Bästa kaffebryggaren?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag brukar använda ett tygfilter och koka vatten på spisen... Dags att modernisera lite.

Vad har ni för rekommendationer? Måste klara både vanligt kaffe och espresso. Helt med inbyggd kvarn.

Helst under $1,000.

Vad säger ni kaffeälskare?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det där funkar inte...

En vanlig MoccaMaster till vanligt kaffe och en Expobar Brewtus till espresso och annat mjölkskadat fikuskaffe fungerar finfint för hemmabruk. Lyxigt med en sån liten hemmamaskin som har separata tankar och kokare för kaffevatten och ånga. Som värsta LaMarzoccon fast en bråkdel av priset.

http://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/expobar-brewtus-iv/

Och en separat kvarn. Kan rekommendera Macap M5 men en Mazzer är ju aldrig fel.

Sen att genomsnittspriset för varje kopp kaffe är 92 spänn med en avskrivningstid på 8 år är helt enkelt nåt man får leva med. Allt kaffedamm och sumppuckar är också nåt man lär sig leva med efter ett tag, frågan är om frun nånsin gör det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nänänä.

TS skall ha en Jura-maskin. Jag har en sån och är toknöjd. Den fixar vanligt kaffe (fast 5 ggr bättre), espresso, capuccino och mjölkkaffe. Maler själv.

Själv har jag en ENA Micro 9. Bara jag i hushållet som dricker kaffe så den räcker fint och tar inte upp så mycket plats.

Skall man inte gå in på nörderier så är de här maskinerna state of the art.

jura_ena9_micro_3.jpg
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nänänä.

TS skall ha en Jura-maskin. Jag har en sån och är toknöjd. Den fixar vanligt kaffe (fast 5 ggr bättre), espresso, capuccino och mjölkkaffe. Maler själv.

Själv har jag en ENA Micro 9. Bara jag i hushållet som dricker kaffe så den räcker fint och tar inte upp så mycket plats.

Skall man inte gå in på nörderier så är de här maskinerna state of the art.

View attachment 416966

8 lök, fan, jag är i helt klart i fel bransch, kanske skulle börja sälja upplevelser:gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tolkar Lugns inlägg som han vill ha något som är mångsidigt och bekvämt att använda. Det vill säga en automatsik maskin mer åt det hållet Starstriker föreslår. Jag har vänner som köpt sådana maskiner och de är nöjda. Jag är tacksam att det bjuds på kaffe när man kommer på besök, men om man ska vara lite kritisk tycker jag att man får allt annat än en espresso när man trycker på knappen för det. Kan ha att göra med att man inte har ställt in maskinen rätt. Ett halvfullt litet vattenglas espresso är ingen espresso nämligen. Jag föredrar nog i så fall en kapselmaskin från t ex Nespresso. En billig sådan kostar ca 1000 kr. Enkel att använda för en lekman. Bara att trycka på en knapp och sluta trycka på den när man har fått den mängd espresso man vill ha i koppen. Tyvärr är man begränsad med vad gäller kaffesorter.

Själv är jag mer inne på FSNs spår: en bra espressomaskin och kvarn. Det är dock svårt att motivera investeringen om man väl nördar ner sig lite i det som erbjuds nytt och begagnat. Sedan min gamla espressomaskin (de är inte underhållsfria) gick sönder där det konstaterades att det inte gick att få tag i reservdelar har jag använt mig av en mockabryggare på spisen. Det är löjligt billigt i jämförelse med att ha en egen maskin för hemmabruk. Kaffet är inte alls dumt om man köper via något mikrorosteri.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag säger nog att kaffe är kaffe. Vill man ha kaffe köper man sig något som gör kaffe. Typ Moccamaster som banne mig gör det godaste kaffet jag någonsin smakat. Allt annat trams med espresso och knasiga påhitt är en separat fråga.

Ni som försöker blanda sakerna verkar tänka som the janitor i Scrubs.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tolkar Lugns inlägg som han vill ha något som är mångsidigt och bekvämt att använda. Det vill säga en automatsik maskin mer åt det hållet Starstriker föreslår. Jag har vänner som köpt sådana maskiner och de är nöjda. Jag är tacksam att det bjuds på kaffe när man kommer på besök, men om man ska vara lite kritisk tycker jag att man får allt annat än en espresso när man trycker på knappen för det. Kan ha att göra med att man inte har ställt in maskinen rätt. Ett halvfullt litet vattenglas espresso är ingen espresso nämligen. Jag föredrar nog i så fall en kapselmaskin från t ex Nespresso.

Då är maskinen felinställd. Man kan ställa in exakt vattenmängd själv, mm mm.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Min syrra har en Moccamaster men min kompis Pär gör godare
kaffe i en vanlig billig bryggare. Är det vattnet som är boven?
Vattnet är nog så viktigt!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Då är maskinen felinställd. Man kan ställa in exakt vattenmängd själv, mm mm.

Det kan man. Det den inte fixar är att tampa på rätt sätt och med rätt tryck. Sen är ett annat jävla aber att när den maler så är 50-70% av det nymalda kaffet till nästa kopp.. Så trycker man ut två koppar så tar man alltid andra koppen själv. Och hur är det med extraheringstiden, den kan man inte ställa har jag för mig utan den styr på volym? Det blir lite dålig kontroll.

