionsböcker - Äldre modeller. Där finns instruktionsbok för NX650 som pdf.
Men den är ju inte så detaljerad...


Om vi återgår till grundproblemet så minns jag att Dominatorn jag hade
för ett antal år sedan var otroligt kinkig på tomgång om inte ventilspelet
var noga justerat.
Kan vara bra att starta med innan du börjar finlira med förgasaren,kostar
gratis dessutom :tummenupp

Det är säkert en bra idé.
Du råkar inte veta var man kan hitta någon bra instruktion för detta?
Kan man ladda ner någon pdf gratis hade varit toppen.


Keihin VE 40 är den vanligaste gasaren. Jag har en -00. standard 145 main, 50 pilot. Luftskruven sitter förjävla illa till.

Låter samma som min.
145 main - Check
50 pilot - Check
Luftskruven sitter förjävla illa till. - Check
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Tack alla som har svarat. :)


Jag har kollat ventilglappen.
Har aldrig gjort det tidigare...
Så jag vet inte hur lätt man ska få igenom de / hur mycket lirkande man ska göra för att det ska räknas som att glappet är så stort.

Om man inte har enskilda blad på bladmåtten för varje önskad storlek, så kan man lägga ihop två blad och räkna det som ett?
Exempelvis 0.07 + 0.05 = 0.12

Eller är det helt galet att göra så?

Om det ska vara
Insug 0.10 +/ 0.02 mm
Avgas 0.12 +/ 0.02 mm

Så fick jag det till att vara inom dessa toleranser för samtliga ventiler.



Beställde förgasarmunstycken från braigasen enligt tips från Jhden.
Huvudmunstycken. Betsällde 150, 155 och 160 (orginal 145).
Lågfart så ville jag beställa 52 och 55 (orginal 50). Braigasen hade 52 men inte 55, han skrev att han kunde brotscha en 52 till en 55. Vet inte hur bra det blir mot en äkta 55 ?

Hursomhelst så har jag satt i Huvudmunstycke 155 och lågfart 52 nu.

Jäkla massa slangar när man ska sätta ihop det på hojen igen...
Började bli kyligare och gå mot skymmning när det var dags att äta, så då blev det inte klart, men det börjar närma sig.

Innan när jag rev så hade jag någon idé om att ta bort hela luftburken för att få bort förgasaren. Då var jag på elen och bakpartiet också...

Den här kontakten som är i närheten av jordstiftet
NX650_okand_kontakt_under_sadel.jpg

Vad är den till ?
2 stift, en grön och en svart sladd.
Såg inga uppenbara kontakter att ansluta den till.

Kanske samma kabelstam används till flera olika hojar och att den bara blir över på en NX650 ?
Eller så är det bara något viktigt jag glömt?


Bonusfråga, vad är detta?
NX650_svart_mojang.jpg

Den sitter framför förgasaren och är ansluten med en slang i toppen som går till luftburken och två slangar på sidorna som bara verkar gå till undersidan av hojen.
Den var iaf ganska kladdig innan jag torkade av den och jag vet inte riktigt vad den fyller för funktion.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Startade upp hojen idag. :)
Känns bra att höra den igång med tanke på att det var länge sen sist.

Tyckte det verka som den gick bättre nu.

Om det sen beror på att jag
rengjort förgasaren
tvättat och oljat in luftfiltret
ändrat bestyckningen
allt ovanstående

Nu hade jag också bara halva hojen urbackad ur garaget och stod och gasade lite och ställde tomgången.
Får ta en riktig runda för att utvärdera bättre. Men 5C och regn är inte mest inspirerande för att ta en längre premiärtur.
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Bonusfrågans svar är en kolkanister till avgasrening.
Orig går det slangar till motorns vänstra framsida. Släng så långt bort du kan och plugga ev utgång från motorn.

Ang. ventilspel så går det att kombinera flera blad som du gjort. Spelet , särskilt på avgasventil hs måste ställa med motorn i rätt läge (T-märke synligt på vev gm pluggat hål vs motorkåpa), då den kamnocken påverkar autodekompen. Ladda ner NX650 manual fr nät o läs på.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Kontakten du undrade över är inte den till bromsljuskontakten för fotbromsen. Det är det i alla fall på min XR 650L och det är samma motor sin på NXen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top