Sen är det ju så att med manuell kvarn och manuell eller semi-maskin så lider man fram sitt kaffe på ett annat sätt och då smakar det bättre. :D

Har kört en Jura på prov och den åkte ut fortare än fan och jag tror ändå att det är en av dom bättre helautomatiska.

Har en mer eller mindre oanvänd (provkörd, kanske 50-80 koppar) Spidem Villa om nån vill ha den för en symbolisk summa eller byta mot nåt annat drickbart. Hoppas bara den funkar som den skall, har stått länge nu....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Min syrra har en Moccamaster men min kompis Pär gör godare
kaffe i en vanlig billig bryggare. Är det vattnet som är boven?
Vattnet är nog så viktigt!

Jag har en MoccaMaster och en polare har samma maskin. båda är (eller har varit) kaffenördar. Bor i samma stad och borde då ha liknande vatten. Jag bara matar på med mörkrost eller skånerost (Zoegas Skåne är ohotad etta). Men hittar jag nåt grymt tillbud på nåt som ser ok ut så kör jag på det, det funkar.

Han har kört samma kaffe, provat massa olika kaffeblandningar och en massa hokuspokus med förvaring av det malda kaffet men vi har båda konstaterat att kaffet smakar bättre hos mig. Vi kan inte reda ut varför.

Det finns fö riktigt billiga bryggare som skiter ut kaffe som matchar en MoccaMaster men man skall ha tur.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har en MoccaMaster och en polare har samma maskin. båda är (eller har varit) kaffenördar. Bor i samma stad och borde då ha liknande vatten. Jag bara matar på med mörkrost eller skånerost (Zoegas Skåne är ohotad etta). Men hittar jag nåt grymt tillbud på nåt som ser ok ut så kör jag på det, det funkar.

Han har kört samma kaffe, provat massa olika kaffeblandningar och en massa hokuspokus med förvaring av det malda kaffet men vi har båda konstaterat att kaffet smakar bättre hos mig. Vi kan inte reda ut varför.

Det finns fö riktigt billiga bryggare som skiter ut kaffe som matchar en MoccaMaster men man skall ha tur.

Sätter en peng på att du aldrig diskar utan bara sköljer ut delarna i kallt vatten.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Sätter en peng på att du aldrig diskar utan bara sköljer ut delarna i kallt vatten.

Diska:confused: alltså diska kannan med diskmedel? Isf är du helt ute å seglar:gnissla

Själv "kalkar" jag min moccamaster med jämna mellanrum men kannan rengör jag endast med vatten och hushållspapper, ALDRIG med diskmedel, aldrig:fakta
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Diska:confused: alltså diska kannan med diskmedel? Isf är du helt ute å seglar:gnissla

Själv "kalkar" jag min moccamaster med jämna mellanrum men kannan rengör jag endast med vatten och hushållspapper, ALDRIG med diskmedel, aldrig:fakta

Aldrig är ett starkt ord. Med jämna mellanrum måste man diska ur den. Det spelar ingen större roll, man kör in den igen efter en stund.

Vanligtvis sköljer jag ur med kallvatten direkt efter bryggning, vid behov diskning med borste utan diskmedel men nån gång blir det diskmedel.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Aldrig är ett starkt ord. Med jämna mellanrum måste man diska ur den. Det spelar ingen större roll, man kör in den igen efter en stund.

Vanligtvis sköljer jag ur med kallvatten direkt efter bryggning, vid behov diskning med borste utan diskmedel men nån gång blir det diskmedel.

Aldrig med diskmedel:fakta

Använd hushållspapper, riv av en bit, stoppa ner pappret i kannan, fyll på med lite vatten, det räcker med att pappret bara blir fuktigt och kör runt pappret i kannan med cirkelrörelser! Jag gjorde misstaget att köra i diskmedel i kaffekannan när jag gick på restauranskolan, min lärare såg detta och efter den uppläxningen vågade jag ALDRIG diska kannan med diskmedel igen, hade min lärare fått bestämma hade han bannat mig från utbildningen:D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Aldrig med diskmedel:fakta

Använd hushållspapper, riv av en bit, stoppa ner pappret i kannan, fyll på med lite vatten, det räcker med att pappret bara blir fuktigt och kör runt pappret i kannan med cirkelrörelser! Jag gjorde misstaget att köra i diskmedel i kaffekannan när jag gick på restauranskolan, min lärare såg detta och efter den uppläxningen vågade jag ALDRIG diska kannan med diskmedel igen, hade min lärare fått bestämma hade han bannat mig från utbildningen:D

So sagt, det finns många myter om kaffe. Du har naturligtvis inte en aning om varför man inte skall diska med diskmedel?

Jag ställer upp på ett blindtest. En odiskad kanna vs. en som är inkörd med tre kannor efter disk med diskmedel.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har en ölnördvän som påstår att man ALDRIG får dricka mjölk ur ett ölglas. Det är bara att kasera det som ölglas. Går ej att diska ur resterna.....:hihi var och en är salig på sin tro
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag har en ölnördvän som påstår att man ALDRIG får dricka mjölk ur ett ölglas. Det är bara att kasera det som ölglas. Går ej att diska ur resterna.....:hihi var och en är salig på sin tro

Fettet från mjölken förstör glaset och det går i princip inte att få till ngn skumkrona om det har varit mjölk i glaset, samma princip gäller för kaffekannan! diskmedldet lägger sig som en hinna i kannan!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top